En hustruimportörs sorgliga bikt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
Efter att ha förpestat livet för Legolas, genom att utbrista i ohämmad verbalitet i hans blogg, skall jag nu försöka att skriva några rader i en egen liten avdelning. Jag tänker nämligen att vi nog är ganska många som lever som jag, och av samma skäl.
Mitt skäl är att jag ville knyta skorna i Alingsås, och detta enfaldiga tilltag förändrade hela mitt liv.
Sens moral: knyt inte skorna, i vart fall inte i Alingsås. Du kan bli gift med en thailändska och Du kan bli totalt förändrad. Du kan rentav bli nästan oförsvenskad, fast det tar ju tid.

Nu gjorde jag ju ändå det och när jag med någon möda reste mig upp fick jag en höger i solarplexus som skickade mig kippande efter andan i asfalten. Småningom hjälpt på fötter, fick jag klart för mig att jag inte blivit anfallen, utan påsprungen av en pygme´vars hårda huvud räckte mig till just solar plexus. Det var en söt pygme´och hon och hennes sällskap var full av gulliga ursäkter. Pygmen visade sig vara från Udon Thani, resten var lokal släkt. Innan jag viste ordet av var vi bekanta, snart var vi kompisar och inom en månad var jag gift med pygmen. Vad ger ni mig för den?

Vi gifte oss den 16:de augusti och jag hade nog tänkt mig en mera omfattande brölloppsnatt, med supe och lite vin först och ett dygn i sänghalmen i sus och dus, därmed bekräftande vår eviga kärlek etc.
Det hade inte hon. Den 16:e börjar rådjursjakten och hon kom ner från övervåningen redan klockan fem med min Tickabock i handen, mössan på huvudet och myggoljan i handen! Förklaringen var att hon ville ha med sig minst två rådjur hem, helst tre, för att visa byn att hon var gift med en "väldig jägare".!
Sålunda satt jag bland myggen i kvällningen och spanade över en inäga, med bössan i knät och ett offer för blandade känslor. Min nyblivna brud hade dock tagit med en flaska punch och en termos kaffe. Kan ni tänka er att halsa varm punch bland myggen och skölja efter med kaffe? Jag försökte en liten bakomfumlare bland ormbunkarna, men blev hela tiden störd av mygg och rådjur. Man får då lösa problemet som man kan :dvs lägga upp vapnet på den sakta stönande hustrun och väsa: håll för h*****e för öronen!!! Hon fattar intet, man får visa. Rådjuret har hon inte sett och kanske är det en komplimang! När skottet dånar far hon upp, med jeansen kring knäna och vrålar " va f-n göru" ( tammailaj, kha?) Men inser snart realiteterna och pinnar iväg för att fjälla kräket på fläcken, jag når henne efter två meter, drar tillbaka henne och väser " håll käften!. Ligg still . Det kan komma fler".
När vi bröt i mörkningen hade jag faktiskt skjutit tre bockar och brölloppsnatten var totalt förstörd (det här var -96, när det var riktigt gott om rådjur). På kvällen fick jag passa djuren och sedan var vi för trötta för annat än en dusch och en kvällsgrogg och sedan sov vi. Romantik? Njae....
Jag tittade på min mordlystna lilla dödsängel innan jag somnade och tänkte att vad f-n har jag gjort?
Det skulle visa sig, men det får vi ta sen.
Just nu har jag ätit lutfisk och tagit ett järn, och jag har berättat för den dotter som blev resultatet av bakomfumlaren under jakten om livet på sjön på sextiotalet och det känns som om detta kan räcka för idag.
I morgon skall jag berätta om vad det lilla livet gjorde med rådjuren dagen efter -och det är lärorikt. Och ganska roligt. Tills dess: lev väl.

Berusade Birger.

Härligt Birger.
Kommer följa din tråd, och skickar en karma för bra start på din sida.

Lev gott, och God jul på dig.

Mvh Putte

Det här bådar gott. Humor och formuleringskonst på högsta nivå. Du verkar vara en fena på ordbruk och bokstavsskötsel :) Väntar otåligt på fortsättningen. Krama för en kanonstart.

/Anubaan

Nu är det julafton och jag får vördsamt tillönska all läsare och vänner en riktigt god jul!

Vidare i snårskogen: På vår allra första dag som gifta, kunde man ju tänkt sig att en mysig sovmorgon hade varit på sin plats, särskilt som den där sabla punchen kändes något i bollen. Punch är ingen hälsokost. Men nähädå, det lilla livet puttade upp mig i ottan och förklarade att snart blir det varmt och Du måste flå rådjuren!
Det hör till saken att hennes visum snart skulle gå ut och att hon alltså skulle åka tillbaka en vecka senare. Det hör också hit att augusti 96 var en ohyggligt varm månad, vid det här tillfället hade vi nästan tropiskt klimat. Så i morgonväkten stod jag och pälsade av vårt byte och sedan kom min lilla fru med storknivarna. Att hon kunde slakta stod snart klart, på nolltid hade hon benat ur allt kött och skurit det i strimlor och sedan jagade hon iväg mig till den lokala minkfarmen för att köpa minknät till torkanordningar.
Före lunch var rådjuren reducerade till tio meter nät, täckta med köttslamsor för torkning.
Vid det här laget hade det blivit riktigt hett och frugan hade bytt om till blå bikini och flugsmälla. Anslående syn! Flugsmällan föranleddes av att augusti 96 var en getingperiod av Guds nåde. Dom närmaste dagarna tillbringade hon med att jaga sådär en 850 hungriga getingar, fortfarande i sin blå bikini. Jag minns inte att hon hade något mer på sig under den tiden, och det var verkligen mycket varmt.
Efter tre dar var rådjuren reducerade till stenhårda köttstrimlor och alltihop gick faktiskt att stampa ner i en större flygbag.
Jag frågade släkten om det inte skulle bli problem med införsel i Thailand, men det trodde dom inte. Det blev det nog inte heller, för när jag tre år senare redde ut den då pågående skillsmässan med släkten, åt jag stuvning på samma rådjur!

Men det är en senare historia. Nu skall jag skala potatis, för det har min fru bestämt!

Än en gång: God Jul.

Den för stunden förvånansvärt nyktre Birger.

"Birger " sa:
Efter att ha förpestat livet för Legolas, genom att utbrista i ohämmad verbalitet i hans blogg, skall jag nu försöka att skriva några rader i en egen liten avdelning. Jag tänker nämligen att vi nog är ganska många som lever som jag, och av samma skäl.
Mitt skäl är att jag ville knyta skorna i Alingsås, och detta enfaldiga tilltag förändrade hela mitt liv.
Sens moral: knyt inte skorna, i vart fall inte i Alingsås. Du kan bli gift med en thailändska och Du kan bli totalt förändrad. Du kan rentav bli nästan oförsvenskad, fast det tar ju tid.

Nu gjorde jag ju ändå det och när jag med någon möda reste mig upp fick jag en höger i solarplexus som skickade mig kippande efter andan i asfalten. Småningom hjälpt på fötter, fick jag klart för mig att jag inte blivit anfallen, utan påsprungen av en pygme´vars hårda huvud räckte mig till just solar plexus. Det var en söt pygme´och hon och hennes sällskap var full av gulliga ursäkter. Pygmen visade sig vara från Udon Thani, resten var lokal släkt. Innan jag viste ordet av var vi bekanta, snart var vi kompisar och inom en månad var jag gift med pygmen. Vad ger ni mig för den?

Vi gifte oss den 16:de augusti och jag hade nog tänkt mig en mera omfattande brölloppsnatt, med supe och lite vin först och ett dygn i sänghalmen i sus och dus, därmed bekräftande vår eviga kärlek etc.
Det hade inte hon. Den 16:e börjar rådjursjakten och hon kom ner från övervåningen redan klockan fem med min Tickabock i handen, mössan på huvudet och myggoljan i handen! Förklaringen var att hon ville ha med sig minst två rådjur hem, helst tre, för att visa byn att hon var gift med en "väldig jägare".!
Sålunda satt jag bland myggen i kvällningen och spanade över en inäga, med bössan i knät och ett offer för blandade känslor. Min nyblivna brud hade dock tagit med en flaska punch och en termos kaffe. Kan ni tänka er att halsa varm punch bland myggen och skölja efter med kaffe? Jag försökte en liten bakomfumlare bland ormbunkarna, men blev hela tiden störd av mygg och rådjur. Man får då lösa problemet som man kan :dvs lägga upp vapnet på den sakta stönande hustrun och väsa: håll för [¤#@@¤%] för öronen!!! Hon fattar intet, man får visa. Rådjuret har hon inte sett och kanske är det en komplimang! När skottet dånar far hon upp, med jeansen kring knäna och vrålar " va f-n göru" ( tammailaj, kha?) Men inser snart realiteterna och pinnar iväg för att fjälla kräket på fläcken, jag når henne efter två meter, drar tillbaka henne och väser " håll käften!. Ligg still . Det kan komma fler".
När vi bröt i mörkningen hade jag faktiskt skjutit tre bockar och brölloppsnatten var totalt förstörd (det här var -96, när det var riktigt gott om rådjur). På kvällen fick jag passa djuren och sedan var vi för trötta för annat än en dusch och en kvällsgrogg och sedan sov vi. Romantik? Njae....
Jag tittade på min mordlystna lilla dödsängel innan jag somnade och tänkte att vad f-n har jag gjort?
Det skulle visa sig, men det får vi ta sen.
Just nu har jag ätit lutfisk och tagit ett järn, och jag har berättat för den dotter som blev resultatet av bakomfumlaren under jakten om livet på sjön på sextiotalet och det känns som om detta kan räcka för idag.
I morgon skall jag berätta om vad det lilla livet gjorde med rådjuren dagen efter -och det är lärorikt. Och ganska roligt. Tills dess: lev väl.

Berusade Birger.

utan påsprungen av en pygme´vars hårda huvud räckte mig till just solar plexus. Det var en söt pygme´och hon och hennes sällskap var full av gulliga ursäkter. Pygmen visade sig vara från Udon Thani, resten var lokal släkt

Alltså hur kan man uttrycka sig på detta sätt, varför uttrycker man sig på detta sätt? Jo för man har hjärnan nere i skrevet och är hur primitiv som helst.

Det är så nedvärderande, så plumt, så fruktansvärt osunt beteende av dig att uttrycka dig på detta vis, att för du tror att du är hipp och du vill vara med de stora grabbarna och du vill vara häftig, men du tänker med ditt skrev?

Varför uttrycker man sig på detta sätt? Jo superiortänkandet, vita rasen i västvärlden är bäst. Varför måste man använda dessa impertinenta (respektlös, oförskämd) uttryck när man berättar om Thailand.

För min del är jag ledsen över allas beteende i era så kallade bloggar där ni hånar, förkastar, förlöjligar samt förnedrar det thailändska folket samt kulturen och staten Thailand?

Mvh Peter

Peter,

Kan du inte läsa mellan raderna längre?
Inlägget är ju fyllt med kärlek, Massor av kärlek

"insayt " sa:
utan påsprungen av en pygme´vars hårda huvud räckte mig till just solar plexus. Det var en söt pygme´och hon och hennes sällskap var full av gulliga ursäkter. Pygmen visade sig vara från Udon Thani, resten var lokal släkt

Alltså hur kan man uttrycka sig på detta sätt, varför uttrycker man sig på detta sätt? Jo för man har hjärnan nere i skrevet och är hur primitiv som helst.

Det är så nedvärderande, så plumt, så fruktansvärt osunt beteende av dig att uttrycka dig på detta vis, att för du tror att du är hipp och du vill vara med de stora grabbarna och du vill vara häftig, men du tänker med ditt skrev?

Varför uttrycker man sig på detta sätt? Jo superiortänkandet, vita rasen i västvärlden är bäst. Varför måste man använda dessa impertinenta (respektlös, oförskämd) uttryck när man berättar om Thailand.

För min del är jag ledsen över allas beteende i era så kallade bloggar där ni hånar, förkastar, förlöjligar samt förnedrar det thailändska folket samt kulturen och staten Thailand?

Mvh Peter

Peter. Peter, Du verkar dyster idag? Du verkar gallsprängd och sur, har det hänt Dig något?
Anledningen till att jag kallar mitt numera ganska omtyckta ex för "pygme" är att hon är 140 cm lång med en matchvikt på 37kg. Hon är mycket liten, precis som de afrikanska pygmefolken i Ituri i Kongo. Gränsen för pygme går vid 139 cm, har jag läst och mitt ex kan mycket väl beskrivas så. Det ligger inget värderande i detta, när det begav sig älskade jag henne mycket och ännu idag är vi goda vänner
Jag undrar om Du inte borde ta en bit skinka till, det brukar man bli glad av.

Så, nu har jag skalat massvis av potatis, och ätit en hel del av dom som Janssons. Julen fortskrider, ungarna tittar på Kalle Anka och medans tomten förbereder sin insats kan han ju sitta vid datorn ett tag:
Det är roligt att min lilla betraktelse väcker så mycket reaktioner. Jag har också en viss förståelse för peters reaktion, för om man får för sig att uttrycket "pygme" är avsett att vara nedvärderande så kan man tolka det jag skrev rasistiskt. Det är emellertid en feltolkning, uttrycket avser bara exets bärbara storlek. Hennes ego är f.ö. jättelikt -det kanske kan kompensera?

I alla fall packade vi ner de tre rådjuren i en bag, tösen åkte tillbaka till Thailand och den sedvanliga processen med visa startade. Det var tyst och tomt efter henne, fast släkten ringde ibland och kollade att allt var bra. Inte kunde jag ringa henne heller, det här var ju strax före mobilernas definitiva genombrott och f.ö. hade vi ju egentligen inget gemensamt språk.
I december var hennes papper äntligen klara och den femtonde kom hon hit. Hon kom samtidigt med årets första snöstorm och var klädd i " sarong och sandaler" eller nåt liknande. Blåfrusen var bara förnamnet! Hon hade ju ingen aning om hur sverige var om vintern, hennes erfarenheter av Sverige var ju nästan tropiska...
Jag hade med mig en filt som jag svepte in henne i och bar henne till bilen. I Borås började hon tina upp! och i Ulricehamn var hon pratbar.

Sedan levde vi i kärlek och lycka i tio dagar och som hund och katt i två år! Vid det laget hade hon fått mig att åldras ett decennium, kostat en förmögenhet och visat sig vara mitt livs misstag! Någon som hört det förut: Alla pengar skall skickas till Thailand, räkningarna får betala sig själva, tysta leken två veckor i sträck, ytterst våldsbenägen (meriterad muaythaiboxare) och nästan alltid på dåligt humör.

Efter två år (PUT) tyckte jag att nu får det räcka, nu kan hon ju stanna i Sverige och jag kan med gott samvete bryta relationen. Problemet var bara att vi hade en niomånaders dotter (som nu sitter som ung dam o tittar på Kalle Anka med sin lillasyster ) och i min stad har vi en ytterst aggressiv kvinnojour. Innan jag fattade vad som hände var jag av med vårdnad och barn, totalmosad av rättsmaskineriet.
Nu är detta inte ett forum för familjerätt, så den femåriga tvist som följde skall jag inte relatera. Låt mig bara kort konstatera att förlusten i Tingsrätten försatte mig i ett tillstånd av ren mordlystnad, ett tillstånd som resulterade i momentan inläsning av Rättegångsbalk, Föräldrabalk, Socialtjänstlag och precedensfall. Jag är mentalt onormal i den meningen att jag gillar Alf Robertsson och att jag kan läsa in enorma mängder text på kort tid, och när vi sågs i Hovrätten ett halvår senare var mycket förändrat. Fem år senare vann jag slutgiltigt och idag råder fred med exet och en god relation med dottern.

Under mellantiden tyckte jag i alla fall att jag nog borde ta mig en trip ner till släkten i byn och förklara ett och annat. Jag kunde ju föreställa mig vad dom hört av exet, och något därutöver fanns ju ändå att tillägga. Det blev en fantastisk resa, vars följder jag avnjuter än idag!

Men nu skall det bli julklappsutdelning, nu är det dags att framträda i min rätta gestalt -Tomten. Fortsättning följer.

Tomtefar Birger

"Birger " sa:
Peter. Peter, Du verkar dyster idag? Du verkar gallsprängd och sur, har det hänt Dig något?
Anledningen till att jag kallar mitt numera ganska omtyckta ex för "pygme" är att hon är 140 cm lång med en matchvikt på 37kg. Hon är mycket liten, precis som de afrikanska pygmefolken i Ituri i Kongo. Gränsen för pygme går vid 139 cm, har jag läst och mitt ex kan mycket väl beskrivas så. Det ligger inget värderande i detta, när det begav sig älskade jag henne mycket och ännu idag är vi goda vänner
Jag undrar om Du inte borde ta en bit skinka till, det brukar man bli glad av.

Birger och alla andra!

Jag är varken sur eller bitter och jag förstår mycket väl att du är kär och älskar din hälft och jag förstår också att du inte menar illa med "Pygme", men det är inte det som gäller. Att du använder slika ordbruk anspelar på att du inte egentligen respekterar andra människor. Du skulle aldrig använda detta ordbruk ifall hon kom ifrån Dalarna och var liten.

Hoppas att du förstår vad jag menar, när det gäller thailändare ja då kan vi raljera och föra bus hur som helst.

Jag önskar dig och alla andra en god Jul

Mvh Peter

"insayt " sa:
Birger och alla andra!

Jag är varken sur eller bitter och jag förstår mycket väl att du är kär och älskar din hälft och jag förstår också att du inte menar illa med "Pygme", men det är inte det som gäller. Att du använder slika ordbruk anspelar på att du inte egentligen respekterar andra människor. Du skulle aldrig använda detta ordbruk ifall hon kom ifrån Dalarna och var liten.

Hoppas att du förstår vad jag menar, när det gäller thailändare ja då kan vi raljera och föra bus hur som helst.

Mvh Peter

Oh. Härligt! Att se en "Pudel" ;)

"insayt " sa:
Birger och alla andra!

Mvh Peter

Joho,då, om exet varit från dalarna och vägt 37 kg och varit 140 cm lång, så skulle jag säkert skojat om " pygme" då också. Men, va f-n, vi har helt enkelt missförstått varandra en smula, jag är gift thai och långt ifrån någon rasist och kanske var jag oförsiktig i min formulering. God Jul, Peter.

Nu skall jag gagga vidare ett tag, för frugan ligger i soffan och utstrålar " julfri zone", katterna slåss för att bli av med julhalsbanden av glitter, alla är övermätta och någon är full och allt andas julefrid.

Var f-n var jag i mina hustruimportmödor? jo, det lilla exet försvann till kvinnojouren, gapandes om kvinnovåld och hustruförtryck. Lång vårdnadstvist, slutligen seger i Tingsrätt och nedläggning av vapen, fred till sist (peace in our time).

I mitten av hela historien kände jag att jag nog måste ta ett snack med släkten. På plats. I samma veva hade jag börjat tycka att det nog vore käckt att göra ett nytt försök, med en ny tjej. Jag hade haft en svenska, men hon var ju änna lite blekfet, det var lite av griskulting över henne i avklätt skick, det är inte samma grej som med pepparkaksbruna slanka thailändskor. En polare, som bott länge i Ayutthaya, tipsade mig : jag känner en tjej som skulle passa Dig, hon har en syster i (mellansvensk stad) och hon skulle nog gilla Dig. Kanske: Så va f-n, jag ringde systern och fick ett foto i retur. Jättebra.

Nästa gång jag skulle ner tänkte jag ringa henne. Om det skall jag berätta i morgon, men först skall jag berätta hur min "tjej" i Pathong förmodligen sparkade ihjäl en tysk å mina vägnar. Förfärlig story, men inte idag.l
Fortsatt god jul!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp