Bröd, nyttigt eller ett fördärv

Typisk dag för mig igår:
Jag var packad i 7 timmar efter att ha druckit 3 Caipirinha på kvällen.
Åt inget i morse men svalde ner en Treo med kaffet.
Bubblade rätt bra i gommen? ;) :p

Själv startade jag min dag med två kannor kaffe under förmiddagen idag. Kände mig döfärdig, utan att ha nyttjat drycker annat än vatten före det.
Ibland är livet kämpigt.

Tycker ni jag ska välja bort brödet alltså?

16010293552348111985803876824696.jpg

Tycker ni jag ska välja bort brödet alltså?

16010293552348111985803876824696.jpg

Men pommes, cola? Hmm.
Vad gäller bröd vill min diabetes ha 10 enheter snabbverkande insulin per skiva (inkl smör o ost).
Potatis i dess former (i normal portion) är 40 enheter fördelat över ett antal timmar och en extra dos långverkande. I min diabetesform känns potatis som rena döden för bra värden.

Men pommes, cola? Hmm.
Vad gäller bröd vill min diabetes ha 10 enheter snabbverkande insulin per skiva (inkl smör o ost).
Potatis i dess former (i normal portion) är 40 enheter fördelat över ett antal timmar och en extra dos långverkande. I min diabetesform känns potatis som rena döden för bra värden.

Ja för smör och ost ger inte så mycket insulinpåslag. Nä den måltiden inte speciellt nyttig för någon men gått ibland :)
Läsk däremot slipper jag gärna. Dricker hellre vatten Men får man välja blir det öl.

Hej

Bröd är ju både nyttigt och gott, ligger spannmål och bröd dessutom inte bakom att vi människor en gång övergav nomadlivet och blev både bofasta, samt utvecklade det vi nu ser som den civiliserade världen?

Mvh isan lover
Socialstyrelsen (eg Brödinstitutet, ren marknadsföring) kom med ett sådant påstående tidigare ja. Det har dock med tiden kommit fram till att det hälsosamma i bröd är ifrågasatt. En av grundstommarna till fetma tillsammans med läsk, godis och sådant, samtidigt som det tillför kroppen mycket lite nyttiga delar, vilka delar hellre borde tas från annan källa.
Man bör nog inskränka förbrukningen av speciellt vitt bröd.
Öl som nämndes tidigare kan vara gott, men är känt i andra kretsar som flytande bröd, undvika m.a.o.

Hexmasters Faktoider: Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 skivor bröd om dagen

Socialstyrelsen (eg Brödinstitutet, ren marknadsföring) kom med ett sådant påstående tidigare ja. Det har dock med tiden kommit fram till att det hälsosamma i bröd är ifrågasatt. En av grundstommarna till fetma tillsammans med läsk, godis och sådant, samtidigt som det tillför kroppen mycket lite nyttiga delar, vilka delar hellre borde tas från annan källa.
Man bör nog inskränka förbrukningen av speciellt vitt bröd.
Öl som nämndes tidigare kan vara gott, men är känt i andra kretsar som flytande bröd, undvika m.a.o.
Undrar om socialstyrelsen verkligen har koll på läget.
Min tant säger att jag är fet pga all whisky, glass, chips, ölkorv och goda ostar som jag vräker i mig.
Och hon brukar ha rätt.

Undrar om socialstyrelsen verkligen har koll på läget.
Min tant säger att jag är fet pga all whisky, glass, chips, ölkorv och goda ostar som jag vräker i mig.
Och hon brukar ha rätt.
Egentligen hade de inte det. Jag lade till en länk i orginalposten som förklarar hur det gick till. Man kan säga att socialstyrelsen blev inlurad i en marknadsföringskampanj.
Dock var det sant att det på den tiden ansågs att den då minskande konsumtionen av bröd var ett problem.
Jo, din tant har rätt. Inte mycket näring i de sakerna utan istället kalorier. ;)

Hej

Bröd är ju både nyttigt och gott, ligger spannmål och bröd dessutom inte bakom att vi människor en gång övergav nomadlivet och blev både bofasta, samt utvecklade det vi nu ser som den civiliserade världen?

Mvh isan lover
Dagens homo sapiens är ju dessutom odugliga när det gäller tex... arbete, de flesta är allt för upptagna av annat, som tex tjata sig hesa på att jag är bättre, vet mest, ljuger som en häst snarkar,, och när man inte kommer längre... 555 Ja då håller man på Leksand.

Tillbaka
Topp