Buddhism och reinkarnation

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Köpte en intressant bok om buddism senast jag var i Thailand. Den försökte utreda många missförstådda begrepp och härleda till de ursprungliga formerna av buddhism, så långt som det är möjligt.

Har aldrig intresserat mig för buddhism tidigare, men måste säga att jag blev mycket imponerad. Det känns som om denna filosofi ligger långt före andra jämförbara, t ex religionerna kristendom och islam. Imponerande att folk formulerat så intressanta tankar om människan och hennes psyke för så länge sedan.

Ett missförstånd som verkar ha satt sig mycket djupt (prova att söka på webben får ni se) är att buddhister tror på reinkarnation. T ex här http://asia.se/info/buddhism.shtml

Wikipedia verkar dock ha det mesta rätt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Buddhism
 
Jag tror man kallar det reinkarnation av ren enkelhet/lathet (beroende på vem man frågar). Man slipper gå in i an diskussion om semantik och den filosofiska skillnaden. Man säger helt enkelt att själen inte automatisk hamnar i himlen, helvetet.

Buddismen ser jag, och många med mig, som en filosofi snarare än en renodlad religion, även om den tas upp en av de stora världreligionerna. Jag ser personligen världen med vetenskapen i sinnet och gillar empiriska tester bakom uttalande om hur vår exsistens funkar. Där hamnar buddismen betydligt närmare mig än tex. kristendomen, judendomen och islam.

// G
 
piyadanet:

Vet inte om du var bra eller dåligt inställd till att alla som vill kan skriva artiklar til wikipedia.

Visserligen skriv wikipedia av besökare men artiklarna går igenom en kontroll så att informationen stämmer. Man slänger inte upp allt skit som skrivs. Men felaktigheter kan slinka igenom men oftast så stämmer informationen rätt bra plus att det finns en himla massa uppslag och man får otippat många svar på de mest underliga frågor.

Jag använder wiki rätt så mycket och jag gillar sidan skarpt.

// G
 
""Galten75" " sa:
Jag tror man kallar det reinkarnation av ren enkelhet/lathet (beroende på vem man frågar). Man slipper gå in i an diskussion om semantik och den filosofiska skillnaden. Man säger helt enkelt att själen inte automatisk hamnar i himlen, helvetet.

Tack för ditt svar Galten75!

Jag uppfattar skillnaderna större än bara sematik osv. Eftersom buddister (som ansluter sig till den ursprungliga läran) inte tror att det finns några eviga substanser som en själ eller liknande, så blir allt rätt tydligt. Det finns inget medvetande som kan gå vidare till en ny människa eller djur, eller komma till himlen eller helvetet. Reinkarnation är en omöjlighet. Däremot beskriver min bok "What the buddha taught" begreppet återfödelse, vilket skulle innebära att din livsenergi går vidare när du dör. Rätt flummigt och öppet för tolkningar. Själv ser jag det som att dina gärningar ekar vidare i flera generationer, dvs det du sänder ut i världen kommer tillbaka att drabba dig själv och folk i din närhet, under din livstid eller senare. Och din kropp fömultnar ju och ger energi till nya organismer, så det är också en slags återanvändning av energi.

Kan hända att t ex teravada-buddister i Thailand till vardags har blandat upp sin tro med vidskepelse och annat. Jag tyckte mig se lite av det i Thailand sist. Så det jag beskriver kanske inte gäller i vardagen för dem. Jag försöker bara begripa vad budda ursprungligen lärde ut, så gott det går.
 
""Galten75" " sa:
Buddismen ser jag, och många med mig, som en filosofi snarare än en renodlad religion, även om den tas upp en av de stora världreligionerna. Jag ser personligen världen med vetenskapen i sinnet och gillar empiriska tester bakom uttalande om hur vår exsistens funkar. Där hamnar buddismen betydligt närmare mig än tex. kristendomen, judendomen och islam.

Det är just den öppna inställningen inom buddism som är så sympatisk! Som jag uppfattar den finns inga dogmer, utan den lär bara ut vägen att nå upplysning. Och analysen om lidanade och begär känns ljusår före varje jämförbar religion och filosofi från den tiden.

Alla stora filosofier/religioner är omgärdade av mystik, ritualer och liknande. Detsamma gäller naturligtvis buddism. T ex har jag svårt att tro att de nya tankarna inom buddism skulle vara en enda människas arbete, dvs buddha. Jag är bara fascinerad av att människor formulerat så avancerade tankar om vårt psyke för så länge sedan.
 
jag menar att det bara är lättare att beskriva livscykeln för en lekman med ordet reinkarnation, än att gå steget djupare.
Sedan att den lekmannen sedan använder ordet reinkarnation felaktigt spelar nog mindre roll.
Buddismens visar egentligen bara ett förhållningsätt till livet och hur man bör bete sig för att bli en så "bra" människa som möjligt. Det har den gemesamt med de flesta religioner. Skillnaden, tycker jag, är att buddismen känns lite svårare att tolkas på ett extremt fundamentalt sätt om man jämnför med t.ex. kristendomen.

// G
 
jo

Jo, självklart det går igenom.

men det senaste inlägget om vem som dödade kennedy var inte rätt. dom tog inte bort föräns personen som blev anklagad upprörd

men den info som finns på wikipedia kommer alltid från en annan källa i princip.
 
Ibland ser jag Buddismen som ren styggelse hur dessa munkar skrämmer upp folk. Ett ex. Frugan (snart ex väl) var i templet någon månad innan sin 30 årsdag och fick då beskedet att om hon inte besöker 3 tempel innan sin födelsedag skall hon dö i en allvarlig olycka. Sagt och gjort hon besökte tre tempel gick tillbaks och pratade med munkarna, får beskedet att hon med stor trolighet fortsatt kommer dö innan nästa födelsedag.
Fan sjuka hon som är djupt troende går ju och tänker på detta hela tiden, har pratat sen problemen började att jag behöver inte vara orolig för hon skall ändås dö väldigt snart så då slipper jag tänka på vad jag skall göra.
Tycker det är rent sjukt vissa tankar dom sätter i huvudet på folk och skyller hennes förändring till en stor del på munkarna som skrämmer upp lågutbildade bönder. Var i denna veva hon började träffa sina nya kompisar och en ökad alkoholkonsumtion.
 
Tycker det är tråkigt att ingen annan kunde dela med sig av sin erfarenhet av budism, borde kanske startat en ny tråd efter för mitt inlägg men va lite lat.
 
"Jonas " sa:
Ibland ser jag Buddismen som ren styggelse hur dessa munkar skrämmer upp folk. Ett ex. Frugan (snart ex väl) var i templet någon månad innan sin 30 årsdag och fick då beskedet att om hon inte besöker 3 tempel innan sin födelsedag skall hon dö i en allvarlig olycka. Sagt och gjort hon besökte tre tempel gick tillbaks och pratade med munkarna, får beskedet att hon med stor trolighet fortsatt kommer dö innan nästa födelsedag.
Fan sjuka hon som är djupt troende går ju och tänker på detta hela tiden, har pratat sen problemen började att jag behöver inte vara orolig för hon skall ändås dö väldigt snart så då slipper jag tänka på vad jag skall göra.
Tycker det är rent sjukt vissa tankar dom sätter i huvudet på folk och skyller hennes förändring till en stor del på munkarna som skrämmer upp lågutbildade bönder. Var i denna veva hon började träffa sina nya kompisar och en ökad alkoholkonsumtion.
Jag kan inte så mycket om Buddism men visst är det en religion när man läser sånt här inte bara en livsåskådning!
 
"ledarn " sa:
Har inget att dela med mig när det gäller ämnet....
Annars så hade jag kunnat skriva något.. 8)
Du har ju tidigare skrivit om dina upplevelser i tempel hur kan du då inte ha egna tankar att dela med dig av
 
Jonas.

Jag läste det du skriver och tycker dina tankar är både sunda och genomtänkta. Tänker på det du skrev om munkarna och din fru som är djupt religiös och tror på dom blint. Men kom ihåg att många munkar har fler syften än det Siddhartha en gång lärde sina lärjungar efter han blev upplyst, de har makt och vet om det precis som alla präster/munkar i alla religioner. Du får inge ChaiMai karma men en karma i verkliga livet för det du skrev.

Själv brukar jag svara att jag är buddist när jag får frågan, men det är mest ett sätt att göra det enkelt för mig själv. Jag är inte religiös. Jag skulle ha svårt att tro på en sån sak munkarna sa till din kona. Lika svårt har jag för biten med reinkarnation och karma rent bokstavligt talat. Jag tror det är mer filosofiskt ett sätt att tänka och leva för att få samma sak tillbaka av andra som menas med karma. Som talesättet: behandla andra som du själv vill bli behandlad. Ett sätt få balans och harmoni i livet och nå nirvana. Nirvana är enligt min personliga tolkning inget annat än ett tillstånd av harmoni och lycka, men med årtusenden har det förvridits till något helt annat och mer religiös betydelse...

Det är min tolkning på hur det var från början när Siddhartha satt för sig själv år efter år och mediterade i indien. Sen har tidens tand skapat vad vi idag ser i thailand.

Vissa menar att man kan dela upp buddismen i två delar, filosofisk buddism och buddism. Jag tycker filosofiskt buddism stämmer bra på mig, men har svårt för den "religiösa" falangen av buddism som thaiarna själva hör till. Jo jag vet det inte är en religion egentligen. Men fasen vet om det som Jonas berättade om munkarna som sa till frugan hon ska dö nästa födelsedag inte är mer åt religion än vad buddismen officiellt ska vara...
 
"ledarn " sa:
Mina upplevelser i tempel ??
Blandar du inte ihop mig med någon annan nu..??

Jag tillhör dom som inte går till tempel ofta..
Har väl totalt hängt med frugan kanske 5-8 gånger under snart 10 år...

Nej ledaren när jag berätadde om min första upplevelse när dom samlade in pengar åt fattiga och jag fick en rårögdupplevelse berätta du att du varit med om liknande tempeldag och stor som du var fick du samma tårögda upplevelse (eller så va det mrputte nån av er storväxta)
 
Men bli munk krävs ju bara en fest raka håret så går det till. Snacka med en munk i tempel uppe i bergen prata grymt bra engelska, levt liv i turistorterna rätt alkoliserad så efter sin munk förvandling så kan han säga till den lågutbildade familjen vad att göra. Denna munk ville inte ens vara där han var väl såkallad munkrevautionär.
 
Fick lära mig något nytt idag dom som är 30 (kvinnor) skall städa templet efter större tillställning ger god lycka
 
"ledarn " sa:
:laugh: :laugh: Sicket minne du har....

Det stämmer ju faktiskt..
Jag tänkte dessutom skriva om den nu när du bad om skriverier..

Men då hade jag redan gjort det... :laugh: :laugh:

Det är ju i stort sätt den enda speciella saken jag upplevt i templet som var "något"..

Berättade kanske också om den senaste gången jag var i templet..??

Det var förra året och frugan ville hjälpa till med bygget av det nya templet dom bygger i våran by..
Frugan säger till han den där hjälpredan till munkarna att hon tänkte skänka 10,000 eller om det var 20,000 bath.. (Kommer inte ihåg riktigt)

Då sätter sig Chefsmunken ner på mattan där frugan och hennes syrra sitter..
Tar emot pengarna och skriver en massa "krummelutter" på ett papper..
Han tittar på mig och frågar varifrån jag kommer..

Saweden säger ju frugan..

- Switzerland ?? Undrar munken...

Saweden säger hon riktigt högt nu...

- Aha... Frankit säger han då och nickar.... :laugh: :laugh:

Frugan är fortfarande väldigt överaskad av att munken satt sig ner på "golvet" med kvinnorna....
Han är så gammal säger hon, så det gör väl ingenting..?? :eek: :eek:

Ja ledarn när du säger det gott minne har jag, som farsan säger du har huvud o ett sju i helvettes humör.
 
"Jonas " sa:
Nej ledaren när jag berätadde om min första upplevelse när dom samlade in pengar åt fattiga och jag fick en rårögdupplevelse berätta du att du varit med om liknande tempeldag och stor som du var fick du samma tårögda upplevelse (eller så va det mrputte nån av er storväxta)

Jag skrev det inte som framgår lite längre ner av ledaren då hans minne kom tillbaka. Otroligt av dig Jonas att komma ihåg en sådan detalj...Storväxta har grym respekt i Thailand, så min respekt kommer att dala, då jag är på kraftig nergång nu. Rolig kommentar, skrattade lite åt den, NÅGON AV ER STORVÄXTA hehehehehhehehe
 
Kan eg inte så mycket om Buddism men anser att all religion till största delen är av ondo då den hindrar folk från att tänka med sunt förnuft.
Har besökt ett tempel i Thailand, Grand Palace i Bkk, endast för att jag är intresserad av arkitektur.
Tjejen är både kristen och buddist (kinesiskt mamma) och tar inte så allvarligt på det vilket för mig är ett stort plus :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp