Är vi mansgrisar eller vill vi inte såra?

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Sitter och tänker de sista dagarna innan jag skall hem hur javla bra jag egentligen har det här. Jag slipper ju de vardagliga med mat, städ, tvätt mm.

Men det finns ju en annan sida också, här kan jag slappna av och inte tänka på något alls, allt bara finns där. Bersa i kylen, cigg, rena kläder, vatten, juice, tilltugg mm och det bestyret står ju Linda for.

Skall vi åka någonstanns packar hon allt och ser till att vi får med oss allt, hon skaffar biljetter ja allt , medan jag sitter och tar en kall Singha, nu när vi var i Krabi med ungarna, hade jag tre kvinnor som tog hand om mig...hahaha.

Jag är så javla bortskämnd så jag skäms nästan. Samtidigt kan jag inte komma hit och tala om for henne hur hon skall agera, det skulle såra henne antagligen, men samtidigt har jag ju påpekat att i Sverige kan vi inte leva på det viset, inte fullt ut i alla fall, utan där får vi hjälpas åt.

Ja, vi gubbar som har en thaikvinna är så javla previligierade att man nästan rodnar. Hur har ni andra det med era kvinnor, lycks ni med att implementera lite jämlikhet i detta med vardagen och hur går resonemanget där hemma, här kan vi ju ta både er som bor i Thailand och ni som har frun i Sverige, kan ju bli en liten spegling från båda sidor!

Mvh Peter :wai:

Ja, här kan jag lugnt säga att jämlikhet råder. Vi hjälps åt med det mesta, gör jag inte min del så får jag veta det. Är kanske en toffel rentav. Men visst är det som det skall vara, man skall hjälpas åt. Vissa saker är hon bättre på och vissa jag, så vi gör det vi är bäst på och trivs bäst så.

Ungarna är det ju naturligt att hon sköter för det mesta, men ju mer svenskan kommer desto större del kommer jag att ta när jag är hemma.

Hemma hos oss så gör tjejen nästan allt, men det är ju så att jag jobbar 100% och hon bara 50% så hon har ju mer tid.
Sedan tycker hon att jag fuskar när vi städar ;D ;D (undra varför)

"Birger LKPG " sa:
Hemma hos oss så gör tjejen nästan allt, men det är ju så att jag jobbar 100% och hon bara 50% så hon har ju mer tid.

Det är förvisso samma sak för mig, det är inte mycket som duger i den vägen. Ungkarlstakterna sitter väl i fortfarande. ;) ;D

"Birger LKPG " sa:

Jo, det där med renlighet är ju beromt, de är otroligt renliga själva samt inom husets väggar, sen hur det ser ut utanfor huset eller vad det nu är de bryr sig inte Thai om.

Sen tror jag att for en thaikvinna kan inte en man städa, ligger nog i ryggmärgen på dem ;D, sen kan man ju medvetet fuska lite for att slippa. ;D

Jag testade faktiskt det med min svenska fru som jag sedan lange ar skild fran, men vi är fortfarande goda vänner. Jag la in en ulltroja i 60 grader och den kom ut som en docktroja ;D, jag hatar att tvätta och efter det fick jag aldrig mer tvätta, så testa det ;D

Jag gillar inte ordvalet här mansgrisar. Vi är inga Toffelhjältar skulle passa bättre eller är det så att med en Thailändsk kvinna får man lov att vara man. Att jag i brist på sysselsättning skulle ta i från min fru sitt kall och jobb som gör henne så stolt vore simpelt. När hon flyttade ihop med mig hade jag levt som singel i 6 år skött om allt själv diskmaskin tvättmaskin städning lagamat kan ha glömt något det var så länges sedan nu. Jag tyckte att jag hade det bra hemma men så var det nu inte utan allt skulle ändras inget av det jag tidigare hade klarat av att gör dög längre. Jag protesterade första dagen men när jag sedan såg vilken glädje detta gav henne att kunna göra detta bättre och mera noggrant gjorde att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ta ifrån henne denna glädjen. Att jag är lyckligt lottad vet jag för då jag kom hem till andra i Sverige hade de aldrig så fint städat eller god mat som jag hade hemma. Därimot kan jag sakna ett större deltagande i många andra frågor men så här efter några år inser jag att hon alltid har varit det bästa stödet som alltid på hejande sagt du är så duktig och hela tiden stärkt mitt självförtroende Helt enkelt svårt att inte känna sig som Kung vid hennes sida. Utan henne skulle jag aldrig ha klarat mig så bra som jag gjort.

"Khuntan " sa:
Jag gillar inte ordvalet här mansgrisar. Vi är inga Toffelhjältar skulle passa bättre eller är det så att med en Thailändsk kvinna får man lov att vara man. Att jag i brist på sysselsättning skulle ta i från min fru sitt kall och jobb som gör henne så stolt vore simpelt. När hon flyttade ihop med mig hade jag levt som singel i 6 år skött om allt själv diskmaskin tvättmaskin städning lagamat kan ha glömt något det var så länges sedan nu. Jag tyckte att jag hade det bra hemma men så var det nu inte utan allt skulle ändras inget av det jag tidigare hade klarat av att gör dög längre. Jag protesterade första dagen men när jag sedan såg vilken glädje detta gav henne att kunna göra detta bättre och mera noggrant gjorde att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ta ifrån henne denna glädjen. Att jag är lyckligt lottad vet jag för då jag kom hem till andra i Sverige hade de aldrig så fint städat eller god mat som jag hade hemma. Därimot kan jag sakna ett större deltagande i många andra frågor men så här efter några år inser jag att hon alltid har varit det bästa stödet som alltid på hejande sagt du är så duktig och hela tiden stärkt mitt självförtroende Helt enkelt svårt att inte känna sig som Kung vid hennes sida. Utan henne skulle jag aldrig ha klarat mig så bra som jag gjort.

Fantastiskt Khuntan, varfor jag skapade denna tråd är ju for att man sitter mellan två kontinenter och ena sidan det svenska och andra den asiatiska och man är som två åsnor mellen en hostack ;D

Nä, vi är inga Fridolf, annars hade vi inte suttit här nu ;D jag har likt dig varit ungkarl i många år och nu skall man till att sätta sig och, visst jag lider inte kan jag säga, min fru är ju lite äldre också 44, sa det blir nog svårt att ändra på henne ;D ;D.

Faktiskt trivs jag väldigt bra ;D ;D

Jaa! Gubbar ;D

Det är med jämlikhet kan komma i många nyanser, jag, tror att många av oss här på CM:et har engång i tiden varit singlar/ungkarlar aldeles för lång tid och fått en uppfostran av morsan, där hon kanske har skämt bort oss alldeles för mycket, skall erkänna jag är en av dem.

Morsan tog hand om pojkrummet, när det kommer till städning, bädda sängen o.s.v., men när vi väl kom ut i verkliga livet så fick vi skärpa oss lite, men fortfarande kunde vi åka hem till mammsen och få våra kläder fixade och rengjoda som de alltid var när man drog sig på nya efter duschen.

Som de flesta vet när man gått in i ett Thailändsktgiftermål och fått en fru som ser det som hennes plikt att ta hand om sin man, visst blir man glad och lycklig, inför att man inte ska behöva göra några hushålls tjänster, men för mig så blev det så j*kla tråkigt och se henne slita med tvätten för oss två och nu är vi tre stycken.

Naturligtvis så pratade jag med frun och hon sa bara kort och koncist, mitt jobb är att laga mat, städa huset, tvätta kläder och se till att du har det bra(i hennes ögon), jag, blev paff och börja mot argumentera och sa men jag kan ta hand om tvätten och någon gång ta hand om matlagning.

Inte då, det gick inte, det är hennes jobb. Så jag kom med ett annat förslag över att hjälpa till inne i huset, men jag fick ett liknande nekande igen, i det läget så börjar man bli lite frustrerad över att man inte får göra något i huset. Så det gick ett par dagar och sen började det klia i min kropp(kan inte sitta still och se trädgården växa vilt), jag, gick resolut ut i trädgården och börja jobba med den, klippte gräset, ansa buskar och sånt man gör därute.

Men ni ska inte tro, att min envishet skulle svika mig angångde att hitta något att göra på insidan på huset, det finns ett område som jag har mutat in och frugan gillar att det luktar så gott i huset efter, det jobbet jag gjort. Nu, undrar ni vad i hellskotta har jag lyckats med, jo! att skura golven i hela huset, det tycker hon att jag gör ett fräscht jobb och ska väl erkänna att jag gillar att göra detta, känns så j'kla skönt när man går med barfota fötter och slipper känna grus och annat skit, under dem...

Så två saker faller på min lott: Trädgård och skura ur huset :thumbsup:

Jo-Be

Nu är jag ju varken man eller tillsammans med en thaikvinna.

Jag sköter allt innomhus, som matlagning, bakning, diskning, städning,tvätt här hemma, mannen sköter om en säkring går, om bilen krånglar, måla huset dom tyngre sakerna.
Det har hänt att han har damsugat,diskat nån gång men dom är lätträknade.
Jag skottar snö om det behövs annars gör han det, gräset klipper vi nog 50/50.
Vi har alltid jobbat heltid bägge två.

"ledarn " sa:
I Thailand sköter frugan ALLT !! Jag dricker ta mig fanken bara öl och äter/sover....
Tror att dom skulle skämmas om mannen börjar tvätta och städa inför grannar och familj.. ?

Här hemma i Sverige så skötte frugan allt i hemmet när hon gick på SFI halvdagar..
Jag tog hand om tvätten som inte gör mig ett dugg..

Men nu när frugan också jobbar heltid så delar vi på nästan allt...

Hon sköter maten själv och dottern sköter disken varje dag.. (Hennes uppdrag i hemmet)
Jag har fortfarande ansvaret för tvätten.. :laugh:
Annars så gör vi det mesta tillsammans.. Roligare att göra saker tillsammans.. :nod: :nod:

Ledarn den sista meningen håller jag fullständigt med om egentligen, for mig blir det svart att bara sitta och bli servad hela tiden.

Nu är jag här i 6 veckor okey det funkar jag mår som en prins. Min uppgift här är ju att sorja for familjen och då pratar jag pengar givetvis och ingen ifrågasatter min auktoritet.

Men i långa loppet, nja det vete fan om jag står ut med det, att bara bli servad ;D

"ledarn " sa:
Sitta och bli servad är ruggigt skönt under en semester ja... Men sen ? Nääää... inget för mig i alla fall..

Ska bli kul för oss att se vad som kommer att hända när vi åker till Thailand nästa år på semester...
Nu när frugan jobbar och tjänar pengar... Tror inte hon vill sköta någonting ?
Och det ska hon inte behöva heller.... Hon har ju också semester !!

Ja det har du rätt i, det där med semester. Det har jag faktiskt lyckats med att hon ska fan inte stå och tvätta mina eller henns kläder i duschen utan lämna det till tvätteriet, det kostar ju fan inget mer en 150 B.

Har sagt till henne att när jag är här har du också semester (lite semester ;D)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp