Dietdrycker vs vanliga läskedrycker

Det bästa är tveklöst att bojkotta läsk överhuvudtaget. Jag har lyckats men visst blir man sugen ibland, det skall inte förnekas.

Jag äter inte ägg och bacon ,är uppvuxen på Havregrynsgröt , käkade detta i 40 år ,VARJE morgon , till det kom havregryn ur mina öron , kokar det även nu ibland ,trots att jag är pisstrött på det ,det mättar länge ...;)

Jag äter inte ägg och bacon ,är uppvuxen på Havregrynsgröt , käkade detta i 40 år ,VARJE morgon , till det kom havregryn ur mina öron , kokar det även nu ibland ,trots att jag är pisstrött på det ,det mättar länge ...;)
Och jag har precis klämt i mig en portion fiberberikad havregrynsgröt, är beroendeframkallande. Hade tom med mig ett par påsar till Kina, magen krånglar om jag inte får min dagliga portion. Problem när man bor på hotell.

Hittade de "fiberberikade " som du skrev om i tidigare tråd , har inte testat dessa utan köpte den Gröna förpackningen med "lättkokade havregryn " var helt ok ..

Jag tycker läsken felaktigt får ta all debatt när det gäller socker/aspartam. Ta en titt i mejeri kylen, i affären ni handlar i, där snackar vi sockerbomber med allt skräp som många köper till sina barn, tänker då på yoghurt, alla typer av drick yoghurtar risi frutti och många andra produkter. Läser man innehållsförteckningarna på dessa produkter blir man förvånad över hur mycket aspartam, stevia och suckralos det finns för att få sötman starkare.

Samma här, havregrynsgröt med en skivad banan och kanel ett kokt ägg, är för mig en bra start på dagen.
Jag dricker inte kaffe, har aldrig gjort. Så ett glas Coke zero är mitt kaffe på morgonen:Doch alla andra tillfällen ni andra sörplar kaffe;)Vet att mitt intag av denna ädla dryck är på tok för hög, försöker minska på intaget och byta ut mot bättre alternativ, färskpressad lime i vattnet är en höjdare som jag varvar zeron med.

Man är lite mer sofistikerad än så! Vad man gör är att dela ut stipendier och andra bidrag till forskare som gynnar den egna saken. Detta finns påvisad, framförallt från läkemedels- och snabbmatsindustrin.

Det är ju med forskning som med statistik, en liten vinkling åt ett håll på ett tidigt stadium kan vända hela rapporten till ens fördel. Man behöver inte nödvändigtvis ljuga eller ha fel, det är bara att inte ta med hela sanningen.

Ett jättebra exempel är fettforskningen. från 50-talet som kom fram till att fett leder till hjärt- kärlsjukdomar. Urvalet av länder var vinklat så att det enbart gynnade den egna åsikten. Resultatet som världen har gått på i 50 år har nu visat sig vara missledande med kända resultat i folkhälsan.

Mnja, hörruru..... Lite brutalare än så var det nog. Den forskningsrapport som slog ner som en bomb och etablerade sambandet mellan mättat fett och hjärt- och kärlsjukdomar omfattade sju länder. Sambandet var linjärt och otvetydligt! Sanningen hade segrat och alla såg ljuset! Ät musli och inte fett och lev till 102! Problemet var bara att undersökningen omfattade betydligt fler länder än sju och det var först när man rensat resultatet från länder med "fel" resultat som man fick ett klart samband. Forskningsresultatet var alltså en ren förfalskning, men det fick vi veta först något decennium senare, när en av forskningsassistenterna skvallrade.
Därefter har studie efter studie visat på helt andra resultat. En grej man kan fundera över är att införandet av margarin och hjärtinfarkter tycks sammanfalla, men det är ju en annan fråga.

Mnja, hörruru..... Lite brutalare än så var det nog. Den forskningsrapport som slog ner som en bomb och etablerade sambandet mellan mättat fett och hjärt- och kärlsjukdomar omfattade sju länder. Sambandet var linjärt och otvetydligt! Sanningen hade segrat och alla såg ljuset! Ät musli och inte fett och lev till 102! Problemet var bara att undersökningen omfattade betydligt fler länder än sju och det var först när man rensat resultatet från länder med "fel" resultat som man fick ett klart samband. Forskningsresultatet var alltså en ren förfalskning, men det fick vi veta först något decennium senare, när en av forskningsassistenterna skvallrade.
Därefter har studie efter studie visat på helt andra resultat. En grej man kan fundera över är att införandet av margarin och hjärtinfarkter tycks sammanfalla, men det är ju en annan fråga.
Attt tilex margarin framställt av vegetariskt fett skulle vara boven tror jag inte på , kanske i så fall något i tillverkningsprocessen , vegetabiliskt fett från tillex olivolja är ju sedan urminnes tider känt att vara mycket hälsosamt . I de länder runt medelhavet där olivoljeintaget är mycket stort anses det att man en klart lägre nivå av hjärt kärlsjukdomar(stenbordsskröna) , men det kan ju iofs finnas andra förklaringar till detta..
Det används en hel del andra produkter i margarintillverkning ,skulle kunna vara något av dessa i så fall , knappast bara Rapsolja eller ex. Solrosolja ....

;)
:kewl_transparent:Kaffe innehåller inte samma ämne som cola,,men det vet du:clap_tranparent:tror jag:)
Jag vet att det skiljer på innehållsförteckningarna, men vanebildande...så vetefanken om inte kaffet är värre;) 1dl cola innehåller 9mg coffin medans kaffet per dl innehåller 65mg. Där har du den stora skillnaden när det gäller vanebildande mellan dessa ädla drycker:rolleyes:

Vad innehåller en kopp kaffe?

Det svarta, goda kaffet... Vet du vad din kopp kaffe egentligen innehåller?
  • Koffein
    Själva anledningen till att man dricker kaffe. Koffein är faktiskt ett typ av gift (precis som nikotin och kokain) som stimulerar oss genom att blockerar receptorer från att ta emot sovmolekylen adenosin.
  • Vatten
    Normalt innehåller en kopp kaffe 98,75% vatten. Koffeinet är vätskedrivande och därför kommer kaffenybörjare att kissa ut vattnet ganska snart medan kaffeveteraner bygger upp ett motstånd...
  • 2-Ethylphenol
    Skapar en odör vid dit uppvaknande på morgonen. Det är också en del av det alarm feromon som kackerlackor använder för att signalera fara till sin koloni.
  • Quinic syra
    Ger kaffet en syrlig smak. Det är också en av kemikalierna som är början av formulan för Tamiflu.
  • 3,5 Dicaffeocylquinic syra
    Används när forskare förbehandlar neuroner, nervceller för att skydda dem från att bli skadade av fria radikaler (dock inte ett komplett skydd). Detta betyder att kaffe är en bra källa av antioxidanter.
  • Dimethyl disulfid
    Resultatet av den gröna kaffebönans rostning. Är en av komponenterna som ger mänsklig avföring sin odör.
  • Acetylmethylcarbinol
    Ämne som hjälper riktigt smör att få sin smak och används som artificiell smaksättning till micropopcorn.
  • Putrescin
    Funderat på vad som gör gammalt kött så farligt? Detta är anledningen. Detta ämne bildas när E. coli bakterier i köttet bryter ner aminosyror. Ämnet finns naturligt i kaffebönan.
  • Trigonelline
    Bryts ner till pyridiner, som ger kaffet sin söta, jordliga smak. Det skyddar också dina tänder från att bli attackerade av tandätande streptokocker. Kaffe skyddar alltså dina tänder!
  • Niacin
    Även kallat vitamin B3. 2-3 koppar espresso motsvarar dagligt behov av vitamin B3.
Informationen är hämtad från wired.

Det må så vara, jag vill inte anklaga någon för förfalskning innan jag sett tydliga bevis. Dessutom är det historia men vi kan ju försöka lära av våra tidigare misstag...

Det stora problemet var väl egentligen att fokus togs bort från den verkliga boven, sockret. Mycket smart agerat men totalt samvetslöst.

Jag tycker nog att det är våra politiker som bär det största ansvaret, marknadsekonomi måste ha djävligt korta tyglar om det skall fungera annars tar mammon och girigheten över och dödar fler än vad krigen gör.

När det gäller margarin ber jag att få återkomma, jag har inte tillräckligt med kött på benen för att fördöma det men jag har själv övergått helt till smör. Kanske Birger har mer kunskap?

Ni pratade om yoghurt produkter, varför inte istället köpa naturell yoghurt och tillsätt då färsk frukt, typ äpple, banan, mango, vindruvor el. annan valfri frukt av eget val. Då har ni kontroll över sockermängden och endast får i er fruktsocker som är bättre än processat socker.

Och läsken, håller med om att den är en bov. Själv håller jag mig borta från alla zero och stevia produkter. I Cola zero används ett sötningsmedel som är 8000ggr sötare än vanligt socker och aldrig prövats hur det påverkar människokroppen. Ändå har det fått godkänt att användas i livsmedel.

Nä, en vanlig Coca Cola anser jag är bättre än alla andra drycker, i dock vettiga mängder. Kaffe blir det bara en gång per dag.

En sak undrar jag när ni skriver om olika frukostar och maträtter råvaror med mera. Varför har alla glömt det riktigt stora förändringen i levnadsvanor. Det handlar inte om mat utan hur vi rör på oss.
Arbete ger oss inte motion, fritid är tv eller dator, mobil eller annat stillasittande verksamhet.
Sedan har vi börjat leta efter boven i fett, socker eller sötningsmedel. Även andra saker nämns.
Jag tror inte alls att det är matvanorna som är den största boven utan vi själva. Sitta på rumpan är inget bra oavsätt om vi bälgar i oss kaffe eller cola z.
Den äldsta levande människa i världen just nu har tagit ett glas konjak varje dag och eftersom hon är italienska antar att det har slinkit ner en och annan vinare också.
Äta bra är ju bra men leva rätt är nog snäppet bättre.

Ni pratade om yoghurt produkter, varför inte istället köpa naturell yoghurt och tillsätt då färsk frukt, typ äpple, banan, mango, vindruvor el. annan valfri frukt av eget val. Då har ni kontroll över sockermängden och endast får i er fruktsocker som är bättre än processat socker.

Och läsken, håller med om att den är en bov. Själv håller jag mig borta från alla zero och stevia produkter. I Cola zero används ett sötningsmedel som är 8000ggr sötare än vanligt socker och aldrig prövats hur det påverkar människokroppen. Ändå har det fått godkänt att användas i livsmedel.

Nä, en vanlig Coca Cola anser jag är bättre än alla andra drycker, i dock vettiga mängder. Kaffe blir det bara en gång per dag.
Håller med dig angående yoghurten.
Men sötningsmedlet får vi hejda lite, detta ligger 180-200 ggr sötare än vanligt socker.
Kaffe är den dryck som dricks mest på jorden, hela 20 miljarder koppar/dagligen:eek: detta får tom cola att komma i kölvattnet:)

Håller med dig angående yoghurten.
Men sötningsmedlet får vi hejda lite, detta ligger 180-200 ggr sötare än vanligt socker.
Kaffe är den dryck som dricks mest på jorden, hela 20 miljarder koppar/dagligen:eek: detta får tom cola att komma i kölvattnet:)
Tack och lov måste jag säga! Svart kaffe utan någon som helst tillsats är för mig som nektar för grekiska gudar. Coca Cola saknar jag inte men en dag utan kaffe är som en dag som försvann ur kalendern.

Tack och lov måste jag säga! Svart kaffe utan någon som helst tillsats är för mig som nektar för grekiska gudar. Coca Cola saknar jag inte men en dag utan kaffe är som en dag som försvann ur kalendern.
Går ingen nöd på Coca-Cola;) för dom som inte visste, är Coca-Cola en av världens största kaffeleverantörer med ett kaffe som heter CHAQWA:)så pengar trillar även in på denna ädla dryck;)

En sak undrar jag när ni skriver om olika frukostar och maträtter råvaror med mera. Varför har alla glömt det riktigt stora förändringen i levnadsvanor. Det handlar inte om mat utan hur vi rör på oss.
Arbete ger oss inte motion, fritid är tv eller dator, mobil eller annat stillasittande verksamhet.
Sedan har vi börjat leta efter boven i fett, socker eller sötningsmedel. Även andra saker nämns.
Jag tror inte alls att det är matvanorna som är den största boven utan vi själva. Sitta på rumpan är inget bra oavsätt om vi bälgar i oss kaffe eller cola z.
Den äldsta levande människa i världen just nu har tagit ett glas konjak varje dag och eftersom hon är italienska antar att det har slinkit ner en och annan vinare också.
Äta bra är ju bra men leva rätt är nog snäppet bättre.

Visst är det viktigt att röra på sig men strategin från industrin har varit att lägga skulden på konsumenten. Därför har man fokuserat på att kaloriomsättningen måste balanseras. Blir du sjuk eller fet är det ditt eget fel, inte produkterna.

Kroppen är en fantastisk maskin som balanserar det mesta alldeles på egen hand men vissa produkter och då framförallt raffinerade klarar den inte av att balansera eftersom de naturligt och historiskt bara existerat i små mängder. Fett är inte en sådan produkt men socker är det.

Jag vet att det skiljer på innehållsförteckningarna, men vanebildande...så vetefanken om inte kaffet är värre;) 1dl cola innehåller 9mg coffin medans kaffet per dl innehåller 65mg. Där har du den stora skillnaden när det gäller vanebildande mellan dessa ädla drycker:rolleyes:

Vad innehåller en kopp kaffe?

Det svarta, goda kaffet... Vet du vad din kopp kaffe egentligen innehåller?
  • Koffein
    Själva anledningen till att man dricker kaffe. Koffein är faktiskt ett typ av gift (precis som nikotin och kokain) som stimulerar oss genom att blockerar receptorer från att ta emot sovmolekylen adenosin.
  • Vatten
    Normalt innehåller en kopp kaffe 98,75% vatten. Koffeinet är vätskedrivande och därför kommer kaffenybörjare att kissa ut vattnet ganska snart medan kaffeveteraner bygger upp ett motstånd...
  • 2-Ethylphenol
    Skapar en odör vid dit uppvaknande på morgonen. Det är också en del av det alarm feromon som kackerlackor använder för att signalera fara till sin koloni.
  • Quinic syra
    Ger kaffet en syrlig smak. Det är också en av kemikalierna som är början av formulan för Tamiflu.
  • 3,5 Dicaffeocylquinic syra
    Används när forskare förbehandlar neuroner, nervceller för att skydda dem från att bli skadade av fria radikaler (dock inte ett komplett skydd). Detta betyder att kaffe är en bra källa av antioxidanter.
  • Dimethyl disulfid
    Resultatet av den gröna kaffebönans rostning. Är en av komponenterna som ger mänsklig avföring sin odör.
  • Acetylmethylcarbinol
    Ämne som hjälper riktigt smör att få sin smak och används som artificiell smaksättning till micropopcorn.
  • Putrescin
    Funderat på vad som gör gammalt kött så farligt? Detta är anledningen. Detta ämne bildas när E. coli bakterier i köttet bryter ner aminosyror. Ämnet finns naturligt i kaffebönan.
  • Trigonelline
    Bryts ner till pyridiner, som ger kaffet sin söta, jordliga smak. Det skyddar också dina tänder från att bli attackerade av tandätande streptokocker. Kaffe skyddar alltså dina tänder!
  • Niacin
    Även kallat vitamin B3. 2-3 koppar espresso motsvarar dagligt behov av vitamin B3.
Informationen är hämtad från wired.
Har du receptet på Coca-cola med ? Nej,,,, det har du inte...
När jag jobbar dricker jag max 2 koppar kaffe om dagen, känner flera som drar i sig 10, 12 koppar,, va fan, de jobbar ju inte. Men jag vet hur det är med colan,,,. Så Micke ,, nu ska du ju snart ner till LOS. Ta en öl vettja;)

Tillbaka
Topp