Gitarrplinkerier på låg nivå

Jag kör oftast med Dunlop 1,5mm (grön med krokodil)
Vet inte vad det blir i den modell jag har, Paramount den också, följde med ett sortiment till en capo jag köpte.
1.3mm är den på skjutmåttet iaf, så det är säkerligen liknande.
Medium var 0.85 runtikring och för mjuk.
Jag började på rätt mjuk men har bit för bit hela tiden fasat mot hårdare.
Jag tittade vad jag har lagt in min Lazada korg för att handla och där fanns den. Jag gissar att det är exakt den du talar om. Nu vet man aldrig om det är äkta, men det ser bra ut på bilden iaf.
Edit, nu ser jag det var en skölpadda på den jag hade i korgen. Dessutom 0.88, jag får se om jag hittar krokodiler med 1,5mm
1608726531262.png

Vet inte vad det blir i den modell jag har, Paramount den också, följde med ett sortiment till en capo jag köpte.
1.3mm är den på skjutmåttet iaf, så det är säkerligen liknande.
Medium var 0.85 runtikring och för mjuk.
Jag började på rätt mjuk men har bit för bit hela tiden fasat mot hårdare.
Jag tittade vad jag har lagt in min Lazada korg för att handla och där fanns den. Jag gissar att det är exakt den du talar om. Nu vet man aldrig om det är äkta, men det ser bra ut på bilden iaf.
Edit, nu ser jag det var en skölpadda på den jag hade i korgen. Dessutom 0.88, jag får se om jag hittar krokodiler med 1,5mm
1608726531262.png
Det där ser ut som ett 0,88 enligt bild. Det står ju längst ner på plektrumet och även Jim Dunlop, Color Family .88mm

Och för dig som rekomenderar Jazz lite då och då hittade jag,
Jazz (Lazada har lite av varje)
1608727814633.png
Inget fel på dessa heller. Passar dock inte for min del, då jag har min egna twist på hur man håller ett plektrum och använder det samma.
Funkar säkert till Audi.

För min del så ska det vara bra med friktion där man har fingrarna och ett tjockt plektrum är att föredra så länge jag inte ska köra rena halleluja-ackord på en stålsträngad

Så här håller jag i plektrumet. Sedan rör jag på fingrarna ganska mycket och inte på något direkt skolat vis.

7B573FCE-772D-4D28-8907-A461FE1C9567.jpeg

Inget fel på dessa heller. Passar dock inte for min del, då jag har min egna twist på hur man håller ett plektrum och använder det samma.
Funkar säkert till Audi.

För min del så ska det vara bra med friktion där man har fingrarna och ett tjockt plektrum är att föredra så länge jag inte ska köra rena halleluja-ackord på en stålsträngad

Så här håller jag i plektrumet. Sedan rör jag på fingrarna ganska mycket och inte på något direkt skolat vis.

7B573FCE-772D-4D28-8907-A461FE1C9567.jpeg
Det berömda Ume greppet med 3 finger! :clap_tranparent: :nerd_transparent::kewl_transparent:

Jag har precis beställt denna.
1608799404136.png

Kan jag spela så jag utnytjar den, nej.
Men den förstärkare jag har är bra på rent ljud och har 40W.
Overdriven i den låter bara spruket och metalliskt, går säkert för viss musik, men generellt låter den illa.
Jag har kört på datorn och gillar både Guitar Rig och Amplitube, de kan genom datorn ge mer effekter än vad denna effektgererator kan ge.
Men lite som Andrej. med den här kan jag köra utan att starta datorn, bara slå på förstärkaren och köra.
Jag kan också köra hörlur direkt på den där och slipper starta något utöver detta, om jag önskar.
Jag tror den ger mer frihet och att köpa pedaler stycket för varje efekt lockar inte. Priset på 1924 tbh med fri frakt låg också inom min budget för den här månaden. Det är jul trots allt.

God Jul på er.

Jag har precis beställt denna.
1608799404136.png

Kan jag spela så jag utnytjar den, nej.
Men den förstärkare jag har är bra på rent ljud och har 40W.
Overdriven i den låter bara spruket och metalliskt, går säkert för viss musik, men generellt låter den illa.
Jag har kört på datorn och gillar både Guitar Rig och Amplitube, de kan genom datorn ge mer effekter än vad denna effektgererator kan ge.
Men lite som Andrej. med den här kan jag köra utan att starta datorn, bara slå på förstärkaren och köra.
Jag kan också köra hörlur direkt på den där och slipper starta något utöver detta, om jag önskar.
Jag tror den ger mer frihet och att köpa pedaler stycket för varje efekt lockar inte. Priset på 1924 tbh med fri frakt låg också inom min budget för den här månaden. Det är jul trots allt.

God Jul på er.

Lite lätt delay och compressor fungerar fint till solo.
Blir säkert bra

Japp, här kom det.
Man behöver kanske inte sex fingrar, men bygga om handen är ingen dum ide.
1609073760829.png

Pekfinger på både EB, tummen från ovansidan för E på 6 för varken ring eller lång når dit.
.långfinger på G, ring kan man glömma för den är tätt mot lången och sedan behöver någon knipsa av lillfingret med en tång och flytta den ca två band ned och lägga den över DA.
Fixat. Enkelt?

Eller, lägga pekfinger över alla på första bandet och placera övriga, vilken är bästa metoden?
Barré talade vi om, vill jag minnas.

Senast ändrad:
Japp, här kom det.
1609073760829.png

Pekfinger på både EB, tummen från ovansidan för E på 6 för varken ring eller lång når dit.
.långfinger på G, ring kan man glömma för den är tätt mot lången och sedan behöver någon knipsa av lillfingret med en tång och flytta den ca två band ned och lägga den över DA.
Fixat. Enkelt?

Eller, lägga pekfinger över alla på första bandet och placera övriga, vilken är bästa metoden?
Själv funderat på att ta upp plinkandet, lärt mig ackorden i mellanstadiet och spelade bas med våran lokala hit kort stund typ en timma ;) som gick "god helg sup och svälj det är Fredagskväll" men gick inte hem hos hem och skola då vi var 15 år ;)

Själv funderat på att ta upp plinkandet, lärt mig ackorden i mellanstadiet och spelade bas med våran lokala hit kort stund typ en timma ;) som gick "god helg sup och svälj det är Fredagskväll" men gick inte hem hos hem och skola då vi var 15 år ;)
Eftersom du inte skall tillbaks ut på sjön, på ett tag iaf, kanske det skulle vara en bra idé.
Det finns massvis med youtube för att hjälpa, men vill du ha en mer handfast, kan jag säkert dela ut min på Google drive till dig. Säg till om du vill ha, så fixar jag. Jag lär RARa den då det är både videos och böcker i pdf form.
Det är en bra sysselsättning när man är för sig själv en stund, men också en stämningshöjare på gemenskap.

Jag började inte för att jag förväntar mig bli någon stjärna, utan mer för att när jag t.ex diggar min musik här, kunna spela med. För gammal för att kunna bli bra, men tillräckligt för att själv kunna digga och spela med i min musik, det... :beer:

Japp, här kom det.
1609073760829.png

Fixat. Enkelt?

Pekfinger rakt över är väl oftast det bästa. Annars kan det bli knepigt med ett F7

Pekfinger rakt över är väl oftast det bästa. Annars kan det bli knepigt med ett F7
Jo så är det, bästa lösningen är att behålla fingrarna i behåll.
Känner mig lite lätt irriterad på min egen kropp. Melodin går hyfsat för där kan jag flytta handen.
Ackorden är lite luriga, iaf så länge man skall ta dem fullt ut och inte förenklat.
Mitt pekfinger är sargat på sidan av träna Barré, men får ändå stumma toner för sidan är för knölig för att hålla strängarna över hela bandet.

Tillbaka
Topp