"Kycklingen " sa:
Även om ling är bortrest för tillfället så är det ju inget som hindrar att Insayt öppnar en ny tråd och startar upp en "skola".
Att han kan skriva ner lite hur han har tänkt sig att den ska vara, att intresserade skriver lite hur dom har tänkt sig. Vad man vill lära sig o.s.v.
Och skulle Insayt behöva lite hjälp med "låst tråd" "radering" eller något annat så är det bara att höra av sig till Phirawan.
Är inte hon tillgänglig så hjälper jag och Gazton till med sånt som kanske behövs.
Lycka till
Hej!
För att det skall bli så enkelt och smärtfritt som möjligt hade jag tänkt mig följande upplägg.
Studiedelens upplägg i "kapitelform" precis som en bok, kapitel 1, kapitel 2 osv, fast då med någon rubrik samt presentation av innehållet. Varje kapitel blir då en ny post.
Tanken är att starta från absoluta grunden, många tror sig redan ha grunder i en eller annan form, men ni kommer att upptäcka saker ni inte hade en aning om när det gäller grunder.
Moderatorn skapar en plats i språkforumet och döper det forumet till ett lämpligt namn. I detta forum skall varje tråd (kapitel ) vara låst. En tråd parallellt skapas i nämnda forum med lämplig rubrik t ex "Diskussionstråd för....och namnet på själva forumet vad vi nu döper det till".
På så sätt slipper alla synpunkter och diskussioner föras i otaliga trådar som bara försvinner och ingen hittar dem. Tanken är ju att nya och gamla medlemmar samt gäster lätt skall kunna hitta alla relevanta svar, diskussioner, analyser mm.
Jag skapar materialet i Word och skickar det som en bifogad fil, måste kunna sitta i lugn och ro med materialet.
Moderatorn kan då inspektera materialet och komma med synpunkter och påpeka eventuella fel, alltså ratificera materialet innan publicering.
Moderatorn kopierar och klistrar in det i en post och döper posten för avsett kapitel. På så sätt behöver inte jag ha en egen tråd och man behöver inte ge mig rättigheter för språkforumet och alla kan andas ut och känna sig lugna.
På så sätt kan jag vara behjälplig med materialet och samtidigt bara vara en vanlig medlem och delta i kommentarer samt diskussioner. Lysande lösning och det kostar inte ett öre.
Jag återkommer med vad materialet skall innehålla och i vilken ordning.
Jag vet att den forumdel som är minst aktiv i alla Thaiforum på nätet är just språkforumet. Jag har stor förståelse för det, för 90% av de som deltar är bara turister och har inget större intresse av språket mer en några fraser mm.
Här finns en hel del andra medlemmar och en annan sorts forummedlemmar som bor, bor halvtid, har intressen i form av hus, eller andra intressen, flickvänner samt fruar i Thailand. En framtid i Thailand senare osv.
Tror att det trots allt ligger och lurar ett visst intresse här och bara vi kommer igång tror jag att det kommer att dra till sig fler människor. Tanken från min sida är att skapa ett forumsmaterial som känns spännande och roligt och inspirerande och inte bara torr fakta, grammatik och en massa tragglande.
Jag har ju utbildat innan då i data och Webdesign och har skrivit utbildningsmaterial själv till både Office, Webdesign och Desk-Top Publishing så en viss vana har jag. Jag kommer att skriva materialet så som jag själv skulle vilja att pedagogiken skall vara i ett utbildningsmaterial och som jag ofta själv efterlyser. Tror att det kommer att passa er också.
Att jag vill göra detta är ju som jag sa, vill själv förkovra mig samtidigt som jag ger till andra och sen vill jag att den forumdelen skall leva upp, för det är roligt med Thai (språk överhuvudtaget).
Jag tycker att det är inspirerande att skapa något, det håller hjärnan igång och samtidigt tror jag också det är bra för er gamla gubbar att ha lite annat att koncentrera er på än bara traggla gamla trådar och älta samma grejer om och om igen.
Insayt