Att förnya BankID

FrejaID

Jag har bott utomlands i mindre än 5 år:
Har det gått mindre än 5 år sedan du avregistrerades från Folkbokföringsregistret kan du skaffa Freja helt vanligt med valfri svensk ID-handling och kan dessutom uppgradera till Freja+.

Använder du ett svenskt pass eller ett svenskt nationellt ID-kort kan du fullfölja processen för Freja+ hemifrån. Notera dock att om du använder körkort eller Skatteverkets ID-kort behöver du besöka ett registrerat ombud på plats i Sverige för att skaffa Freja+.

Jag har bott utomlands i mer än 5 år:
Gallringstiden i SPAR av uppgifter för utvandrade är fr o m 1 september 2023 5 år.

Den som är utvandrad (gäller även utvandrade med sekretessmarkering) kan begära uppskjuten gallring i femårsperioder. Sådan begäran kan upprepas så länge personen är utvandrad och behovet att uppgifterna finns kvar i SPAR kvarstår.

Uppgifter om en utvandrad person som redan gallrats kan bli återinlästa i SPAR.

Så länge dina uppgifter finns i SPAR så kan du skaffa Freja+ (se detaljer för Freja+ i frågan ovan).

Men du är garanterat skriven i Sverige
Jag TROR på goda grunder att man kan behålla sitt bankkonto i Sverige och därmed även kunna byta dosa om man skaffat sitt konto INNAN man utvandrade samt använder kontot, i mitt fall går pensionen in varje månad. Man ska naturligtvis även svara på ev brev man får med frågor från banken. Men har man ett par bank-id så behöver man väl knappast någon dosa eller har jag fel där med ????

Jag TROR på goda grunder att man kan behålla sitt bankkonto i Sverige och därmed även kunna byta dosa om man skaffat sitt konto INNAN man utvandrade samt använder kontot, i mitt fall går pensionen in varje månad. Man ska naturligtvis även svara på ev brev man får med frågor från banken. Men har man ett par bank-id så behöver man väl knappast någon dosa eller har jag fel där med ????
Har du skrivit ut dig från Svärje så blockeras du från ditt bankonto. Med andra ord måste du registrera dig som medlem i Sverige och uppsöka din bank personligen för att ta ut dna pengar och sedan skrva ut dig igen för att få sinkskatt (vilket inte lönar sig) men du slipper att fylla i deklarations blanketterna.

Har du skrivit ut dig från Svärje så blockeras du från ditt bankonto. Med andra ord måste du registrera dig som medlem i Sverige och uppsöka din bank personligen för att ta ut dna pengar och sedan skrva ut dig igen för att få sinkskatt (vilket inte lönar sig) men du slipper att fylla i deklarations blanketterna.
Är det något nytt i så fall? Jag har varit utskriven i många år och hade inte det minsta bekymmer med min bank utan det funkade precis som vanligt under den tiden.

Är det något nytt i så fall? Jag har varit utskriven i många år och hade inte det minsta bekymmer med min bank utan det funkade precis som vanligt under den tiden.
Är du utskriven? Spenderar inte du typ halva tiden i Sverige och andra halvan i Thailand? Vad är för/nackdelar med det upplägget för dig?

Vad säger bankerna?​

Svenska banker har olika policyer när det gäller kunder som flyttar utomlands. Generellt sett är de flesta banker villiga att låta dig behålla ditt konto, men det kan finnas vissa begränsningar och krav:

• Du kan behöva meddela banken om din utlandsflytt
  • Vissa tjänster kan begränsas eller bli otillgängliga
  • Du kan behöva uppdatera din adress och kontaktinformation regelbundet
  • Det kan tillkomma extra avgifter för internationella transaktioner
Det är viktigt att kontakta din bank i god tid före flytten för att diskutera din situation och förstå vilka möjligheter och begränsningar som gäller just för dig.

Jag är utskriven sedan 2016 och har konto och depå i Handelsbanken. Hos Avanza har jag en kapitalförsäkring. BankNorwegian har smsat att skickat ett nytt kreditkort till min adress i Thailand.

Jag har inte haft några problem med " mina" banker.

Jag är utskriven sedan 2016 och har konto och depå i Handelsbanken. Hos Avanza har jag en kapitalförsäkring. BankNorwegian har smsat att skickat ett nytt kreditkort till min adress i Thailand.

Jag har inte haft några problem med " mina" banker.

Jag fick konto på SEB ca 2 år efter jag skrivit ut mig. Var inte ens i Sverige då, ordnade Maersk åt mig.
Skaffade eget konto i Nordnet år min äldsta son, senare ändrade de något och jag var tvungen att stå som förmyndare åt min yngsta son för hans sparande där.
Så det kan nog skilja lite även i Sverige ibland.

/ SatanG

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0