Micke.T
Forumveteran
Har du receptet på Coca-cola med ? Nej,,,, det har du inte...
Inte många som vet om det receptet
men jag jobbar på det
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du receptet på Coca-cola med ? Nej,,,, det har du inte...
Inte många som vet om det receptet
men jag jobbar på det
![]()
Nja inte riktigt så illa är det ställt med industrin. Eftersom jag har jobbat halva mitt liv på livsmedelsindustri så måste eller vill jag försvara dom lite.Visst är det viktigt att röra på sig men strategin från industrin har varit att lägga skulden på konsumenten. Därför har man fokuserat på att kaloriomsättningen måste balanseras. Blir du sjuk eller fet är det ditt eget fel, inte produkterna.
Kroppen är en fantastisk maskin som balanserar det mesta alldeles på egen hand men vissa produkter och då framförallt raffinerade klarar den inte av att balansera eftersom de naturligt och historiskt bara existerat i små mängder. Fett är inte en sådan produkt men socker är det.
Nja inte riktigt så illa är det ställt med industrin. Eftersom jag har jobbat halva mitt liv på livsmedelsindustri så måste eller vill jag försvara dom lite.
Det görs faktiskt nogranna studier alltid när man lancerar nya produkter.
Hälsoeffekter tas också med. Det är inte så att industrin styr det hela utan konsumenter har sin del en stor del faktiskt
Det skulle vara helt förödande för en producent att bli förknippad med hälsorisker.
Det har t e x gjorts i Sverige otaliga försök att lansera brödproukter baserat på korn (som är en bra råvara),men folk gillar inte smaken och köper inte dom.
Fiberprodukter har man lyckats bättre med.
Har du för lite salt så köper inte folk produkten, det gör manniskor i Finland eftersom man har kampanjat via myndigheter om saltets hälsoeffekter. Därför mat i Finland känns rätt smaklöst för oss från Sverige. En vanesak m a o.
Däremot köper folk kosttillskott trots att det är bara slöseri med pengar.![]()
Vatten är den dryck som dricks mest här på jorden så även i paradiset.Håller med dig angående yoghurten.
Men sötningsmedlet får vi hejda lite, detta ligger 180-200 ggr sötare än vanligt socker.
Kaffe är den dryck som dricks mest på jorden, hela 20 miljarder koppar/dagligendetta får tom cola att komma i kölvattnet
![]()
Sedan när har det bevisats att socker är farligt? Ditt resonemang haltar ju lite.Väldigt mycket handlar om marketing! Om nu industrin månar så mycket om oss hur kommer det sig då att de lobbar mot alla regleringar som t ex sockerskatt nu när socker faktiskt är bevisat skadligt. Det har för övrigt varit känt i nästan ett sekel, det gamla namnet sockersjuka lobbades ju bort av just industrin.
Kan för övrigt rekommendera senaste avsnittet av vetenskapens värld (bara i Sverige eller med VPN) P.S. Tydligen sista dagen idag D.S
Attt tilex margarin framställt av vegetariskt fett skulle vara boven tror jag inte på , kanske i så fall något i tillverkningsprocessen , vegetabiliskt fett från tillex olivolja är ju sedan urminnes tider känt att vara mycket hälsosamt . I de länder runt medelhavet där olivoljeintaget är mycket stort anses det att man en klart lägre nivå av hjärt kärlsjukdomar(stenbordsskröna) , men det kan ju iofs finnas andra förklaringar till detta..
Det används en hel del andra produkter i margarintillverkning ,skulle kunna vara något av dessa i så fall , knappast bara Rapsolja eller ex. Solrosolja ....
Sedan när har det bevisats att socker är farligt? Ditt resonemang haltar ju lite.
För mycket socker är skadligt, även för mycket vatten är skadligt.
Någon här påpekade redan att lagom är bäst.
Ingen tvingar oss att äta för mycket av någonting.
Gör vi det så börjar vi skylla på någon annan.
Det är alltid någon annans fel att Kalle super.
Om ingen köper chips så går Estrella i konkurs så visst har konsumenten makt. De tillverkar en helt onödig produkt wnligt mig men ingen tvingar mig att äta det.
Ett lustigt sätt och se det hela tycker jag förstås.
Bara ren kuriosa jag eller mina vänner odlar nästan all mat jag äter utom då jag köper något västerländskt men ändå köper jag en råvara nästan aldrig en färdig produkt.![]()
Sedan när har det bevisats att socker är farligt? Ditt resonemang haltar ju lite.
För mycket socker är skadligt, även för mycket vatten är skadligt.
Någon här påpekade redan att lagom är bäst.
Ingen tvingar oss att äta för mycket av någonting.
Gör vi det så börjar vi skylla på någon annan.
Det är alltid någon annans fel att Kalle super.
Om ingen köper chips så går Estrella i konkurs så visst har konsumenten makt. De tillverkar en helt onödig produkt wnligt mig men ingen tvingar mig att äta det.
Ett lustigt sätt och se det hela tycker jag förstås.
Bara ren kuriosa jag eller mina vänner odlar nästan all mat jag äter utom då jag köper något västerländskt men ändå köper jag en råvara nästan aldrig en färdig produkt.![]()
Att hjälpa är ju en annan fråga men det ligger lite liknande resonemang bakom om man skall lyckas.Om jag minns rätt så har du hjälpt folk som dricker för mycket. Varför hjälpa dom? Ingen som tvingat dem att dricka. Det jag menar är att exponering via t.ex. reklam eller tillgång kan få näst intill vem som helst att börja missbruka. Vi har en ganska sträng alkohollag i Sverige. Skulle den släppas fri så tror i alla fall jag att det skulle drickas mer.
Samtidigt gillar jag inte förbud och extra skatter men ibland gör det nytta![]()
Om jag minns rätt så har du hjälpt folk som dricker för mycket. Varför hjälpa dom? Ingen som tvingat dem att dricka. Det jag menar är att exponering via t.ex. reklam eller tillgång kan få näst intill vem som helst att börja missbruka. Vi har en ganska sträng alkohollag i Sverige. Skulle den släppas fri så tror i alla fall jag att det skulle drickas mer.
Samtidigt gillar jag inte förbud och extra skatter men ibland gör det nytta![]()
medvetande
Att hjälpa är ju en annan fråga men det ligger lite liknande resonemang bakom om man skall lyckas.
Du måste få personen som missbrukar att inse sitt eget ansvar i frågan.
Du kan aldrig hjälpa någon som inte själv vill.
Min erfarenhet säger att de som dricker för mycket gör det oavsett priset på syatemet, risken är att de går ner i kvalitet av sprit istället.
Jag försöker på inget sätt att försvara marknadsföringen av ohälsosamma produkter men kan vi inte stå emot frestelsen själva så vem gör det?
Det finns så många olika åsikter även bland forskarna om vad som är skadligt och i vilken mängd så det är inte så lätt att börja förbjuda marknadsföringen. Jag tror att det kommer inte att ske.