Fler aggressiva på flygplan

Jaha, så det utfällda bordet är bara till för syns skull;). Jag förstår att det är normalt och att man vill ha en bekvämare ställning och därför finns ryggfällning, men är det inte så att här bör infinna sig vanligt hyfs.

Skall jag hela tiden behöva att vara beredd på att någon bara fäller ner ryggen har jag ju ingen användning av det fällbara bordet/hyllan, kan man ju lika gärna ha brickan i knät då med en gång.

Nä om jag känner dig rätt Suriya tror jag nog att du också håller med om att här är det ju givetvis ett samspel mellan två människor som skall till och det samspelet kräver ju ingen större kraft eller energi, håller du inte med om det?;)
Det utfällda bordet är byggt så att din grogg skall inte välta om du placerar den rätt, placera den inte längst fram närmast ryggstödet, kan väl inte räkna med att alla passagerare skall vända sig om och kolla ditt bord innan?

Det utfällda bordet är byggt så att din grogg skall inte välta om du placerar den rätt, placera den inte längst fram närmast ryggstödet, kan väl inte räkna med att alla passagerare skall vända sig om och kolla ditt bord innan?

Jonas, det krävs så lite att vända huvudet och fråga om det är fritt att fälla ryggen, men det är tydligen fel att ha tankar som att visa lite hänsyn och omtanke och det ses ju antagligen som ett svaghetstecken att ha tankar som jag har.

Vi gör så här, fortsätt du att fälla utan att ta hänsyn, så vänder jag mig om och frågar om det är fritt och okej att fälla ryggen så blir vi alla nöjda.:)

Vad jag vet så sover dessa värdinnor några timmar under resan ,då i skift , dvs det finns bara halva styrkan under de timmarna som de normalt kan ta det lite lugnt , det är dem väl förunnat att ta en lur , det går även piloterna kan jag säga , men inte autopiloten ...;)
SOVER DU OCKSÅ PÅ ARBETSTID EFTERSOM DU TYCKER ATT DET ÄR DEM VÄL FÖRUNNAT? HADE DU JOBBAT FÖR MEJ HADE DU FÅTT SPARKEN DIREKT, DET ÄR VÄL DÄRFÖR DU HAR SÅN TASKIG PENSION IDAG. HEHE

Jonas, det krävs så lite att vända huvudet och fråga om det är fritt att fälla ryggen, men det är tydligen fel att ha tankar som att visa lite hänsyn och omtanke och det ses ju antagligen som ett svaghetstecken att ha tankar som jag har.

Vi gör så här, fortsätt du att fälla utan att ta hänsyn, så vänder jag mig om och frågar om det är fritt och okej att fälla ryggen så blir vi alla nöjda.:)
Det är lätt för den som sitter längst ut att bara vända på huvudet, dom andra får resa sig upp vända sig om och fråga, ungefär mer en hälften fäller sätet efter maten så då skulle över hälften av passagerarna behöva resa sig och fråga en röv för han har vänt sig om med ;)
Flygpersonalen vill inte ha massa passagerare som reser sig upp och absolut inte större delen av passagerarna samtidigt.
Alla sitter inte vid sätet längs gången.

Jag väntar dock tills jag ser att flygpersonalen tagit bort maten sen fäller jag sätet sakta bakåt.

Hur skulle det se ut om alla skulle resa sig upp och vända sig om och fråga passageraren bakom varje gång om det var ok att fälla sätet. Det får man vara beredd på att sätet fälls.
Sen är det garanterat en fråga om hur man fäller det där förbaskade ryggstödet. Jag gör det lååångsaamt och hittills har ingen blivit förbannad. Men självklart blir det ett irritationsmoment om man mer eller mindre kastar sig bakåt utan någon som helst förvarning. Ett sådant beteende kan reta upp den mest tålmodige/a.

Ja, jag tycker också det kan vara riktigt irriterande när någon slänger bak sätet så där vårdslöst och dessutom så mycket det går. Och ganska ofta så använder de sig sen inte av det nedfällda ryggstödet, utan sitter upp och groggar och stojar. Och ibland helt sonika lämnar sin plats och flyttar sig i sidled när inte planet är fullbelagt, eller rentav flyttar sig till en annan sittgrupp. Och då lämnar sitt nedfällda ryggstöd.
Har man då fönsterplats, hela ens grupp är fylld, man har tagit av sig skorna, man behöver få tag på nåt nere vid fötterna innan man skall krångla sig ut till toaletten. Ja då blir jag mer än irriterad på dessa skitstövlar som tycker att de är världens viktigaste kreatur, och inte behöver ta någon som helst hänsyn till sin omgivning.
Själv gör jag som Berralund, och aldrig fullt nedfällt utan bara precis så mycket jag behöver för att få det någorlunda bekvämt. Och naturligtvis reser jag upp ryggstödet, när jag lämnar sätet.

I övrigt tycker jag Lyco resonerar väldigt bra och träffande i detta.

Sen är det garanterat en fråga om hur man fäller det där förbaskade ryggstödet. Jag gör det lååångsaamt och hittills har ingen blivit förbannad. Men självklart blir det ett irritationsmoment om man mer eller mindre kastar sig bakåt utan någon som helst förvarning. Ett sådant beteende kan reta upp den mest tålmodige/a.
Det kan ligga något i det där. Jag fick hela frukosten i knät en gång, hade jag inte kunnat bibehålla lugnet så hade det kunnat gå riktigt illa.

Ja, jag tycker också det kan vara riktigt irriterande när någon slänger bak sätet så där vårdslöst och dessutom så mycket det går. Och ganska ofta så använder de sig sen inte av det nedfällda ryggstödet, utan sitter upp och groggar och stojar. Och ibland helt sonika lämnar sin plats och flyttar sig i sidled när inte planet är fullbelagt, eller rentav flyttar sig till en annan sittgrupp. Och då lämnar sitt nedfällda ryggstöd.
Har man då fönsterplats, hela ens grupp är fylld, man har tagit av sig skorna, man behöver få tag på nåt nere vid fötterna innan man skall krångla sig ut till toaletten. Ja då blir jag mer än irriterad på dessa skitstövlar som tycker att de är världens viktigaste kreatur, och inte behöver ta någon som helst hänsyn till sin omgivning.
Själv gör jag som Berralund, och aldrig fullt nedfällt utan bara precis så mycket jag behöver för att få det någorlunda bekvämt. Och naturligtvis reser jag upp ryggstödet, när jag lämnar sätet.

I övrigt tycker jag Lyco resonerar väldigt bra och träffande i detta.

Jo man väntar ju till maten är borta, slår ett snabbt öga bakåt utan att resa sig och ser om bakomvarande verkar ha sitt bord uppfällt sen faller man ner sakta. Det mest irriterade är n'r någon bakom spjärnar emot med sitt knä eller ben bara för att han ska får mer plats. Det har hänt, då min son skulle fälla ner, han tyckte att han behövde utrymmet inte vår son. Jag kallade på flygvärdinna som förklarade att det inte är hans beslut som gäller min son.

Han vart sur, men det brydde jag mig inte om!

Min fru berättade att när de åkte ner i söndags var det en man som hade med sig ett helrör vodka som han drack. Flygvärdinnorna sa till honom ett par gånger, men han fortsatte och var snart aspackad. De sa till att de tar flaskan och ger den till polisen i Thailand. På flygplatsen möttes han av polis som grep honom ... Trevlig start på resan!

Flygvärdinnorna har också lite sig själva att skylla, eller deras arbetsgivare. Värdinnorna har inte tid eller struntar i att visa den service som man tidigare fått eller varit van vid.
Ofta nonchalerar flygvärdinnan ens beställning, framförallt när det är mitt under en långflygning. Vill man ha något får man hämta själv och då kan värdinnorna ändå bli ganska tjuriga när man stör dem i deras diskussioner/samtal - skitsnack.
Sitter man inklämd är det inte alltid så roligt att väcka stolsgrannar bara för att behöva lite dricka eller dylikt.
Visst passagerarna har nog överlag blivit odrägligare, detta plus sämre service gör att det lättare kan uppstå aggressivitet från passagerare.
Åk med Norwegian nästa gång får du bra service ... du beställer vid skärmen, betalar vid skärmen sen några minuter senare kommer dem med det du beställt. Kan knappast bli enklare och du sliper resa dig eller betala för grannes groggar ---

Jag tycker nog också att det har blivit mer aggresivt på flygplanen. Bara att man lutar ned ryggstödet under en långflygning kan göra att folk blir förbannade, trots att det är en helt vanlig sak som ju vi alla har lust att göra.
Och har all rätt att göra !!

Min fru berättade att när de åkte ner i söndags var det en man som hade med sig ett helrör vodka som han drack. Flygvärdinnorna sa till honom ett par gånger, men han fortsatte och var snart aspackad. De sa till att de tar flaskan och ger den till polisen i Thailand. På flygplatsen möttes han av polis som grep honom ... Trevlig start på resan!
Sådana stolpskott äventyrar flygsäkerheten och skall buras in. Ociviliserat och ohyfsat beteende förenat med livsfara.

Senast redigerad av en moderator:
Jaha, så det utfällda bordet är bara till för syns skull;). Jag förstår att det är normalt och att man vill ha en bekvämare ställning och därför finns ryggfällning, men är det inte så att här bör infinna sig vanligt hyfs.

Skall jag hela tiden behöva att vara beredd på att någon bara fäller ner ryggen har jag ju ingen användning av det fällbara bordet/hyllan, kan man ju lika gärna ha brickan i knät då med en gång.

Nä om jag känner dig rätt Suriya tror jag nog att du också håller med om att här är det ju givetvis ett samspel mellan två människor som skall till och det samspelet kräver ju ingen större kraft eller energi, håller du inte med om det?;)

Jo, visst tycker jag att man ska luta sig bakåt hänsynsfullt, men samtidigt tycker jag inte att det är något problem för mig när folk lutar ned sig lite försiktigt utan att fråga heller. :) Som Jonas skriver så är ju stolarna gjorda för att man ska kunna luta ned ryggstödet samtidigt som bordet är utfällt bakom.

Jag brukar försöka se om det ser klart ut och sedan sega mig ned lite sakta som Berralund, men det kan hända att jag har mer att lära om detta. Ska inte uteslutas. :D

Det var en man som blev stortokig på kvinnan framför honom när hon lutade ned sin stol under en flight som jag var med på. Jag såg iofs inte detaljerna så noga, men det är ändå lite otäckt att folk kan bli så förbannade på sådana här småsaker på 10000 m höjd tycker jag.

Det mest irriterade är n'r någon bakom spjärnar emot med sitt knä eller ben bara för att han ska får mer plats.

Det har jag varit med om också, och att de dunkar på ryggstödet. Känns lite olustigt när det händer trots att man har försökt att visa hänsyn tycker jag.

Anser de att de har god grund att begränsa min begränsade frihet ytterligare så tycker jag åt minstone att de kan förklara för mig och be om att jag inte fäller ned så djupt. :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har åkt med Cathay Pacific en gång i tiden. Stolarna på det planet gick inte att fälla, däremot gled sittdynan tillsammans med ryggstödet framåt när man ville vila sig. En utmärkt lösning tycker jag och då slipper man nämnda konflikter. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har åkt med Cathay Pacific en gång i tiden. Stolarna på det planet gick inte att fälla, däremot gled sittdynan tillsammans med ryggstödet framåt när man ville vila sig. En utmärkt lösning tycker jag och då slipper man nämnda konflikter. Någon som har erfarenhet av detta?
På tåg är det väl så?

Det var en man som blev stortokig på kvinnan framför honom när hon lutade ned sin stol under en flight som jag var med på. Jag såg iofs inte detaljerna så noga, men det är ändå lite otäckt att folk kan bli så förbannade på sådana här småsaker på 10000 m höjd tycker jag.
Om det händer mig så reser jag mig , de gillar inte att se min sura nuna , de flesta är betydligt mindre och brukar sätta sig ..., Har inte hänt på lyget men väl i Doha i kön på väg in till transithallen , ett gäng med Araber i nattskjortor trängde sig , bara att ta tag i axeln och fösa tillbaka ,blänga elakt och peka på köslutet :):):) Bara jag som sade ifrån
Märkligt att folk bara köper dåligt uppträdande ....

Om det händer mig så reser jag mig , de gillar inte att se min sura nuna , de flesta är betydligt mindre och brukar sätta sig ..., Har inte hänt på lyget men väl i Doha i kön på väg in till transithallen , ett gäng med Araber i nattskjortor trängde sig , bara att ta tag i axeln och fösa tillbaka ,blänga elakt och peka på köslutet :):):) Bara jag som sade ifrån
Märkligt att folk bara köper dåligt uppträdande ....

I flygplanet högt upp i luften vill man ju inte trissa upp stämningen, så jag förstår att folk valde att hålla sig i bakgrunden och vänta på att personalen skulle hinna fram till undsättning, men det är absolut ett problem som även har belysts i nyhetsrapporteringen att folk inte ingriper i dylika situationer och även grövre saker.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp