Flygplan Bilder m.m.

 
M

Matilda

Gäst
Jag är ju helt galen i flygplan. Säkert inte den ändå på forumet. Är ju ingen proffsfotograf, men bidrar med några.

Såtenäs år 2015. Huvudflygdagen detta år. Väntar med spänning på sommarens uppvisning. Sen fick man en skymt av C-17,årets höjdpunkt för mig.

4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 1.JPG


4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 2.JPG


4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 3.JPG


4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 8.JPG


Bell 206L-1 Long Ranger II HeliAir Sweden (SE-HPM) 1.JPG


Boeing C-17 Globemaster III SAC PAPA 01 NATO (08-0001) 1.JPG


Boeing C-17 Globemaster III SAC PAPA 01 NATO (08-0001) 2.JPG


Boeing C-17 Globemaster III SAC PAPA 01 NATO (08-0001) 4.JPG


Lockheed C-130J-30 Hercules Royal Danish Airforce (382-5583) 1.JPG


Lockheed C-130J-30 Hercules Royal Danish Airforce (382-5583) 3.JPG
 
Matilda du som vet vad heter det ryska stora transportplanet?
Såg de när ryssarna drog tillbaka sina trupper ur forna Östtyskland
Stor flygbas i Grossenhain inte långt från Dresden.
Dom tog med allt som var löst och kunde monteras ned i husen dom bodde i.
Planet var så tungt lastat att man kunde höra hur nitarna vibrerade när motorerna
arbetade på full effekt. Kunde tro att dom skulle ramla ner.
Tror man kan se dom i Leipzig när dom taxat in Man ser dem från auto bahn 9,an. när man färdas där.
Vet inte, men tror att det mesta av flygfrakten går den vägen i dag.
Fanns väl en flygfabrik i Dessau också. Junker tror jag att det var.
 
Tycker mig se Flygvapnets gamla SK 16 ? på bild 6 och 7 i inlägg nr 3 eller har jag fel? Om jag har rätt är det skolflygplanet som farsan var mekaniker på när han gjorde lumpen på Krigsflygskolan F5 i Ljungbyhed, numera nerlagd.
 
Bild lånad från Internet.

Såg detta flygplan 2006 när dom visade upp det.
Var på jobb några km från Shönefeld vid Berlin.
Hade första parket på showen kan man säga.
Var ju en gigant när man såg det i luften.
Men när piloten lade planet på sidan så var det som en vägg
som tornade upp sig.
Häftigt är bara förnamnet. Kan ju undra hur testpiloterna vågade att lägga
planet i en sån vinkel. Har bilden framför mig än idag.
saker man aldrig glömmer
Vädret var lika klart som på bilden.


Screenshot_2020-03-01 4str-080531 Airbus 380 F-WWDD Berlin (ILA) - ILA Berlin Air Show - Wikip...png
 
Tycker mig se Flygvapnets gamla SK 16 ? på bild 6 och 7 i inlägg nr 3 eller har jag fel? Om jag har rätt är det skolflygplanet som farsan var mekaniker på när han gjorde lumpen på Krigsflygskolan F5 i Ljungbyhed, numera nerlagd.
Ja det stämmer. Iallafall två av dem tillhör "Swedish Air Force Historic Flight" idag. SE-FUD och SE-FVU. Det tredje SK-16 på bilden med målningen USAF vet jag inte vem som äger. Den skulle kunna vara privatägd.

Häftigt jobb din pappa hade. Hade gärna tagit hand om dem :p.
 
Jag älskar flygplan mer @Matilda har fettish på Flightradar24 kan typ tidtabellen på krabiairport

@TINY HOUSE

antnov 225 är svaret på din fråga byggt 1988 i Ukraina
Samma här. Loggar nog minst in en gång per dag på den appen, haha. Så bekvämt idag. När man var liten och skulle fota på flygplatser fick man ha med sig en lista på inkommande flyg. Vilket inte stämde efter några timmar då flyg ankom försent eller blev inställda. Nu kan man se precis var de befinner sig på appen :upanddown:.
 
Matilda du som vet vad heter det ryska stora transportplanet?
Såg de när ryssarna drog tillbaka sina trupper ur forna Östtyskland
Stor flygbas i Grossenhain inte långt från Dresden.
Dom tog med allt som var löst och kunde monteras ned i husen dom bodde i.
Planet var så tungt lastat att man kunde höra hur nitarna vibrerade när motorerna
arbetade på full effekt. Kunde tro att dom skulle ramla ner.
Tror man kan se dom i Leipzig när dom taxat in Man ser dem från auto bahn 9,an. när man färdas där.
Vet inte, men tror att det mesta av flygfrakten går den vägen i dag.
Fanns väl en flygfabrik i Dessau också. Junker tror jag att det var.
AN-225 har jag aldrig sett, men den något mindre AN-124 har jag sett ett antal gånger på Landvetter Flygplats.
 
Gillar du flygplan, skall du ta dig till Kattleberg airport. Där finns möjlighet att flyga Antonov an-2 :)

20160827_143222.jpg


20160821_150539.jpg
Den är häftig. Fina bilder.
För många år sedan var det några göteborgare som ägde en Antonov an-2 ihop. Pratar kanske om 20 år sedan, kommer inte riktigt ihåg. Den var till en början placerad i Borås och då såg man den ofta i luften. Efter några år tror jag det var Säve som blev deras bas. Vad jag vet är att planet förstördes i en olycka antingen vid start eller landning. Flygplanet tippade över och hamnade upp och ner. Vet inte om den renoverades eller skrotades. Lite synd =)
 
Den är häftig. Fina bilder.
För många år sedan var det några göteborgare som ägde en Antonov an-2 ihop. Pratar kanske om 20 år sedan, kommer inte riktigt ihåg. Den var till en början placerad i Borås och då såg man den ofta i luften. Efter några år tror jag det var Säve som blev deras bas. Vad jag vet är att planet förstördes i en olycka antingen vid start eller landning. Flygplanet tippade över och hamnade upp och ner. Vet inte om den renoverades eller skrotades. Lite synd =)

Inlägg 6 i denna tråd.
Där har du AN-2 som ofta flyger.
Några tusenlappar så får du dig en tur med några kompisar.
 
Antonov 225 är det rätta namnet!
1583056563739.png
Det planet landade på Säve flygplats, en kompis jobbade där då den va i trafik. Givetvis ringde han runt och berättade vad som skulle landa.
Vi va ett gäng som stod å hängde, vi förstod ju inte riktigt vad som skulle landa.
Helt plötsligt dök ett öronbedövande ljud upp, kan bara säga "ENORM" till storleken.
Sedan kom frågan bland oss, HUR skall denna best kunna landa på Säve?
Det va precis på håret att landningsbanan räckte till, vi va kvar tills den lyfte. Kan bara säga vilken upplevelse :)
 
Jag är ju helt galen i flygplan. Säkert inte den ändå på forumet. Är ju ingen proffsfotograf, men bidrar med några.

Såtenäs år 2015. Huvudflygdagen detta år. Väntar med spänning på sommarens uppvisning. Sen fick man en skymt av C-17,årets höjdpunkt för mig.

4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 1.JPG


4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 2.JPG


4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 3.JPG


4 stycken Lockheed C-130H Hercules (Swedish Airforce) 8.JPG


Bell 206L-1 Long Ranger II HeliAir Sweden (SE-HPM) 1.JPG


Boeing C-17 Globemaster III SAC PAPA 01 NATO (08-0001) 1.JPG


Boeing C-17 Globemaster III SAC PAPA 01 NATO (08-0001) 2.JPG


Boeing C-17 Globemaster III SAC PAPA 01 NATO (08-0001) 4.JPG


Lockheed C-130J-30 Hercules Royal Danish Airforce (382-5583) 1.JPG


Lockheed C-130J-30 Hercules Royal Danish Airforce (382-5583) 3.JPG
Är det ett Herkules? Tyskarna har ett likadant som heter Transall som är ett samarbete mellan Tyskland och Frankrike.
Såg Herkulesplan stå upp ställda intill B-52,or på AIR FORCE BASE i Frankfurt under Desert Storm. Såg rätt komiskt ut.
Såg ut som mamma med dotter. Herkulesen var liten där när man jämförde.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp