Isan Lover
Forumveteran
Visst är det så, det förnekar nog ingen. Men lika utpräglat som det jag har upplevt i Thailand är det inte. Här i Sverige lever man vanligtvis inte lika "nära inpå" varandra som i Thailand.
Hej
Där har du en poäng, just detta upplever nog många Falanger som jobbigt, det är nog lite påfrestande att leva med en hel släkt och inte bara kärnfamiljen, det finns ju dessutom en rad oskrivna regler för hur man bör göra detta, bryter man mot dessa oskrivna regler hamnar man nog i problem, delar man inte med sig av det man har upplevs som snål, tänker man mer på sig själv än andra upplevs man som egoistisk, vill man vara för sig ibland själv upplevs man nog lätt som asocial, Thailändare är dessutom väldigt skeptiska till folk som inte gillar barn och vuxna som barnen inte gillar, att låta folk veta att man har gott om pengar men samtidigt vägra hjälpa släkt och vänner när dom har problem är också en källa till konflikter o.s.v, en sån här lista skulle nog kunna göras lång.
Men här tror jag att mycket av det som många här på forumet upplever som skitsnack, knivar i ryggen, avundsjuka och lögner har sitt ursprung, bryter man medvetet eller omedvetet mot dessa oskrivna regler så uppstår nog alla möjliga problem, att då folk pratar skit om en kommer nog som ett brev på posten.
Själv är jag efter 34 års vintervistelser i byarna ganska väl insatt i hur det fungerar och så medveten om vad som förväntas av mig i olika situationer att jag inte ens tänker på det längre, det har mer blivit en vana och naturlig del av livet, men skulle jag inte ha anpassat mig och tagit till mig dom oskrivna regler som gäller skulle livet i byarna nog ha blivit outhärdligt.
Vad tror du, kan det ligga något i detta?
Mvh isan lover