Gitarrplinkerier på låg nivå

Hmm, kursboken lyckades pricka exakt rätt på årstid.
Jag slog upp Workshopboken för det kapitel jag är i och den här dök precis upp där.
Public Domain står det, så den skall vara ok posta här.

1608642458105.png

Om man tar F, och håller samma position fast på 3:e bandet så har man ett G. Ger man fan i att trycka ner fingret på D-strängen, så har man G7. Om man dessutom då lägger till 6:e bandet på B-strängen, så ”förstärker” man nog ”7-känslan”

När man lägger hela fingret över alla strängar, som vanligt pekfinger och sedan sätter du de andra fingrarna på resterande.
Det kan vara mer avslappnat för en del ackord.
G7 som vi talade om kan man tydligen ta på nio olika sätt. Det är ett G där man lägger till tonen F i ackordet.
G7 Guitar Chord - 9 Ways To Play This Chord - National Guitar Academy

Att lära sig spela gitarr skall man inte underskatta, det är rätt mycket att lära sig.

När man lägger hela fingret över alla strängar, som vanligt pekfinger och sedan sätter du de andra fingrarna på resterande.
Det kan vara mer avslappnat för en del ackord.
G7 som vi talade om kan man tydligen ta på nio olika sätt. Det är ett G där man lägger till tonen F i ackordet.
G7 Guitar Chord - 9 Ways To Play This Chord - National Guitar Academy

Att lära sig spela gitarr skall man inte underskatta, det är rätt mycket att lära sig.

Barré ackord är bra att träna.
Fördelen med en gitarr är ju att du håller samma position på fingrarna. Du bara flyttar hela positionen till den plats du vill.

Det kan säkert vara knepigt i början med barré, men det går nog fort att ordna.

Barré ackord är bra att träna.
Fördelen med en gitarr är ju att du håller samma position på fingrarna. Du bara flyttar hela positionen till den plats du vill.

Det kan säkert vara knepigt i början med barré, men det går nog fort att ordna.
Ja Barre" är nog urmoders ackordet, det kom nog redan för 10000 år sedan, typ "smoke on the mountain"! Eller galna tåget!

Lite lätt förklarat så kan man fixa dessa klocktoner genom att lätt beröra t.ex 12:e bandet, vilket är lättast.
Det blir dubbla frekvensen mot lös sträng eftersom man skapar en nod extra på halva avståndet mellan stall och sadel.
Det går givetvis att göra det samma på 1/4-del 1/8-del och andra kombinationer.

Sedan kan man ”gräva” lite med plektrumet och ordna dessa toner med hjälp av tummen på plektrumhanden. Där kan man få till allt möjligt om man känner för det.

Lite lätt förklarat så kan man fixa dessa klocktoner genom att lätt beröra t.ex 12:e bandet, vilket är lättast.
Det blir dubbla frekvensen mot lös sträng eftersom man skapar en nod extra på halva avståndet mellan stall och sadel.
Det går givetvis att göra det samma på 1/4-del 1/8-del och andra kombinationer.

Sedan kan man ”gräva” lite med plektrumet och ordna dessa toner med hjälp av tummen på plektrumhanden. Där kan man få till allt möjligt om man känner för det.

Jag sitter och gräver efter rätt dist för Merry Christmas här. Är ju jul snart, så tänkte impa på iaf min fru. Sedan lär det bli fler som håller för öronen tror jag.
Vi skall ha en form av knytkalas här på gården över jul.
Jag har suttit och tränat hela dagen, så nu börjar jag simma omkring bland strängarna utan styrsel då hjärnan tröttnat. Det brukar ofta ge sig bättre till dagen efter.

Jag sitter och gräver efter rätt dist för Merry Christmas här. Är ju jul snart, så tänkte impa på iaf min fru. Sedan lär det bli fler som håller för öronen tror jag.
Vi skall ha en form av knytkalas här på gården över jul.
Jag har suttit och tränat hela dagen, så nu börjar jag simma omkring bland strängarna utan styrsel då hjärnan tröttnat. Det brukar ofta ge sig bättre till dagen efter.

Ska du dista så är det bäst med powerchords. Lättast också

Jo, men min tanke var att spela melodin distad.
Nu har jag ett problem att jag inte riktigt fått till det med att stoppa strängen väl avvägt. Blir lät antingen klonk eller ringer för länge så allt skär sig när för många toner klingar samtidigt.
Jag använder en Sledge Hammer dist in i en Fire Breather. (mjukvaran).
Låter ok, men träning.
Upptäckte att hårdare pektrum passade. Jag har haft medium hittils, men fick för mycket pektrumljud så tog en Extra Heavy istället. Stadigt lärande.

Jag använder en Sledge Hammer dist in i en Fire Breather. (mjukvaran).
Låter ok, men träning.
Upptäckte att hårdare pektrum passade. Jag har haft medium hittils, men fick för mycket pektrumljud så tog en Extra Heavy istället. Stadigt lärande.
Plåt 3 mm skall det va i "pelkttrum"! :beer: Rostfritt är bäst men -Harox 400 går åxå!:beer:

Tillbaka
Topp