Buddhism (Hur mycket vet gemene man i Thailand om Buddhismen)

Jag kommer definitivt att åka ner dit , först Pattaya , sen Sattahip ,Rayong , Ban Chang , Chantaburi , sen uppåt igen tror jag ,, nån dag i Pattis till samt sen upp mot Khonkaen , finns det tid så drar jag upp till Nong Kai Nan Changmai
Nong kai är fint, är du ändås i dom områden så rekommenderar jag dig att ta en liten extra sväng till grannprovinsen buengkan och gå upp för det Tempelberget där.
Enligt mig på topp 2 listan i Thailand för ett måste besök.

https://www.tripadvisor.com/Attract...Wat_Phu_Thok-Si_Wilai_Bueng_Kan_Province.html

Min fru sätter inte sin fot på ett Tempel, däremot gärna i en kristen kyrka , men det gör inte jag , varken eller ,, Men gärna tillber jag Asagudarna
Hej

Min fru är inte heller någon trogen besökare i templet längre, men vi försöker gå dit minst en gång på dom tre månader vi vistas i byn, då går både frugan, jsg och pojken.

Med frugans lillasyster är det tvärtom, hon är i templet flera gånger i veckan, spenderar mycket pengar på byns två tempel, hon har personligen bekostat större delen av alla nybyggen och nya utsmyckningar där dom senaste 10 åren.

Mvh isan lover

Hej

Min fru är inte heller någon trogen besökare i templet längre, men vi försöker gå dit minst en gång på dom tre månader vi vistas i byn, då går både frugan, jsg och pojken.

Med frugans lillasyster är det tvärtom, hon är i templet flera gånger i veckan, spenderar mycket pengar på byns två tempel, hon har personligen bekostat större delen av alla nybyggen och nya utsmyckningar där dom senaste 10 åren.

Mvh isan lover
Rätt lustigt men det är samma med Noi. När hon ändå går till templet frågar hon aldrig mig om jag vill följa med utan tvärtom jag frågar om hon vill att jag skall komma med. Oftast heter de att du behöver inte, men jag går ibland ändå för jag vill inte förringa hennes religion.
Men definitivt har hon ändrats men ser det inte som någon seger för jag har inget emot tempel eller tro bara dessa luriga munkar. Precis som många andra religiösa chefer, Har svårt för dom.
Bhuddism hade varit ok som den är inte som den här blivit, synd, eller inte fördelaktigt kan jag tycka.
Jag själv skulle kunna vara Bhuddist men inte som det är här eller på de flesta andra ställen heller. :oops:

Rätt lustigt men det är samma med Noi. När hon ändå går till templet frågar hon aldrig mig om jag vill följa med utan tvärtom jag frågar om hon vill att jag skall komma med. Oftast heter de att du behöver inte, men jag går ibland ändå för jag vill inte förringa hennes religion.
Men definitivt har hon ändrats men ser det inte som någon seger för jag har inget emot tempel eller tro bara dessa luriga munkar. Precis som många andra religiösa chefer, Har svårt för dom.
Bhuddism hade varit ok som den är inte som den här blivit, synd, eller inte fördelaktigt kan jag tycka.
Jag själv skulle kunna vara Bhuddist men inte som det är här eller på de flesta andra ställen heller. :oops:

Hej

Jag gillar också Buddhismen men då mer som filosofi än religion, tanken är ju att individen ska jobba med att förbättra sig själv, vara ärlig, generös, måttlig och hjälpa andra o.s.v, men för många munkar och tempel verkar det nu mer och mer gå ut på att leva ett bekvämt liv, samla på sig förmögenheter och berika templets ledare, det var knappast vad Buddha hade tänkt sig tror jag.

Frugan har aldrig varit speciellt religiös av sig och med den tråkiga utveckling och alla skandaler som har avslöjats där munkar och tempel har varit inblandade har definitivt inte ökat hennes intresse och engagemang.

Hon engagerar sig hellre i byns skola, där hsr hon dragit igång insamlingar, köpt in material och satsat lite pengar, men då på såna saker som går direkt till barnen och inte genom att ge pengar till rektor eller lärare.

Mvh isan lover

Hallo Lyco, vad har du ätit ? Någon konstig svamp från Skogen, något som ger hallucinationer /synvillor kanske , VAR skriver jag något som har med politik att göra ,, Citera mig gärna Lyco, och vad jag skrev , inte vad du tänker utan om vad jag skrev ,,,,,,:) Är vapen , sex , droger och annat skit det samma som politik ? Kanske i din värld , men inte i min ,, Och buddhismen bygger på att vara vänlig och fredlig samt älska sina medmänniskor , det gör inte alla andra religioner , trodde du var kunnig , men ibland är du verkligen ute på seglats ..lol;)

Om du läser vilket du sällan gör skrev jag "religion eller politik", alltså du kopplar allt till antingen religion eller politik, jag skrev inte att du avsåg politik.

Jag vidhåller att Isaan Lover inlägg tilltalar mig, har du problem med det:eek::oops::rolleyes:

Liknande trådar

C
Svar
21
Visningar
4 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar