Garantipension för utlandsboende dras in 2023

Du verkar inte riktigt vara med i racet.

En kroniskt sjuk person har sjukbidrag som sedan övergår i garantipension om personen uppnår pensionsåldern.

Du tycks ju vara emot att dessa människor ska ha rätt till garantipensionen om dom bor i Sverige. Det vill säga dom ska tvingas gå till socialen.

BTT

Racet till mest i bidrag eller?
Nä, där ligger du nog en bra bit före mig.

Du tycks ha grava problem med läsförståelsen, jag skrev ju nyligen att jag gärna sett en fördubbling till svenska pensionärer. På vilket sätt är detta att vara emot människor med garantipension?
Förresten, du har ju tidigare skrivit att det räcker gott med 20k baht/månad i Thailand (eller liknande summa) så varför gnäller du om mer än du behöver?

/ SatanG

Senast ändrad:
Är det mer acceptabelt då om dom stannar i Sverige?

BTT
Hej

Det är tydligen en ganska allmän uppfattning.

Själv tycker jag kanske att en person som är född och uppväxt i Sverige som har levt med en kronisk sjukdom hela sitt liv också borde kunna få bosätta sig utomlands på ålderns höst även om dennes ”pension” utgör en s.k garantipension, så jag är lite med på ditt resonemang, man borde inte ”straffas” för att ha varit sjuk större delen av sitt liv.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Plockar man bort ex socialbidraget som en del politiker på högerkanten vill då ska du se att kriminaliteten rusar iväg och man lär väl inte ens gå säker när man handlar på ICA.

BTT
Nu vill jag inte diskutera sakpolitik, men kan du inte vänligen redogöra redogöra för dina fantasier. Vem vilka och när har detta uttrycks i ett partiprogram. Rent nonsens skall du veta, Svenska samhället fungerar inte utan någon form av socialbidrag, däremot skall det ställas krav för att kunna erhålla dessa, det har vissa partier på höger/mitten kanten klargjort. Man skall inte kunna leva i 20 år i landet , inte lära sig språket, inte vilja jobba eller överhuvudtaget vilja anpassa sitt liv efter Svenska normer och värderingar. Detta måste väl ändock ses som en självklarhet. Man får tyvärr en känsla av att du själv inte bidrar så mycket till svenska skatteintäkter, då skulle du nog se annorlunda på samhällets snyltare.

Hej

Det är tydligen en ganska allmän uppfattning.

Själv tycker jag kanske att en person som är född och uppväxt i Sverige som har levt med en kronisk sjukdom hela sitt liv också borde kunna få bosätta sig utomlands på ålderns höst även om dennes ”pension” utgör en s.k garantipension, så jag är lite med på ditt resonemang.

Mvh isan lover

Absolut men du vet på forumen finns ett antal medlemmar som inte unnar någon gott i livet.

Om det är av ren avundsjuka eller elakhet låter jag vara osagt.

Reinfeldt skrev en bok en gång som heter det sovande folket där han bla ansåg att ingen ska ha bidrag mer än vid svältgränsen och att sveska folket består av fuskare som egentligen enbart utnyttjar systemet.
Sen har det ingen betydelse om vissa har verkligt kroniska sjukdomar. Dom är ändå fifflare och snyltare på samhället

BTT

Nu vill jag inte diskutera sakpolitik, men kan du inte vänligen redogöra redogöra för dina fantasier. Vem vilka och när har detta uttrycks i ett partiprogram. Rent nonsens skall du veta, Svenska samhället fungerar inte utan någon form av socialbidrag, däremot skall det ställas krav för att kunna erhålla dessa, det har vissa partier på höger/mitten kanten klargjort. Man skall inte kunna leva i 20 år i landet , inte lära sig språket, inte vilja jobba eller överhuvudtaget vilja anpassa sitt liv efter Svenska normer och värderingar. Detta måste väl ändock ses som en självklarhet. Man får tyvärr en känsla av att du själv inte bidrar så mycket till svenska skatteintäkter, då skulle du nog se annorlunda på samhällets snyltare.

Röstar du möjligen på SD?

BTT

Absolut men du vet på forumen finns ett antal medlemmar som inte unnar någon gott i livet.

Om det är av ren avundsjuka eller elakhet låter jag vara osagt.

Reinfeldt skrev en bok en gång som heter det sovande folket där han bla ansåg att ingen ska ha bidrag mer än vid svältgränsen och att sveska folket består av fuskare som egentligen enbart utnyttjar systemet.
Sen har det ingen betydelse om vissa har verkligt kroniska sjukdomar. Dom är ändå fifflare och snyltare på samhället

BTT
Hej

Jag tror att dom flesta egentligen vill hindra invandrare att flytta hem och lyfta sina garantipensioner i hemlandet, men då glömmer att det även kan komma att påverka ex.vis infödda svenskar med en kronisk sjukdom eller ett handikapp av något slag.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att dom flesta egentligen vill hindra invandrare att flytta hem och lyfta sina garantipensioner i hemlandet, men då glömmer att det även kan komma att påverka ex.vis infödda svenskar med en kronisk sjukdom eller ett handikapp av något slag.

Mvh isan lover

Tror inte dom bryr sig så mycket bara "bl***ejävlarna" inte kan sko sig på svenska skattebetalares bekostnad.

BTT

Senast redigerad av en moderator:
Röstar du möjligen på SD?

BTT
Jag är framförallt skattebetalare och har aldrig lyft ett bidrag i mitt liv, förutom då att min hustru har haft förmånen att få barnbidrag, det är nämligen kvinnan som får detta. Vad jag röstar på har inte ett smack med saken att göra, jag anser man skall göra rätt för sig, inte låta andra betala ditt röka och maten på ditt bord. Har aldrig legat samhället till last. Och accepterar heller inte att andra infekterade av latmaskar gör det

Jag är framförallt skattebetalare och har aldrig lyft ett bidrag i mitt liv, förutom då att min hustru har haft förmånen att få barnbidrag, det är nämligen kvinnan som får detta. Vad jag röstar på har inte ett smack med saken att göra, jag anser man skall göra rätt för sig, inte låta andra betala ditt röka och maten på ditt bord. Har aldrig legat samhället till last. Och accepterar heller inte att andra infekterade av latmaskar gör det

Latmaskar ja.

Där kom det. Jag bara väntade på det.

Finns säkert massor av arbetsskygga individer i Sverige som utnyttjar systemet men att alla bidragstagare är lata oduglingar är väl ändå att generalisera grovt.

Finns ju massor av människor med olika problem, inte minst alla missbrukare som är fast i skiten. Fast dom har väl bara sig själv att skylla?

Reinfeldt ville ju tvinga ut svårt cancersjuka på arbetsmarknaden och andra med svåra sjukdomar. Men det är väl oxå deras eget fel?

Jag brukar inte bli irriterad på nätet men när sådana personer som du dyker upp i all din förträfflighet och börjar slå på dom svaga i samhället då kan jag inte tiga.

BTT

Latmaskar ja.

Där kom det. Jag bara väntade på det.

Finns säkert massor av arbetsskygga individer i Sverige som utnyttjar systemet men att alla bidragstagare är lata oduglingar är väl ändå att generalisera grovt.

Finns ju massor av människor med olika problem, inte minst alla missbrukare som är fast i skiten. Fast dom har väl bara sig själv att skylla?

Reinfeldt ville ju tvinga ut svårt cancersjuka på arbetsmarknaden och andra med svåra sjukdomar. Men det är väl oxå deras eget fel?

Jag brukar inte bli irriterad på nätet men när sådana personer som du dyker upp i all din förträfflighet och börjar slå på dom svaga i samhället då kan jag inte tiga.

BTT
Reinfeldt är en sopa, och är skyldig till mycket elände i Sverige. Instämmer :) Var skrev jag föresten detta "men att alla bidragstagare är lata oduglingar är väl ändå att generalisera grovt. "

Var hon så ung när hon kom till Sverige att hon fick barnbidrag?;)

Garantipension uppbär man om kam inte kommer upp till den stipulerade summan som anses som existensminimum , behöver inte alls vara sjuka, Jag vet som tidvis bor i Thailand och lever på garantipension, den jag tänker på har bara en åkomma, Infekterad av Latmask.
Såna skall bli av med sina bidrag ASAP.
Jag får lite över existensminimum i pension, ska jag känna mig orolig ? :unsure:

Hon fick utbetalt barnbidrag för vår son, det är alltid modern om hon finns som får bifdraget utbetalt i stt namn .. men det var ju fyndigt . Hon var just fyllda 20 och jag 39 bast :laugh2:

Varför utbetalas det bara till modern?
Det borde ju utbetalas till vårdnadshavare, man eller kvinna, och är för barnen och inte föräldrarna.
Kvittar väl för mig, bara nyfiken.
I Thailand fick vi barnbidrag tills barnen fyllde 6 år.

/ SatanG

Varför utbetalas det bara till modern?
Det borde ju utbetalas till vårdnadshavare, man eller kvinna, och är för barnen och inte föräldrarna.
Kvittar väl för mig, bara nyfiken.
I Thailand fick vi barnbidrag tills barnen fyllde 6 år.

/ SatanG
Det går att flytta men förvalt går det till mamman. Dagisräkningen däremot går förvalt till pappan. Jämlika Sverige :laugh2:

Tillbaka
Topp