Engelskakunskaperna sjönk för 3 året i rad enligt EF Education First.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

För tredje året i rad försämrades Thailand i EF.s index i engelskakunskaper, Thailand ligger nu på 74 plats av 100 länder.



Thai English skills dip for third year
PUBLISHED : 5 NOV 2019 AT 17:35
NEWSPAPER SECTION: BUSINESS
WRITER: WILLIAM HICKS
A sign at an unidentified place is one of the many seen in Thailand. (Photo from Facebook@Get Real English : พูดภาษาอังกฤษได้ง่ายและเร็วที่สุด)


A sign at an unidentified place is one of the many seen in Thailand. (Photo from Facebook@Get Real English : พูดภาษาอังกฤษได้ง่ายและเร็วที่สุด)

Thailand's English proficiency has fallen for the third year in a row, according to the annual English Proficiency Index conducted by the global education company EF Education First.
The report showed Thailand dropped to 74th out of 100 countries with a score of 47.62, which is considered "very low" proficiency.

In 2018, Thailand ranked 64th out of 88 countries studied in the report with a score of 48.54, while in 2017 it ranked 53rd out of 80 countries with a score of 49.7.

Thailand has the third lowest score in Southeast Asia, behind Indonesia and ahead of Myanmar and Cambodia, and ranked 17th out of 25 countries in Asia.


Mvh isan lover
 
Hej

För tredje året i rad försämrades Thailand i EF.s index i engelskakunskaper, Thailand ligger nu på 74 plats av 100 länder.



Thai English skills dip for third year
PUBLISHED : 5 NOV 2019 AT 17:35
NEWSPAPER SECTION: BUSINESS
WRITER: WILLIAM HICKS
A sign at an unidentified place is one of the many seen in Thailand. (Photo from Facebook@Get Real English : พูดภาษาอังกฤษได้ง่ายและเร็วที่สุด)


A sign at an unidentified place is one of the many seen in Thailand. (Photo from Facebook@Get Real English : พูดภาษาอังกฤษได้ง่ายและเร็วที่สุด)

Thailand's English proficiency has fallen for the third year in a row, according to the annual English Proficiency Index conducted by the global education company EF Education First.
The report showed Thailand dropped to 74th out of 100 countries with a score of 47.62, which is considered "very low" proficiency.

In 2018, Thailand ranked 64th out of 88 countries studied in the report with a score of 48.54, while in 2017 it ranked 53rd out of 80 countries with a score of 49.7.

Thailand has the third lowest score in Southeast Asia, behind Indonesia and ahead of Myanmar and Cambodia, and ranked 17th out of 25 countries in Asia.


Mvh isan lover
Både sorgligt och bedrövligt. Man tycker ungdomarna borde se vinsten i att lära sig engelska på "unga dar". Engelskan finns ju så lätt tillgängligt via internet...
 
Både sorgligt och bedrövligt. Man tycker ungdomarna borde se vinsten i att lära sig engelska på "unga dar". Engelskan finns ju så lätt tillgängligt via internet...
Nu mäter dom väl landets Eng kunskaper och inte skolungdommarnas som jag förstod det i den Svenska artikeln för där nämndes att 26-30 åringar var bäst på Eng internationellt medans i Sverige var det 18-19 åringer.
Eller så var det omvänt.
Vilket som så var det inte bara skolungdommar inkluderade då, så i en sådan undersökning räknas fortfarande alla gamlingar i byarna med så kan ta en stund innan en sådan undersökning visar på resultat från utveckling i skolorna.

För att se om förändringar skett pga förändringar i skolan får man göra en undersökning bara gällande skolungdommar.
 
Nu mäter dom väl landets Eng kunskaper och inte skolungdommarnas som jag förstod det i den Svenska artikeln för där nämndes att 26-30 åringar var bäst på Eng internationellt medans i Sverige var det 18-19 åringer.
Eller så var det omvänt.
Vilket som så var det inte bara skolungdommar inkluderade då, så i en sådan undersökning räknas fortfarande alla gamlingar i byarna med så kan ta en stund innan en sådan undersökning visar på resultat från utveckling i skolorna.

För att se om förändringar skett pga förändringar i skolan får man göra en undersökning bara gällande skolungdommar.

Hej

Sant men jag förväntar mig ingen förbättring gällande skolan heller, vi får väl se när PISA resultaten presenteras nästa gång, själv kan jag inte se någon åtgärd som skulle göra att resultatet har förbättrats är genomförd dom senaste åren.

Dom satsningar på skolan som har gjorts har väl mest handlat om att älska kungen, landet och militären, samt att lära sig marschera och trumma o.s.v, själva lärandet har nog inte prioriterats.

Men man kan ju alltid hoppas på en överraskning för barnens skull.

Mvh isan lover
 
Jag hade en diskussion med några grundskoleelever här för några dagar sedan. Genom min fru då de inte fattar ens det enklaste uttryck på engelska.
Tydligen har de en filipin lärare på engelska. problemet är att de inte fattar honom heller. Men godkänd som lärare är denne, med lön och allt.
De tar för lätt på nyttan av att kunna engelska. Det är som i Kina, där säger de att: Varför skall vi kunna engelska när vi är världens största, allt är på kinesiska ändå.
 
Jag hade en diskussion med några grundskoleelever här för några dagar sedan. Genom min fru då de inte fattar ens det enklaste uttryck på engelska.
Tydligen har de en filipin lärare på engelska. problemet är att de inte fattar honom heller. Men godkänd som lärare är denne, med lön och allt.
De tar för lätt på nyttan av att kunna engelska. Det är som i Kina, där säger de att: Varför skall vi kunna engelska när vi är världens största, allt är på kinesiska ändå.
Så vad är svaret, varför skall dom kunna Eng?

Jag anser ju att matte, ekonomi, fysik, allmänkunskap, geografi, datorkunskap är viktigare än att lära sig Eng.
Finns alltid någon som kan översätta men dom andra delarna är viktigare i yrkeslivet.
Barnen går ju på Eng. språkig skola men det har vi inte valt pga språket uta pga att dom har bättre utbildning i dom andra ämnena.
Annars hade vi hellre haft dom på Thaiskola så dom lärde sig hemspråket bäst.

Var först min generation i Sverige som började bli bra på Engelska men tidigare generationer har klarat sig bra utan det.
 
Jag hade en diskussion med några grundskoleelever här för några dagar sedan. Genom min fru då de inte fattar ens det enklaste uttryck på engelska.
Tydligen har de en filipin lärare på engelska. problemet är att de inte fattar honom heller. Men godkänd som lärare är denne, med lön och allt.
De tar för lätt på nyttan av att kunna engelska. Det är som i Kina, där säger de att: Varför skall vi kunna engelska när vi är världens största, allt är på kinesiska ändå.

Hej

Det stämmer och i många fall kan inte ens infödda Thailändska lärare med engelska som huvudämne vare sig förstå eller tala engelska själva, frugan som är väl utbildad blir chockad när hon besöker byskolor och pratar med barnen.

Tyvärr gäller detta inte bara engelska, många barn kan t.ex inte skriva sitt eget namn på Thailändska i vår byskola, enligt frugan är situationen nu mycket värre än när hon gick i skolan för 20 årsedan.

Mvh isan lover
 
Så vad är svaret, varför skall dom kunna Eng?

Jag anser ju att matte, ekonomi, fysik, allmänkunskap, geografi, datorkunskap är viktigare än att lära sig Eng.
Finns alltid någon som kan översätta men dom andra delarna är viktigare i yrkeslivet.
Barnen går ju på Eng. språkig skola men det har vi inte valt pga språket uta pga att dom har bättre utbildning i dom andra ämnena.
Annars hade vi hellre haft dom på Thaiskola så dom lärde sig hemspråket bäst.

Var först min generation i Sverige som började bli bra på Engelska men tidigare generationer har klarat sig bra utan det.

Hej

Problemet är att det är lika illa ställt där, ser man på PISA resultaten är det inte alls bara engelskakunskaperna som brister, det är dåliga eller mycket dåliga resultat i dom flesta ämnen.

Mvh isan lover
 
Så vad är svaret, varför skall dom kunna Eng?

Jag anser ju att matte, ekonomi, fysik, allmänkunskap, geografi, datorkunskap är viktigare än att lära sig Eng.
Finns alltid någon som kan översätta men dom andra delarna är viktigare i yrkeslivet.
Barnen går ju på Eng. språkig skola men det har vi inte valt pga språket uta pga att dom har bättre utbildning i dom andra ämnena.
Annars hade vi hellre haft dom på Thaiskola så dom lärde sig hemspråket bäst.

Var först min generation i Sverige som började bli bra på Engelska men tidigare generationer har klarat sig bra utan det.
Det var så förr ja. Före engelskans tid i Sverige var tyskan ett stort andraspråk. Bl.a. på grund av att så mycket böcker i den högre skolan på den tiden var på tyska.
Idag har vi en mer internationell karaktär på livet. Engelskan är standard, varken Thai eller kinesiska är det.
Bristande kunskaper i engelska utesluter ofta också vissa yrken som t.ex programmerare. Det var en god idé som presenterades tidigare att introducera det som "språk" för att på det sättet väcka intresset för engelskan.
I programmeringsvärlden fungerar inte andra språk än engelskan.
Microsoft som exempel försökte sig på att översätta programmeringsspråken i t.ex. VBA, (Visual Basic for Applications), man kunde då programmera i produkter som MS-Excel och MS-Access på sitt eget språk. Visade sig att det inte fungerade.
En risbonde som aldrig kommer i kontakt med yttervärlden kanske aldrig får behov av engelskan, men under skoltiden kan varken den eller andra veta vad framtiden kommer att ge. Hade man haft behovet som argument, kan man lika gärna slopa allt annat också.
Namnunderskrifter kan ju ske med bomärke eller fingeravtryck som förr, eller vill vi mer?
 
Hej

Problemet är att det är lika illa ställt där, ser man på PISA resultaten är det inte alls bara engelskakunskaperna som brister, det är dåliga eller mycket dåliga resultat i dom flesta ämnen.

Mvh isan lover
Ja i byskolor så brister det rejält, här på privata skolor runt Pattaya tycker jag utbildningen är ok.
Dom får satsa mer på landsbyggden men du har faktiskt påstått att dem ligger på samma nivå i matten i byskolan som i Sverige, det påstod du när vi debatterade om det verkligen lämpligt att sätta sin son på byskola några månader om året.

Vad gäller Pisa så är det tyvvär inte rättvist jämfört här nere då Thailand är enda land i regionen som måste visa resultat från slla skolor.
Medans grannländerna bara behöver visa resultat från skolor dom själva väljer ut, vilket då blir dom bästa.
För jag har sett så mycket så får inte mig att tro en sekund på att grannländer som Mayanmar, Cambodia, Laos har bättre utbildning, då hade dom inte vart där dom är idag.
Med det sagt så menar jag inte att Thaiskolor är bra, vi har ju själva valt bort Thaiskola och Thailärare även fast vi bor här nere.
 
Hej

Det stämmer och i många fall kan inte ens infödda Thailändska lärare med engelska som huvudämne vare sig förstå eller tala engelska själva, frugan som är väl utbildad blir chockad när hon besöker byskolor och pratar med barnen.

Tyvärr gäller detta inte bara engelska, många barn kan t.ex inte skriva sitt eget namn på Thailändska i vår byskola, enligt frugan är situationen nu mycket värre än när hon gick i skolan för 20 årsedan.

Mvh isan lover
Ungarna gillar att titta på Youtube här, en barnserie som försöker lära ut räkneord, namn på färger och vissa djur. Det är i princip allt de lär sig.
 
Det var så förr ja. Före engelskans tid i Sverige var tyskan ett stort andraspråk. Bl.a. på grund av att så mycket böcker i den högre skolan på den tiden var på tyska.
Idag har vi en mer internationell karaktär på livet. Engelskan är standard, varken Thai eller kinesiska är det.
Bristande kunskaper i engelska utesluter ofta också vissa yrken som t.ex programmerare. Det var en god idé som presenterades tidigare att introducera det som "språk" för att på det sättet väcka intresset för engelskan.
I programmeringsvärlden fungerar inte andra språk än engelskan.
Microsoft som exempel försökte sig på att översätta programmeringsspråken i t.ex. VBA, (Visual Basic for Applications), man kunde då programmera i produkter som MS-Excel och MS-Access på sitt eget språk. Visade sig att det inte fungerade.
En risbonde som aldrig kommer i kontakt med yttervärlden kanske aldrig får behov av engelskan, men under skoltiden kan varken den eller andra veta vad framtiden kommer att ge. Hade man haft behovet som argument, kan man lika gärna slopa allt annat också.
Namnunderskrifter kan ju ske med bomärke eller fingeravtryck som förr, eller vill vi mer?
Inte fel att lära sig Engelska, det skrev jag inte men många gåmger känns det som att utlänningar som flyttar hit anser att det är det viktigaste.
Den uppfattningen delar inte jag då inte många yrken utanför turistområdena kräver Engelska.
 
Inte fel att lära sig Engelska, det skrev jag inte men många gåmger känns det som att utlänningar som flyttar hit anser att det är det viktigaste.
Den uppfattningen delar inte jag då inte många yrken utanför turistområdena kräver Engelska.
Jag anser inte Engelskan är viktigast, men däremot anser jag den har samma vikt som t.ex. mattematik, men dock lägre än hemspråksundervisningen.
 
Jag anser inte Engelskan är viktigast, men däremot anser jag den har samma vikt som t.ex. mattematik, men dock lägre än hemspråksundervisningen.
Allt i vardagslivet ingår mattematik, handla, laga mat, bygga hus, i fabriken, tanka bilen m.m. överallt och du anser att Engelska är lika viktigt.
Ja jag tänker inte skriva vad jag anser just nu.
 
Ja i byskolor så brister det rejält, här på privata skolor runt Pattaya tycker jag utbildningen är ok.
Dom får satsa mer på landsbyggden men du har faktiskt påstått att dem ligger på samma nivå i matten i byskolan som i Sverige, det påstod du när vi debatterade om det verkligen lämpligt att sätta sin son på byskola några månader om året.

Vad gäller Pisa så är det tyvvär inte rättvist jämfört här nere då Thailand är enda land i regionen som måste visa resultat från slla skolor.
Medans grannländerna bara behöver visa resultat från skolor dom själva väljer ut, vilket då blir dom bästa.
För jag har sett så mycket så får inte mig att tro en sekund på att grannländer som Mayanmar, Cambodia, Laos har bättre utbildning, då hade dom inte vart där dom är idag.
Med det sagt så menar jag inte att Thaiskolor är bra, vi har ju själva valt bort Thaiskola och Thailärare även fast vi bor här nere.

Hej

Det jag då avsåg var att studiematerialet låg på samma nivå och inte resultaten, av någon anledning går vår son en klass över i Thailand jämfört med Sverige, t.ex nu klass 5 i Sverige och i klass 6 i Thailand, så böckerna som tillhandahålls håller måttet men det gör däremot inte alla lärare och skolor.

Ditt resonemang att resultaten i PISA inte blir rättvisa för Thailands när man jämför med andra länder i regionen, då förmodar jag att du avser Kina som ju närmast är en kontinent, övriga länder i regionen har mig veterligen samma underlag som Thailand i mätningarna.

Sen ska ju PISA resultaten kunna jämföras med länder i alla världsdelar och typer av länder, så att skylla Thailands dåliga resultat i skolan på PISA testet eller dom länder som ingår håller naturligtvis inte.

Mvh isan lover
 
Japan har ju kommit rätt lång i utvecklingen utan Engelska, jag har varit i Japan en gång och där var det inte lätt att ta sig runt på Engelska.

När jag var här par dagsr efter avmönstring sist så stötte jag inte på någon på Spanska sidan som kunde Engelska.

Dom klarar sig ändå.
Spanien, Tyskland, Frankrike är länder där dom är usla på Engelska.
Tyskland och Frankrike är jag ju ofta och då i områden där internationell handel försigår.
Trots det så kan inga Engelska mer än typ loading mastern och surveyor.
Men det funkar.
 
Hej

Det jag då avsåg var att studiematerialet låg på samma nivå och inte resultaten, av någon anledning går vår son en klass över i Thailand jämfört med Sverige, t.ex nu klass 5 i Sverige och i klass 6 i Thailand, så böckerna som tillhandahålls håller måttet men det gör däremot inte alla lärare och skolor.

Ditt resonemang att resultaten i PISA inte blir rättvisa för Thailands när man jämför med andra länder i regionen, då förmodar jag att du avser Kina som ju närmast är en kontinent, övriga länder i regionen har mig veterligen samma underlag som Thailand i mätningarna.

Sen ska ju PISA resultaten kunna jämföras med länder i alla världsdelar och typer av länder, så att skylla Thailands dåliga resultat i skolan på PISA testet eller dom länder som ingår håller naturligtvis inte.

Mvh isan lover
Men herregud jag skriver ju varför inte Pisa resultatet blir rättvist ändås frågar du om Kina?

Grannländerna får själva välja vilka skolor som dom vill ha med i PISA undersökningen så dom kan välja dom bästa.

Thailand får inte den möjligheten dom måste visa resultat från alla skolor.

Ser du inte skillnaden och varför dom andra länderna kan dopa sina resultat?

Detta var ju anledningen till att Thailand ville lämna för att dom ansåg att det blev orättvist när grannländernas resultat inte kom från samma förutsättningar.

Sen skyller jag inte Thailands dåliga resultat på Pisa.
 
Allt i vardagslivet ingår mattematik, handla, laga mat, bygga hus, i fabriken, tanka bilen m.m. överallt och du anser att Engelska är lika viktigt.
Ja jag tänker inte skriva vad jag anser just nu.
Det behöver du inte heller. Det som är min poäng är att språket engelska redan är en del av vardagen, vi lever inte längre i gamla tider med svart/vit TV och svart backelit-telefon, den tiden är passerad.
Som du säkert noterar har kommunikationsterminaler spritt sig också i Thailand och i princip alla inkl. de lägre samhällsskikten har moderna terminaler.
Utan kunskaper i standardspråket är man begränsad och utestängd.
Vi klagar ju i princip alla här på att Thai inte förstår något och inte kan göra saker rätt. Hur skall de kunna lära sig om de är utestängda från andra som har den kunskapen?
Det är samma sak som om de inte lärt sig mattematik, de måste lita på kassaapparatens siffror för summa.
En skola får inte utbilda för exakt det man ser ett direkt behov av just nu. En skola skall öppna för framtida möjligheter.
Det finns en myt som säger att kunskap är lätt att bära. Det är osant. Efter ca fem år minns man ca 20% av det man en gång lärt sig om det inte upprätthålls. Därför överutbildar man på skolan. Engelskan skall definitivt vara med som lika vikt som t.ex mattematik. OM det inte är så att man struntar i individens framtida möjligheter.
Efter skolan är det din vardag som styr vad som är det du behöver. På skolan måste det vara vad du skall få möjlighet till.
Som en sidokommentar om Japan. Jag har ju haft rätt mycket med Matsubo att göra. Av all personal där, har jag än så länge inte hittat någon som inte talade och förstod engelska mycket bra.
Personalen som jobbar där hade inte haft en chans att kunna jobba med de saker de gör om de inte kunde engelska. Japaner utan kunskap i engelska är lika utestängda som Thai är om de inte lär sig.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp