Fackföreningar, är dessa förlegade?

Hej

Om det kan man ha åsikter, men samtidigt är det den bästa försäkringen som finns på marknaden till detta pris, inget bolag kan erbjuda en likadan med samma innehåll och regler till detta pris för en enskild individ, det är den stora mängden dom fackligt anslutna utgör som har pressat priset rejält.

Mitt råd är säga upp någon annan försäkring om sådan finns.

Mvh isan lover

Folksam är nog den sämsta försäkringen jag haft... Folksam lever på att deras kunder är intvingade.

Men det är klart, driva bolag där dina kunder inte har något val är nog inte svårt. Du kan behandla dina kunder som skit, de måste fortfarande betala.

Spelar liksom ingen roll om den kostar en krona i månaden eller tusen ifall den är obrukbar.

Hej

Om det kan man ha åsikter, men samtidigt är det den bästa försäkringen som finns på marknaden till detta pris, inget bolag kan erbjuda en likadan med samma innehåll och regler till detta pris för en enskild individ, det är den stora mängden dom fackligt anslutna utgör som har pressat priset rejält.

Mvh isan lover
Har faktiskt jämfört mina privata försäkringar kontra frugans via facket.
Inget jag självmant skulle byta till, är säkert inget fel på fackets försäkringar om man nu är nöjd med värdet dom genererar.

Har faktiskt jämfört mina privata försäkringar kontra frugans via facket.
Inget jag självmant skulle byta till, är säkert inget fel på fackets försäkringar om man nu är nöjd med värdet dom genererar.

Hej

Anledningen till att facket tog upp det här med försäkring via medlemskapet var att en undersökning visade att en ganska stor del av dom lågavlönade saknade försäkring helt, det var främst kommunal som drev denna fråga, flera förbund var motvilliga till detta, men nu med facit i hand är dom flesta nöjda.

Mvh isan lover

Hej

Där har du fel tycker jag, man bör göra rätt för sig i alla sammanhang där så förväntas av en, enligt mig enda ifrån skolålder, arbetsplats, föreningsliv och även i samhället i övrigt, vi som står stadigt, har det bra ekonomiskt och socialt bör helt enkelt dela med oss och aktivt se till allas bästa och inte bara tänka på sig själv.

Mvh isan lover

Hej

Där där har du fel, tycker jag.
Då företag är beroende av att folk presterar, så ska inte värdelösts folk klamra sig kvar med hjälp av facket och dessutom kanske ha mer eller lika betalt än kollegor som faktiskt är duktigare och verkligen försöker prestera. Det tycker jag inte är att vara en god kollega.
Sparken ska dom ha och dom får väl lalla på i något statligt finansierat projekt. Vi betalar nog med skatt ändå....nåja, inte jag.

Med vänlig hälsning,
Andrejsdenruskige

Folksam är nog den sämsta försäkringen jag haft... Folksam lever på att deras kunder är intvingade.

Men det är klart, driva bolag där dina kunder inte har något val är nog inte svårt. Du kan behandla dina kunder som skit, de måste fortfarande betala.

Spelar liksom ingen roll om den kostar en krona i månaden eller tusen ifall den är obrukbar.

Hej

Här har vi helt motsatt uppfattning, vi har bytt alla familjens försäkringar till just Folksam, vi har blivit väl bemötta och att bolaget har agerat väldigt just när vi har behövt använda oss av försäkringen.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Där där har du fel, tycker jag.
Då företag är beroende av att folk presterar, så ska inte värdelösts folk klamra sig kvar med hjälp av facket och dessutom kanske ha mer eller lika betalt än kollegor som faktiskt är duktigare och verkligen försöker prestera. Det tycker jag inte är att vara en god kollega.
Sparken ska dom ha och dom får väl lalla på i något statligt finansierat projekt. Vi betalar nog med skatt ändå....nåja, inte jag.

Med vänlig hälsning,
Andrejsdenruskige

Hej

Jag ser ingen som helst motsättning i att ingå i en grupp och vara produktiv och lönsam mot att köra sitt eget race utanför gruppen.

Jag tror snarare att dom som är egoistiska och ställer sig utanför gruppen ofta överskattar sig själva.

Mvh isan lover

Hej

Jag ser ingen som helst motsättning i att ingå i en grupp och vara produktiv och lönsam mot att köra sitt eget race utanför gruppen.

Jag tror snarare att dom som är egoistiska och ställer sig utanför gruppen ofta överskattar sig själva.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att facket överskattar hela sin funktion och sysslar med "åtgärder" bara för att försvara sin existens.
Dom lägger sig i saker som inte är till någons fördel, bara för att visa att dom gör något. Sedan förklarar dom för de som betalar in en helvetes massa pengar att "detta är för erat eget bästa".
Facket gör allt för att överleva. Jag kan förstå det, då dom egentligen är ena jävla oduglingar som mest sätter hinder för arbetsgivare och arbetstagare i dagsläget.

Mvh
Andrejsdenruskige

Hej

Mvh isan lover
Överskattar, vem äger mitt liv, facket sossarne eller jag själv? Tror du ett ögonblick på att ABBA Björn skulle vilja jobba på Volvo person vagnar med att skruva ihop bilar och sjunga socialen? Tex!

Hej

Här har vi helt motsatt uppfattning, vi har bytt alla familjens försäkringar till just Folksam, vi har blivit väl bemötta och att bolaget har agerat väldigt just när vi har behövt använda oss av försäkringen.

Mvh isan lover

Bra att någon är nöjd.

Både jag och en gammal kollega hade väldiga problem med Folksam. Detta var iofs nästan 15 år sedan. Men går aldrig tillbaka.

Skaffade Trekronor och där har det fungerat jättebra. Har Ica idag men aldrig behövt använda så ingen aning om hur det fungerar den dagen det behövs.

Hej

Som du vet har LAS urholkats av dom borgerliga och nya försämringar är på gång om dom får makten nu igen, det är redan utlovat av alliansen i valrörelsen.

Det är bara företaget och facket som sitter med och förhandlar och gör upp om undantag och använder dig av LAS-listan, du som enskild icke medlem har ingen part som företräder dig i detta sammanhang, du får gärna tro att lagen är huggen i sten och alltid följs fullt ut i alla lägen utan undantag

Men förklara för mig varför både tjänstemän och arbetare kommer gråtande till respektive fack inför ett varsel och vill skriva in sig som medlemmar, dom erbjuder sig t.o.m att betala medlemskapet retroaktivt om datum för inträde skrivs bakåt i tiden, dessa litar åtminstone inte på att lagen ska skydda dom fullt ut.

Mvh isan lover
Nu pratar du snömos igen. LAS är inte kopplad till facket alls. Det är en svensk lag, du kommer inte runt det.
Om personer kommer gråtande till facket, vilket jag betvivlar kanske det har med kunskap att göra. De kan teckna försäkringar som ger juristhjälp på samma sätt som fackets jurister, men till lägre kostnad. Och det kanske viktigaste, slipper beblanda sig med socialdemokrater.
Sedan kan man undra varför vare sig fack eller en jurist skulle behövas för LAS. Finns säkerligen sällsynta fall, men generellt sett anser även företagare att man skall följa LAS som norm. Fackets överenskommelser som kollektivavtal är däremot öpen för förhandling.
Lär dig lagen och inse att alla skall vara lika inför lagen.

Är inte det mesta reglerat av stat vad som gäller för arbetsgivare o dess förhållningssätt gent emot löntagare.
Att betala en a-kassa är väl ok, men dessa avgifter för låginkomsttagare är horribel.
Frugan betalar nära 600kr/mån:eek:

Så för mig går facket bort fullständigt, maffia enligt mig. Sedan att en del av dessa pengar går till sossarna är själ nog att gå ur.
Skrämmande, min låg på runt 125 eller 135 kronor. Statstjänstemannaförbundet. Glömt exakta summan då jag inte betalar där längre, jag bor ju i Thailand.
Säkert att ni inte betalar fackförening också? Facket är blodtörstiga vad gäller pengar.

Hej

Ja jag är ganska nöjd, den fackliga anslutningen för tjänstemän och arbetare ligger genomsnittligt på ca 70% i Sverige, andelen tjänstemän är ca 10% högre än snittet för arbetare, internationellt är snittet på 70% fortfarande väldigt högt.

Men även Danmark och Finland har en facklig anslutning på ca 70% så i Skandinavien har definitivt inte facket spelat ut sin roll utan är fortfarande något som folk prioriterar och tycker att är viktigt, lite noterbart att den fackliga anslutningen är högre bland dom normalt sett lite högre utbildade och avlönade tjänstemännen.

Mvh isan lover
Att det är högre andel som är med bland tjänstemän tror jag beror på att de betalar inget till S.

Avgiften, hur liten den än är i kronor, så gillar inte knegare att facket ska försöka bestämma vilket parti som man bör rösta på.

Ska LO-facken ha högre anslutning så måste de bli ett RIKTIGT FACK som jobbar för medlemmarna och inte för ett parti, enligt mig.

LO kan ibland inte driva knegarnas frågor när vi har ett sossestyre pga att de måste anpassa sig till S!

Hej

Det tror inte jag, själv ser jag det som helt naturligt stt man vill ingå i gruppen och göra rätt för sig, intressant dock att utbildning uppenbarligen leder till ökad facklig anslutning.

Mvh isan lover

Du har nu ett flertal gånger skrivit "man vill ingå i gruppen" som fackligt ansluten. Jag själv som hade jobbigt på 80-talet när jag stod utanför har inga problem idag på jobbet.

Att mobba "svartfötter" gör nästan ingen idag och om man är med i facket eller inte spelar ingen roll på min arbetsplats. Mobbandet gick hand i hand med sossarnas makt och nu när deras makt är bruten så avtar/försvinner också gamla avarter som att mobba svartfötter. Det kan ju iofs bidragit med att idag skulle risken för att betala skadestånd till mobboffret vara avskräckande för de fackligt verksamma.

Du verkar vara en, av en liten grupp, som fortfarande tycker att man ska mobba ickeanslutna.

Tycker man betalar för påtvingade försäkringar, säkert många som tycker dessa är bra men ändock påtvingade.

Ringde frugans fack för att be dom dra av dessa på avgiften, se det gick inte är bara att betala å se glad ut.

Jag vill själv välja vilka försäkringar och hos vilket bolag jag vill teckna dessa.

Och av en slump så ligger alla försäkringar hos Folksam som är en del av (maffia)rörelsen.

Hej

Mvh isan lover
Billigast vet väl ingen när allt tecknas hos Folksam.

Jag minns en gammal historia om ett gruvfack uppe i Norrland som begärde in offerter från flera bolag och då vann inte Folksam. Om jag minns rätt så var det han som ställde till det rejält för sossarna och bildade ett nytt parti som blev styrande i den kommunen. Osäker på namnet men kallades han inte för "Jesus från Svappavaara"?

Du står för många åsikter om facket som är ren lögn och det funkar inte i dagens samhälle när fakta ligger på google en minut bort.

Skrämmande, min låg på runt 125 eller 135 kronor. Statstjänstemannaförbundet. Glömt exakta summan då jag inte betalar där längre, jag bor ju i Thailand.
Säkert att ni inte betalar fackförening också? Facket är blodtörstiga vad gäller pengar.
Det är frugan som betalar 580 skattade kronor i avgift + a-kassa. Har bett henne gå ur, men samma påtvingade och förföljda så som IL beskriver det, hon vill inte stöta sig:mad:

Hade inte tänkt kommentera men 99% är rent svammel och inte fakta i inläggen. Mycket verkar handla om facket före eller runt 1980 då det fortfarande fanns klubbar på arbetsplatserna.

Redan i början av 70 talet började man slå ihop klubbar till storavdelningar och klubbarna på företagen tvingades lägga ner och den lokala klubben ersattes med en lojal ombudsman som inte var vald av medlemmarna. En avdelning kunde vara från Gävle till Kiruna :mad:
Ibland har medlemmarna tagit strid för lokal facklig representation men det har varit förgäves sen 1972.
Skogsarbetare, stuveriarbetare, taxi, busschafförer har tvingats in i fållan av ett mycket starkt LO som hade hot om storstrejk som maktmedel mot dåvarande SAF.
Transport var/är bölden som startade förfallet, som utövar sin makt än i dag i hamnarna, 1% av Transports medlemmar äger 100% av avtalen mot 99% medlemmar i fristående Hamnarbetarförbundet som nekas förhandla.

Att kalla fackföreningsrörelsen för en demokrati efter 1971 är ett hån och klar historieförfalskning .
Vid den tiden tog pampväldet över och medlemmarnas avgifter stärkte bara sossarna ekonomiskt i alla fall fram till slutet av 80 talet.

Vad gäller fackavgifter så gör vissa förbund en kalkyl var kostnaden är och andra tvekar inte att råna sina medlemmar dubbelt.
Tjänstemän har alltid haft lägre A-kassa och mindre problem med sina medlemmar, en del beror på risken att bli långvarigt arbetslöshet är mycket mindre.
2012 betalade jag själv 87kr/m för arbetslöshetsförsäkring när en fiskare åkte + 500kr/m.

Värst är de fackförbund som debiterar i % utan att ge något extra för avgiften. Skamligt

Metall har haft för mycket pengar sedan tidigt 2000tal. Så mycket pengar att Metall måste spendera pengar. Går det till höjd A-kassa, sänkta avgifter eller liknande? Nej..

Det ska spenderas på propaganda och S.

Så var det i alla fall när jag var medlem. Blev rasande när pamparna skröt om hur mycket pengar facket hade. När facket sedan lade sig platt mot ett skitavtal lokalt som sänkte vår lön så var det några hundra medlemmar som ville hoppa av lokalt. Tyvärr hade facket monopol på A-kassa på den tiden...

Folksam erbjöd oss en hemförsäkring med en väldigt attraktiv premieavgift. Vi jämförde med vår gamla (då LF), dessa kunde inte konkurrera prismässigt.
Bytte då självklart till Folksam, sparande på så sätt 800kr.
Året därpå höjde Folksam sin premieavgift till att ligga närmare 1 000 kronor över LF.
Självklart bytte vi tillbaka till LF
Vi har därefter flyttat över alla våra försäkringar till LF, från att haft flera olika bolag (totalt närmare 15 försäkringsobjekt), inget bolag kan konkurrera gentemot LF.
Kanske i viss mån beroende på antalet försäkringar vi har - eller att vi är privilegierade - vilket jag tvivlar på.
Kan tillägga att när vi har förfallodag på någon försäkring, jämför jag med andra bolag om ifall att någon har ett bättre erbjudande. Om i så fall informerar jag LF detta och får på så sätt samma eller lägre premieavgift från LF
Har även gjort förfrågan hos både Folksam, Trygg Hansa men även Dina vad den totala försäkringskostnaden blir om vi flyttar över ALLA våra försäkringar till någon av dem. Ingen har än så länge kunnat ge oss ett bättre erbjudande.
LFs skogsförsäking är oerhört mycket bättre än övriga bolags.
Dessutom har LF återbäring vilket i år ger oss över 6 000 kr TILLBAKA på våra premier.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp