Dricks eller inte??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Neman " sa:
Ja 600bath i månaden kan jag med glädje skänka bort. Är typ 150skr/månad med dagens kurs på thb.
Det är det som kan vara avgörande om jag blir serverad en jäger kl halv 6 på morron i Thailand/Pattaya.
:) :)
Som man bäddar får man ligga heter det ju
:wai:
Det va.va.dom fick i.dricks.på.sista stället i dag

"Jonas " sa:
Før dig gør det ingen skillnad om bathbussen kostar 20 eller 40, vad är det ni inte förstår det är inte för oss ni förstör utan för Thaiarna själva med eran prishöjning.
För en Thai kan dom 20 bath extra för bathbuss göra en avsevärd skillnad om han helt plötsligt behöver betala 40.

Inte bara faranger som råkar ut för prishöjningarna pga. sådana som er ivriga dricksande. Även kärringen om hon skall ta taxi någonstans 80 bath.

Mig gör det inte så mycket men för thai själva så kanske prishöjningen ni håller på med svider mer.
Skit snack jonas tar tjejen.en moppe taxi.från oss till soi 7 eller 8 betalar hon 40 bath.jag.gör det samma då säg inte att thaiarna.får betala mer
Tar ja en bathtaxi betalar jag aldrig mer än 20 bath när jag åker

"glimten66 " sa:
Skit snack jonas tar tjejen.en moppe taxi.från oss till soi 7 eller 8 betalar hon 40 bath.jag.gör det samma då säg inte att thaiarna.får betala mer

:thumbsup: :thumbsup:

"glimten66 " sa:
Det va.va.dom fick i.dricks.på.sista stället i dag

Så ska man göra för att visa att man är nöjd på alla sätt och vis.
Är vett och etikett för mig.
Det ger jag dig en karma för direkt
:) :thumbsup:

"Neman " sa:
Ja det gör jag med glädje, håller mig i Pattaya och Bangkok.
Inte bryr jag mig om bathbussen kostar 20 eller 40tbh heller.
Är ju såna löjliga summor så inget att bry sig om alls anser jag och den dan jag inte har råd att lämna 50 bath till servitrisen direkt i handen så ska jag sluta åka till thailand, för dricks det ger jag i sverige med när jag är ute och roar mig. Och Hua Hin och längre söderut i Thailand slipper ni mig.
:)

Hejsan!
Förstår du inte vad vanliga thailändare förtjänar dagligen? Ibland bara 200-300 BATH om de ens har arbete. Så, dricks är okej om det är bra service och i rimliga måtta. Många av er har lite lustiga funderingar inom detta ämne (dricks). Försök att förstå lite av landet, tack :wai:

/Jörgen

"pontiac-51 " sa:
Hejsan!
Förstår du inte vad vanliga thailändare förtjänar dagligen? Ibland bara 200-300 BATH om de ens har arbete. Så, dricks är okej om det är bra service och i rimliga måtta. Många av er har lite lustiga funderingar inom detta ämne (dricks). Försök att förstå lite av landet, tack :wai:

/Jörgen

Jag vet mycket väl vad vissa thai har för dagsförtjänst. Att jag inte förstår allt om landet det vet jag.
Vad har det med att vara snål eller ej när jag semestrar där.
Får du gärna förklara här för mig Jörgen.
Jag är likadan vilka länder jag än åker till.
Är inget jag är specifikt bara i Thailand.

"Neman " sa:
Jag vet mycket väl vad vissa thai har för dagsförtjänst. Att jag inte förstår allt om landet det vet jag.
Vad har det med att vara snål eller ej när jag semestrar där.
Får du gärna förklara här för mig Jörgen.
Jag är likadan vilka länder jag än åker till.
Är inget jag är specifikt bara i Thailand.

Hejsan hejsan!

Alla är vi olika, hela livet är en skola. Sen är allt annat upp till er hur ni vill göra.
Från en fattig pensionär i Hua-Hin / Udon-Thani / Hallstavik / Åland

"pontiac-51 " sa:
Hejsan hejsan!

Alla är vi olika, hela livet är en skola. Sen är allt annat upp till er hur ni vill göra.
Från en fattig pensionär i Hua-Hin / Udon-Thani / Hallstavik / Åland

Det är väldigt bra att alla är olika
hur skulle det vara annars om alla vore
Cheap Charlies?

"glimten66 " sa:

Bath taxin kostar 10 bath så varfør betalar du 20, ger du 10 bath dricks varje gng?

Och vadå skitsnack jag skriver väl för 17 inte att Thai får betala mer, läs vad jag skriver jag skriver att dom får betala samma pris som oss.

Så höjer ni priset med erat dricksande så höjer ni priset även för dom.
För 4 år sen åkte jag moppe taxi för 20 bath, nu är standardpriset 80 bath inom Pattaya.

Och att Neman får betala Farangpriser, det är väl inte så konstigt han verkar ju inte känna till prisnivån i landet.

Jag betalar samma som kärringen när jag går och handlar är det nån som lägger på något så går jag till nästa.

Men han verkar ju hosta upp pengar till första bästa pris då får man betala där efter.

Moppetaxi är olika pris för thai och turist. Bor du där och dom känner dig och din fru så kan du åka för thaipris. Annars e det omöjligt. Om försäljare misstänker din fru har farang får hon genast farangpris. Jag har lärt frugan att fråga om priset innan man köper.

Ett exempel. Walking street, ska köpa pad thai, 100-120B farangpris 40B thaipris hos grannen.

"krister " sa:
Moppetaxi är olika pris för thai och turist. Bor du där och dom känner dig och din fru så kan du åka för thaipris. Annars e det omöjligt. Om försäljare misstänker din fru har farang får hon genast farangpris. Jag har lärt frugan att fråga om priset innan man köper.

Ett exempel. Walking street, ska köpa pad thai, 100-120B farangpris 40B thaipris hos grannen.

Tack Krister
Äntligen nån som är permanent boende och skriver att det är ett thaipris och ett farang/turistpris på mycket, även bathtaxi och moppetaxi Pattaya
gäller övriga Thailand med enligt mig.

Då har vi olika erfarenheter før Pim får betala samma pris som jag betalar när hon åker taxi själv, har aldrig fått det billigare om hon gått och tagit taxi själv.

Fick ner priset på taxin när vi bodde på soi kasetsin, men då använde vi samma hela tiden, men dom tjöta jag med och drack whiskey med så blev billigare efter ett tag.

Skrev inte att det inte fanns farangpris för det finns ju det, de har dom skapat med allt dricksandet så det är ju det vi skriver.

"Neman " sa:
Tack Krister
Äntligen nån som är permanent boende och skriver att det är ett thaipris och ett farang/turistpris på mycket, även bathtaxi och moppetaxi Pattaya
gäller övriga Thailand med enligt mig.

Frågan är har Krister åkt moppe taxi i Pattaya ;) han brukar inte vara den som sätter sig på en taxi ;)

"Jonas " sa:
Då har vi olika erfarenheter før Pim får betala samma pris som jag betalar när hon åker taxi själv, har aldrig fått det billigare om hon gått och tagit taxi själv.

Fick ner priset på taxin när vi bodde på soi kasetsin, men då använde vi samma hela tiden, men dom tjöta jag med och drack whiskey med så blev billigare efter ett tag.

Skrev inte att det inte fanns farangpris för det finns ju det, de har dom skapat med allt dricksandet så det är ju det vi skriver.

Det har ingenting med dricksandet att göra att det är olika priser för Thai och Farang.
Det är likadant i dom flesta länder med stora turiststråk....det är min erfarenhet
Lokalbefolkning ett pris och Turister/Farang ett högre, är rätt självklart att det är så

Næ inte sjælvklart ni har skapat farangpriset med erat dricksande.

"Jonas " sa:
Næ inte sjælvklart ni har skapat farangpriset med erat dricksande.

Det får vara hur det vill återigen jag tänker inte sluta ge dricks nånstans i hela världen för det när jag är ute och roar på allehanda sätt och vis.

Hela Pattaya lider av en farangprisnivå, tyvvär pga. erat dricksande.

"glimten66 " sa:
För bath taxin ger jag aldrig mer än 10bath från Jomtien till exempelvis Festival!! Vissa thai och falanger/turister ger 20bath men föraren protesterar aldrig när jag ger 10bath så det är det priset som gäller, dessutom kör de ofta rÿckit, bromsar och gasar samtidigt.
Betalar 10bath åt andra hållet med, då från röd lysena nära Walking streeet....aldrig en bath mer!
Däremot i Phuket stämmer det att falanger/turister drivit upp priserna. Så ska vi inte ha det i Pattaya!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp