Farangtjej och Thaikille då?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej hej. Jag har tittar runt lite på alla inläggen här på sidan och det står mycket vettigt och användbart.
Det jag undrar över är dock när det är åt andra hållet. Alltså thaikille och svensk tjej. Jag har träffat en thaikille när jag var där för fyra månader sedan och jag själv kommer ju då från Sverige. Det är ju absolut inte lika vanligt och jag undrar vad man ska förvänta sig. Självklart är ju alla olika men jag har fått intrycket att majoriteten av Thaimännen inte är intresserade av farang tjejer. Är det någon som vet hur deras trdition och syn på tjejer är. Thaitjejer är ju överlag väldigt till lags och liknar kvinnorna i Sverige förr i tiden. Lite old fashioned så att säga. Men betyder det att männen också är old fashioned och att jämställdheten som är sån stor grej i Sverige överhuvudtaget inte existerar på samma sätt i Thailand. Jag vet inte om jag måste vänta mig att när jag åker tillbaka kommer han vilja gifta sig, skaffa barn och ställa mig framför spisen. Jag är ännu väldigt ung och känner mig inte redo för detta än.
Jag har pratat med min kille om det här och han är ju väldigt pigg på att göra allt det jag nämnde just. Men jag vet inte hur mycket han förväntar sig att jag ska ändra på mig. Han kan också vara lite dominerande och verkar tycka lite att hans vilja är lag.

Jag hoppas nån har någon inblick i det här och att ni kan hjälpa mig i om mina något luddiga funderingar.

Tack. Idah[/b]
 
? inte ofta ämnet dycker upp
vilken sammhällsklass kommer han från? vad jobbar han med?
har han pengar ? var ska ni bo ?
 
Det finns många thai kvinnor som söker sig till Farnag män pga pengar såklart. Men de finns också en del Thai kvinnor som söker sig till faranger pga just det att thai män oftas är väldigt dominanta som du sa.

En hel del Thai killar tvekar ju inte att slå sin tjej heller o de verkar vara helt normalt. men nu menar jag ABSOLUT inte att din kille skulle vara en kvinno misshandlare, ALLA är ju olika!
 
Ok. Tack för svaren. Jag förstår ju att jag kommer få olika svar och att det egentligen inte går att svara på. men det känns ändå bra att ha ett humm om hur de är i sitt tänkande.
Han heter ****** och kommer från en liten jordbruksby i östra Thailand, nära Laos. Han har även rötter i Laos är jag ganska säker på. Han flyttade till Chiang Mai när han var 17-18 år och har sen dess jobbat på sin fasters bar tillsammans med sina fastrar. Han bor på baren och får därför mat och boende gratis och sen pengar när han behöver. Så nu när jag kommer dit är det på baren jag kommer bo i början och i princip hans faster som kommer försörja mig tills jag kan hitta ett eget jobb. jag kommer väl antagligen få hjälpa till på baren också. Men om jag får tag i ett jobb så ska vi flytta. Hyra ett hus så länge och sen får vi se. Vi har också pratat om att han ska komma till Sverige. Det han tycker är svårt är att när man först kommer till Sverige är det ju i 3 månader och då får man ju inte jobba på den tiden. Alls. Han vill inte att jag ska försörja honom utan han vill klara sig själv.

Han har aldrig varit det minsta våldsam mot mig (I såfall skulle jag försvinna på två röda). Jag har dock märkt att han är väldigt svartsjuk, han vill gärna vara med och bestämma hur jag ser ut och han kan brusa upp. Han har även haft två fastrar som blivit mördade av sina respektive thailändska män. Vi har pratat om det här och då har han förorättat sagt att han ALDRIG skulle slå mig. Och han är väldigt beskyddande och omtänksam. Samtidigt så vet man ju aldrig. Vi har inte träffats särskilt länge och jag har ju inte gjort något som har fått honom att ha nån anledning.

Samhällsklassen då. Jag vet inte så mycket mer än att hans faster som äger baren i Chiang mai har det gott ställt. Stort fint hus med hushållerska och fin bil. Hon har varit gift med en engelsman tidigare. Hela Artits släkt är väldigt västern toleranta om man kan uttrycka sig så. På baren finns det väldigt mycket västerlänningar och Artit har haft en eller två tjejer innan mig och de har varit från England respektive Australien. Det har aldrig varit något problem att jag har varit där. Det som är grejen är väl om det kommer ändras ifall jag flyttar dit och ifall vi gifter oss. Även fast alla där är säkra på att vi ska gifta oss så är jag rädd att när det väl händer kommer de tycka att jag ska bli Thaikvinna. Och det kommer ju inte hända. Hmm...

Ställ fler frågor ifall ni vill ha fler information, det är så intressant att läsa svaren! :)

[****** Uppgift om namn borttaget // Site Admin]
 
Jag säger bara Chansa o LYCKA TILL!! Se hur de går, vänta med gifta er om ni ej träffats så länge o kolla läget!

Sen vad de gäller jobb i Thailand; Jobba ALDRIG utan ett arbetstillstånd o för att få ett sådan krävs ett NON-B visum! Om du jobba illegalt o blir tagen av immigraionspolisen som gör stick kontroller (civil klädda) så riskerar du utvisning o en fin stämpel i passet som säger att du ej är välkommen till Thailand igen :( De e inget att rek om man har sin käraste där!

Så att jobba i baren kanske inte e så aktuellt, då de oftas kostar en MASSA pengar att anställa en Farang med Arb tillstånd o skatter o en hög lön!
 
Hej igen låter ju kul ?
Killen fattig, du fattig
i Thailand är det inte särskilt kul utan pengar
finns inget sos där om man behöver pengar
men man kanske kan leva på kärlek ?
 
:)
Hej! Jag är en svensk kvinna som har ett samboförhållande med en Thailändsk man. Jag tycker inte att det går att generalisera och svara på hur thaimän i allmänhet brukar vara, alla är ju helt olika och unika individer.
Jag kan dock svara på hur jag upplever mitt förhållande med min thaiman. I jämförelse med de svenska män jag har haft förhållande med tidigare så är han mycket mer generös än vad de var. Allt han tjänar på sitt jobb ger han till familjen som han uttrycker det. Familjen är han och jag. Han betalar gladeligen alla räkningar och vill inte att jag skall betala något. Jag brukar dock stå för matinköpen varje månad för något vill jag ju bidra med. Han lagar också väldigt god thaimat nästan varje dag så jag känner mig ganska bortskämd. Han skickar ofta gulliga sms och ringer så jag känner ju att han bryr sig om mig. Han är också väldigt gullig och kärleksfull mot min familj. Han kallar tex. min mamma för mamma och lagar gärna god thaimat till henne också. Han vill också ta med mig överallt, till sina vänner osv. Han går inte ut och festar på krogen och lämnar mig ensam hemma vilket jag erfarit med svenska killar som jag haft förhållande med. Han vill gärna göra allt tillsammans med mig. Han visar intresse för mina olika intressen och provar gärna på nya saker i form av ex. svensk mat, idrott och olika hobbys. Det som jag upplever som negativt däremot kan ju vara att han ibland verkar ta mig lite för givet, eller att han kan göra si eller så eftersom jag är hans fru. Men då säger jag alltid ifrån att vill du ha en svensk fru så får du acceptera att jag har en egen vilja annars kan det vara! Han brukar då förstå och låta mig få mer utrymme för det jag vill och tror på.Det andra som är negativt är att han inte är så speciellt romantisk, han tycker inte om att sitta och se varandra länge i ögonen under en "candlelight dinner" om man säger så. Dock så känns hans kärlek äkta på ett mer rakt sätt. Han visar den genom att ställa upp för mig på olika sätt och inte genom att säga jag älskar dig 1000 ggr per dag. Men som sagt, det går inte att generalisera över hur thaikillar beter sig i kärleksförhållanden, alla är ju olika. Jag tror dock att om ett thai-svenskt förhållande skall fungera, oavsett om kvinnan är svensk och mannen thai eller tvärtom, så måste båda parter vara trygga i sig själva och i sin identitet och samtidigt vara intresserad och öppen för att förstå den andres kultur.
 
jag har pratat med en thailändsk kille på friskis & svettis. han verkar jättetrevlig. han har bott i phuket och jobbat på ett fint hotell där. Det var där han träffade sin svenska kvinna. de har om jag förstod honom rätt haft kontakt och träffats i 7-8 år och nu har han bott här i sverige i ett år och några månader. han går på sfi och kämpar på med svenskan. jag tycker det verkar som om han klarar det riktigt bra.

jag tipsade honom om chai mai och han hade redan varit inne på forumet och kollat in vårt lexikon. man kan hoppas att både han och hans kvinna kommer att bli medlemmar här på forumet.

marianne
 
I Thailand har du olika samhällsklasser precis som i Sverige. Skillnaden är att du som farang hamnar i topp oavsett om du är rik eller inte. Du möts alltid av respekt därför att pengar=MAKT i Thailand. Alla faranger förutsätts ha pengar. Du står alltså antagligen högre i klass än din kille.
Se till att upprätthålla den statusen utan att bli mallig, det tolereras inte.
Thailändare tar hand om sina familjer på ett helt annat sätt än vi svenskar och det är absolut förbjudet för en kille att slå en tjej.
Däremot får tjejen slå sin kille. Min fru brukade slå mig när vi blev osams, och jag pratar nu inte om misshandel, några hugg bara. Jag slog tillbaka och fick genast veta att det får jag inte, då kommer polisen. Jag förklarade då att jag är inte thailändare och i mitt gamla hemland är vi jämlika så jag slår tillbaka.
Underligt nog har hon slutat slå mig och eftersom jag aldrig slår först är det lugnt. Upprätthåll respekten så funkar det säkert bra.
Om du bara har hittat rätt kille tror jag det kommer bli bra och du kommer finna att det finns många fördelar med thaikillar. Men visst är det annorlunda. Det är inte alls ovanligt att rika thailändska män håller sig med mia noy (små kvinnor - älskarinnor) men det blir mer och mer ovanligt.
Lycka till
 
"maleevi " sa:
:)
Hej! Jag är en svensk kvinna som har ett samboförhållande med en Thailändsk man. Jag tycker inte att det går att generalisera och svara på hur thaimän i allmänhet brukar vara, alla är ju helt olika och unika individer.
Jag kan dock svara på hur jag upplever mitt förhållande med min thaiman. I jämförelse med de svenska män jag har haft förhållande med tidigare så är han mycket mer generös än vad de var. Allt han tjänar på sitt jobb ger han till familjen som han uttrycker det. Familjen är han och jag. Han betalar gladeligen alla räkningar och vill inte att jag skall betala något. Jag brukar dock stå för matinköpen varje månad för något vill jag ju bidra med. Han lagar också väldigt god thaimat nästan varje dag så jag känner mig ganska bortskämd. Han skickar ofta gulliga sms och ringer så jag känner ju att han bryr sig om mig. Han är också väldigt gullig och kärleksfull mot min familj. Han kallar tex. min mamma för mamma och lagar gärna god thaimat till henne också. Han vill också ta med mig överallt, till sina vänner osv. Han går inte ut och festar på krogen och lämnar mig ensam hemma vilket jag erfarit med svenska killar som jag haft förhållande med. Han vill gärna göra allt tillsammans med mig. Han visar intresse för mina olika intressen och provar gärna på nya saker i form av ex. svensk mat, idrott och olika hobbys. Det som jag upplever som negativt däremot kan ju vara att han ibland verkar ta mig lite för givet, eller att han kan göra si eller så eftersom jag är hans fru. Men då säger jag alltid ifrån att vill du ha en svensk fru så får du acceptera att jag har en egen vilja annars kan det vara! Han brukar då förstå och låta mig få mer utrymme för det jag vill och tror på.Det andra som är negativt är att han inte är så speciellt romantisk, han tycker inte om att sitta och se varandra länge i ögonen under en "candlelight dinner" om man säger så. Dock så känns hans kärlek äkta på ett mer rakt sätt. Han visar den genom att ställa upp för mig på olika sätt och inte genom att säga jag älskar dig 1000 ggr per dag. Men som sagt, det går inte att generalisera över hur thaikillar beter sig i kärleksförhållanden, alla är ju olika. Jag tror dock att om ett thai-svenskt förhållande skall fungera, oavsett om kvinnan är svensk och mannen thai eller tvärtom, så måste båda parter vara trygga i sig själva och i sin identitet och samtidigt vara intresserad och öppen för att förstå den andres kultur.

Mycket bra sagt maleevi. Jag är en produkt av en svensk-thailändska förhållandet. Mina föräldrar är gifta i 29 år nu, de är fortfarande mycket kär och lycklig (det verkligen visar). Jag säger inte mina föräldrar förhållande är perfekt, de hade också sin tid att justera med varandras kulturer och övertygelse. Jag antar att de hemliga under alla förhållande är respekt och acceptans. Lycka till alla! :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp