Dorian

Arvid Kriklund

Forumräv
Idag hörde jag ytterligare en svensk som uttalade sig om frukten Dorian och vilken fruktansvärd upplevelse han haft.
Han hade tydligen råkat äta den i en mellanlandning någonstans i Asien eller nåt.
Han beskrev lukten som något av det mest fruktansvärda han upplevt.
Surströmming var som en frisk fläkt i en jämförelse.

Jag fattar inte det där.
Jag har ätit Dorian vid ett flertal tillfällen, men aldrig känt någon dålig lukt.
Jag tycker faktiskt inte det luktar någonting, och smaken är inte heller något jag flaggar för.
Enligt mig så smakar den vare sig bra eller dålig.
har jag ätit frukten vid fel årstid eller vad beror det på?

Hur upplever ni Dorian, luktar den skit, eller?

Jag trodde du helt plötsligt gled in på musikteori.
Durian luktar en hel del. Det är väl en lukt som inte passar som deodorant.
Jag kan ta några tuggor, men tycker mest att den fortsätter att ”jäsa”.
Inget fel på den, men föredrar andra frukter om jag ska äta några större mängder.

Luktar den ingenting så har du kraftigt fel på luktsinnet.

Jag köpte DeLorean öh jag menar Duriangodis på Suvarnabhumi en gång. Visste inte vad det var direkt. Käkade glatt i mig detta på flygplanet.

Plötsligt ser jag flygvärdinnorna springa fram och tillbaka som halvyra höns. Vad är det som händer tänkte jag? Kanske någon på flygplanet mår dålig. Snart ropar de väl ut i högtalarna: "har vi någon läkare ombord?". Någonting är det i alla fall.

Efter ett tag homar de in mot min (!) sittplats, närmare och närmare. Till slut börjar en av dem spana extra mycket på min aktivitet! Nämen vad är det som händer, tänkte jag igen.

Hon frågade vad jag äter. Lite godis bara, svarar jag och rykte på axlarna. Får jag se? sa hon. Ja varsågod, här är påsen. Hon inspekterade nogsamt och fick klarhet i vad som luktade.

Tror någon passagerare längre bak på flyget hade klagat. Men det var inga problem sa hon. Jag fick tillbaka mitt godis och kunde fortsätta smaska.

Jag tyckte väl inte att det luktade så himla farligt. Men jag har inte gjort om det fler gånger ändå. På ett flygplan alltså.

Jag köpte DeLorean öh jag menar Duriangodis på Suvarnabhumi en gång. Visste inte vad det var direkt. Käkade glatt i mig detta på flygplanet.

Plötsligt ser jag flygvärdinnorna springa fram och tillbaka som halvyra höns. Vad är det som händer tänkte jag? Kanske någon på flygplanet mår dålig. Snart ropar de väl ut i högtalarna: "har vi någon läkare ombord?". Någonting är det i alla fall.

Efter ett tag homar de in mot min (!) sittplats, närmare och närmare. Till slut börjar en av dem spana extra mycket på min aktivitet! Nämen vad är det som händer, tänkte jag igen.

Hon frågade vad jag äter. Lite godis bara, svarar jag och rykte på axlarna. Får jag se? sa hon. Ja varsågod, här är påsen. Hon inspekterade nogsamt och fick klarhet i vad som luktade.

Tror någon passagerare längre bak på flyget hade klagat. Men det var inga problem sa hon. Jag fick tillbaka mitt godis och kunde fortsätta smaska.

Jag tyckte väl inte att det luktade så himla farligt. Men jag har inte gjort om det fler gånger ändå. På ett flygplan alltså.
Jag har svårt att tänka mig att som är processat skulle lukta något.
Det är väl själva frukten som sägs lukta, men jag har då aldrig känt något.
Vad kan det bero på (Om man bortser från alla brister som fjanten ovan försöker hänga på mig)?

Får väl säga att en är glad över att näsans luktsensorer är under 100% funktionella.
Efter känt odören från denna delikatess som min fru skryter om att den är god att äta och alla typer av smakupplevelse som ska komma ur detta mjuka fruktkött, vanilj, äpple och andra enligt henne.
Näe, jag håller mig till "Jack Fruit" istället, den har en lätt doft av "ät inte mig" men är så god med lite "Sticky rice" instoppad i fruktbiten, men Jack Fruit, funkar både med eller utan instoppat tillägg.

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Ska visst enligt thailändare vara big no no att äta Durian och dricka alkohol, orsaken minns jag inte men utgår från att man blir dålig.
Men det kan man ju bli av alkohol utan att äta Durian :unsure:

Ska visst enligt thailändare vara big no no att äta Durian och dricka alkohol, orsaken minns jag inte men utgår från att man blir dålig.
Jag vet ju inte, men hörde för längesedan att det var penselin i durian, så där var en anledning att inte blanda alkohol med durian

Jag har en kompis som jobbar på ett sjukhuslabb.
Hon påstår att Asiater inte tål alkohol i samma grad som vi.
Kan det vara så?

Jag har en kompis som jobbar på ett sjukhuslabb.
Hon påstår att Asiater inte tål alkohol i samma grad som vi.
Kan det vara så?
Hej

Drickandet ökar trots att många asiater är intoleranta​

Trots att många asiater är intoleranta mot alkohol – ett tillstånd som ofta kallas ”Asian flush” – har drickandet ökat rejält i stora delar av världsdelen. Det skriver The Telegraph.
Andelen invånare som reagerar kraftig på alkohol skiljer sig åt, men omkring 30 procent av koreanerna, mellan 35 och 40 procent av kineserna och nästan 50 procent av taiwaneserna tros vara överkänsliga. Anledningen är att personerna saknar enzymerna som krävs för att bryta ner alkoholen.
Molekylärbiologen och genetikern Che-Hong Chen säger att alkohol ofta glamouriseras i koreanska tv-serier och filmer, samt att det finns en utbredd machokultur kring drickandet. Han för en kampanj om att fler länder i Ostasien ska uppmärksamma sina invånare om riskerna.

Mvh isan lover

Jag har svårt att tänka mig att som är processat skulle lukta något.
Det är väl själva frukten som sägs lukta, men jag har då aldrig känt något.
Vad kan det bero på (Om man bortser från alla brister som fjanten ovan försöker hänga på mig)?
Ju mognare durian är desto mer luktar den. Glöm den i bilen över natten eller hellre på dagen i gassande solsken. Om du öppnar dörren och inte känner någonting då har du ett gravt underpresterande luktsinne.

Tillbaka
Topp