Borra brunn !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Och som sir one säger jag är lite orolig för bekämpningsmedlen i marken jag får lite finnar i pannan när jag duschar hemma dom försvinner direkt när jag kommer till hotell eller kommer ombord och får duschat frugan fick samma sak när vi flyttade upp men hon är ju hemma hela tiden så nu har hon väl vant sig vid vattnet igen. Men då har vi ingen filtrering nu det jag skall kolla på när jag kommer hem så med filtering borde vattnet duga till dusch med men jag kommer fortsätta köpa mitt vatten som jag dricker.

Ett tips då som jag fick ta till innan vi skaffat filter och som jag fortfarande använder. Antibakteriell tvål, det finns vad jag vet två sorter i Thailand, Dettol och Protex.

"mackes " sa:
Ett tips då som jag fick ta till innan vi skaffat filter och som jag fortfarande använder. Antibakteriell tvål, det finns vad jag vet två sorter i Thailand, Dettol och Protex.
Jag tror att man ska avråda från bakteriell tvål beronde på vilken typ av reningsanläggning som man har. Har du ett biologiskt verkande reningssystem så kan detta slås ut av dylik tvål eller diskmedel. I ett sådant är bakterier satta att ombesörja nedbrytningsprocessen och även dessa påverkas.

Jag kör som Jonas från pumpen direkt till toan duschen mm o har aldrig haft dåligt tryck o det vattnas ett par timmar varje dag hos oss me
O dricks vattnet köper vi kommer en bil förbi o säljer vatten dunkar a 20-30 bath :)

Och varför skulle man vilja "slippa" dricka regnvatten? Jag skulle tippa att vattnet i flaskorna också är regnvatten om än kontrollerat.

"ledarn " sa:
Vattnet i dunkarna är "dött".... (Som destillerat)
Det är till och med farligt att dricka det då det får en uttorkande effekt..

Ska leta upp en artikel om detta som jag läste för ett tag sen...
Men det ska tydligen kunna bli allvarliga skador på organ i kroppen..
Helt rätt Ledarn, dunkvatten kan vara så renat så att det inte finns nåt annat än vätskan kvar. Vi behöver ju lite salter också.
Men dom vi köper av har olika kvaliteter på vattnet, kostar då lite olika.
Bara att välja.

"ledarn " sa:
Vattnet i dunkarna är "dött".... (Som destillerat)
Det är till och med farligt att dricka det då det får en uttorkande effekt..

Ska leta upp en artikel om detta som jag läste för ett tag sen...
Men det ska tydligen kunna bli allvarliga skador på organ i kroppen..
Destillerat vatten är inte skadligt men avsaknaden av salter kan man få i sig på annat sätt 8)

"ledarn " sa:
Jag tycker en sån här sak låter lite otäck....??

En levande djur-cell som läggs i destillerat vatten kommer att explodera. Detta pga att vatten kommer att strömma in i cellen för att jämna ut koncentrationerna av lösta joner och andra atomer/molekyler i och utanför cellen, detta är en process som kallas osmos. Då det inte finns några joner i destllerade vattnet kommer detta att leda till ett stadigt inflöde av vatten till den levande cellen tills den sprängs pga att det är gott om lösta joner och oladdade molekyler i en levande cell.
Där ser man renade och destillerade drycker är alltså farliga det dödar cellerna, gråa som röda :D :D

"ledarn " sa:
Jag tycker en sån här sak låter lite otäck....??

En levande djur-cell som läggs i destillerat vatten kommer att explodera. Detta pga att vatten kommer att strömma in i cellen för att jämna ut koncentrationerna av lösta joner och andra atomer/molekyler i och utanför cellen, detta är en process som kallas osmos. Då det inte finns några joner i destllerade vattnet kommer detta att leda till ett stadigt inflöde av vatten till den levande cellen tills den sprängs pga att det är gott om lösta joner och oladdade molekyler i en levande cell.
Destillerat vatten innehäller väl väte och syre joner eller är det något jag missade på kemilektionerna? :nod:

Intressant tråd, tyvärr minns jag inte vad vi betalade för vår borrning efter vatten, men hur som så blev det lyckat, har inte haft vattenbrist på de 5-6 år vi bebott vårt ställe.

Men däremot så går jag i tankarna på att bygga ett vattentorn, så vi har vattentryck även vid ev strömavbrott.

Är det någon som har erfarenhet av "vattentorn", och byggen av dessa?

"ledarn " sa:
Destillerat vatten = Avjoniserat vatten.....
När det destillerade vattnet inmundigas och blandar sig med saliv och andra kroppsvätskor så är det ju joniserat eller har jag missat något sedan den tiden jag satt som läraktig skolpojke i min skolbänk? :nod:

"ledarn " sa:
Problemet ligger ju faktiskt i att INTE dricka för mycket vatten...

Precis emot vad alla fått lära sig under många, många år...

Det "nya" är ju att man bara ska dricka när man är törstig....
Du kan ju bli vatten "förgiftad" av att dricka för mycket..

Till och med inte nytt något som varit känt länge men som allmänheten inte alltid känner till.
Fick lära oss det på sjukvårdsutbildningen men också att allt är gifigt om man överdoserar.

Dunkavann kontra flaskevann... (skånska) :)

Jag litar inte riktigt på vattnet som levereras i 25 l. dunkar. Det kan komma från lokala "reningsverk" medan jag tror att vattnet på flaska är av bättre och ordentligt kontrollerad kvalité.

"ledarn " sa:
Gäller detta även här hemma ??

Att det man köper på flaska är bättre än det på dunk..?? :laugh: :laugh:
Vad är bäst? En flaska eller en dunk i ryggen? En dunk är bättre i alla lägen, inte minst för att de varar längre och man slipper skära sig på kapsylerna eller förgäves leta efter korkskruven. Min sabel har tappat skärpan :)

"legolas " sa:
Det är faktiskt riktigt "snack" här om det som Sir One säger om dunkarna. De menar på att dunkarna "fäller", inte mycket, men med tiden, och med att dunkarna också blir äldre, så kan denna "fällning" av plastmaterialet bli ett problem för vissa människor.

jag vet inte om jag ligger i riskzonen med min ålder, men det pratas i alla fall lite grand. Jag skiter i det, detta tjöt om att allting är cancerframkallande har ju i viss mån gjort mig immun stundtals mot allt snack.

legolas

Det sägs att de blåa lite tunnare dunkarna är av en bättre kvalitet. Jag vet inte, men jag har en av båda sorterna det kostar lika mycket att få dom utbytta 12 Bath här i Phitsanulok. Dock så kostade den blå betydligt mer i engångskostnad.

Nu dricker vi inte det vattnet i alla fall, används bara till matlagning.
Driksvatten köper vi på Big C eller Lotus. Jämfört med de stora dunkarna är ju det vattnet dyrt ca 30-40 Bath för 6 liter om jag minns rätt. Kanske samma vatten men vi tror att det är bättre ;)

/Anubaan

"legolas " sa:
Det är faktiskt riktigt "snack" här om det som Sir One säger om dunkarna. De menar på att dunkarna "fäller", inte mycket, men med tiden, och med att dunkarna också blir äldre, så kan denna "fällning" av plastmaterialet bli ett problem för vissa människor.

jag vet inte om jag ligger i riskzonen med min ålder, men det pratas i alla fall lite grand. Jag skiter i det, detta tjöt om att allting är cancerframkallande har ju i viss mån gjort mig immun stundtals mot allt snack.

legolas
Kanske att dom "fäller" men det är inte det som jag menar.
Tillverkas vattnet i dunkarna och i flaskorna på samma ställen?
Nej, inte alltid. Det finns en del "hembrännare" som levererar vatten i dunkar. Jag menar nu inte sifonerna, de runda som man har en speciell tappställning till utan vanliga "hederliga" dunkar, sådana som man använde för mäskframställning förr i tiden.
Dessa lokala, hemmabygda, reningsverk levererar inte en tillförlitlig vara.
Jag har en i släkten som är laboratoriechef för dricksvattnet i min del av landet. Undrar om jag inte ska frågon honom om tips. Han är visserligen inte thai men från Korea...

"ledarn " sa:
J@vlar vad jag älskar CM....... :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Hur länge tar det inte för en tråd att byta inriktning egentligen ??

Här har vi brunns borrning och slutar i Dunk "fällningar"... :thumbsup: :thumbsup:

Och jag själv är en :angel_transparent: Totalt oskyldig i allt.... :laugh: :laugh:

Visst är det underbart hur en tråd kan dra iväg! Men den här handlar ju fortfarande om vattenkvalitet :thumbsup:

Totalt oskyldig i allt.... :laugh: :laugh:

Den här gången ja ;D ;D ;D

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp