Betale sin kone.

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 8711
  • Start datum Start datum

R

Raderad medlem 8711

Gäst
Etter å ha bodd mange år i Thailand og ha møtt mange forskjelle "typer" utlendinger så oppdager jeg nesten jevnlig deres manger på kunnskap om Thailand. Og et tema hvor det ser ut til å være helt "tomt" i "harddisken" er når det kommer til det økonomiske vedrørende kvinnen og hennes familie. Så da stiller jeg følgende spårsmål.

1. Betaler du din kone en fast månedslønn?

2. Hvor mye betaler du?

3. Hvorfor gjør du det?

Vad betalar du din sambo för att stå ut med dig?
Hvorfor i all verden skulle jeg være så dum. For det første så bor hun sammen med meg av egen frie vilje på tross av "hva du tror om meg" og for det andre så jobber hun selv om hun ikke tjener allverden. Hvilket jeg ser på som et tegn på respept for meg. Noe kanskje andre utlendinger i Thailand burde fungert på å gjøre og se hvordan hennes reaksjon ville blitt. Skillsmisse tvert tenker jeg. 555.

Etter å ha bodd mange år i Thailand og ha møtt mange forskjelle "typer" utlendinger så oppdager jeg nesten jevnlig deres manger på kunnskap om Thailand. Og et tema hvor det ser ut til å være helt "tomt" i "harddisken" er når det kommer til det økonomiske vedrørende kvinnen og hennes familie. Så da stiller jeg følgende spårsmål.

2. Hvor mye betaler du?

3. Hvorfor gjør du det?
Borde du inte börja med att svara på dina frågor först!

Är man gift så är det, enligt svensk lag, detta som gäller:
---------------------

6 kap. Underhåll​

1 § Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses.
Om underhåll till barn finns bestämmelser i föräldrabalken.

2 § Om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs.

3 § Det som den ena maken med tillämpning av 1 och 2 §§ har erhållit av den andra maken för sitt personliga behov är den förstnämnda makens egendom.

4 § Kan den ena maken på grund av sjukdom eller bortavaro inte själv sköta sina angelägenheter och fattas det medel för familjens underhåll, får den andra maken i behövlig omfattning lyfta den sjuka eller bortavarande makens inkomst och avkastning av dennes egendom samt kvittera ut banktillgodohavanden och andra penningmedel. Detta gäller dock ej, om samlevnaden mellan makarna har upphört eller om det finns fullmäktig, förmyndare, god man eller förvaltare som har rätt att företräda den sjuka eller bortavarande maken i dessa angelägenheter.

Rättshandling som avses i första stycket är bindande för den sjuka eller bortavarande maken även om medlen inte behövdes för familjens underhåll, såvida tredje man varken insåg eller borde ha insett att behovet inte förelåg. Lag (1988:1254).

5 § Om den ena maken försummar sin underhållsskyldighet, får domstolen ålägga den maken att betala underhållsbidrag till den andra maken.

---------------
Sedan får man väl träta om vad som är rimligt beträffande "... och personliga behov skall tillgodoses." Gäller att välja sin livskamrat med omsorg och att man har ungefär likartat syn på det gemensamma "projekt" som en familj innebär.

Så varför tror du att du är speciell och alla andra har det annorlunda.
Fast jag tror dom flesta andra har det annorlunda för det är nåt som gör dig jäkligt bitter.
Kanske dom får sitta vid samma bord som andra och inte sitta några bord bort och se på.
Herregud hvor er det du får alle disse fantsiene dine ifra? Jeg føler meg som en av de to gamle gubbene på balkongen i Muppet Show og kommenterer de på nede på scenen.

For de av dere som lever i deres lille "lykkeboble" og er fornøyd med det trenger ikke lese hva som står skrevet her, men for resten av deres som har interesse av å få noen kloke råd på veien i Thailand burde lese hva som står her.

For de av dere som lever i deres lille "lykkeboble" og er fornøyd med det trenger ikke lese hva som står skrevet her, men for resten av deres som har interesse av å få noen kloke råd på veien i Thailand burde lese hva som står her.

Det räcker med snart 50 år i Thailand då behöver man inte läsa sig till va man ska och inte Räcker med sunt förnuft

Jeg har en god kamerat fra Norge som bor i Pattaya som betaler sin samboer 15 000 Baht/måned. I følge han så er det en helt vanlig praksis at utlendinger betaler sine koner/samboere "månedslønn" for å bo sammen med dem. Bakgrunnen for at han betaler henne en "månedslønn er at hun skal "ta vare på" han. Han fant denne kvinnen i en bar etter at, etter hans sigende, hadde prøvd 200 bardamer. Og denne kvinnen er , etter hans sigende, den eneste ordentlige bardamen i Pattaya. Jeg har kjent denne mannen i i over 20 år og jeg vet at han ikke er dum, men på tross av det så forstår han ikke at denne kvinnen fremdeles jobber i en bar. Forskjellen er bare det at han er den ensete kunden. Så mitt spårsmål gjennstår "Hvorfor".

Det räcker med snart 50 år i Thailand då behöver man inte läsa sig till va man ska och inte Räcker med sunt förnuft
Dersom man betaler sin thailandske kone en fast månedsløn uten at det finnes noen, som tidligere nevte, logisk grunn for det så bør man revurdere sin oppfatning av hva "sund fornuft" er.

Jeg har en god kamerat fra Norge som bor i Pattaya som betaler sin samboer 15 000 Baht/måned. I følge han så er det en helt vanlig praksis at utlendinger betaler sine koner/samboere "månedslønn" for å bo sammen med dem. Bakgrunnen for at han betaler henne en "månedslønn er at hun skal "ta vare på" han. Han fant denne kvinnen i en bar etter at, etter hans sigende, hadde prøvd 200 bardamer. Og denne kvinnen er , etter hans sigende, den eneste ordentlige bardamen i Pattaya. Jeg har kjent denne mannen i i over 20 år og jeg vet at han ikke er dum, men på tross av det så forstår han ikke at denne kvinnen fremdeles jobber i en bar. Forskjellen er bare det at han er den ensete kunden. Så mitt spårsmål gjennstår "Hvorfor".
Ja då får du väl fråga honom

Ja då får du väl fråga honom
Jeg har gjort det og svaret var delvis innlysende. For det første så vil han ha en "tjener". For det andre så har han denne forvridde forestillingen om thailandsk kultur hvor man etter sigende skal betale kvinnen og hennes familie. Og for det tredje så forsterkes dette synet seg når han snakker med likesinnede i Pattaya. Det blir som med denne "Extension Of Stay" som ikke eksisterer, men som "alle" tror på.

2. Hvor mye betaler du?

3. Hvorfor gjør du det?

Nej betalar ingen fast lön till frugan.
I måndags tackade hon nej till jobbet som Director of Finance för ett internationellt företag. Hon jobbar redan på ett av världens större internationella företag och tjänar alltså miljoner mer än en gammal bitter norrman gör, varja år.

Varför gnäller du om andras fruar, hur mycket når din egen kvinna upp till om du nu vill jämföra?
Mig har frugan gett ett kreditkort till, limit 200k/mån om jag behöver. Xx miljoner i livförsäkring på sig själv samt grymt bra sjukförsäkring åt hela familjen. Vad får du?

/ SatanG

Nej betalar ingen fast lön till frugan.
I måndags tackade hon nej till jobbet som Director of Finance för ett internationellt företag. Hon jobbar redan på ett av världens större internationella företag och tjänar alltså miljoner mer än en gammal bitter norrman gör, varja år.

Varför gnäller du om andras fruar, hur mycket når din egen kvinna upp till om du nu vill jämföra?
Mig har frugan gett ett kreditkort till, limit 200k/mån om jag behöver. Xx miljoner i livförsäkring på sig själv samt grymt bra sjukförsäkring åt hela familjen. Vad får du?

/ SatanG
Ja ja jeg vet at jeg er en fattig liten nordmann, men hva har min person med spørsmålet mitt å gjøre.

Ja ja jeg vet at jeg er en fattig liten nordmann, men hva har min person med spørsmålet mitt å gjøre.
Berätta själv istället varför du och din kvinne är bättre än andra.

Vad har du på fötterna, egentligen?
Uppenbarligen är din kvinna så fantastisk, på vad?
Vad har du lyckats så mycket bättre än alla andra på?
Vad betalar du, mer än hyran, för din kvinna?
Själv betalar jag ingenting.

/ SatanG

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp