SV: Rolf - 6-8 månaders boende om året i thailand - hur då???

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Bra där bugar och bockar. Tar åt mej detta och lägger energi på nåt annat.
Då ska jag inte tjata mer om det på ett tag :)
 
"legolas " sa:
Rolf,, som svar på din fråga om hur du skall göra m ni bara stannar 6-8 månader i Thailand istället för hela tiden.

Mitt allvarliga förslag till dig är trots allt, att du behåller det som du tänkte dig redan ifrån början. Alltså att ni kör med Ert "Extension based on retirment", men i tillägg så köper ni ett RE ENTRY PERMIT här i Thailand innan ni sticker hem igen till Sverige. Och på så sätt så är ditt RETIRMENT fortfarande "levande" vid återkomsten till Thailand, alltså fungerande, trots att du varit hemma i Sverige ett flertal månader.

Detta är också mindre kostsamt och mindre problematiskt än att "fippla" med Non immigrant O triple hit och dit.... där hamnar du minst på 5.000 baht medans ditt retirement kostar kanske 2.900 baht......

Så förslaget är... kör på som vi har sagt, så kommer detta att bli bra!!!
Mycket bra lösning Lego :thumbsup:
 
Så nu har det gått ett tag :D
Med den lösningen som du har blir det då den där bankgarantin?
 
"legolas " sa:
Ojsan ojsan.....minnet sviker??? Nä du behöver inga som helst bankgarantier Rolf. Du har en sådan bra ekonomi, så din pension klarar lätt kravet på 65.000 baht i inkomst per månad.... och då hakar din madam på där också....

Har jag missuppgfattat dig nu och svarat på nåt du ej frågat???
Nä då du förstod helt rätt, Tack Det skulle bli ca 13500:- / mån och det skulle räcka?
Men jag fattar inte riktigt men det tar vi sen så att jag inte glömmer :)
Var in och kollade på Pensionsmyndigheten inga problem :laugh: skiter i att gå och jobba på Tis. :D
 
Om man skulle testa att dra av för dubbelt boende det går ju bra för våra politiker.
a1490.gif
 
Det här låter intressant. Men vart börjar tråden. Verkar som man kommer mitt in i den.
 
Det här med visum är ju rena djungeln. Allt verkar bero på vart man söker visum nånstans.
Thai Ambassaden i Stockholm har sina riktlinjer.
Svenka ambassaden i Bangkok har andra.
Immigration office tolkar det som de vill.
Så det gäller att kolla runt och hitta det som passar en bäst.

Enklast verkar vara single entry 60 dagar, visa run till Penang för ytterliggare 60 dagar och mam man sedan vill en resa till och ytterliggare 60 dagar.
Vem vet, man kanske kan hålla på och åka till Penang varannan månad hur många gånger som helst.
 
Är inte GNU den där dåren som springer på savannen i flock och springer en över kanten till ravinen hänger dom andra på!!!
Ursäkta det vart lite OFF :-[
 
Sitter här och läser igenom alla goda råd som Lego har lämnat.
Förslaget att skaffa ett Extension based on retirment och sen innan man lämnar landet köpa ett RE ENTRY PERMIT låter ju som ett briljant förslag slippa en massa resor fram och tillbaks, utan vet att man har allt klappat och klart när man väljer att återkomma.
Jag undrar bara hur länge ett RE ENTRY PERMIT gäller är det tidsbegränsat på nåt sätt.
Måste man återvända inom en viss tid eller är det en obegränsad tidsperiod?
 
"Rolf " sa:
Sitter här och läser igenom alla goda råd som Lego har lämnat.
Förslaget att skaffa ett Extension based on retirment och sen innan man lämnar landet köpa ett RE ENTRY PERMIT låter ju som ett briljant förslag slippa en massa resor fram och tillbaks, utan vet att man har allt klappat och klart när man väljer att återkomma.
Jag undrar bara hur länge ett RE ENTRY PERMIT gäller är det tidsbegränsat på nåt sätt.
Måste man återvända inom en viss tid eller är det en obegränsad tidsperiod?

Re-entry jag har gäller så länge visat gäller. Mitt visum går ut i februari och t.o.m. det datum gäller re-entry
 
"elmer " sa:
Re-entry jag har gäller så länge visat gäller. Mitt visum går ut i februari och t.o.m. det datum gäller re-entry
Jaha det verkar ju logiskt, då gäller det att räkna så man inte missar inresan igen.
Fan att det ska va så krångligt.
Men det är nog inte det när man väl har gjort det ett par gånger.
Som allt annat så är man osäker innan man har testat.
Tack för det :wai:
 
"Rolf " sa:
Jaha det verkar ju logiskt, då gäller det att räkna så man inte missar inresan igen.
Fan att det ska va så krångligt.
Men det är nog inte det när man väl har gjort det ett par gånger.
Som allt annat så är man osäker innan man har testat.
Tack för det :wai:

Nu åker jag till Thailand om 10 dagar. I februari skall jag ansöka om O-A visum med multientry så jag kan åka till andra länder och återkomma hur jag vill under ett år. Detta till en kostnad av 3900 bath. Visum med singel entry kostar 1900 b och enkel re-entry 1000 b
 
Aha, du åker ner på ett turistvisa och fixar resten där nere när det blit dags.
Det var det som mr.L föreslog vi ett tillfälle.
Då får du se till att ha alla papper i ordning innan avresan då.
Hör gärna av dej och berätta hur det går man kan aldrig få för mycket info.
För som sagts tidigare, denna fråga är nog den mest omdiskuterade av alla på nätet.
mvh Rolf
 
"gunnarg " sa:
Lyssna pa Legolas han kan detta om visum.
Det är ju det jag gör :) Jag har ju tjatat på honom så han har skavsår i öronen :D
Han har gett mej info om hur vi ska gå tillväga så i teorin har jag det mesta klart för mej.
Man är ändå osäker innan man gjort resan en gång.
 
"Rolf " sa:
Aha, du åker ner på ett turistvisa och fixar resten där nere när det blit dags.
Det var det som mr.L föreslog vi ett tillfälle.
Då får du se till att ha alla papper i ordning innan avresan då.
Hör gärna av dej och berätta hur det går man kan aldrig få för mycket info.
För som sagts tidigare, denna fråga är nog den mest omdiskuterade av alla på nätet.
mvh Rolf

Nej, jag hade non imm O visum som jag bytte till non imm O-A i februari i Thailand. Det är enklare att skaffa O-A i Thailand inkl. läkarintyg och inget krav av utdrag av belastningsregister. Det jag har med mig är inkomstuppgifterna som sedan skall sammanställas av konsulatet till en kostnad av 539 bath.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

Svar
54
Visningar
4 K
R
E
Svar
10
Visningar
897
R
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K
janneungern
J
I
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
9
Visningar
5 K
Anonym
A
K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
I
Svar
1
Visningar
3 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp