Finland lyckligast i världen, Thailand på 46 plats.

Hej

Min kompis var och jobbade på Grönland och han har aldrig sett något liknande, det var ju nästan mörkt dygnet runt när han var där, det fanns inget att göra och Grönländarna söp hejdlöst, kröp omkring och blev liggande ute i snödrivorna, mycket tragiskt.

Men detta har naturligtvis en förklaring, det var ju ett naturfolk som levde på jakt och fiske där, när den vite mannen kom uppstod problemen, man blev helt plötsligt beroende av både brännvin och pengar, deras gamla kultur slogs i spillror, barnen lärde sig danska, man övergav jakt och jägarlivet, hamnade i misär i mindre byar och städer precis som andra naturfolk så klarade dom inte övergången till vår moderna värld så bra.

Mvh isan lover
Såg ju det programmet med Fillip och Fredrick och nåt modernt samhäller är det inte, ser ut som ett grustag och bara en jäkla massa baracker som folk bor i inga riktiga hus eller städer, iallafall det man såg där.

De lyckliga finländarna leder också självmordsstatistiken i Norden.
Du tycks inte gilla att det får bra för Finland :p
Fast som finne från början förstår jag precis, så är Finnarna lite melankoliska, låg självbild men precis som i de flesta undersökningar jätteglada. Lyckliga. Världsbäst, hur låter det för en svensk, jo jag förstår men lite ödmjukhet nu, vad ni än säger så talar statistik sitt eget språk. :p:p

Nej Grönland som Danskt men självstyrt tillhör Norden och innan iallafall så är det här det begås mest självmord i världen och det tyder ju inte på lycka.
Vanligaste grova brottet är att kvinnan mördar sin man.
Finns inget fängelse blir någon dömd för mord så blir dom förflyttade till andra sidan Grönland bara.
Kommer infon från Fillip och Fredrik tv program så om det är fakta får nån annan kolla upp ;)
Fast Filip och Fredrik låter inte så fförtroendegivande :p

Fast som finne från början förstår jag precis, så är Finnarna lite melankoliska, låg självbild men precis som i de flesta undersökningar jätteglada. Lyckliga. Världsbäst, hur låter det för en svensk, jo jag förstår men lite ödmjukhet nu, vad ni än säger så talar statistik sitt eget språk. :p:p
Då jag är/varit flera gånger per år i Svenska Österbotten får man två olika bilder av Finland, skickade ett grattis till dottern utanför Vasa och hon sa -skämtar du ;)

Det är lika stor skillnad på finnar och finlands svenskar som det är på skåningar och norrbottningar!
Finland var ju i nästan 700 år en lydstat till Sverige och det har ju satt sina egenskaper i båda folken!
Ja att kalla en finlandssvensk för finne är en grov förolämpning som kan göra ont.
Det är två skilda världar och kulturer i samma land.

Dom flesta vet nog varför Sverige har halkat ner så mycket men jag vill inte bryta mot några forumregler så jag kommenterar inte varför.:rolleyes:

Här en annan men annorlunda lista, där man inte mäter lycka i livslängd, social trygghet och låg korruption utan vad folk tycker.

Vem trodde att innevånarna på Fidji är lyckligast? Mexiko, Vietnam och Filippinerna också i topp.
Ibland verkar rika människor olyckligare än fattiga och lycka kan ej mätas i pengar och jag är inte förvånad när man ser de glada barnen i ren slum

http://news.abs-cbn.com/focus/01/02/18/ph-third-happiest-country-in-the-world-gallup-survey

Här en annan men annorlunda lista, där man inte mäter lycka i livslängd, social trygghet och låg korruption utan vad folk tycker.

Vem trodde att innevånarna på Fidji är lyckligast? Mexiko, Vietnam och Filippinerna också i topp.
Ibland verkar rika människor olyckligare än fattiga och lycka kan ej mätas i pengar och jag är inte förvånad när man ser de glada barnen i ren slum

http://news.abs-cbn.com/focus/01/02/18/ph-third-happiest-country-in-the-world-gallup-survey

Hej

Ungefär detta brukar en del fattiga människor man har sprungit på i olika länder säga till mig, utlänningar är rika på pengar medans vi är rika på vänner, tid och glädje, tror faktiskt att det ligger något i det.

Vad för glädje ger pengar om man inte har gott om vänner, lite tid för familj och nöjen, samt inte känner sig glad när man vaknar utan snarare stressad.

Mvh isan lover

Hade jag bott på Fidji och druckit hemgjord Kava (ser ut som lervatten) så hade jag också varit lycklig. Det är faktist ett paradis (åtminstone där jag var år 2003. Men Kava klarar jag mig utan.

Folk som inte förstår att man kan vara melankolisk och lycklig på samma gång är ju inte riktigt vana vid hur det funkar här uppe i Norden.

Folk som inte förstår att man kan vara melankolisk och lycklig på samma gång är ju inte riktigt vana vid hur det funkar här uppe i Norden.

Haha , och hur man kan ha den högsta självmordsantalet och samtidigt vara lyckligast 5555:):)

Med den nästintill obefintliga invandringen av mena folk så har jag inga problem med att förstå finnarnas lycka.
Det köper jag verkligen , och eftersom jag bott mycket i Finland samt pratar hyfsat , i alla fall pratade Finska så vet jag att en stor del av folket är riktiga rasister 555:):):):)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp