Thailand varnar sina medborgare för brottslighet i Stockholm.

Det är tyvärr inte sant på alla mindre orter och landsbygd längre.

Hej

Det finns säkert undantag men generellt sett så är risken för att råka ut för ett brott betydligt större i städerna än på landsbygden, vi har ju något som heter social kontroll och sammanhållning på landet, dessutom känner ju nästan alla varandra och många är släkt med varandra, det finns ofta band som sträcker sig flera generationer tillbaka o.s.v, det borgar för trygghet tror jag.

Mvh isan lover

Hej

Det finns säkert undantag men generellt sett så är risken för att råka ut för ett brott betydligt större i städerna än på landsbygden, vi har ju något som heter social kontroll och sammanhållning på landet, dessutom känner ju nästan alla varandra och många är släkt med varandra, det finns ofta band som sträcker sig flera generationer tillbaka o.s.v, det borgar för trygghet tror jag.

Mvh isan lover

Både ja och nej. Mindre orter på kusten som Lysekil har ändrats rejält senare år. Munkedal, visserligen aldrig någon idyll har blivit sämre. Värmland har haft en del stora problem med överfall, rån och våldtäktsförsök ute på mindre orter.

Sen kvarstår problem som alltid har varit. Vita skåpbilar av märket Mercedes som dyker upp och sedan lite magiskt försvinner en hög utombordare etc ;) Enda lösningen på det problemet som jag ser det är att förbjuda alla fordon av märket Mercedes i Sverige!

Både ja och nej. Mindre orter på kusten som Lysekil har ändrats rejält senare år. Munkedal, visserligen aldrig någon idyll har blivit sämre. Värmland har haft en del stora problem med överfall, rån och våldtäktsförsök ute på mindre orter.

Sen kvarstår problem som alltid har varit. Vita skåpbilar av märket Mercedes som dyker upp och sedan lite magiskt försvinner en hög utombordare etc ;) Enda lösningen på det problemet som jag ser det är att förbjuda alla fordon av märket Mercedes i Sverige!
Man kan ju också förbjuda folk att äga båt. I Sverige är det oftast offrets fel att brott begås. "Tillfället gör tjuven" har präntats in i våra hjärnor.

Hej

Det gäller att ha koll och vara uppmärksam om det kommer okända människor och bilar som uppför sig misstänksamt, men jag förstår vad du menar, vi har haft lite av den varan i mina trakter också, men folk är väldigt på hugget och det finns s.k grannsamverkan på många platser, så drägget har det nog lite besvärligare här.

Mvh isan lover

Hej

Det gäller att ha koll och vara uppmärksam om det kommer okända människor och bilar som uppför sig misstänksamt, men jag förstår vad du menar, vi har haft lite av den varan i mina trakter också, men folk är väldigt på hugget och det finns s.k grannsamverkan på många platser, så drägget har det nog lite besvärligare här.

Mvh isan lover

Besvärligare skulle jag inte påstå. Ni kan inte göra annat än att ringa polisen om du/ni inte vill riskera att betala skadestånd till tjuvarna samt förekomma i belastningsregistret. Responstiden för polisen där ni bor är längre än min semester ;)

Tror att öborna har rätt " Skjut, sänk, tig".

Jag bor inom några hundra meter från en polisstation och vi kan inte få hit poliser vid inbrott, tror du att små kustsamhällen skulle lyckas bättre?

Av någon anledning så tänkte jag på Anders Breivik igår vid kaffet här på kontoret, inga bra tankar precis, och i morse när man vaknar 07,00 och slår på radion så hör man om dådet i Nya Zeeland!o_O

Ja fy fan för det dådet :(

Tror tyvärr också att det lär föda mer våld. I vanlig ordning oskyldiga och vanliga människor som kommer att drabbas medan politiker, oavsett läger, försöker samla billiga poänger och använda tragedier för att driva på politik som aldrig hade varit möjlig utan folks rädsla :(

Besvärligare skulle jag inte påstå. Ni kan inte göra annat än att ringa polisen om du/ni inte vill riskera att betala skadestånd till tjuvarna samt förekomma i belastningsregistret. Responstiden för polisen där ni bor är längre än min semester ;)

Jag bor inom några hundra meter från en polisstation och vi kan inte få hit poliser vid inbrott, tror du att små kustsamhällen skulle lyckas bättre?
Problemet är att det skall utredas om det är rimligt våld. De flesta vet inte hur mycket man får göra för att kvarhålla en inbrottstjuv. Därför är det frestande med s. g. t. eller S. S .T. Och gör inte som vargjägarna och babbla för mycket i mobilen. De sista som blev åtalade dit på såna dumheter.

Ja fy fan för det dådet :(

Tror tyvärr också att det lär föda mer våld. I vanlig ordning oskyldiga och vanliga människor som kommer att drabbas medan politiker, oavsett läger, försöker samla billiga poänger och använda tragedier för att driva på politik som aldrig hade varit möjlig utan folks rädsla :(
Var det inte så inbördeskriget i Irak började?

Var det inte så inbördeskriget i Irak började?

Så har väl många inbördeskrig börjat?

Vi har neonazister på ena sidan som uppmuntrar till hat och våld och islamister som uppmanar till både politiskt, demografisk och även våldsamt erövrande. Skrämmande många idag på t. ex. Twitter som hyllade dagens terrorattentat mot muslimer precis som att det är skrämmande många som hyllat IS och de terrorattentat IS och liknande grupperingar utfört. Släng in en hög autonom vänster som i princip kommer i byxorna bara av tanken på våld och anarki så lär det väl inte bli fredligare...

Kollar man på t. ex. Flashback och även vissa religiösa grupper på nätet så är det en hel del människor som i princip längtar efter inbördeskrig, raskrig och misär.

Terroristen i NZ verkar dessutom ha tänkt igenom det hela lite när man ser hans manifest. Han verkar ha planerat för att orsaka politisk och ideologisk skada runt om i världen. I alla fall om man ska tro på en del rapporter. Jag har själv inte läst igenom och har ingen som helst lust att vare sig läsa hans manifest, kolla på hans video eller yttra hans namn. Terrorister förtjänar att falla i glömska, inte få sina namn spridda.

Hej

Av någon anledning verkar vi ändå förskonade ifrån det våld som florerar i städerna, på landet kan vem som helst gå ut när som helst på dygnet utan att vara det minsta orolig, det känns som en lyx i dagens läge.

Mvh isan lover

Hej

Av någon anledning verkar vi ändå förskonade ifrån det våld som florerar i städerna, på landet kan vem som helst gå ut när som helst på dygnet utan att vara det minsta orolig, det känns som en lyx i dagens läge.

Mvh isan lover

Ja det finns allt ställen kvar som är lugna och bra på kvällarna. Där vi bor är det hur lugnt som helst på kvällarna också i Göteborg :)

Får hoppas att det fortsätter vara så.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp