Buddhistiska symboler

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Glimten och Berralund, i all välmening - ta det lite vackert är ni snälla...... ni är västerlänningar och inget annat - ni är inte ens buddister - bara ta det lite vackert, så ni inte blir för besvikna när ni inser att det kanske inte var så himla romantiskt det hela...

legolas

Lego, alla människor har inte onda baktankar. Det ligger inte i min natur att vara hur misstänksam som helst. Buddhismen är trots allt en av dom mera toleranta livsåskådningarna, så man kan vara accepterad utan att vara buddhist. Respekt är ordet för dagen. :wai:

Här kommer det som glimten talade om

uploadfromtaptalk1353749187634.jpg

uploadfromtaptalk1353749206504.jpg

uploadfromtaptalk1353749227244.jpg

Väldigt fint, tack för det. Jag funderade allt lite på hur ett sådant bälte ser ut, har aldrig noterat ett sådant tidigare. :wai:

"legolas " sa:
Jag håller med dig Berra, helt underbart rätt av dig att vara öppen och inte tråkigt misstänksam.
Men glöm aldrig bara att när gardinerna dras för och dagen går mot sitt slut, då är du västerlänning och de är thailändare och buddister på köpet, resten får du/ni fundera ut själva....

legolas

Lego, så bra, du har förstått det rätt, så är det:

Men glöm aldrig bara att när gardinerna dras för och dagen går mot sitt slut, då är du västerlänning och de är thailändare och buddister på köpet, resten får du/ni fundera ut själva....

...så bra, nu har Lego förstått hur det Thailändska samhället är! Det finns ingen karma tillgänglig i detta forum för att ge Lego en stor kram och vetskap, så jag ger han en stor puss!

insayt

"Bertil " sa:
HOPPSAN, HÄR VAR DET PUSSKALAS. SYND ATT FÖRSTÖRA EN SERRIÖS TRÅD MED SÅDANT TRAMS.

Vad är det som är trams? Att jag tycker att det Lego säger är bra, är det trams, lär dig skriva i stället, vuxna människor som inte är lärda, det är trams?????

insayt

Ni har säkert rätt Berra & Glimten....

Men om jag vore munk och behövde stålar till templet...

Vem skulle jag vilja ge något "speciellt" till....?

En fattig eller en västerlänning med stålar..?
Vem skulle kunna ge "något" tillbaka....?

Det handlar väll inte om vad dom tycker om dig som farang, utan om vad du vill göra för dom. Du gör det som känns rätt så sköter sig resten själv oavsett om dom är thai och buddister eller farang när gardinen dras för på kvällen...

Dom kommer inte förvänta sig dina pengar tillbaka för gåvan om dom nu är buddister och munk ovanpå det. Men självklart skulle han uppskatta om du gör en god gärning tillbaka mot dom och det behöver inte nödvändigtvis vara pengar med i bilden. Men det är helt upp till dig han har redan fått sin karma för sin gärning, och gett dig chansen att få lite karma själv om du vill ta den ;)

"nakonsawan " sa:
Det handlar väll inte om vad dom tycker om dig som farang, utan om vad du vill göra för dom. Du gör det som känns rätt så sköter sig resten själv oavsett om dom är thai och buddister eller farang när gardinen dras för på kvällen...

Dom kommer inte förvänta sig dina pengar tillbaka för gåvan om dom nu är buddister och munk ovanpå det. Men självklart skulle han uppskatta om du gör en god gärning tillbaka mot dom och det behöver inte nödvändigtvis vara pengar med i bilden. Men det är helt upp till dig han har redan fått sin karma för sin gärning, och gett dig chansen att få lite karma själv om du vill ta den ;)

Men det är helt upp till dig han har redan fått sin karma för sin gärning, och gett dig chansen att få lite karma själv om du vill ta den ;)

Du har helt rätt där nakonsawan, enligt Buddhismen, du är dig själv, ditt ansvar vilar på dig själv, världen omkring dig är du själv och ingen kan ta det ifrån dig!

Det låter barbarisk, men i backspegeln när man förstår Buddhismen, förstår man dess innehåll och värderingar samt värdegrunder!

insayt

Det buddhistiska förhållningsättet har mycket i sig som är väl värt en drös respekt.
Även om traditionerna är starka så har en del thais en förmåga att tulla lite på den ärlighet som dom borde uppvisa.

"Sir One " sa:
Det buddhistiska förhållningsättet har mycket i sig som är väl värt en drös respekt.
Även om traditionerna är starka så har en del thais en förmåga att tulla lite på den ärlighet som dom borde uppvisa.

Ja, men Sir One, så är det väl i alla religioner, alla tullar på allt!

Faktum är ju att alla religioner missbrukas, man tror genom att man tror, blir man helad och att alla handlingar man begår är i Guds namn, så då är det rätt?

insayt

"Insayt " sa:
Ja, men Sir One, så är det väl i alla religioner, alla tullar på allt!

Faktum är ju att alla religioner missbrukas, man tror genom att man tror, blir man helad och att alla handlingar man begår är i Guds namn, så då är det rätt?

insayt
Jo givetvis är det så, undantaget att Buddhismen inte är en religion i egentlig bemärkelse då man inte har någon gud.

"Sir One " sa:
Jo givetvis är det så, undantaget att Buddhismen inte är en religion i egentlig bemärkelse då man inte har någon gud.

Nja, detta är fel, Sir One I religionsberättelserna ser vi att det finns religion
Buddhismen är en religion, misstaget är att tro att Buddhismen inte är en religion.

Sir One, jag har läst alla religioner utom Toran. Den Judiska bibeln. Jag har däremot läst ” Tripitaka”, Buddhas pali script, buddha skrev sin skrift som till människorna och som senare skrevs in i det Thailändska språket.

I ” Tripitaka”, buddhismens bibel finns inget om gud.

Buddha sa, ni skall inte tänka på någon Gud eller andra Gudar, för det förstår ni inte, utan ni skall förstå er själva! Detta betyder att Buddha, sa att det finns en Gud, men ni skall inte belasta er hjärna med att förstå, för att ni kommer aldrig stt förstå!

"Insayt " sa:
Nja, detta är fel, Sir One I religionsberättelserna ser vi att det finns religion
Buddhismen är en religion, misstaget är att tro att Buddhismen inte är en religion.

Sir One, jag har läst alla religioner utom Toran. Den Judiska bibeln. Jag har däremot läst ” Tripitaka”, Buddhas pali script, buddha skrev sin skrift som till människorna och som senare skrevs in i det Thailändska språket.

I ” Tripitaka”, buddhismens bibel finns inget om gud.

Buddha sa, ni skall inte tänka på någon Gud eller andra Gudar, för det förstår ni inte, utan ni skall förstå er själva! Detta betyder att Buddha, sa att det finns en Gud, men ni skall inte belasta er hjärna med att förstå, för att ni kommer aldrig stt förstå!
Det är en åsikt som figurerar. Jag har ingen relation till detta med gudar även om lillsyrran är kyrkoherde. Det finns andra tolkningar än din men egentligen är det ganska ointressant vad som är religion eller ej. Det viktiga för mig är andemeningen, sättet man uppmanas att leva på som är intressant. Jag hyllar starkt principen att uppföra sig på ett sätt som man själv önskar bli behandlad på. En allt för stor dos av religion är, tveklöst som Marx skrev, ett opium för folket. Religion har i alla tider varit ett sätt för den ekonomiska makten att pressa ner folket i stövelskaften, att få folk att frukta överheten.
Religion har även använts som anledning att starta krig men den egentliga bakomliggande orsaken har varit ekonomisk, makt över marknader och tillgångar. Jag tycker synd om de människor som tubbats att tro på någon gud av vilket slag det vara månde. Dom är säkerligen lyckliga i den förljugna värld som den religiösa innebär.
Nu vilar vår lagstiftning på en biblisk grund och en del av de värden som utgör basen är vad jag skulle kalla för självklara och medmänskliga så det finns goda ting, trots allt. Att sedan tro på ex. skapelseberättelsen är som att läsa Kalle Anka, en jäkla massa ljug och sagor. Charles Darvin var utsedd till "årets fåntratt" en gång i tiden men idag är det väldigt få som betvilar riktigheten i det han säger. Tja, det finns en del idioter bl.a. i U.S.A. En av dem höll på att bli president i år. Jag tackar Gud för att så inte skedde :)

Har fått mig berättat att Buddhismen inte är en religon utan en filosofi och det är vad jag rättar mig efter.

"b-tung " sa:
Har fått mig berättat att Buddhismen inte är en religon utan en filosofi och det är vad jag rättar mig efter.
Det är vad de flesta som jag talat med och läst säger. Men det finns en massa besserwissers som ha andra åsikter. jag menar nu inte gubben på Backarna i Malmö.... tror jag...

"Sir One " sa:
Det är vad de flesta som jag talat med och läst säger. Men det finns en massa besserwissers som ha andra åsikter. jag menar nu inte gubben på Backarna i Malmö.... tror jag...

Haaha…Sir One du skriver så bra. Vem som har rätt eller inte rätt är svårt att avgöra. Om du läser ”tripitakan”, så har aldrig Buddha förnekat att det finns en Gud.

På frågan från en av hans lärjungar om det finns en Gud svarade Buddha, du skall inte tänka på saker du inte förstår, du skall tänka på saker som du förstår.

Denna uppmaning är att du skall se till det liv du lever här på Jorden och göra det till det bästa.

Buddhas lära är ju i grunden livet på denna Jord, Jag har ju rest i Indien många gånger och studerat Hinduismen och den är lika, därför är också språket i Thailand påverkat av denna religion. Buddha talade ju Pali och Sanskrit, Thai är ju påverkat av Pali och Sanskrit, men framförallt är skrifterna från Buddha Pali, ett språk som fanns i Sri Lanka för tusentals år sedan, som än idag påverkar det Thailändska språket och som är välbekant i det thailändska språket och fyller en viktig funktion!

Man brukar ju skilja på den stora vagnen och den lilla vagnen inom Buddhismen, Hinayana och Theravada buddhismen, Thailand tillhör Theravada den strängare varianten och Sri Lanka den mjukare Hinayana, varför de kallas mjukare och strängare beror på att en är ortodox och en är oordodox.

insayt

"Insayt " sa:
Haaha…Sir One du skriver så bra. Vem som har rätt eller inte rätt är svårt att avgöra. Om du läser ”tripitakan”, så har aldrig Buddha förnekat att det finns en Gud.

På frågan från en av hans lärjungar om det finns en Gud svarade Buddha, du skall inte tänka på saker du inte förstår, du skall tänka på saker som du förstår.

Denna uppmaning är att du skall se till det liv du lever här på Jorden och göra det till det bästa.

Buddhas lära är ju i grunden livet på denna Jord, Jag har ju rest i Indien många gånger och studerat Hinduismen och den är lika, därför är också språket i Thailand påverkat av denna religion. Buddha talade ju Pali och Sanskrit, Thai är ju påverkat av Pali och Sanskrit, men framförallt är skrifterna från Buddha Pali, ett språk som fanns i Sri Lanka för tusentals år sedan, som än idag påverkar det Thailändska språket och som är välbekant i det thailändska språket och fyller en viktig funktion!

Man brukar ju skilja på den stora vagnen och den lilla vagnen inom Buddhismen, Hinayana och Theravada buddhismen, Thailand tillhör Theravada den strängare varianten och Sri Lanka den mjukare Hinayana, varför de kallas mjukare och strängare beror på att en är ortodox och en är oordodox.

insayt
Den människa som förmår att rätt behandla sin medmänniska har rätt. Den människa som låter sin kompis/medmänniska vara som han/hon är har rätt, om han/hon inte gör skada på något sätt. Sen ger jag blanka fan i religioner och livsfilosofier.

"Sir One " sa:
Den människa som förmår att rätt behandla sin medmänniska har rätt. Den människa som låter sin kompis/medmänniska vara som han/hon är har rätt, om han/hon inte gör skada på något sätt. Sen ger jag blanka fan i religioner och livsfilosofier.

Ja det där är ju sanning med modifikation. Hur vet du att du handlar rätt, hur vet du att du gör rätt, hur vet du att ditt beslut gagnar andra, hur vet du att ditt sätt att leva är rätt?

Många frågor att svara på, eller hur!

Den människa som förmår att rätt behandla sin medmänniska har rätt. , är ju helt galet, hur vet du att du behandlar denna människa rätt? Vem bestämmer vad som är rätt?

Nä Sir One så går inte att resonera, att leva rätt, göra rätt går inte att precisera i ord, utan bara i verkliga livet.

Där sa Buddha en viktig sak, lär rätt, gör rätt och lev rätt det finns i alla religioner! Vad som är rätt eller fel vet du innerst inne själv!

Till skillnad från andra religioner är Buddhas tes och Hinduismen, du själv avgör, andra religioner som Islam och Kristendomen samt Judendomen där är du beroende av Guden och Jesus.

insayt

"ledarn " sa:
Vad du "blarrar"...... Först skriver du att Sören inte har rätt !!

Nä Sir One så går inte att resonera, att leva rätt, göra rätt går inte att precisera i ord, utan bara i verkliga livet.

Sen skriver du att Buddah säger exakt det Sören skriver..

Där sa Buddha en viktig sak, lär rätt, gör rätt och lev rätt det finns i alla religioner! Vad som är rätt eller fel vet du innerst inne själv!

Han skriver ju vad han innerst inne känner själv !!
Då kan det ju aldrig bli fel enligt Buddah... Men enligt dig..? :thumbsdown:

Nä Ledarn nu missuppfattar du, jag jämför olika religioner, Hinduism och Buddhism skiljer sig från Kristendom och Islam på så vis att Kristendomen och Islam talar om för dig hur du skall leva och uppföra dig, medan Hindusism och Buddhism överlåter dig att avgöra vad som är rätt och fel (innerst inne vet vi ju vad som är rätt eller fel).

Detta har med karma att göra, i Islam eller Kristendomen finns inte karma, så inom Hinduismen och Buddhismen finns karma, alltså som du bäddar får du ligga!

Jag har aldrig sagt att det kan bli fel, dina val är dina val, men det går inte att resonera om dem här, det var det jag menade!

insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp