Förbereda för eventuell ändring av flygresa med Thai Airways, tips?

 

batanun

Medlem
Förbereda för eventuell ändring av flygresa med Thai Airways, tips?

Hej,

Lång historia kort så ska jag köpa flygbiljett (Thai Airways) för min fru, för ett besök i Sverige senare i vinter. Resan till Sverige vill vi ska ske ett specifikt datum, så jag vill inte vänta för länge med bokning då man kan riskera att flighten blir fullbokad. Samtidigt är det stor osäkerhet om hemresan. Och jag är lite rådvill vad som är bästa sättet att hantera detta.

Det som är osäkert med hemresan är:
  1. Den kan antingen ske efter ca 2 månader, eller 3 månader efter utresan.
  2. Hon kan behöva stanna i Bangkok i några dagar innan sista sträckan (inrikes i Thailand)
Hur hanterar jag detta på bästa sätt? Köpa biljetter nu för hela resan (4 flygresor totalt)? Eller bara resan till Sverige?
Om jag köper hela resan, är det bättre att köpa en 2-månadersbiljett och sen ändra till 3-månaders, eller tvärt om?
Om jag bara köper resan till Sverige nu, kan två enkelresor orsaka problem när hon kommer hit på 3-månadersvisum?

Det handlar om ekonomiklass H, vilket som jag förstått ska vara möjlig att ändra till en rimlig kostnad. Jag vill i första hand minimera risken för strul, i andra hand minimera merkostnaderna. Utresan är dock bestämd till en specifik flight ett specifikt datum, så jag kan inte vänta med biljettköp tills att vi vet mer om hemresan.

/Jimi
 
Förbereda för eventuell ändring av flygresa med Thai Airways, tips?

Hej,

Lång historia kort så ska jag köpa flygbiljett (Thai Airways) för min fru, för ett besök i Sverige senare i vinter. Resan till Sverige vill vi ska ske ett specifikt datum, så jag vill inte vänta för länge med bokning då man kan riskera att flighten blir fullbokad. Samtidigt är det stor osäkerhet om hemresan. Och jag är lite rådvill vad som är bästa sättet att hantera detta.

Det som är osäkert med hemresan är:
  1. Den kan antingen ske efter ca 2 månader, eller 3 månader efter utresan.
  2. Hon kan behöva stanna i Bangkok i några dagar innan sista sträckan (inrikes i Thailand)
Hur hanterar jag detta på bästa sätt? Köpa biljetter nu för hela resan (4 flygresor totalt)? Eller bara resan till Sverige?
Om jag köper hela resan, är det bättre att köpa en 2-månadersbiljett och sen ändra till 3-månaders, eller tvärt om?
Om jag bara köper resan till Sverige nu, kan två enkelresor orsaka problem när hon kommer hit på 3-månadersvisum?

Det handlar om ekonomiklass H, vilket som jag förstått ska vara möjlig att ändra till en rimlig kostnad. Jag vill i första hand minimera risken för strul, i andra hand minimera merkostnaderna. Utresan är dock bestämd till en specifik flight ett specifikt datum, så jag kan inte vänta med biljettköp tills att vi vet mer om hemresan.

/Jimi
Jag rekommenderar att du enbart köper biljetten till Sverige härifrån. Köp i en bokningsklass som är ombokningsbar, åtminstone mot en avgift. Så har vi gjort när min svägerska har varit här.

Det är bäst om hon köper inrikesbiljetten själv, det finns nästan alltid plats. Thai Smile gäller om hon inte vill byta flygplats i Bangkok, lite kanske beroende på inrikesdestinationen. Dessutom tillåter dom 30 kg baggage inrikes om hon skall vidare med Thai, annars gäller 20 kg.

Om du vill kan du köpa Sverigebiljetten via t ex Ticket. Kostar lite extra men då fixar dom allt med ev ombokningar, seating etc. Inrikesbiljetten köper hon med fördel själv där nere, köper du på Thais hemsida vill dom se ditt Visa- eller MasterCard vid incheckning, funkar inte alltså. Lycka till!
 
Jag rekommenderar att du enbart köper biljetten till Sverige härifrån. Köp i en bokningsklass som är ombokningsbar, åtminstone mot en avgift. Så har vi gjort när min svägerska har varit här.
[...]
Om du vill kan du köpa Sverigebiljetten via t ex Ticket. Kostar lite extra men då fixar dom allt med ev ombokningar, seating etc.

Det är ju just pga möjligheten till ombokning/avbokning som jag ville köpa via thai airways egna hemsida. Där får man alltid se detaljer om biljetten. Ticket visar inte denna information, vad jag kan se. Åtminstone inte innan man köpt biljetten.

Jag glömde förresten nämna att det finns en viss risk att vi behöver avboka resan helt, biljetten behöver ha den möjligheten. Det står inte tydligt i Tickets villkor att detta är möjligt.


Det är bäst om hon köper inrikesbiljetten själv, det finns nästan alltid plats. Thai Smile gäller om hon inte vill byta flygplats i Bangkok, lite kanske beroende på inrikesdestinationen.

Jag antar att du menar sista inrikesresan, dvs inrikes från Bangkok efter att hon varit där några dagar? Ja, den har jag nog redan tänkt låta henne fixa själv.


Inrikesbiljetten köper hon med fördel själv där nere, köper du på Thais hemsida vill dom se ditt Visa- eller MasterCard vid incheckning, funkar inte alltså. Lycka till!

Det kravet gäller bara inrikes, menar du? Det finns ingen risk att det blir samma krav för flyget till Sverige?
Men om första inrikesresan måste köpas av henne, blir det inte en risk då att bagaget inte checkas in hela vägen till Stockholm? Iom att det blir två separata biljetter då (båda med Thai, dock). Dessutom innebär två separata biljetter att om inrikesresan blir försenad så att hon missar flyget till Sverige så förlorar hon den biljetten.

Känns som att det kanske är bättre att hon får köpa allt själv, och jag bara för över pengarna. Nackdelen är att hon inte har något kreditkort eller ens debitkort om jag minns rätt, utan bara bankomat-kort. Så finns en risk att hon måste krångla med kontanter. Dessutom finns det en risk att hon får muntligt "löfte" om att biljetten är ombokningsbar/avbokningsbar, men att den de fakto inte är det.
 
Det är ju just pga möjligheten till ombokning/avbokning som jag ville köpa via thai airways egna hemsida. Där får man alltid se detaljer om biljetten. Ticket visar inte denna information, vad jag kan se. Åtminstone inte innan man köpt biljetten.

Jag glömde förresten nämna att det finns en viss risk att vi behöver avboka resan helt, biljetten behöver ha den möjligheten. Det står inte tydligt i Tickets villkor att detta är möjligt.




Jag antar att du menar sista inrikesresan, dvs inrikes från Bangkok efter att hon varit där några dagar? Ja, den har jag nog redan tänkt låta henne fixa själv.




Det kravet gäller bara inrikes, menar du? Det finns ingen risk att det blir samma krav för flyget till Sverige?
Men om första inrikesresan måste köpas av henne, blir det inte en risk då att bagaget inte checkas in hela vägen till Stockholm? Iom att det blir två separata biljetter då (båda med Thai, dock). Dessutom innebär två separata biljetter att om inrikesresan blir försenad så att hon missar flyget till Sverige så förlorar hon den biljetten.

Känns som att det kanske är bättre att hon får köpa allt själv, och jag bara för över pengarna. Nackdelen är att hon inte har något kreditkort eller ens debitkort om jag minns rätt, utan bara bankomat-kort. Så finns en risk att hon måste krångla med kontanter. Dessutom finns det en risk att hon får muntligt "löfte" om att biljetten är ombokningsbar/avbokningsbar, men att den de fakto inte är det.
Ticket har ett paket där avbeställningsskydd ingår, ni behöver inte ens ha en anledning eller visa upp t ex läkarintyg. Detta kostar naturligtvis några hundra. Ring till dom och fråga eller besök en butik om du kan.

Jag skulle inte chansa på att åka på en biljett som är betald med ditt kort om du inte är med. Risken finns att hon inte får komma iväg. Men köper du via en resebyrå så är det problemet ur världen.
 
Ticket har ett paket där avbeställningsskydd ingår, ni behöver inte ens ha en anledning eller visa upp t ex läkarintyg. Detta kostar naturligtvis några hundra. Ring till dom och fråga eller besök en butik om du kan.

Jag skulle inte chansa på att åka på en biljett som är betald med ditt kort om du inte är med. Risken finns att hon inte får komma iväg. Men köper du via en resebyrå så är det problemet ur världen.
Inget förtroende alls;)
Det är väl bättre att spänna bågen och se om den brister än spänna försent eller hur det nu var;)
 
Ticket har ett paket där avbeställningsskydd ingår, ni behöver inte ens ha en anledning eller visa upp t ex läkarintyg. Detta kostar naturligtvis några hundra. Ring till dom och fråga eller besök en butik om du kan.

Jag skulle inte chansa på att åka på en biljett som är betald med ditt kort om du inte är med. Risken finns att hon inte får komma iväg. Men köper du via en resebyrå så är det problemet ur världen.

Ticket e bra med avbeställningsskydd ,(till o med bokat om ) Haft med de o göra några gånger o kanon service . Sen köp av biljett på Thai , När du bokar så kan du välja boka resa till någon annan . Då slipper de strul med kortnummer för den resande.
Men har för mig det bara e inrikes i Thai som det strular, Rätta mig gärna om jag har fel...
 
Ticket har ett paket där avbeställningsskydd ingår, ni behöver inte ens ha en anledning eller visa upp t ex läkarintyg. Detta kostar naturligtvis några hundra. Ring till dom och fråga eller besök en butik om du kan.

Jag skulle inte chansa på att åka på en biljett som är betald med ditt kort om du inte är med. Risken finns att hon inte får komma iväg. Men köper du via en resebyrå så är det problemet ur världen.

Ja, det har ju varit en del problem med biljetter köpt med annans kort.
Själv har jag dock köpt en del biljetter med mitt kort och frun har flugit på den biljetten.

Det är ju en risk, men jag brukar som oftast räkna med att det går att fixa om det skiter sig. Ett samtal kan nog lösa det problemet. Speciellt om man har videosamtal.

Det har inte blivit några som helst problem för min/fruns del de senaste två åren.
 
Ja, det har ju varit en del problem med biljetter köpt med annans kort.
Själv har jag dock köpt en del biljetter med mitt kort och frun har flugit på den biljetten.

Det är ju en risk, men jag brukar som oftast räkna med att det går att fixa om det skiter sig. Ett samtal kan nog lösa det problemet. Speciellt om man har videosamtal.

Det har inte blivit några som helst problem för min/fruns del de senaste två åren.
På inrikesresor står det som krav i det finstilta på thaiairways hemsida att om biljetten köps med kreditkort skall detta visas upp vid incheckning, gäller inrikesresor och anledningen skall vara att det har varit en del bedrägerier, folk köpt på andras kort.

När frugan skulle flyga på inrikesresa dagen efter jag mönstra på så hjälpte dom oss på hotellet vi bodde.
Vi fick visa kreditkortet där också pratade dom med Thaiairways, så gick det att frugan skulle få checka in utan uppvisning av kreditkort.
Men funkar ju inte i det här fallet.

Men detta gäller inrikesresor.
 
På inrikesresor står det som krav i det finstilta på thaiairways hemsida att om biljetten köps med kreditkort skall detta visas upp vid incheckning, gäller inrikesresor och anledningen skall vara att det har varit en del bedrägerier, folk köpt på andras kort.

När frugan skulle flyga på inrikesresa dagen efter jag mönstra på så hjälpte dom oss på hotellet vi bodde.
Vi fick visa kreditkortet där också pratade dom med Thaiairways, så gick det att frugan skulle få checka in utan uppvisning av kreditkort.
Men funkar ju inte i det här fallet.

Men detta gäller inrikesresor.

Ok, det kan nog stämma.
Fast jag vet att jag har bokat en del biljetter inrikes i Thailand åt andra. Det var iofs till svenskar, så då kanske det inte är så noga.

Sedan så är det väl aldrig några regler utan undantag. Speciellt inte i Thailand
 
Oj oj vilken snurrig vecka det varit. Thai Airways bokningssystem har haft stora problem. Bokningen på deras hemsida har falerat väldigt ofta, antingen direkt vid sökningen, eller i något av de efterföljande stegen. Och vissa dagar kostade alla biljetter helt plötsligt dubbla priset (inte bara valda datum, utan alla i deras priskalender).

Även när en resebyrå (Ticket) försökte göra en manuell sökning genom deras datorsystem så märktes problemen. En tur-o-retur inkl inrikes i Thailand skulle kosta 70.000 kr (!) för ekonomiklass, men när hon delade upp den på två separata biljetter så föll priset ner till mer normala nivåer. Då skulle man dock behöva checka in väskorna igen i Bangkok, absurt!

Och sen så har jag själv snurrat till det lite angående det där med att köpa flygbiljett åt någon annan, och inte flyga med själv. o_O Jag ska ju faktiskt flyga med henne, men bara ena sträckan. Dvs utresan (Thailand till Sverige) flyger vi tillsammans, och jag kommer kunna visa upp mitt kort om dom kräver det. Hemresan till Thailand flyger hon själv, men även då kommer jag ju kunna visa upp kortet vid incheckningen. Så det är bara sista resan, inrikes i Thailand, som skulle kunna orsaka problem. Men med tanke på hur lite en ny sån inrikesbiljett kostar i förhållande till hela resekostnaden så känns det som en risk man kan leva med.

För övrigt så lyckades jag nu idag få till ett köp genom Thai Airways hemsida, till helt OK pris. Av- och ombokningsbar (för en avgift). Skulle jag köpa genom Ticket skulle jag få punga ut med nästan 5000 kr mer (inkl Ticket Garanti), och sen behöva betala en större vid en eventuell om/avbokning jämfört med Thai. Dessutom var det priset exklusive sista inrikesresan. Skulle den också köpts genom Ticket skulle totalkostnaden vara ca 6000 kr mer.
 
Är det någon här på forumet som behövt visa sitt kort?
Pass och biljett har räckt för mig sedan -84
 
Är det någon här på forumet som behövt visa sitt kort?
Pass och biljett har räckt för mig sedan -84
Japp, och mina svärföräldrar fick köpa nya biljetter pga avsaknad av mitt kort i original. Fotokopia dög inte, det var en väldigt nitisk vid incheckning. Men det är nog 6 år sedan.
 
Är det någon här på forumet som behövt visa sitt kort?
Pass och biljett har räckt för mig sedan -84

Fast det handlade inte om att behöva visa upp sitt eget kort, utan någon annans kort. Dvs om du köpt en biljett åt någon annan, och denna person flyger utan dig. Om man köpt biljetten direkt av flygbolaget, och betalat med kort, så är det flygbolaget som tar den ekonomiska risken vid ett bedrägeri.
 
. Så det är bara sista resan, inrikes i Thailand, som skulle kunna orsaka problem. Men med tanke på hur lite en ny sån inrikesbiljett kostar i förhållande till hela resekostnaden så känns det som en risk man kan leva med.

ett förslag, lämna över ditt kort till din fru när hon ska till thailand själv, går väl att fixa ett nytt till dej
 
. Så det är bara sista resan, inrikes i Thailand, som skulle kunna orsaka problem. Men med tanke på hur lite en ny sån inrikesbiljett kostar i förhållande till hela resekostnaden så känns det som en risk man kan leva med.

ett förslag, lämna över ditt kort till din fru när hon ska till thailand själv, går väl att fixa ett nytt till dej
Men glöm inte att Cash is King i Thailand. Vet inte hur @batanun har det men vi brukar svägerskan har köpt sin inrikesbiljett direkt på Thais kontor på flygplatsen i Udon Thani, någon vecka i förväg. Inga problem då.
 
. Så det är bara sista resan, inrikes i Thailand, som skulle kunna orsaka problem. Men med tanke på hur lite en ny sån inrikesbiljett kostar i förhållande till hela resekostnaden så känns det som en risk man kan leva med.

ett förslag, lämna över ditt kort till din fru när hon ska till thailand själv, går väl att fixa ett nytt till dej
Men kortet är en värdehandling, endast ägaren med signatur på baksidan har rätt att använda kortet!
 
har råkat ut för att dom ville se visakortet som jag inte hade pga att jag fått nytt å inta tagit med det gamla, det löste sej nä jag förklarade hur det låg till, men lite svettigt en stund 555
 
Men glöm inte att Cash is King i Thailand. Vet inte hur @batanun har det men vi brukar svägerskan har köpt sin inrikesbiljett direkt på Thais kontor på flygplatsen i Udon Thani, någon vecka i förväg. Inga problem då.
Längesen du var i Thailand hör jag, har man rätt kort kan man göra riktiga kap.
Idag kan du betala med ditt id kort om det är kopplat till ditt konto, telefon med betal appoch en jäkla massa nytt jag inte hunnit få koll på.
 
 
 
Tillbaka
Topp