Ge dricks i Thailand, ska man göra det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lara Croft

Medlem
Ge dricks i Thailand, ska man göra det?

Thrillist skriver i en artikel angående dricks att följande gäller för Thailand:

Vad ska man ge dricks för: Thailand har ingen lokal tradition av att ge dricks men det förväntas av dig som västerlänning att du ska ge. Men du behöver inte känna dig tvungen till det, speciellt inte om servicen varit undermålig. Ge runt 30 baht per person på restauranger eller runda av uppåt till närmaste 5 Baht.

Lyxiga hotel har emellertid ofta inkluderat en 10% serviceavgift och då förväntas ingen ytterligare dricks.

Det innebär att: Du behöver enbart betala upp till 100 baht för din Pad Thai Goong på Bangkoks Munjai Cafe. Om du ger ytterligare 15 baht kan du förvänta dig exceptionell service när du kommer tillbaka nästa dag.

Källa: www.thrillist.com där du kan läsa nyheten i sin helhet.

Lara Crofts kommentar till det hela: Amerikaner ser världen med amerikanska glasögon. "Avrunda till närmaste 5 Baht". Det låter inte som ett generellt användbart tips.

Om maten smakar bra samt om servisen är god ger jag ALLTID dricks , dock inte mycket , men en uppskattning ger så mycket tillbvaka , Kostar det 85 thbt så ger jag en hundring jämt .. Servitrisen har kanske 250 thbt i bästa fall per arbetsdag ..
Så ser jag det i alla fall , jag blir varken rikare eller fattigare av att vara en "bra Farang" ;)

Jag är väl lite snål jag ger dricks om det blir mynt över dom orkar jag inte bära annars dricksar jag sällan. Kan hända nån 20 baht ibland men det är för hela sällskapet aldrig per person.

Jag ger dricks ungefär som Phonta om servicen har varit bra. Men frugan är däremot snålare, tycker hon att jag har varit alltför generös så tar hon tillbaka pengar innan servispersonalen ser det.

"Berralund " sa:
Jag ger dricks ungefär som Phonta om servicen har varit bra. Men frugan är däremot snålare, tycker hon att jag har varit alltför generös så tar hon tillbaka pengar innan servispersonalen ser det.

Hög igenkänningsfaktor på det du beskriver Berralund! :D

Om maten och servicen är ok blir det mellan 15-20 baht för hela notan.
Aldrig mer än 20 baht.

Var nu inte småsnåla gubbar. God mat och bra service ger minst 50 Baht från mig, den stackars serveringspersonalen har ju knappt någon lön.

Jag gav dricks när folk tankade bilen först. Dom blev väldigt förvånade och det Blev konstig stämning... Det va inte rätt... Däremot å andra sidan... Han som tvätta e av rutan utan att man ber om det, när man tankar, viskade till kollegerna att han skulle få 100฿ av farang... Men det bidde bara tio...

Jag dricksar alltid beror ju på hur söt hon e som serverar mig om beloppet blir större eller mindre går ja ut o äter streetfood blir det kanske en 40-50 bath till dom

Frugan ge alltid dricks på restaurang, hon vet att de har dåligt betalt samt att dricks uppskattas.

Själv blev hon stjäla glad när hon av en Holländare efter fem dagars städning fick ett personligt tack brev samt 1000 bht.

"glimten66 " sa:
Jag dricksar alltid beror ju på hur söt hon e som serverar mig om beloppet blir större eller mindre går ja ut o äter streetfood blir det kanske en 40-50 bath till dom

Dricksregler som gäller på dom flesta restauranger, i Thailand.

Lämnar du pengar i notboken,så får inte sevitrisen röra dessa pengar. Dom hamnar i tipspotten som ofta dela ut en gång i veckan.Dessa pengar delas mellan ALLA på restaurangen, då menars ALLA.
Har du haft en söt och rar servitris, eller en bra trevlig servitör som gjort ett bra jobb och du vill dricksa bara den personen, då skall man ge den dricksen direkt i vederbörandes hand. Då är den personlig, och får behållas. Många restauranger är så hårda på detta att det kan ge sparken om man plockar drickspengar ur notboken.
En bra servitris på en normal restaurang tjänar mellen 6k till 10k tbh i mån,en del som jobbar hårt har dessutom lika mycket i dricks.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp