Dricks eller inte??

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"bson " sa:
Helt rätt Jörgen, håll er i pattis

Ja det gör jag med glädje, håller mig i Pattaya och Bangkok.
Inte bryr jag mig om bathbussen kostar 20 eller 40tbh heller.
Är ju såna löjliga summor så inget att bry sig om alls anser jag och den dan jag inte har råd att lämna 50 bath till servitrisen direkt i handen så ska jag sluta åka till thailand, för dricks det ger jag i sverige med när jag är ute och roar mig. Och Hua Hin och längre söderut i Thailand slipper ni mig.
:)

"Jonas " sa:
Du säger leva som fattigpensionär? Du ger la ca. 10.000 bath i månaden så som du dricksar så fattigpensionär kan du ju inte vara, du lägger ju en hel månads matbudget bara i dricks verkar det som.
Äter ute max en gång per dag, brukar ge max 20bath i dricks, det kan aldrig bli 10,000bath, snarare max 600bath/månad. Ska ge ev. dricks i handen i fortsättningen, spec. när servitrisen är snygg som hon var idag på News då jag gav 50bath och hon var dessutom snabb att ge mig kaffet på maten. Jag behövde bara ge henne en blick så kom hon springande med notan.
Ska försöka klara mig på 10,000kr/månad här eller c:a 40,000bath MEN då är hyra, försäkringar inte medräknade och det verkar fungera bra.

"Hans Svensson " sa:
Äter ute max en gång per dag, brukar ge max 20bath i dricks, det kan aldrig bli 10,000bath, snarare max 600bath/månad. Ska ge ev. dricks i handen i fortsättningen, spec. när servitrisen är snygg som hon var idag på News då jag gav 50bath och hon var dessutom snabb att ge mig kaffet på maten.
Ska försöka klara mig på 10,000kr/månad här eller c:a 40,000bath MEN då är hyra, försäkringar inte medräknade och det verkar fungera bra.

Ja 600bath i månaden kan jag med glädje skänka bort. Är typ 150skr/månad med dagens kurs på thb.
Det är det som kan vara avgörande om jag blir serverad en jäger kl halv 6 på morron i Thailand/Pattaya.
:) :)
Som man bäddar får man ligga heter det ju
:wai:

"Neman " sa:
Ja det gör jag med glädje, håller mig i Pattaya och Bangkok.
Inte bryr jag mig om bathbussen kostar 20 eller 40tbh heller.
Är ju såna löjliga summor så inget att bry sig om alls anser jag och den dan jag inte har råd att lämna 50 bath till servitrisen direkt i handen så ska jag sluta åka till thailand, för dricks det ger jag i sverige med när jag är ute och roar mig. Och Hua Hin och längre söderut i Thailand slipper ni mig.

Før dig gør det ingen skillnad om bathbussen kostar 20 eller 40, vad är det ni inte förstår det är inte för oss ni förstör utan för Thaiarna själva med eran prishöjning.
För en Thai kan dom 20 bath extra för bathbuss göra en avsevärd skillnad om han helt plötsligt behöver betala 40.

Inte bara faranger som råkar ut för prishöjningarna pga. sådana som er ivriga dricksande. Även kärringen om hon skall ta taxi någonstans 80 bath.

Mig gör det inte så mycket men för thai själva så kanske prishöjningen ni håller på med svider mer.

Sen førstør ni Thais bild av farang, frågade nu sist en Thai nær jag var hemma.
Vad tror du farang tjænar.
Vet inte kanske runt 1 million bath i månaden.

Så det dom tror så som ni slænger runt med pengar, inte snyggt heller nær Thaisen sjælva måste slita och ni slænger runt dom som det vore skræp.

"Jonas " sa:
Sen førstør ni Thais bild av farang, frågade nu sist en Thai nær jag var hemma.
Vad tror du farang tjænar.
Vet inte kanske runt 1 million bath i månaden.

Så det dom tror så som ni slænger runt med pengar, inte snyggt heller nær Thaisen sjælva måste slita och ni slænger runt dom som det vore skræp.

Jag dricksar aldrig bathbussen Jonas
Det var bara ett exempel på ifall dom höjer priserna på den.
Thai betalar aldrig samma pris som en farang nånstans mig veterligen.
Har nån påstått det så är det struntprat.
Alltid därför jag skickar en thaikvinna och handla åt mig vad jag än ska ha. Blir alltid billigare än om jag går själv och gör det.
Hon brukar få ta hela lädret med några tusen bath i, har aldrig försvunnit så mycket som en bath för mig fast jag gör så.

Nä precis det är nedlåtande och inte respektfullt men det begriper inte herrarna. Så länge man håller på och räknar om till sek vad allt kostar e man inte med i matchen här.
Ni ska tänka 1 baht är 1 krona för det är vad det är för thai.
Fullständigt ointressant hur billigt nåt är jämfört med Sverige när man är i Thailand.
Vågar påstå att det är ytterts få utav dom som bor här på heltid som håller på och lämnar dricks som ni gör men dom flesta gjorde det som turister.
Vad har dom lärt sig här som inte ni fattat än?...

"Kycklingen " sa:
Jag ger alltid dricks när jag handlar på 7/11.

Ja det gör jag med åt dom stackars underbetalda som får lov att jobba och slita där. Skulle aldrig falla mig in och ta tillbaks nå småmynt i Thailand.

"Neman " sa:
Jag dricksar aldrig bathbussen Jonas
Det var bara ett exempel på ifall dom höjer priserna på den.
Thai betalar aldrig samma pris som en farang nånstans mig veterligen.
Har nån påstått det så är det struntprat.
Alltid därför jag skickar en thaikvinna och handla åt mig vad jag än ska ha. Blir alltid billigare än om jag går själv och gör det.
Hon brukar få ta hela lädret med några tusen bath i, har aldrig försvunnit så mycket som en bath för mig fast jag gör så.
Falang pris gäller med få undantag i stort sett bara på inträde till div turist attraktioner, och så när det kommer lättlurade turister..
Jag lyckas ofta få bättre pris än tjejen.
Om du tror att Thai har en egen meny med lägre pris på restaurangerna så är du lite fel ute.

"bson " sa:
Falang pris gäller med få undantag i stort sett bara på inträde till div turist attraktioner, och så när det kommer lättlurade turister..
Jag lyckas ofta få bättre pris än tjejen.

Så du tror att thai betalar samma pris som mig på fruktmarknader och grillvagnarna som finns överallt i Pattaya på Soier etc?
Glöm det bson. Skulle jag gå och handla där exempelvis så blir mycket dyrare mig än om en thaikvinna gör det åt mig.
Har ju för tusan upplevt det själv hur många ggr som helst.

"bson " sa:
Alla ni som flödar med dricks har en sak gemensamt.
Ni är turister..

Och det är inte du bson :thumbsdown:, du låter mer som en "CheapCharlie" och inte en turist..

Att ge dricks är en handling eller bevis som visar att deras service eller mat/drickat smakade utmärkt.

"Jo-Be " sa:
Och det är inte du bson :thumbsdown:, du låter mer som en "CheapCharlie" och inte en turist..

Att ge dricks är en handling eller bevis som visar att deras service eller mat/drickat smakade utmärkt.

Skulle aldrig falla mig in att leta eller fråga efter nån restaurang som det skiljer 40thb mellan på för en lunch etc
Är ju inte värt promenaden ens för tusan.
Det skrev du faktiskt öppet i ett inlägg att du gjorde när du var i Phuket bson!

Det är bara så här att vissa är så snåla så dom grinar när dom Skiter för då får dom lov att betala för att äta imorgon igen.
Vissa är såna tyvärr och såna kommer det alltid att finnas, men inte i mina umgängeskretsar vare sig i Sverige eller Thailand.
Nu har jag skrivit nog om detta med dricks och jag kommer att fortsätta med att ge dricks var i världen jag än åker på semester eller bosätter mig vid uppnådd pensionsålder.

"Neman " sa:
Det är bara så här att vissa är så snåla så dom grinar när dom Skiter för då får dom lov att betala för att äta imorgon igen.
Vissa är såna tyvärr och såna kommer det alltid att finnas, men inte i mina umgängeskretsar vare sig i Sverige eller Thailand.
Nu har jag skrivit nog om detta med dricks och jag kommer att fortsätta med att ge dricks var i världen jag än åker på semester eller bosätter mig vid uppnådd pensionsålder.
Det är ju såna som du som förstör, bara för att du ska få din Jäger kl halv sex på morgon.

Normal sett är det samma priser på fruktmarknaden, på bussen, grillvagnarna etc för thai och faranger. Men i ex.vis Pattaya är det ju lättare att lura faranger som dräller med sina pengar och ger dricks för ett vacker leende.

Min fru säger, vad det ska kosta om jag ska iväg och köpa något, får jag det inte till det priset så köp det inte säger hon. har alltid fått det för det priset (utan då inträde där faranger oftast får betala 1000% mer).

Nej inte dricksa några större summor i Thailand är min filosofi, ger hellre dem till bättre behövande (visst de har det kanske inte fett, men inte min släkt heller).

"Janne " sa:
Det är ju såna som du som förstör, bara för att du ska få din Jäger kl halv [s -ex]å morgon.

Normal sett är det samma priser på fruktmarknaden, på bussen, grillvagnarna etc för thai och faranger. Men i ex.vis Pattaya är det ju lättare att lura faranger som dräller med sina pengar och ger dricks för ett vacker leende.

Min fru säger, vad det ska kosta om jag ska iväg och köpa något, får jag det inte till det priset så köp det inte säger hon. har alltid fått det för det priset (utan då inträde där faranger oftast får betala 1000% mer).

Nej inte dricksa några större summor i Thailand är min filosofi, ger hellre dem till bättre behövande (visst de har det kanske inte fett, men inte min släkt heller).

Inte för att jag ska få den.
Utan för att jag ska kunna köpa en om jag känner för det nån morgon!
Och ge dom dricks för den också!
Stor skillnad det.
Nu har inte ja nå thaifru så det är därför jag ber en thaikvinna gå och handla åt mig så får jag det till samma pris som din fru säger att du ska betala för det!
:wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp