Ditt livs största beslut!

Norrlandsboy

Aktiv medlem
Hej!
Efter några decennier inom svensk industri toga jag mitt livs största beslut att gå i pension. Att inte arbeta fanns inte i min ordbok men senste åren har jag förlorat några gamla arbetskamrater och folk som jag kände. Gick runt med ångest i en hel månad tills skickade jag in mejlet till min chef.
Det känns skönt.
En sjuksköterska avslöjar de 5
saker folk ångrar på sin dödsbädd.
Vad är ditt livs största beslut?
Gifta sig, flytta till Thailand, Skiljas, köpa hus mm?

Screenshot_20250314_110859_Chrome.webp

Hej!
Efter några decennier inom svensk industri toga jag mitt livs största beslut att gå i pension. Att inte arbeta fanns inte i min ordbok men senste åren har jag förlorat några gamla arbetskamrater och folk som jag kände. Gick runt med ångest i en hel månad tills skickade jag in mejlet till min chef.
Det känns skönt.

Ett mycket bra beslut, du skall vara nöjd med dig själv. Jag pensionerade mig också när jag tyckte det kändes rätt och det har jag inte ångrat. Ingen är oumbärlig, carpe diem!

Ett mycket bra beslut, du skall vara nöjd med dig själv. Jag pensionerade mig också när jag tyckte det kändes rätt och det har jag inte ångrat. Ingen är oumbärlig, carpe diem!
Jag har ägnat väldigt mycket tid med min dotter, något som märks på pensionen tyvärr - gick ned i arbetstid och slutade några år tidigare. På plussidan; vi en bra kontakt och vi trivs bra ihop. Nu kan ju sådant där snabbt ändras med en tonåring, men det känns som att det har varit värt det, särskilt när man hör om hur en del av hennes kamrater bråkar med sina föräldrar.

Och som sagt - kyrkogårdarna är fulla av oumbärliga människor! ;)

Hej!
Det känns skönt.

Gratulerar! :)

Hej!
Det känns skönt.
Gifta sig, flytta till Thailand, Skiljas, köpa hus mm
och fiske men det
Hej!
Det känns skönt.

Att gå i pension helt ok men man måste fylla vardagen med
nått, du har jakt och fiske men det räcker inte för vardagen
sen blir du äldre och kanske inte kan, orkar gå i skogen så
mycket, det har hänt med mej. Så man måste hitta en annan
hobby, sysselsättning

och fiske men det

hobby, sysselsättning
Ja jag säger som Pastor Jansson: Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med nåt.

och fiske men det

hobby, sysselsättning
Hej

Det stämmer nog att man behöver ha något att pyssla med, men det hänger ju mycket på var man bor och vilken livsstil man har, har en f.d arbetskamrat som kunde ha gått i pension som 65 åring men jobbade tills han gick i pension vid 67, men han bor ju i lägenhet och han trivdes inte som pensionär så nu har han som 69-åring frågat om han kunde få komma tillbaka och jobba i sommar, det givk bra så nu är han snart igång igen.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer nog att man behöver ha något att pyssla med, men det hänger ju mycket på var man bor och vilken livsstil man har, har en f.d arbetskamrat som kunde ha gått i pension som 65 åring men jobbade tills han gick i pension vid 67, men han bor ju i lägenhet och han trivdes inte som pensionär så nu har han som 69-åring frågat om han kunde få komma tillbaka och jobba i sommar, det givk bra så nu är han snart igång igen.

Mvh isan lover
Det viktiga är att man gör det man trivs med.
Det sa min doktor när jag sa att jag var nog dum som funderade på att fortsätta jobba efter min hjärtinfarkt. Jag trivdes så bra på mitt jobb att det var inget att fundera på. Styrde bara om så att jag gjorde mer av de roliga grejorna och plockade bort en del tråkiga grejor.

Blir lite kedjereaktioner på det som driver livet i sin riktning.

För mig: Köpte en enkelbiljett till Thailand som tonåring vilket fick mig att senare gå till sjöss för att kunna flytta ner till Thailand eller så långt bort som möjligt. Det gav till sist möte med kvinnan som blev min fru och vi fick två söner ihop. Att hon är synnerligen skarp och har de rätta ambitionerna gav att jag istället för att vara överstyrman till sjöss blev hemmafarsa då hon passerade mig lönemässigt. Hon fortsätter uppåt i karriären och jag backar henne och ser till att grabbarna har det bra.

Håller med, måste ha intressen/Hobbies för att må bra, något av dom bör vara fysiskt för välmåendet skull samt inte isolera sig för mycket utan en visst socialt umgänge som passar en själv och där man undviker de som inte tillför något.

/ SatanG

Ja nu valde jag kvarts pensionär för ungefär 3 år sedan har väl gått så där i år sket det sig helt.
Har svårt att koppla från jobbet företaget, åka båt har ju inte mycket över för längre , men planera underhålla det tycker jag fortfarande är kul.
Men som Norrlandsboy nämner så börjar en del kollegor och vänner falla i från och man funder runt det.
Senaste igår då jag prata med barndoms kompisen med problem förstorad kroppspulsåder, lätt ju alvarligt så då försöker man prata runt det med enklare vardags bekymmer.
Sambon kom hem från Thailand igår hon är efter över 35 års äktenskap vad man skulle kalla en sjömans hustru som stått ut med den frånvarande manen och blivit ifrågasatt både i Thailand men främst i Sverige om detta förhållande, ibland är det omsorg ibland avundsjuka gissar jag endera att slippa gubben eller om det är ekonomisk aspekter, då hon till största delen varit nåt så förlegat som typ en hemmafru.
Men nu tycker hon det börja känns riktigt jobbigt med ålder så oroa hon sig för att var ensam och flyga ensam och så vidare.
Så man kanske skall ta barnbarnsbarnets råd som är 4 år som fundera mycket på döden då mågens mormor gick bort för en månad sedan.
Så när mormor kom hem igår sa han - Mormor och morfar ni är också gamla och skall också dö snart.
Tja från barn och alkoholister får man hör sanningen säger dom.
Så man skulle kanske lyssna på det rådet och var åtminstone vara mera tillsammans .

Liknande trådar

Tillbaka
Topp