Andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenhet

A

Anonyma

Gäst
Alltid lätt med facit i hand att tala om vad som varit bäst. Att göra vinst på sitt eget boende är bonus men kanske inte det första man bör göra, man kan även förlora. Finns aldrig säkra investeringar som ger massor tillbaks.

Jag har ägt min lägenhet i ca 20 år, den har väl prismässigt gått upp ca 800% däremot hade jag haft svårt att hyra ut den i andra hand, då det inte hade godkänts.
Föreningen har aldrig kunnat neka 2a hands uthyrning om ägaren flyttat utomlands och idag behövs det inga skäl alls i princip.

Senast redigerad av en moderator:
Föreningen har aldrig kunnat neka 2a hands uthyrning om ägaren flyttat utomlands och idag behövs det inga skäl alls i princip.
Om du arbetar utomlands kanske du kunde hyra ut din bostadsrätt men tvivlat på 17 år (vår förening hade policy max 2 år sen fick man nej och vad tvungen att överklaga). Nu är det ju lättare, men tror vi fortfarande har två år ... dock osäker

Detta är en väldigt intressant fråga som kan bli aktuell inom en inte alltför avlägsen framtid.

Många föreningar har inskrivet i sina stadgar att andrahandsuthyrning inte är tillåten annat än i undantagsfall och då endast under en kortare tid. Är detta inte förenligt med gällande lagstiftning i så fall?

Om du arbetar utomlands kanske du kunde hyra ut din bostadsrätt men tvivlat på 17 år (vår förening hade policy max 2 år sen fick man nej och vad tvungen att överklaga). Nu är det ju lättare, men tror vi fortfarande har två år ... dock osäker
Spelar ingen roll vad föreningens policy säger, det är svensk lag som gäller och den kan man aldrig avtala/stadga bort, men dom vill gärna tro det.

Spelar ingen roll vad föreningens policy säger, det är svensk lag som gäller och den kan man aldrig avtala/stadga bort, men dom vill gärna tro det.
Jo men de kan försvåra ...
Och tidigare var det i stort sett omöjligt att hyra ut mer än två år även med giltiga själ.

Detta är en väldigt intressant fråga som kan bli aktuell inom en inte alltför avlägsen framtid.

Många föreningar har inskrivet i sina stadgar att andrahandsuthyrning inte är tillåten annat än i undantagsfall och då endast under en kortare tid. Är detta inte förenligt med gällande lagstiftning i så fall?
Bor inte du i hus?

Jovisst men jag har tankar på att köpa en mindre lägenhet när vi skall flytta ner och hyra ut i andra hand under terminerna. Sen kan man själv komma till Sverige och bo där under sommaren. För huset kommer vi naturligtvis inte att behålla, det skall säljas.

Jovisst men jag har tankar på att köpa en mindre lägenhet när vi skall flytta ner och hyra ut i andra hand under terminerna. Sen kan man själv komma till Sverige och bo där under sommaren. För huset kommer vi naturligtvis inte att behålla, det skall säljas.
Kolla upp med styrelsen innan köpet. Inget kul med styrelse som krånglar även om man har rätten på sin sida.

Oaktat rätten till uthyrning, som inte är självklar i förarbetena till gällande lag. Så finns det alltid risker med hyresgäster, betalning hyran och vad nyttjas lägenheten till?

Jag känner personligen till ett fall där hyresgästen sålde alla vitvaror och givetvis inte betalade någon hyra.

Köp ett fritidshus för sommarboende, ger rätt till SINK, vilket inte är självklart om man äger bostadsrätt som är avsedd för permanent boende.

Enklast att hyra, känns nog lika "eget", som en uthyrningsbar lägenhet.

Oaktat rätten till uthyrning, som inte är självklar i förarbetena till gällande lag. Så finns det alltid risker med hyresgäster, betalning hyran och vad nyttjas lägenheten till?

Jag känner personligen till ett fall där hyresgästen sålde alla vitvaror och givetvis inte betalade någon hyra.

Köp ett fritidshus för sommarboende, ger rätt till SINK, vilket inte är självklart om man äger bostadsrätt som är avsedd för permanent boende.

I våra trakter är nackdelen med hyreslägenheter att köerna mestadels är väldigt långa. Och jag har för mig att andrahandsuthyrning av hyresrätt är svårare.

Om jag köper och hyr ut i andra hand blir det i så fall via studenternas bostadsförmedling i Lund. Då får dom se till att avgiften blir betald samt att allt sköts ordentligt. Men som sagt, detta är enbart en fundering från min sida än så länge. Jag sätter kanske pengarna på banken som en sjukförsäkring istället.

I våra trakter är nackdelen med hyreslägenheter att köerna mestadels är väldigt långa. Och jag har för mig att andrahandsuthyrning av hyresrätt är svårare.

Om jag köper och hyr ut i andra hand blir det i så fall via studenternas bostadsförmedling i Lund. Då får dom se till att avgiften blir betald samt att allt sköts ordentligt. Men som sagt, detta är enbart en fundering från min sida än så länge. Jag sätter kanske pengarna på banken som en sjukförsäkring istället.
Eller har kvar huset och hur ut det. Men då blir det ju ingen SINK.

Fritidshus då? Nackdel med fritidshus och villa är ju underhåll, jobbigt om man inte bor i närheten.

Har jobbat med detta indirekt, till för 7 år sedan, så det kanske inte är aktuellt i dag. Kolla med SBC.se , dom är duktiga, och alltid villiga att hjälpa till.
Tyvärr så finns det många BRF styrelser i Swe som borde ägna sig åt annat, än vad dom gör. Finns avskräckande exempel. Sämst är dom där det kommer " nya" medl. som skall vara behjälpliga, saknar dom mest elementera kunskaperna om Brf föreningars skötsel och lagstiftning..
Det var så att andrahandsuthyrning ( Ah) är tillåten 1 år i taget, vid arbete eller vistelse, på annan ort än där du är skriven, inkl. utland.
Tillstånd erfordras skriftligt från styrelsen, samt att man anger vem hg. är. Kopia på kontraktet skall delges Brf.
Hyr aldrig ut din bostad, utan att kolla med Polis reg. och KF. ang betalningsanmärkning.
Man kan, om man styrker detta och att Brf. är välvillig, kan det i undantagsfall förlängas max 1 år.

Det erfordras alltid tillstånd, annars kan Brf föreningen förverka din rätt till din lgh.
Fotografera bostaden, med datum på bilderna, samt skriv en inventarielista, i 2 ex en till Hg en till dig själv, sedan skall båda underteckna denna.
Kräv helst hela hyran i förskott, går oftast bra om det är ett företag som hyr.
Kommer säker flera svar på detta, det finns säkert någon som kan allt.
När det gäller HR. så är lagstiftningen sträng.

Kolla bara med inskrivnings myndigh. vilken taxerings klass ( beteckning) som gäller nu, man ändrade detta system för några år sedan

Tillbaka
Topp