Expressen i Udon

ger sämre pension än att kasta passet vid gränsen.

Sant, men "flyktingarna/flyttingarna" skall väl inte kunna bo hemma i bombregnet med äldrestöd/garantipension (iofs kan de uppenbarligen semestra där under del av året). Kanske en tröst för tigerhjärtan, för den som har intjänad pension i paritet med garantipensionen.

Sant, men "flyktingarna/flyttingarna" skall väl inte kunna bo hemma i bombregnet med äldrestöd/garantipension (iofs kan de uppenbarligen semestra där under del av året). Kanske en tröst för tigerhjärtan, för den som har intjänad pension i paritet med garantipensionen.

Skiter i vart de bor. Styvmorsan är också invandrare och hon är ganska så rasande över att jobba med "skitjobb" i 40 år i Sverige och få mindre än valfri IS-terrorist som vill slippa arbeta.

Nej, lagen säger att du ska kunna identifiera dig, inte att det måste vara pass. Pudla med dig nu.

/ SatanG

Hej

Det är inte något som immigrations chefer har sagt till Bangkok Post när dom har intervjuats, tvärtom har dessa sagt att lagen gäller och inte har ändrats, men dessa säger också att man lokalt har nöjt sig med en kopia.

Enligt immigration ska Thailändare kunna identifiera sig med id-kort och utlänningar med pass i original, detta säger dom i Bangkok Post artiklar i ämnet, kan man inte det riskerar man ett bötesbelopp på 2000 baht.

Mvh isan lover

Hej

Det är inte något som immigrations chefer har sagt till Bangkok Post när dom har intervjuats, tvärtom har dessa sagt att lagen gäller och inte har ändrats, men dessa säger också att man lokalt har nöjt sig med en kopia.

Enligt immigration ska Thailändare kunna identifiera sig med id-kort och utlänningar med pass i original, detta säger dom i Bangkok Post artiklar i ämnet, kan man inte det riskerar man ett bötesbelopp på 2000 baht.

Mvh isan lover
Ett tips, läs dina inlägg från början och jämför med vad du skriver nu.
Varvet e fullbordat, igen....

Nej, lagen säger att du ska kunna identifiera dig, inte att det måste vara pass. Pudla med dig nu.

/ SatanG
Om polis eller annan myndighet verkligen vill kontrollera och identifiera en utlänning, behöver dom ju självklart se ditt pass.
Det är ju den enda legitimation, som visar, väm du är och om du stannar lagligt i Thailand.

Personligt tar jag alltid med mig passet, men i trafiken vill dom bara se körkort och evt. försäkringspapper

Om polis eller annan myndighet verkligen vill kontrollera och identifiera en utlänning, behöver dom ju självklart se ditt pass.
Det är ju den enda legitimation, som visar, väm du är och om du stannar lagligt i Thailand.

Personligt tar jag alltid med mig passet, men i trafiken vill dom bara se körkort och evt. försäkringspapper
Ditt passnummer står på ditt Thaikörkort om du har ett.

Jo men då får det väl vara det nya passnr, på mitt är det det gamla, kommer de att fungera.
Kanske kan bli krångel, det kan det ju bli på andra ställen tex bank om man inte uppdaterat sitt passnummer på kontoret där man har kontot och skall ta ut på annat kontor med bankbok.
Det har jag själv fått erfara och vart tvungen att åka till kontoret där jag har kontot och uppdatera passnummret.
Men gällande körkort vet jag inte, jag förnyade mitt körkort dock när jag förnyade passet så nummrena skulle stämma överens men om det behövs vet jag icke.
Beror väl på polismannen som med allt annat här nere ;)

Självklart går det identifiera någon via t.ex. thaikörkortet.

/ SatanG
Jo men det står inte vad för visum du är på, passnummret kan vara gammalt, och står inte när du kom till landet, om du är på overstay.
Som @Holmen skrev han har inte tagit ut nytt körkort sen han bytte pass, så då är det de gammla passnummret som står där.
Polisen på gatan har nog inte direkttillgång att se på ett körkort om det är korrekt info och heller inte om du är i landet legalt.
Gissar jag ju men har en känsla av att dom inte får fram dom uppgifterna med ett rsdioanrop.

Numret på körkortet är ju bara kopierat från det passet du hade när du tog ut körkortet.

Jo men det står inte vad för visum du är på, passnummret kan vara gammalt, och står inte när du kom till landet, om du är på overstay.
Som @Holmen skrev han har inte tagit ut nytt körkort sen han bytte pass, så då är det de gammla passnummret som står där.
Polisen på gatan har nog inte direkttillgång att se på ett körkort om det är korrekt info och heller inte om du är i landet legalt.
Gissar jag ju men har en känsla av att dom inte får fram dom uppgifterna med ett rsdioanrop.

Numret på körkortet är ju bara kopierat från det passet du hade när du tog ut körkortet.

Tror en thaipolis lätt identifierar ett thaikörkort som äkta och enkelt kan kolla status via detta om en person har rätt att vara i landet eller är eftersökt. Brukar ju inte råda brist på antal poliser vid diverse kontroller så någon har nog tid att kontakta stationen/immigration men det kanske inte alltid är fallet.
Vad jag menar är att duger körkortet för att ta ut stora summor på banken så nog borde det vara ett giltigt ID. Gäller det status på om man är legalt i landet så har de, om det inte redan är, nog lätt att höra med immigration.
Hajar vad du menar med att numret kan vara gamla passet, har själv blivit nekad på banken pga det så det bör man ju uppdatera för det går ju snabbt. Använder i stort sett alltid körkortet och tänkte inte på detta när jag drog med mig passet dit ganska nyligen.
Har du förresten sett pattayas "Smart car" som är till just för att kolla upp utlänningar?

/ SatanG

Tror en thaipolis lätt identifierar ett thaikörkort som äkta och enkelt kan kolla status via detta om en person har rätt att vara i landet eller är eftersökt. Brukar ju inte råda brist på antal poliser vid diverse kontroller så någon har nog tid att kontakta stationen/immigration men det kanske inte alltid är fallet.
Vad jag menar är att duger körkortet för att ta ut stora summor på banken så nog borde det vara ett giltigt ID. Gäller det status på om man är legalt i landet så har de, om det inte redan är, nog lätt att höra med immigration.
Hajar vad du menar med att numret kan vara gamla passet, har själv blivit nekad på banken pga det så det bör man ju uppdatera för det går ju snabbt. Använder i stort sett alltid körkortet och tänkte inte på detta när jag drog med mig passet dit ganska nyligen.
Har du förresten sett pattayas "Smart car" som är till just för att kolla upp utlänningar?

/ SatanG
Nej den har jag inte sett, har aldrig blivit kollad heller än.
Fast jag parkerar ju oftast i parkeringshus och är mest inomhus när jag är i Pattaya ;)
Så missar nog mycket sånt.

Ja, jag hade glömt, att passnumret står på körkortet, så jag kollade just nu.
Och helt rätt, det står ID NO xxxxxxxx
Jag förnyade körkort i slutet av 2014, strax efter min födelsedag, och då får man ju nästan sex års giltighet, sedan i slutet av 2020 ska jag åter förnya.
Mitt dåvarande pass löp ut 2016, men jag har det fortfarende kvar för säkerhets skull, också i min "man bag" ;)

Enligt min erfarenhet är det så här:
Myndigheter bortsett från polisen vill se pass.
Bangkok Bank och Kasikorn Bank vill bara se pass.
Sedan 2006 har jag har stoppats många gånger i trafikkontroller, och inte en enda gång har dom viljat se mitt pass, bara körkort.

Ditt passnummer står på ditt Thaikörkort om du har ett.

Hej

Det håller ändå inte eftersom passnummer kan ha bytts ut under körkortets livslängd, jag har ex.vis själv mitt gamla passnummer på mitt körkort, sen måste ju polis och immigrstion dessutom kunna fastställa att den dom kontollerar har ett giltigt visum och inte overstay vilket inte går med något annat än passset i original, därav kravet på att man måste kunna visa upp sitt pass på begäran vid en kontroll.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
P
Svar
1