Förlängning av uppehållstillstånd

Sompa

Nykomling
Hej. Har ett problem! Vi sökt förlängning på sambons 2 års UT. Lämnade in ansökan till MIG via webben 26 jan -16. Nu är frågan! Hur lång tid kan det ta för ett beslut? Hennes far är nu döende i cancer (levern) och känner att hon måste åka hem (Thailand) så fort som möjligt. Vad kommer att hända med hennes ansökan? Måste hon fota och ta fingeravtryck nere i BKK. ? Eller kommer det att vara kört!!! Hennes 2års UT gick ut 18 feb i år. Är det någon som vet hur man ska eller kan göra? Vi har varit ett par sedan april 2011. Tacksam på förslag.

Tror det säkraste i ert fall är att ringa MIG. Din flickvän behöver ju inte stanna här i väntan på, men kan bli svårt att komma tillbaks innan beslut (det borde inte vara problem att fixa på ambassaden). Ta med kopia på ansökan när hon ska lämna landet sår man ser att hon är här legalt.

Ringde i dag, men som vanligt inget vettigt svar!! Sambon skulle fixa läkarintyg som skulle skickas till MIG. Men kunde inte lova snabbare handläggning. Chansar nog att åka ändå och försöka ta med ambassaden när ev ett beslut kommit här.

Ja förtur är la inte lika vanligt längre pga höga trycket på Mig, kan vara väntan i flera månader på PUT numera jämfört max 5 dagar när vi sökte 2013.

Dock bara bita i sura äpplet och du får kanske ta en resa om det tar lång tid.

Ringde i dag, men som vanligt inget vettigt svar!! Sambon skulle fixa läkarintyg som skulle skickas till MIG. Men kunde inte lova snabbare handläggning. Chansar nog att åka ändå och försöka ta med ambassaden när ev ett beslut kommit här.
Ligger pappan för döden skulle jag inte tveka utan att dra. Men jag skulle inte nöja mig med det svar ni fick på MIG.

Vad ska utredas? Är det inga oklarheter och ni lever tillsammans vad är problemet.

Ligger pappan för döden skulle jag inte tveka utan att dra. Men jag skulle inte nöja mig med det svar ni fick på MIG.

Vad ska utredas? Är det inga oklarheter och ni lever tillsammans vad är problemet.
Fick tag på en beslutsfattare i Uppsala, verkligen trevlig och hjälpsam. Hittade ett gammalt beslutsdokument ifrån 2013 å hitta ett namn och prova söka henne. Kunde inte göra nåt men fick ett nr till någon inom specialgruppen inom MIG med sådana här ärenden. Teletid mellan 10-11 Bara å hänga på luren imorrn.

Senast redigerad av en moderator:
Du ska fota o ta fingeravtryck på mig i sverige innan hon åker sen skickar du uppehålskortet till henne i Thailand jag ansökte om förlängning 2 januari 2016 fota o fingeravtryck sambon åkte hem till Thailand 12 januari ut 2 år gick ut 1 februari fick svar idag 25 februari hon fick förlängning ut 1 år hade varit hemma i Thailand 7 mån på 2 år

Kunde jag låta bli? not....

Du ska fota o ta fingeravtryck på mig i sverige innan hon åker

och varför behövs ditt foto och fingeravtryck???????

Kunde jag låta bli? not....

Du ska fota o ta fingeravtryck på mig i sverige innan hon åker

och varför behövs ditt foto och fingeravtryck???????
Jag tänkte samma sak men lät bli att kommentera ... men så fel det kan bli om man inte skriver förkortningen med stora bokstäver!

Liknande trådar

Svar
2
Visningar
2 K
เพ็ญ

Tillbaka
Topp