Den nya regeringen ska undersöka möjligheten till förlängning av turistvisum till 90 dagar.

En annan fördel med att Non O Spouse Visa är att man inte behöver ha någon bokad flygbiljett (eller returbiljett) ut från Thailand vid ansökan av visumet eller krav på att visa vid incheckningen på väg till Thailand. Döremot så behöver man dock sannolikt (ofta i alla fall) behöva visa sitt Non- Immigrant O E-visa vid incheckningen och naturligtvis då man passerar Thai Immigration vid ankomsten på t.ex. Suvarnabhumi flyplatsen för att få sin 90 dagars stämpel i passet. Är medveten att returbiljetten kan bli dyrare än om man bokat tur och retur men ibland så vill man kanske bara åka och bestämma sig når man är i Thailand hur länge man vill stanna efter man varit där några månader…Går nu även boka Flex eller Full Flex tur och retur biljett men de ligger ju ofta betydligt högre i pris än standard biljetterna..-
Jag skiver alltid ut visumet och ger det till Immigrationstjänstemannen som ska stämpla mitt pass.

När jag bokade nyligen vart det billigare att boka enkel ner med Qatar hem med Thai än t.o.r med någon av bolagen. Men generellt är det nog dyrare med enkelbiljetter.

Jag skiver alltid ut visumet och ger det till Immigrationstjänstemannen som ska stämpla mitt pass.

När jag bokade nyligen vart det billigare att boka enkel ner med Qatar hem med Thai än t.o.r med någon av bolagen. Men generellt är det nog dyrare med enkelbiljetter.
Det är ett krav att ha E-visumet utskrivet på papper och brukar skriva ut så jag har några stycken i det fall någon skulle kräva att de vill behålla ett exemplar.

Jag har själv rest mycket med Qatar Airways i jobbet och även privat och på just detta bolaget sett att det många gånger inte har varit mycket att tjäna på att boka tur och retur biljetter. När jag däremot senast kollat på att resa med Thai Airways i september och resa hem i december innan jul så har det varit väsentligt lägre totalpris med att boka tur och retur biljett än två enkelbiljetter har jag noterat.

Om du skaffar ett 90 dagars non-o spouse visa och förlänger det med 60 dagar så blir det ju typ 5 månader och du vill slippa "gränslöpning".

Hade du sökt 60 dagars förlängning på 30 dagars exemption? jag trodda men måste åka in på Non-O för att få förlänga 60 dagar.
tycker det verkar jobbigt detta med visum, utan visum nu, 30 dagar, kanske blir 60 dagar, som gift med en thai så får jag 60 dagar förlängning

tycker det verkar jobbigt detta med visum, utan visum nu, 30 dagar, kanske blir 60 dagar, som gift med en thai så får jag 60 dagar förlängning
Jag tycker det är jätte smidigt att skaffa visum numera då man inte behöver besöka ambassaden. Förmodligen lättare än att söka 60 dagars förlängning. Det är väl typ samma dokument du behöver gissar jag. Just non-o kan ju också vara en fördel att ha om man vill skaffa bankkonto, körkort med mera.

Då kan du vara 4 månader i Thailand utan visum snart!
Jag har bara sett att man som gift med en Thai kan få 60 dagars förlängning med ett Non Immigrant O Visa som bas. Med Visa Exempt 30 eller 60 dagar eller Tourist Visa i botten så är det kanske bara möjligt att även som gift med en Thai att enbart få en 30 dagars förlängning på ett lokalt immigration kontor i Thailand? Utöver detta eller alternativt så finns ju dock möjligheten att göra s.k. Border Run.

Vid ansökan av Non Immigrant O Visa som gift krävs dock att man bifogar ett Marriage Certificate (enbart ett sådant thailändskt?) vilket man inte kan få utfärdat av t.ex. skattemyndigheten i Sverige där det endast går att få Personbevis ifrån som inte blev accepterat som underlag för att få utfärdat ett Non O Visa märke jag…Klarade dock att få godkänt med att bifoga svenska ambassaden i Bangkok intyg om att vi var gifta i Sverige. Detta intyg på engelska fick även översättas till thailändska och båda stämplas på Ministry of Foreign Affairs i Bangkok vilket tog ca 3 veckor! Jag vet att några säger detta går fort och så var det nog tidigare men det är normalt inte så numera. Bifogar en två minuter lång Youtube om detta.

Har svagt för mig att jag läst någonstans att inkomstkraven vid Visa inte gäller samma eller alls om mannen är Thai och frun utlänning men hittar det inte just nu.

Lite mer om det där med att bli thailändsk medborgare om man som kvinna är gift med en thailändsk man:

Har svagt för mig att jag läst någonstans att inkomstkraven vid Visa inte gäller samma eller alls om mannen är Thai och frun utlänning men hittar det inte just nu.

Lite mer om det där med att bli thailändsk medborgare om man som kvinna är gift med en thailändsk man:
Ja jag undrar dock hur det är idag? Min svågers fru är från Laos och har hållt på många år med WP och visum, hon har inte fått nåt thaimedborgarskap, hon har även 2 barn som är födda i Thailand och är thailändska medborgare.
Dom har väl vart ihop ca 10 år, bodde ju hos oss ett tag, hon fick ta bussen och göra visa run.

Fast blev det väl två gånger över gränsen? Utan Visum.
en inresa utan visum ger 1 månad, förlänger på IM med 2 månader=3 månader, över gränsen och tillbaka ger mig 1 månad, sen kan jag förlänga på IM som ger ytterligare 2 månader....alltså en resa över gränsen som ger totalt 6 månader.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp