Engelskakunskaperna sjönk för 3 året i rad enligt EF Education First.

80 år, då blir väl åldersskillnaden mellan dig och din farsa lik åldersskillnaden mellan dig och din dotter.
Du följer familjetraditionerna.

Typ, fast nu har jag även en 15-årig dotter.
Farsan född -43 och jag -77, så riktigt så illa är det inte.
Äldsta syrran är dock född -61 och äldsta brorsan -63. Sedan har jag en syster som är född -75.
-77 kom alltså den fulländade och perfekta ungen och då behövde man inte göra några fler ungar eftersom det inte kunde bli mer perfekt.

Du följer åtminstone inte traditionerna. Din farsa var ju ung och du var gammal.
Jag är håller åtminstone familjetraditionerna genom at fixa en unge i "vettig" ålder och en till när man har blivit gammal.
Dock så hoppar jag över mängden på barn. Håller gott och väl med två..

Det jag skrivit innan att vissa länder får möjligt att göra urval av skolor.

Det var uppe mycket på nyheterna förra året då alla länder som gränsar till Thailand får välja själva vilka skolor som skall delta och väljer således elitskolor

Thailand får inte den möjligheten utan där är det ett snitt på alla landets skolor.

Thailand tyckte ju förståeligt att det var orättvist då grannländerna framställdes som bättre trots att undersökningen inte utförts på lika vilkor så Thailand hotade med att lämna och inte delta i nästa PISA undersökning.

Skall en sådan här undersökning vara trovärdig måste den utföras på samma sätt i alla deltagarländer, det gör den inte nu.

Tanken med Pisa-testet var att ett lands skoladministratörer och skolpolitiker skulle kunna jämföra sig med andra men nu har det istället blivit ett "VM i skoltest" och då är nästan hela syftet borta. Kina, exempelvis, inkluderade fram till senaste testet bara privatskolor i Shanghai och Peking och vann därför. Nu "tvingades" de också inkludera skolor i Guangdong och Jiangsu provinserna, Kinas två rikaste provinser, och halkade ner några platser. Skulle de inkludera hela landet skulle de givetvis hamna långt ner. Det är också upp till varje land att välja vilka skolor som ska vara med så en jämförelse mellan länder blir bara riktigt intressant om man känner till urvalet. I Thailand får exempelvis inte internationella skolor vara med och där går ju 95% av alla thailändska studenter som sedan hamnar på utländska universitet.

Tanken med Pisa-testet var att ett lands skoladministratörer och skolpolitiker skulle kunna jämföra sig med andra men nu har det istället blivit ett "VM i skoltest" och då är nästan hela syftet borta. Kina, exempelvis, inkluderade fram till senaste testet bara privatskolor i Shanghai och Peking och vann därför. Nu "tvingades" de också inkludera skolor i Guangdong och Jiangsu provinserna, Kinas två rikaste provinser, och halkade ner några platser. Skulle de inkludera hela landet skulle de givetvis hamna långt ner. Det är också upp till varje land att välja vilka skolor som ska vara med så en jämförelse mellan länder blir bara riktigt intressant om man känner till urvalet. I Thailand får exempelvis inte internationella skolor vara med och där går ju 95% av alla thailändska studenter som sedan hamnar på utländska universitet.

Hej

Inte helt lätt att jämföra alla länder med varandra då, men en fallande respektive stigande trend i ett specifikt land är väl ändå fullt möjlig att utläsa, synd att Kina särbehandlas så mycket, men rent generellt uppges ju Kinesiska studenter vara duktiga även utomlands.

Mvh isan lover

Hej

Inte helt lätt att jämföra alla länder med varandra då, men en fallande respektive stigande trend i ett specifikt land är väl ändå fullt möjlig att utläsa, synd att Kina särbehandlas så mycket, men rent generellt uppges ju Kinesiska studenter vara duktiga även utomlands.

Mvh isan lover

Det är för att det inte är kreti och pleti som studerar utomlands

Hej

Mvh isan lover

En fallande eller stigande trend inom ett land kan bara utläsas om man gör samma urval av skolor varje år, och det bestämmer ju landet självt.

Östasiatiska länder lägger en oerhörd vikt på studieresultat så tveklöst ligger kinesiska studenter högt på en internationell jämförelse; dock långt efter de riktiga "superländerna" Sydkorea, Singapore, Taiwan, Hongkong och Japan. Min dotter går på Bangkoks största internationella skola och det är ingen tvekan om att de asiatiska ungarna, inklusive de thailändska, är helt överlägsna de västerländska när de är små. Bara att anordna ett födelsekalas, på en helg, när de var 8 år var helt omöjligt då alla hade lektioner från 07 till 21.

När de tar examen vid 18-års ålder är dock skillnaden betydligt mindre. De allra sämsta är alltid västerlänningar men bland de allra bästa finns det alltid några västerlänningar och Luuk Krungs. Min tolkning av detta är att Östasiatiska föräldrar är oerhört pushiga och att det hjälper barn och yngre tonåringar till bra resultat men att det är jävligt svårt att pusha en 18-åring och att intresse, eget driv och ren intelligens spelar större roll än ren rotinlärning när de blir äldre.

Vår dotter gick en sommarkurs på ett av USAs bästa universitet i somras. Närmare 90% av studenterna var Asiatiska men ändå var min dotter en av få utländska studenter; övriga var ABA (American Born Asians). De var ju inte där för att de var så mycket intelligentare än Amerikas vita, svarta och bruna befolkning utan för att deras föräldrar lade en så mycket större vikt vid utbildning. De var dock alla oerhört långt efter min dotter och hennes kompisar i utbildning så visst kör de hårt i Asien.

Sonen läste extra på helger och vissa kvällar innan men det är helt nedlagt.
Ordinarie skola och läxor inget mer.
Skall ju ha en barndom också, nu har han sportaktiviteter 4 dagar i veckan efter skoltid, fotboll, taekwondo och badminton men det har han valt själv.
Men inga extra studier, han får ha en normal skolgång skall ha tid och leka med och ha kul.

Så vad är svaret, varför skall dom kunna Eng?

Jag anser ju att matte, ekonomi, fysik, allmänkunskap, geografi, datorkunskap är viktigare än att lära sig Eng.
Finns alltid någon som kan översätta men dom andra delarna är viktigare i yrkeslivet.
Barnen går ju på Eng. språkig skola men det har vi inte valt pga språket uta pga att dom har bättre utbildning i dom andra ämnena.
Annars hade vi hellre haft dom på Thaiskola så dom lärde sig hemspråket bäst.

Var först min generation i Sverige som började bli bra på Engelska men tidigare generationer har klarat sig bra utan det.

Absolut en bra poäng som många svenskar och västerlänningar inte förstår. För minst 80% av Thailands befolkning är engelska helt ointressant; det är de 10% som söker högre utbildning och de 10% inom turismnäringen som eventuellt behöver engelska; matte, science, thailändska och humanities är klart viktigare och ska man lära sig ett andra språk så är nog kinesiska väl så viktigt och japanska inte så långt ifrån.

Vår dotter går också på brittisk internationell skola men det är inte engelskan som är det viktiga; den hade hon fått ändå. Vi undviker thailändsk skola för att den i grunden är helt fel; från skolplan till utförande. Det är svensk skola ala 1950, ofta hyllad av gamla uvar, men pinsamt otillräcklig för dagens tidevarv.

Sonen läste extra på helger och vissa kvällar innan men det är helt nedlagt.
Ordinarie skola och läxor inget mer.
Skall ju ha en barndom också, nu har han sportaktiviteter 4 dagar i veckan efter skoltid, fotboll, taekwondo och badminton men det har han valt själv.
Men inga extra studier, han får ha en normal skolgång skall ha tid och leka med och ha kul.

Vi är också väldigt restriktiva med tuitors; 2 timmar extra thailändska, 1.5 timme extra spanska och extra matte vid behov. Dottern är driven och vet vad hon vill, så hon löser det på egen hand men det innebär givetvis 15-20 timmar varje helg.

Man ska inte underskatta hur mycket insats som krävs idag jämfört med när vi var unga och världen bara bestod av Västeuropa och USA; dagens unga konkurrerar också med 2.5 miljarder Chindier och övriga asiater; är man inte riktigt bra så är man just ingenting.

Absolut en bra poäng som många svenskar och västerlänningar inte förstår. För minst 80% av Thailands befolkning är engelska helt ointressant; det är de 10% som söker högre utbildning och de 10% inom turismnäringen som eventuellt behöver engelska; matte, science, thailändska och humanities är klart viktigare och ska man lära sig ett andra språk så är nog kinesiska väl så viktigt och japanska inte så långt ifrån.

Vår dotter går också på brittisk internationell skola men det är inte engelskan som är det viktiga; den hade hon fått ändå. Vi undviker thailändsk skola för att den i grunden är helt fel; från skolplan till utförande. Det är svensk skola ala 1950, ofta hyllad av gamla uvar, men pinsamt otillräcklig för dagens tidevarv.
Ja jag känner ju att det är en stor skillnad på dessa internationella skolor bara mot när jag gick i skolan på 80-90 talet.
Känns som barnen är mer aktivt inblandade i studierna, var så på Regent och nu MIS, Regent var det dock ännu mer.
När dom som ett exempel läste om Egypten och faraoernas tid så var det mer aktivt lärande på lektionen, körde rollspel, gjorde egna powerpoints där dom beskrev hur dom levde på den tiden, hade utställning som vi föräldrar fick komma se på av saker dom tillverkat som skulle föreställa från den tiden.
Teateruppvisningar för oss föräldrar etc.
Ungarna tyckte det var skitkul samtidigt som dom lärde sig.
Så gjorde dom i många ämnen.

När vi hade motsvarande i skolan så var det typ läs sida 104-111 i läroboken, eller att utvalda elever fick läsa högt för alla, en halv sida var, jättespännande.

Vi är också väldigt restriktiva med tuitors; 2 timmar extra thailändska, 1.5 timme extra spanska och extra matte vid behov. Dottern är driven och vet vad hon vill, så hon löser det på egen hand men det innebär givetvis 15-20 timmar varje helg.

Man ska inte underskatta hur mycket insats som krävs idag jämfört med när vi var unga och världen bara bestod av Västeuropa och USA; dagens unga konkurrerar också med 2.5 miljarder Chindier och övriga asiater; är man inte riktigt bra så är man just ingenting.

Så länge man har drivet och lusten så ser jag inga problem. Jag själv hade dock aldrig orkat, det är och var jag för lat (och dum) till och tappade lusten totalt allt för tidigt.
Men det är klart, med en skola som inte hämmar elever, utan gör tvärtom, så finner nog barnen lusten till att lära sig och utveckla sig. Det lär vi kanske se även i Sverige om 50 år...eller något sådant.

Kanske bättre att vara en medelklass och ingenting, tycker oftast det verkar väldigt ensamt där på toppen......

Samhället kommer bestå av utbildade hjärntvättade zombies i framtiden som går på ångestdämpande ;)

Flexible learning will be available on-demand, 24 hours a day, and will be tailored to what students want to achieve, he said.

Vad gäller engelska i min grundskola och på gymnasiet hade vi fantastiskt duktiga lärare. Mrs White på högstadiet var född i England och Adjunkt Wetterberg på gymnasiet var gift med en engelsk kvinna. Så deras kunskaper och pedagogik har lagt grunden till mina engelskkunskaper. Har aldrig haft några problem där.

Sämre då med mina föräldrar, morsan kunde lite engelska och farsan kan knappt någon. Han läste lite på Folkuniversitetet när jag var liten men det gav nog inte så mycket. Jag har präntat in i mina barn att engelska är ett av dom viktigaste ämnena i skolan, gedigna kunskaper där och massor av dörrar öppnas vad gäller jobbmöjligheter.

Vad gäller engelska i min grundskola och på gymnasiet hade vi fantastiskt duktiga lärare. Mrs White på högstadiet var född i England och Adjunkt Wetterberg på gymnasiet var gift med en engelsk kvinna. Så deras kunskaper och pedagogik har lagt grunden till mina engelskkunskaper. Har aldrig haft några problem där.

Sämre då med mina föräldrar, morsan kunde lite engelska och farsan kan knappt någon. Han läste lite på Folkuniversitetet när jag var liten men det gav nog inte så mycket. Jag har präntat in i mina barn att engelska är ett av dom viktigaste ämnena i skolan, gedigna kunskaper där och massor av dörrar öppnas vad gäller jobbmöjligheter.
Själv präntar jag in i mina barn att mattematik är viktigast, det är det universella språket och öppnar alla dörrar.

Hej

Lite samma för mig, vi hade en engelskalärare som hade växt upp i Sydafrika.

Mvh isan lover

Hej

Dom dåliga engelskakunskaperna i Thailand kan ge upphov till lite märkliga texter på skyltar.

1574750504656.jpeg

1574750533245.jpeg

1574750564961.jpeg

1574750603534.jpeg

1574750626255.jpeg

1574750653720.jpeg

Mvh isan lover

1574750504656.jpeg

1574750533245.jpeg

1574750564961.jpeg

1574750603534.jpeg

1574750626255.jpeg

1574750653720.jpeg

Hej

Vad jag vet är det inte så många av dom utländska engelska lärarna som talar Thai, hur tror du det är med det tusental Filippinare som jobbar som engelskalärare i Thailand?

Själv tror jag inte att Fillipinarna kan Thai heller.

Men det är ju faktiskt så att dom flesta barnen i Isaan kan tala Thailändska, men dom har ofta problem med att skriva och läsa Thailändska.

Min erfarenhet är att dom utlänningar som jobbar som lärare oftast har betydligt större kunskaper i engelska än sina Thailändska kollegor, självklart hade det varit bra om dom snackade flytande Thai också, men det är ju svårt att få allt, så länge det inte finns Thailändska lärare i den omfattning som skolan behöver borde dom absolut använda sig av utländska lärare.

Mvh isan lover

Det har ju funkat med lärare på SFI som inte pratat thai och ändå så har våra damer lärt sej svenska.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp