Expressen i Udon

Att man måste kunna identifiera sig som gäst i ett annat land är väl självklart. Samma sak om du blir stoppad av polisen när du kör bil. Du ska kunna visa upp ett körkort.

Jag ser samma krav i alla länder dit man behöver visum. Tror det är bra många lägen att ha ett pass med sig. Tror helt klart att kopia är okej. Annars får man tar böterna.

Är man med om olycka eller blir hastigt sjuk är passet bra så de kan identifiera dig.

Jag har aldrig påstått att du påstått att det bara gäller visum.
Men en av sakerna du påstår är visumförändringar och det jag frågar om, det andra säger jag inget om, avdammning av 24h regel och många andra gamla regler som dykt upp är jag själv inte så förtjust i.

Men du påstår om och om igen i inlägg om visumförändringar som gjorts, så min fråga gäller bara det.

Hej

Det här är min åsikt i frågan, jag kopierade detta ifrån ett tidigare inlägg och har i övrigt inte mycket att tillägga

”Generalerna dammade av en gammal lag om 24 timmars rapportering avsedd för hotell framtagen på 70-talet under kalla kriget och pågående Vietnamkrig och började tillämpa den på turister och expats.

Sen infördes krav på att turister och expats skulle bära passet på sig dygnet runt utanför bostaden, men som tur är godtar vissa turistdistrikt även en kopia på passet, men det är fortfarande oklart i lag om det egentligen räcker med en kopia.

Sen tog dom upp en diskussion om krav på sjukförsäkring för turister och expats, det ställer till problem för en del äldre som helt enkelt inte kan få en sådan p.g.a sin ålder eller p.g.a någon känd åkomma eller inte har råd att betala en sådan försäkring.

Sen påstår många expats att dom har problem att redovisa en pension på minst 20 000 kr i månaden, andra har problem att styrka sin inkomst (pension), detta vållar också problem.

Sen uppger många att dom har fått ändrade villkor när det gäller att visa upp pengar på ett konto, en del uppger att dom numera behlver ha dubbet så mycket på banken, andra uppger att dom måste kunna styrka att pengarna har funnits på kontot 3 månader före kontoutdraget gjordes och att dom ska finnas kvar där ytterligare 3 månader.

Det senaste som Generalerna har kommit upp med är att man ska utreda en ny avgift som ska tas ut på ankommande turister och boende expats, hur det slutar får vi väl se.

Samtidigt med detta så pågår det sedan flera år en jakt på turister och expats som drar över sitt visum och får s.k overstay, kanske inte så märkligt i.o.f.s, men många upprörs över myndigheternas attityd här där gripna falanger med så lite som två dagars overstay fotograferas som brottslingar för att sen hängas ut i media tillsammans med leende och stolta poliserchefer och i migrationschefer.

Nu senast hade vi en minister i regeringen som ville kasta ut dom jävla falangerna som vägrade använda mask p.g.a coronaviruset, detta uppfattades inte heller så positivt, så jag tycker nog att det finns ett visst fog för expats att framföra lite kritik mot ledningen i landet, men jag respekterar att andra inte märker någonting och tycker att allt är sig likt sen 15 år tillbaka även om jag själv tycker att det är lite märkligt.”

Mvh isan lover

Hej

Stämmer inte alls, men däremot började vissa lokala Immigration med mycket turister tillämpa lagen mindre strikt, men lagen finns kvar och gäller i högsta grad ännu, så här sa Phukets chef på Immigrstion i nov. 2018 om lagen, lagen består oförändrad och den kräver att utlänningar på begäran ska kunna visa upp sin pass dygnet runt, men vi kommer inte att vara så strikta med denna lag på Phuket.

Phuket Immigration Chief Col Kathathorn Kumthieng this week confirmed to The Phuket News that although the archaic law remains unchanged, requiring foreigners to have their passports at the ready to show officials at any time of day, enforcement of the law in Phuket will be not so strict.

Mvh isan lover
Du e för go.
Du tjafsar om att man gjort det svårt för falanger och tar upp att man ska visa pass som ett ex.
Men tänk till lite, vad är det som är viktigt, vad lagen säger eller hur den tillämpas?

Du gör allt för att vinna diskussionen men är helt ute å cyklar i din verklighetsförankring.

Du e för go.
Du tjafsar om att man gjort det svårt för falanger och tar upp att man ska visa pass som ett ex.
Men tänk till lite, vad är det som är viktigt, vad lagen säger eller hur den tillämpas?

Du gör allt för att vinna diskussionen men är helt ute å cyklar i din verklighetsförankring.
Hej

Själv tycker jag att det viktiga är hur lagar tillämpas och tolkas, jag anpassar mig till omgivningen men detta brukar få en del av er att gå i talet som då anser att man inte ska ta seden dit man kommer utan följa lagen, ex. på detta är lag om hjälm, lag om att inte dricka och köra o.s.v, när polisen tillåter detta säger ni att man ändå ska följa lagen och att alla som bryter mot lagen är brottslingar.

Hur ska ni ha det egentligen, ska man följa lagar och regler eller ska man anpassa sig till hur olika poliser och myndigheter väljer att beivra och använda dessa lokalt?

Sen är det inte jag som är upphov till diskussionen i tråden, det är en artikel i expressen som ligger bakom denna tråd, men det som tas upp diskuteras på olika forum jorden runt av expats och pensionärer så alla ser nog inte det här på samma sätt som dig.

Mvh isan lover

Hej

Själv tycker jag att det viktiga är hur lagar tillämpas och tolkas, jag anpassar mig till omgivningen men detta brukar få en del av er att gå i talet som då anser att man inte ska ta seden dit man kommer utan följa lagen, ex. på detta är lag om hjälm, lag om att inte dricka och köra o.s.v, när polisen tillåter detta säger ni att man ändå ska följa lagen och att alla som bryter mot lagen är brottslingar.

Hur ska ni ha det egentligen, ska man följa lagar och regler eller ska man anpassa sig till hur olika poliser och myndigheter väljer att beivra och använda dessa lokalt?

Sen är det inte jag som är upphov till diskussionen i tråden, det är en artikel i expressen som ligger bakom denna tråd, men det som tas upp diskuteras på olika forum jorden runt av expats och pensionärer så alla ser nog inte det här på samma sätt som dig.

Mvh isan lover
Jag säger som en vis man sa.
Att vinna en diskussion mot en intelligent person är svårt, att vinna mot en idiot är omöjligt.

Ja här var det snabba lappkast. Att du skulle kalla IL intelegent hade jag inte vänta mig. för idiot använder vi väl inte som tillmälen av varandra.

Hej

Dessutom måste det finnas jävligt gott om idioter eftersom detta vi har diskuterat här tas upp på expat forum i hela västvärlden, samt i stort sett alla typer av media både i och utanför Thailand, kanske är det bara så enkelt att en del inte ser skogen för alla träd som är i vägen. :)

Mvh isan lover

Hej

Dessutom måste det finnas jävligt gott om idioter eftersom detta vi har diskuterat här tas upp på expat forum i hela västvärlden, samt i stort sett alla typer av media både i och utanför Thailand, kanske är det bara så enkelt att en del inte ser skogen för alla träd som är i vägen. :)

Mvh isan lover
Eller så ser du grandet i nmax men inte bjälken i ditt eget.

Eller så ser du grandet i nmax men inte bjälken i ditt eget.

Hej

Så kan det kanske vara ibland, men jag tycker faktiskt inte alls att det är konstigt att Göran Bohlin tog upp detta i expressen, inte heller att det diskuteras på i princip samtliga Thaiforum oavsett vilket land det handlar om, det tolkar jag som om många upplever att förändringar har inträffat trots att det finns folk som envist hävdar motsatsen.

Att det finns olika uppfattningar är något man får leva med och tolerera, det finns väl i princip inget som alla är överens om här i världen.

Mvh isan lover

Jag tror att det endast handlar om köpkraften pga växelkurser. Man skyller på allt och alla så man till sist tror på det och ser det som en rättighet att Sverige eller Thailand ska ta hand om en.
Artikeln var visst en del upplever det. Det är nog när man märker att reglerna tillämpas på annat sätt än man förväntar sig som reaktionen kommer. Då kan snacket bli att reglerna ändrats. Enligt en annan tråd kan det ofta vara som så att det är en ny tjänsteman på kontoret som tillämpar reglerna annorlunda.

Hej

Då har Immigration och Thailändsk media fel, då får vi be dom som drabbas att hänvisa till dig som säger sig veta bättre än ansvarig myndighet, enligt Immigration och Generalerna så ska man sedan kuppen 2014 bära passet på sig, bötesbeloppet för att inte göra detta är 2 000 baht, nedan en artikel i ämnet ifrån Bangkok Post där Immigrstion informerar om vad som gäller.

Passports: Better safe than sorry
PUBLISHED : 6 OCT 2014 AT 06:00
NEWSPAPER SECTION: ASIA FOCUS

For tourists and expats in Thailand, being stopped and fined for not carrying a passport can be highly irritating. Some even question whether such a requirement exists, or whether they are simply being shaken down by police for some easy cash.

Well, you are not alone. Thailand along with many other countries in Asia requires you to carry your passport everywhere you travel, and photocopies are not acceptable, although very few people carry their travel documents all the time.

After getting their passports stamped by Immigration, most tourists check into a hotel and lock up their passports and valuables in a safety deposit box, where they remain for the duration of their stay, unless authorities ask to see them.

However, since the May 22 military coup, police in Thailand have rediscovered the existence of all kinds of laws, ranging from parking offences to encroaching on public land, which had been widely ignored in the past. It was only a matter of time before passports came to their attention.

As with nearly everything in Thailand, however, confusion persists about how serious authorities intend to be about enforcing the law.

Thaivisa.com, a popular portal for expats and travellers, put the question directly to Pol Col Thanasak Vongluekiat, superintendent of the Prachuap Khiri Khan and Phetchaburi Immigration office in Hua Hin.

He said that by law, all tourists and expats nationwide are required to carry their original passports with them at all times. There is no exception. Failure to carry your original passport may result in a 2,000-baht fine. A photocopy, stamped or not, or a driver's licence is not an acceptable substitute.

"The reason behind this is that Immigration needs to keep track of overstayers and foreign criminals who may be staying illegally in the country," Thaivisa quoted Pol Col Thanasak as saying.

However, late last week, a senior Immigration Bureau official in Bangkok offered a different interpretation.

Pol Col Voravat Amornvivat told Thaivisa that he wanted to reassure the expat community. "Making all foreigners in Thailand carry their original passports with them would be very difficult," he said. "It's about being reasonable and using common sense."

He said tourists would not have to carry their original passports and expats could use a Thai driving licence if they have one, or a photocopy of their passport as a form of identification.

Mvh isan lover

Du länkar till denna, som Du själv inte tycks läst, om Du inte orkar läsa hela texten, läs dom sista raderna,

However, late last week, a senior Immigration Bureau official in Bangkok offered a different interpretation.
Pol Col Voravat Amornvivat told Thaivisa that he wanted to reassure the expat community. "Making all foreigners in Thailand carry their original passports with them would be very difficult," he said. "It's about being reasonable and using common sense."

He said tourists would not have to carry their original passports and expats could use a Thai driving licence if they have one, or a photocopy of their passport as a form of identification.

Du länkar till denna, som Du själv inte tycks läst, om Du inte orkar läsa hela texten, läs dom sista raderna,

Ingen idé att argumentera med IL, han är som en vägg och när han skrivit några varv i en tråd så pratar han till slut emot sig själv med det märker/förstår han inte.

Hej

Detta med att lokala Immigration ofta nöjer sig med en kopia tog även jag upp i mitt inlägg, detta är ett typiskt exempel på hur man alltid gör lokala tolkningar och tillämpningar av alla lagar och regler i Thailand, men lagen i sig är inte ändrad och den är solklar med att det bara är ett Thailändskt id-kort som gäller för Thailändare och att det är pass i original som gäller för utlänningar, dessa ska alltid bära dessa på sig, så säger lagen, bryter man mot lagen så kan man bötfällas med 2000 baht.

Men som vanligt i Thailand väljer varje kontor och varje polis och migrationsanställd om och hur hur denne vill tillämpa lagen, på vissa platser vill man att utlänningar gör 24-timmars rapportering på andra platser säger man att det inte behövs, på vissa platser ger man inte turister körkort men på andra ställen går det bra, på vissa banker vill man inte låta falanger öppna konto på andra går det bra, på vissa ställen är det ok att köra utan hjälm och att ta sig en öl i bilen, medan man på andra platser riskerar böter, så massor av lagar och regler finns i landet men hur dom tolkas och om dom används
avgör man lokalt.

Mvh isan lover

Hej

Detta med att lokala Immigration ofta nöjer sig med en kopia tog även jag upp i mitt inlägg, detta är ett typiskt exempel på hur man alltid gör lokala tolkningar och tillämpningar av alla lagar och regler i Thailand, men lagen i sig är inte ändrad och den är solklar med att det bara är ett Thailändskt id-kort som gäller för Thailändare och att det är pass i original som gäller för utlänningar, dessa ska alltid bära dessa på sig, så säger lagen, bryter man mot lagen så kan man bötfällas med 2000 baht.

Men som vanligt i Thailand väljer varje kontor och varje polis och migrationsanställd om och hur hur denne vill tillämpa lagen, på vissa platser vill man att utlänningar gör 24-timmars rapportering på andra platser säger man att det inte behövs, på vissa platser ger man inte turister körkort men på andra ställen går det bra, på vissa banker vill man inte låta falanger öppna konto på andra går det bra, på vissa ställen är det ok att köra utan hjälm och att ta sig en öl i bilen, medan man på andra platser riskerar böter, så massor av lagar och regler finns i landet men hur dom tolkas och om dom används
avgör man lokalt.

Mvh isan lover

Nej, lagen säger att du ska kunna identifiera dig, inte att det måste vara pass. Pudla med dig nu.

/ SatanG

Sen påstår många expats att dom har problem att redovisa en pension på minst 20 000 kr i månaden, andra har problem att styrka sin inkomst (pension), detta vållar också problem.

OT.

Nu verkar ju många medlemmar här på TS ha fantastiska månadslöner, så de kanske inte har några problem med att få en pension över det beloppet. Men de flesta normalinkomsttagare torde inte klara det beloppet. Krävs antagligen att de tar ut max de första fem åren, men därefter kan det bli svårt.

Krävs nog att kronan stärks för att lösa det problemet.

OT.

Nu verkar ju många medlemmar här på TS ha fantastiska månadslöner, så de kanske inte har några problem med att få en pension över det beloppet. Men de flesta normalinkomsttagare torde inte klara det beloppet. Krävs antagligen att de tar ut max de första fem åren, men därefter kan det bli svårt.

Krävs nog att kronan stärks för att lösa det problemet.

Ja det är långt ifrån vad styvmorsan får om hon vill gå nu vid 65... Jobba inom hotell och restaurang ger sämre pension än att kasta passet vid gränsen.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
P
Svar
1
Visningar