Rätt och fel Att klappa en thailändare på huvudet

B

Bangkok_Hilton

Gäst
Klapp på huvudet!
Klappa ALDRIG en thailändare på huvudet! Inte ens barn! Som vi har ovanan att göra. Begär genast om ursäkt! Huvudet är det finaste som finns och fötterna det fulaste! Jag brukar fråga innan jag ens tar i håret på någon (om man tex talar om hår eller liknande)... det är artigt och visar respekt (något som vi svenskar har dåligt av, men måste lära oss att det är viktigt i många andra länder, speciellt i Asien...)

Klapp på huvudet!
Klappa ALDRIG en thailändare på huvudet! Inte ens barn! Som vi har ovanan att göra. Begär genast om ursäkt! Huvudet är det finaste som finns och fötterna det fulaste! Jag brukar fråga innan jag ens tar i håret på någon (om man tex talar om hår eller liknande)... det är artigt och visar respekt (något som vi svenskar har dåligt av, men måste lära oss att det är viktigt i många andra länder, speciellt i Asien...)
Det där har jag läst men aldrig märkt av.
Väldigt vanligt att Thai klappar ungen på huvudet precis som vi även i norr.

Det där har jag läst men aldrig märkt av.
Väldigt vanligt att Thai klappar ungen på huvudet precis som vi även i norr.

Speciellt farangungar och halvungar e dom glada att kladda på, å stoppa i dom fisk och all möjlig skit, gäller att passa om du har med en bebis eller småbarn... Lifsfarligt, thai fattar inte att dom inte tål deras mat, speciellt isaan och liknande hemgjort.

Klapp på huvudet!

Håller med många andra här, det där med att klappa på huvudet, är nog en större sak än det egentligen är och barn är ju aldrig problem och inte vuxna heller,allt handlar som så mycket annat i Thailand om med vem, plats, tid och tillfälle.

Jag festar ju ofta med folk i släkten och deras kompisar och när vi alla är lite runda under fötterna kramas och klappas det hej vilt både här och där, men visst i andra sammanhang gör man det inte. Det gör man ju inte i Sverige heller, inte går jag och klappar folk på huvudet till höger och vänster.

Vad jag förstått får man klappa barn på huvudet, enligt min thaifröken sa hon ca upp till 12, vet man inte hur gammalt barnet är ska man inte göra det ...

Jag brukar klappa småkusinerna på huvudet, inte fått någon konstig reaktion. Dock inte äldsta längre som är 15.

Klapp på huvudet!

Når jeg leser dette innlegget så blir det som å lese en turistbrosjyre om Thailand skrevet av noen som bare har vært i Phuket noen uker på ferie.

Hodet er det aller viktigste på kroppen. men det betyr IKKE at man ikke kan berøre det. Dersom det er et barn eller et familiemedlem så er det ingen problemer med å berøre hodet.

Dette med at Thailand er så fundamentalt forskjellig fra oss kulturelt er bare en myte. Noen forskjeller er det, men ikke så forskjellig som mange vil ha det til. Og jeg tror nok ikke at det er så veldig vanlig at man berører hodet i vår kultur heller. Det er egentlig bare snakk om medmenneskelig respekt og normal folkeskikk.

Stod precis i datorspelsbutiken och prata med en av försäljarna han tog direkt ungen på huvudet.

Det var en tråkig fråga att ställa. Är du ett troll? I de kretsar jag umgås stämmer @Bangkok_Hilton s påståenden helt och hållet. Har man enbart vistats på turistorterna då kan det nog stämma att det klappas lite här och där utan hänsyn till traditionell thailändsk kultur.

Jeg har blant annet bodd i en lutfattig landsby i Isaan i mange år og noe av det TS skriver stemmer bare ikke. Noe av det første min eks. kone lærte meg om Thailand var når og hvem man kunne ta på hodet. Det som er skrevet er som tatt ut av en turistbrosjyre hvor forfatteren knapt har satt sin fot i Thailand.

Det var en tråkig fråga att ställa. Är du ett troll? I de kretsar jag umgås stämmer @Bangkok_Hilton s påståenden helt och hållet. Har man enbart vistats på turistorterna då kan det nog stämma att det klappas lite här och där utan hänsyn till traditionell thailändsk kultur.
Ursäkta men jag har läst nu en massa trådar som Bkk Hilton skapat av vad hen skriver och väldigt mycket stämmer inte med den verklighet jag och många andra lever i här iaf. Hur många förstagångs turister åker till något annat än en turistort? Och även om dom gör så har Thai stort tålamod med oförstående falanger, kineserna har liksom bäddat väg för oss om en säger.
Och som du ser så vittnas det om Thailändare som helt ogenerat klappar på huvudet, men dom kanske lägger kulturen åt sidan bara för att dom kommer till en Thailändsk turistort eller hur tänkte du?

Kan säga att det gjordes det dom 2 år jag bodde uppe i risfälten med.
Tycker det är mer kroppskontakt mellan goda vänner här och även med barn.

Frugans svar angående ta någon man känner på huvuder, nä varför skulle det vara problem.

Är väl som någon skrev inte springer vi faranger runt i farangland och tafsar okända på huvudet, hade setts som ohövligt i Sverige med.

Men annars mellan barn och vuxen tycker jag det verkar mer vanligt än ovanligt här.

Jag har ett exempel, jag va med frugan på marknaden och vi hade levande ljus. En kund böjde sig ner med huvudet långt ner och det va precis bara någon cm från att brännas av lågan. Min reflexreaktion va att stoppa honom från att bränna sig med min hand. Hans reflex va att komma med en rak höger, men det kom ingen rak höger, utan det bara ryckte till i hans kropp och han såg att jag inte va ett hot eller liknande. Sedan så visade jag att han höll på att elda upp håret och då kom leenden fram...

Så visst man tar inte folk på huvudet/håret hur som helst.

Ett annat exempel. Jag såg svärfar på en musikkonsert men han såg inte mig... Jag knackade honom på axeln... Han sa det till sin dotter senare att det va nära att han snodde sig om och nitade mig. Det är nämligen så överfall går till, knacka på ryggen sen blir man nedslagen. Så ta inte i onödan på folk, tilltala dom istället e mitt tips.

Då har vi inte riktigt samma erfarenheter. Jag säger inte att du har fel men det kan säkert variera. Tradition och kultur i Thailand är mångfacetterat.

Jeg kan fint tenke meg steder og situasjoner i Thailand hvor man absolutt ikke kan ta noen på hodet. Og hodet er i Thailand den viktigste delen av kroppen. Hva vi snakker om her er vel sosial omgang med gode venner og familie og ikke på en arbeidsplass eller et offentlig kontor.

Jag har ett exempel, jag va med frugan på marknaden och vi hade levande ljus. En kund böjde sig ner med huvudet långt ner och det va precis bara någon cm från att brännas av lågan. Min reflexreaktion va att stoppa honom från att bränna sig med min hand. Hans reflex va att komma med en rak höger, men det kom ingen rak höger, utan det bara ryckte till i hans kropp och han såg att jag inte va ett hot eller liknande. Sedan så visade jag att han höll på att elda upp håret och då kom leenden fram...

Så visst man tar inte folk på huvudet/håret hur som helst.

Ett annat exempel. Jag såg svärfar på en musikkonsert men han såg inte mig... Jag knackade honom på axeln... Han sa det till sin dotter senare att det va nära att han snodde sig om och nitade mig. Det är nämligen så överfall går till, knacka på ryggen sen blir man nedslagen. Så ta inte i onödan på folk, tilltala dom istället e mitt tips.

Som jeg skrev tidligere så er det ikke alltid det er snakk om kultur, men bare normal folkeskikk det å ikke ta på andre mennesker. Og dette uansett hvor på kroppen man tar på.

Då har vi inte riktigt samma erfarenheter. Jag säger inte att du har fel men det kan säkert variera. Tradition och kultur i Thailand är mångfacetterat.
Tror inte det varierar, bott sex år nu i en by mitt i risfälten.
Dessa påstående TS kommer med läste jag själv om för tio år sedan på olika turist forum, Kan bara upprepa det mesta är skrönor hur det fungerar, även ute i byarna.

Dersom dette med at man ikke under noen omstendighet kan ta en thai på hodet så vet jeg ikke helt hvorfor ingen reagerte hver gang en liten unge i landsbyen krøp sammen oppe i fanget mitt mens vi "alle" satt utenfor huset. En posisjon hvor det er helt umulig å unngå å berøre hodet.

Tror inte det varierar, bott sex år nu i en by mitt i risfälten.
Dessa påstående TS kommer med läste jag själv om för tio år sedan på olika turist forum, Kan bara upprepa det mesta är skrönor hur det fungerar, även ute i byarna.
Det kan nog bero på ett visst överseende med fenomenet beroende på att du är en farang och även att du förmodligen är äldre än den du berört på huvudet.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
9 K
A

Tillbaka
Topp