Brottslighet

A

Anonym

Gäst
Jag har slagits av och imponerats av att i Thailand är växlingskontor och guldsmeder obevakade vilket skulle leda till rån omedelbart i Sverige. Man kan ju tycka att frestelsen vore högre att begå rån i Thailand än Sverige p g a den relativa fattigdomen. Säkert förekommer det rån men, kan det bero på risken att bli ihjälskjuten vid jakt eller få typ 30 års fängelse eller finns det nåt i den buddistisks tron som hämmar det? Vad tror ni?

Jag har märkt att i guldaffärer som jag handlar i har en dörr som alltid är låst, när man kommer dit så trycker expediten på knappen och jag kan öppna dörren. Jag har även sett vakter utanför både växlingskontor och öppna guldsmedsaffärer.
Var har du varit eftersom du aldrig sett några vakter?

Ohh... Åk till Chiang Mai t.ex. Och sen jämför du med t.ex Forex i Göteborg eller så. I en guldsmed satt en ung tjej längst in i affären och fibbla med telefon. Innanför dörren som var olåst var det montrar med smycken. Det skulle inte gå i Sverige.

En som rånar i Thailand blir med största sannolikhet skjuten, eller i hans eller hennes värsta senario fängslad.

Känns mer som det beror på något annat, jag har med märkt att det är liten säkerhet vid banker, guldaffärer och liknande, men läser man nyheterna så begås det väldigt mycket grova brott mellan Thailändare helst här i Pattaya.
Inte mycket som vi faranger märker av men några mord i veckan och andra grova brott läser man om hela tiden utanför farangområdena.
Men rån nej, kommer ihåg när jag kolla in på Kasikorns växelbås vid the Avenue, sån hög med pengar kändes som miljard baht låg där och ingen satt inne i båset? Var väl och hämta sin ; som tam? Kommer in till banker ingen säkerhetsvakt, pengarna ligger i trälådor.

Känner som Jonas.

Intressant tråd faktiskt, själv har jag många gånger tänkt på detta med brott i Thailand och det verkar som att just rån (institutionellt rån) inte är typiskt Thaibrott.

Många brott är interna bråk mellan olika grupperingar, fejder mellan gäng, knark, ficktjuveri, mord otrohets, knarkgäng, spel eller annan ekonomisk uppgörelse, lurendrejeri, maffia eller familjerelaterat. Kanske finns en kodex vilka brott man bara inte utför.

Sen scimmning och liknande verkar ju vara mer öststatare osv som sysslar med det.

Sen har jag ju sett många videos med rån mot butiker eller privatpersoner och stölder förekommer ju men just institutionella brott som bankrån har jag inte hört faktiskt.

Kanske lite OT men denna snubblade jag över, kanske missvisande då det gäller rapporterade brott, kanske vi i Sverige och de andra nio är mer benägna att anmäla brott, men ändå tycker jag det är minst sagt obehagligt:

http://www.mapsofworld.com/world-top-ten/countries-with-highest-reported-crime-rates.html

Läste på Thailändska ambassaden i Sveriges FB sida nu i veckan, gått ut med varning till alla Thailändare som reser till Sverige, akta sig för den höga brottsligheten, prata inte med främlingar, vara försiktig när man ankommer till Arlanda etc. Bra internationellt anseende Sverige börjar få.

Gangsterbrott och korruption. Men omotiverat våld ,bilbränder etc. är nog rätt främmande. Har aldrig känt mig rädd när jag knallat runt i Bangkok kl 03, nåt jag inte skulle göra i en stad i Sverige. Här i Sverige blir man ju t.o.m. av med cykellyset om man råkat glömt att ta av det. Skilda världar.

Håller helt med ganska lite brott man ser men ser ganska mycket vakter på ex.vis Central Festival. Tyckte det verkade vara två vakter per butik och vid ingångar och rulltrappor. Kanske mål för terror. Har ju metalldetektor vid alla ingångar också.

På flygplatsen väntade vi några timmar på frun och dottern. Otroligt mycket vakter, poliser och militärer. Aldrig sett så mycket på en flygplats. Sitter man ner och tittar fanns de överallt.

Tror allt hänger ihop med terrorhot.

Håller helt med ganska lite brott man ser men ser ganska mycket vakter på ex.vis Central Festival. Tyckte det verkade vara två vakter per butik och vid ingångar och rulltrappor. Kanske mål för terror. Har ju metalldetektor vid alla ingångar också.

På flygplatsen väntade vi några timmar på frun och dottern. Otroligt mycket vakter, poliser och militärer. Aldrig sett så mycket på en flygplats. Sitter man ner och tittar fanns de överallt.

Tror allt hänger ihop med terrorhot.
2 vakter per butik i Central Festival?? Jag måste vara helt vakt blind då, inne på H&M är enda butiken jag vet med säkerhetsvakter vid in och utgångarna?

Senast redigerad av en moderator:
Tycker det var på alla ... var bara upp på plan 2 sen hissen till femman.

Tycker det var på alla ... var bara upp på plan 2 sen hissen till femman.
Aja, jag kan vara blind, tänker väl inte på det men isåfall gäller det bara Central och märkesbutiker går du runt i resten av Pattaya så märker du inte mycket av några vakter eller poliser, bara trafikpoliser.
Men har som sagt själv inte sett riktiga vakter mer än på H&M men skall kolla bättre nästa gng.

Senast redigerad av en moderator:
Aja, jag kan vara blind, tänker väl inte på det men isåfall gäller det bara Central och märkesbutiker går du runt i resten av Pattaya så märker du inte mycket av några vakter eller poliser, bara trafikpoliser.
Men har som sagt själv inte sett riktiga vakter mer än på H&M men skall kolla bättre nästa gng.
Det var nog tillfälligt eller jag som såg fel. Idag velat det bara var H&M ... konstigt. ..

Jag vet inte hur det är i Thailand men i Kenya finns nåt som kallas för "mob justice". Man sätter efter tjuven är slår ihjäl hen medans polisen står och tittar på.

Jag vet inte hur det är i Thailand men i Kenya finns nåt som kallas för "mob justice". Man sätter efter tjuven är slår ihjäl hen medans polisen står och tittar på.

Ja sådant har hänt och händer i Thailand också men brottet är ju då grovt och förmodligen grovt kränkande för en familj eller liknande. Såg en video från långt uppe och ute på landsbygden i Isaan eller norra Thailand där en hade förgripit sig på en liten dotter och hennes mor samt dödat dem och de drog ut han ur huset och helt sonika slog ihjäl honom med påkar medan polisen stod och tittade på.

Sen om det är vanligt vet jag inte.

Sen vet ju dom flesta thailändare att faranger är heliga med tanke på turismen. Och polisen ser extra allvarligt på brott mot faranger på grund av det.

Tillbaka
Topp