”Bali belly”

Många i tropikerna använder handsprit efter pandemin och det är främst för att det är gratis vid ingången till affärer.
Medvetenheten har ökat.

Sämst är livsmedel som inte förvaras i kyla på marknader i värmen bland flugor.
Skärbrädor får en pyts vatten efter dagens slut och används nästa dag igen som vanligt.
Många hushåll har inte kylskåp eller använder inte kylskåpet för mat heller.
Viktigt är att kyla vatten.
Mat står framme i värmen hela dagen med en flughuv över.

Det härdar immunförsvaret.
Ja hemma hos oss i Thailand finns ju ett sånt där matskåp men nät för att hålla insekter borta. Vi har två kylskåp men färdiga thai rätter försvaras som regel i nätskåpet till nästa måltid.

Ja hemma hos oss i Thailand finns ju ett sånt där matskåp men nät för att hålla insekter borta. Vi har två kylskåp men färdiga thai rätter försvaras som regel i nätskåpet till nästa måltid.
Hej

Ja och det fungerar väldigt bra och man blir inte magsjuk av att äta den. Detta förstod jag inte i början men nu äter jag sedan länge mat som förvaras på det viset i hemmet eller på serveringar längs gator och vägar.

Mvh isan lover

Fungerar bra om råvarorna är färska och att de och utrustningen för matlagning och upplägg har tagits omhand på ett hygieniskt sätt. Thailändare är vanligtvis duktiga på att se till att råvarorna är färska och tillagas ordentligt. Att separera kyckling/rotsaker o grönsaker mm. är väl ofta inte deras starka sida.

I Thailand har jag bara blivit sjuk när jag ätit på lite större restauranger. Streetfood har jag blivit sjuk av en gång på 80-talet. Äter annars mest streetfood och hemmavid i Thailand.

I Indonesien och Egypten har jag varit sjuk mer än i alla andra länder jag varit i tillsammans. Tar med dessa länder för att de nämnts tidigare i tråden. Ändå har jag försökt äta på så bra ställen som möjligt i dessa länder. Oftast beror ju problemen i dessa länder på att vattnet är skitigt. Sköljer du grönsaker och bestick i skitigt vatten är det inte så lätt att klara sig om man inte är van bakteriefloran. Hemmavid i dessa länder kokade vi skölj och diskvatten för att inte bli sjuka. Tog en tid innan vi kom på det bara.

I Indonesien var Imodium och koltabletter bäst att hänga i julgranen, invärtes gjorde de väldigt liten nytta.

De sista åren har vi slutat stanna i Ayutthaya för att äta seafood. Vi har under minst 15 års tid stannat vid ett ställe där de har många restauranger för seafood. De senaste 4 - 5 åren har jag oftare och oftare åkt på riktig magsjuka när vi ätit där. Ofta inte bara jag utan även thailändarna som ätit av seafooden. Thailändarna tror att de tillsätter formalin för att slippa slänga så mycket. Har ingen koll men senaste 2 åren har vi stannat på ett annat ställe och skippat seafooden och därmed magsjukan.

Tillbaka
Topp