Berralund i Österrike

Fråga, på dom bilar jag haft här har det varit standard, haft på allihop, är det inte en standard i Sverige på nya bilar?
Eller nåt nya bilarna har här medans kan sakna funktioner som är standard i Sverige?
Motorbroms har alla bilar haft i alla tider. Gäller att koppla ur frihjulet om man har ett sådant. Äldre bilar måste man kunna lite körteknik för att utnyttja motorbroms optimalt. Säkert ingen som lär sig idag.

Var med grabben på gokart igår. Hans polare var med. Började snacka lite motorer med honom. Helt lönlöst. Dom kör allt virtuellt i datorn och noll känsla för riktiga grejor. Motorer, speciellt trimmade motorer, måste man vara lite kompis med och förstå. Har ju hela garaget fullt med tekniska prylar och motorer men intresset är noll. Nu svävade jag iväg lite från motorbromsen men blev så tydligt när vi var på gokart igår :)

Fråga, på dom bilar jag haft här har det varit standard, haft på allihop, är det inte en standard i Sverige på nya bilar?
Eller nåt nya bilarna har här medans kan sakna funktioner som är standard i Sverige?
Jag tror att manuell är standard fortfarande. Men blir ju fler elbilar så automatlåda blir allt vanligare. Jag kommer aldrig att äga en manuell igen, dels för att auto är bekvämt och dels för att frugan har körkort för automat.

Ingen aning men imponerad av motorbromsen när det löper utför på en automat.

Finns säkert många kunniga teknikintresserade medlemmar här som kan förklara.

Jag tror att manuell är standard fortfarande. Men blir ju fler elbilar så automatlåda blir allt vanligare. Jag kommer aldrig att äga en manuell igen, dels för att auto är bekvämt och dels för att frugan har körkort för automat.
På dom automat jag haft här så en knapp man trycker in downhill.

Nej fyfan för manuell.
Året innan jag flyttade till Thailand köpte jag en 350z manuell för "kul att växla" med 300 hk. ..tog 2 dagar sen var jag så sjukt trött på det.
Aldrig mer manuell.

Nej fyfan för manuell.
Året innan jag flyttade till Thailand köpte jag en 350z manuell för "kul att växla" med 300 hk. ..tog 2 dagar sen var jag så sjukt trött på det.
Aldrig mer manuell.
Får se hur det går när man kommer till Sverige, hyrt en liten skåpbil manuell, över 13 år sen jag körde manuellt sist.
Har ju problem hålla mig på rätt sida i Sverige idag ;)

Får se hur det går när man kommer till Sverige, hyrt en liten skåpbil manuell, över 13 år sen jag körde manuellt sist.
Har ju problem hålla mig på rätt sida i Sverige idag ;)
Kör man bara lite då och då kan man ju stå ut.
Nu körde jag den dagligt. Kommer ihåg när det var stopp över stora bält bron i dk....jävlar den kopplingen fick jobba i par timmar.. och mitt ben.
Plus bakis efter 4 dagar i hamburg... :laugh2:

I färddatorn i min bil kan jag välja om automatlådan i bilen ska använda frihjulsläge eller inte dvs ha motorbroms eller inte
Fast frirullsläget är främst för bränsleekonomin. Motorbroms finns ju annars alltid men går att förstärka antingen på manuell väg eller med elektronik.

På motorcyklarna har jag olika körlägen som även påverkar motorbromsen fast då vill man oftast minska effekten av motorbroms.

Tillbaka
Topp