Dricks eller inte??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:
"hillmer " sa:
Jag har 8200 svenska i månaden att leva påhär Då ska jag betala hyra på det med Men inte fan snålar jag med dricks för det. Och det Jonas påstår att vi som ger dricks har förstört landet Tror snarare att det är vissa som kan köpa nästan vad dom vill och det är då som thai har sett att där finns det pengar Då höjer vi priserna lite Inte fan ska du tro att dpom höjer bara för tt vi ger drick Skit snack runt ut sagt

Välkommen tillbaka Hillmer :thumbsup: :)

Promotion 051.jpg

"bson " sa:
Inget skitsnack hillmer, det är snarare du som inte har koll eller så underskattar du thaiarna.
Om du säljer en vara och lägger på 100% men kunden hela tiden säger att oh va billigt och lämnar bra med dricks då tänker dom allra flesta att jag kan nog lägga på 50% till och så gör dom det och du fortsätter ge dricks.
Prisutvecklingen i Thailand har gått alldeles för snabbt jämfört med övriga världen men bönderna svälter pga låga priser på ris mm.

Vad är det då som drivit upp priserna?
Det är turismen och inget annat.
Du kan ju fundera på varför det är så mycket dyrare i Phuket mot övriga landet.

Ja vad kostar en plätt mark i Phuket? Att alla priserna går upp pga dricksandet tror jag inte på. Du kan som Cristiano ronaldo bo för 125000 USD natten eller så kan du som thailändsk diversearbetare hyra rum för 4000B per månad.
Tips fråga efter priset först! Om det e dyrt så köp inte! Gå till konkurrenten istället eller köp en hamburgare på 7 eleven,, så kanske priserna normaliseras. Jag tror de flesta dessutom dricksar med förstånd, och om man ser tillexempel i Pattaya, trots det e mycket faranger så är det mycket fler thai än faranger i stan.

"krister " sa:
Ja vad kostar en plätt mark i Phuket? Att alla priserna går upp pga dricksandet tror jag inte på. Du kan som Cristiano ronaldo bo för 125000 USD natten eller så kan du som thailändsk diversearbetare hyra rum för 4000B per månad.
Tips fråga efter priset först! Om det e dyrt så köp inte! Gå till konkurrenten istället eller köp en hamburgare på 7 eleven,, så kanske priserna normaliseras. Jag tror de flesta dessutom dricksar med förstånd, och om man ser tillexempel i Pattaya, trots det e mycket faranger så är det mycket fler thai än faranger i stan.

Själv håller jag med er allihopa, var och en dricksar som dom vill, på tunnelbanan eller bussen, ok, biljetten kostar 80 svenska, betalar 100, behåll växeln, Du kör som en gud

"Ubon " sa:
Själv håller jag med er allihopa, var och en dricksar som dom vill, på tunnelbanan eller bussen, ok, biljetten kostar 80 svenska, betalar 100, behåll växeln, Du kör som en gud

Det där har jag inte tänkt på Ubon
Det ska jag börja med så får vi se om priserna höjs på SL-kortet?
555

"krister " sa:
Om det är dyrt så köp inte..
Så man ska bo på gatan och ge f*n i att äta då eller hur tänkte du?

Allt som är av jämförbar standard är betydligt dyrare i Phuket jämfört med övriga Thailand och det kan jag lova dig beror till absolut största delen på turismen.

"Jonas " sa:
Då har vi olika erfarenheter før Pim får betala samma pris som jag betalar när hon åker taxi själv, har aldrig fått det billigare om hon gått och tagit taxi själv.

Fick ner priset på taxin när vi bodde på soi kasetsin, men då använde vi samma hela tiden, men dom tjöta jag med och drack whiskey med så blev billigare efter ett tag.

Skrev inte att det inte fanns farangpris för det finns ju det, de har dom skapat med allt dricksandet så det är ju det vi skriver.

Först kallas det farangpris,sedan efter ett tag blir det permanent för ALLA.
För 10 år sedan kostade allt i Phuket och Hua Hin 10% av i dag.

Detta har skett p.g.a allt dricks, samt att alltid acceptera farangpris.

"bson " sa:

Allt som är av jämförbar standard är betydligt dyrare i Phuket jämfört med övriga Thailand och det kan jag lova dig beror till absolut största delen på turismen.

Nu vet jag inte hur du tänker/resonerar bson? Kan man behöva bo på gatan över huvudtaget om man spar 25000sek varje månad? Just Hua Hin och längre söderut och Phuket har ju alltid haft ett annat prisläge på det mesta, det vet nog dom flesta om även om man som mig VV Phuket.

"bson " sa:

Om det e för dyrt kan du:

Leta upp en konkurrent som säljer samma sak fast billigare.
Köpa mat och laga själv.
Göra som tysken, ta med konserver från Lidl.
Käka hamburgare från 7eleven.

Jag har vart fattig så jag vet hur man överlever "på gatan"

"krister " sa:

Köpa mat och laga själv.

Så får många leva dagligen både i Sverige och Thailand etc.....
Är man en överlevare klarar man det mesta.
Håller med dig helt ännu en gång Krister.
:thumbsup:

"Neman " sa:
Nu vet jag inte hur du tänker/resonerar bson? Kan man behöva bo på gatan över huvudtaget om man spar 25000sek varje månad? Just Hua Hin och längre söderut och Phuket har ju alltid haft ett annat prisläge på det mesta, det vet nog dom flesta om även om man som mig VV Phuket.
Du förstod nog inte kopplingen till kristers inlägg..

"krister " sa:

Köpa mat och laga själv.

Visst men du är helt OT

"Jonas " sa:
Bath taxin kostar 10 bath så varfør betalar du 20, ger du 10 bath dricks varje gng?

Och vadå skitsnack jag skriver väl för 17 inte att Thai får betala mer, läs vad jag skriver jag skriver att dom får betala samma pris som oss.

Så höjer ni priset med erat dricksande så höjer ni priset även för dom.
För 4 år sen åkte jag moppe taxi för 20 bath, nu är standardpriset 80 bath inom Pattaya.
För att jag aldrig har.mynt
emoji3.png

"Jonas " sa:
Den inkomsten jag redogjorde før var ju med 2 veckors övertid, jag har inte kört några 2 veckor extra sen jag byggde huset och då gjorde jag det bara för byggets skull annars jobbar jag bara mina vanliga 4 veckor.

Och har råd eller ej, jag skrev att jag kunde lagt dom på vettigare saker än att slänga ut en 3gngr extra avgifte på allt.

Jag kunde sparat ihop till ett hus snabbare, köpt mig en bil, skola är inte gratis i det här landet, en dag kanske ungen skall på universitet och då kostar det runt million bath per år, på den typ av skola jag kollat på.
Så lider ekonomiskt gör man väl om man slänger ut pengar på onödiga extra kostnader.
Om du tycker allt.e.dyrt.här.nere så kan jag tala om att flyttar du till isaan igen så blir det billigare garanterat så gnäll inte så mycke.på priserna.finns billigtno dyrt bara att välja.här.nere.me

"hillmer " sa:
Jag har 8200 svenska i månaden att leva påhär Då ska jag betala hyra på det med Men inte fan snålar jag med dricks för det. Och det Jonas påstår att vi som ger dricks har förstört landet Tror snarare att det är vissa som kan köpa nästan vad dom vill och det är då som thai har sett att där finns det pengar Då höjer vi priserna lite Inte fan ska du tro att dpom höjer bara för tt vi ger drick Skit snack runt ut sagt
Helt rätt sagt där hålle me till 110%
emoji4.png
emoji4.png
emoji4.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp