Gubben och Tunan.

 
Fanns inget virke i lager med vår kravspec, dom tar hem och det tar två dagar.

Kamagong eller Kalimba Got om dom skrev så jag förstod.
En okänd sort för mig.

Axelröret är på plats med sina bambulager.
Motorn fastsatt med nylonlinor. ;):(
Kanske bara tillfälligt för injustering.?
Fast vem vet....

IMG_20201201_105210.jpg


IMG_20201201_104739.jpg


IMG_20201201_104835.jpg


IMG_20201201_093326.jpg
 
Inget virke idag, jag hann med att dammsuga och grunda en sektion med epoxy i alla fall.
Blir nog tomgång i morgon då två grisar ska uppgraderas till Lechon...

Inköpen av det som fattas maskinellt blir nog klart i morgon.
Min leverantör i Manila gör ett bra jobb men det är ett riktigt pussel.
Hopplockade begagnade delar från Mitsubishi, Isuzu och Toyota där hälften är i tum/fot och resten i cm/m utom volym där allt är i liter upp till 2, sen tar gallon över.
Hur enkelt och logiskt som helst.
Covid-19 låser fast mig hemma så det är bilder och skisser fram och tillbaka.
Alldeles för tidigt att bryta ihop.

IMG_20201202_081838.jpg
 
Idag så skulle dom ut och börja fiska igen, redan nio på morgonen var båten klar med näten lastade.
Bara att vänta in högvatten.
Men det fanns ju dötid, så man fortsatte på gårdagens fest.
Fisket blir uppskjutet i alla fall.
Dessa gubbar super omkull mig i alla fall, trots halva kroppsvikten.

Nu har dom lånat av frun, ett förskott från nästa lön.

IMG_20201205_130156.jpg


IMG_20201205_130121.jpg


IMG_20201205_125719.jpg


IMG_20201205_125818.jpg
 
Själv har jag spacklat och mättat ändträ på plywood i båten med utspädd epoxy.
Virket kom idag, en sort som används främst till möbler.
Dom levererade rätt i alla fall
8 dos por tres,10 dos por dos, 10 uno por dos.
16 feet long...
Dyrt i alla fall för den lilla mängden.
Virke i Sverige är mycket billigare...

IMG_20201205_115555.jpg


IMG_20201205_130007.jpg
 
Nu är min beställning på väg från Manila.

I mångas ögon helt onödiga prylar som tank, bränslefilter och ljuddämpare.
Kostar bara pengar......

Bara att kämpa på och säga att det är min båt och ingen annans.
Blir nog en chock när jag kommer att seriekoppla två bränslefilter...
Körde med tre avskiljare/filter i Sverige, men där är kondens ett större bekymmer.

IMG_20201204_153905.jpg


IMG_20201204_153927.jpg
 
Regimskifte på gång?

Verkar som frun tröttnat på att vara VD och ta alla beslut. (förskott och lån).
Hon lämnade över vår kassa över fisket på över 25.000p och ville att jag skulle sköta affärerna i fortsättningen.
Klokt, jag varken lånar ut eller ger förskott utan pant eller säkerhet.
 
Nu är min beställning på väg från Manila.

I mångas ögon helt onödiga prylar som tank, bränslefilter och ljuddämpare.
Kostar bara pengar......

Bara att kämpa på och säga att det är min båt och ingen annans.
Blir nog en chock när jag kommer att seriekoppla två bränslefilter...
Körde med tre avskiljare/filter i Sverige, men där är kondens ett större bekymmer.

IMG_20201204_153905.jpg


IMG_20201204_153927.jpg
Ett förslag, parrallell koppla bränslefilter med en kran till varje, om stopp i ena bara att skifta över till det andra, skönt i hårt väder att slippa skruva å lufta
 
Det har varit på tomgång ett tag.
Byggaren fick dödsfall i familjen och det får man respektera.
Även min leverans från Manila är försenad, lastbilen åker inte förrän full last.

I alla fall går det framåt med vissa besvär.
Polletten ramlar inte ner tyvärr.

Golvet till styrhytten var en sån sak.
Det gick inte att få den höjd jag ville, så det blev att visa hur fel dom tänker.
Den nedre nivån är mitt krav.
En färdig ram var tillverkad men som tur gick den inte in i det smala öppningen akterut.

IMG_20201209_111605.jpg


IMG_20201209_110753.jpg


IMG_20201209_133652.jpg
 
Nu är det löst och jag anar att dom skäms något.
Blev riktigt bra.

IMG_20201210_162421.jpg

Själv har jag gjort en balk för att fästa kylaren.
Känns bra.. :)


IMG_20201210_155558.jpg


IMG_20201209_190649.jpg
diesel temp är runt 80 c
Nu är det löst och jag anar att dom skäms något.
Blev riktigt bra.

IMG_20201210_162421.jpg

Själv har jag gjort en balk för att fästa kylaren.
Känns bra.. :)


IMG_20201210_155558.jpg
Diesel bör hållas ca 80 grader c hoppas det funkar med en kylare ,trevligt att följa detta bygge å durken blev i bra höjd.
 
diesel temp är runt 80 c

Diesel bör hållas ca 80 grader c hoppas det funkar med en kylare ,trevligt att följa detta bygge å durken blev i bra höjd.
Om jag minns rätt var Volvo Penta 85-90 grader.
Min tidigare grävare med en Perkins runt 90 grader.

Jag är inte orolig över detta. Fast jag vet faktiskt inte hur termostaten är?

Fler detaljer är på gång...
 
De interna spänningarna i besättningen är kvar.
Mycket negativt och dom har sumpat en hel vecka i bråk och festande mot inkomster från fisket.
Alla är förlorare och några har ju tagit krediter på kommande inkomst.
Kapten Oskars fru tycker vi ska sälja båten med redskap för 250k.
Vi håller med och finns det en köpare får den ta över bråken.
 
De interna spänningarna i besättningen är kvar.
Mycket negativt och dom har sumpat en hel vecka i bråk och festande mot inkomster från fisket.
Alla är förlorare och några har ju tagit krediter på kommande inkomst.
Kapten Oskars fru tycker vi ska sälja båten med redskap för 250k.
Vi håller med och finns det en köpare får den ta över bråken.
Detta med kylning, jag var delägare på en segelskuta för länge sedan där hade vi ett kopparrör på utsidan som kylning motorn var en Scania d11
 
Detta med kylning, jag var delägare på en segelskuta för länge sedan där hade vi ett kopparrör på utsidan som kylning motorn var en Scania d11

Hej

Detta kopparrör på utsidan av skrovet gör man ju av flera anledningar, dels slipper man ju köra saltvatten i motorn med en slinga, sen kan man ju ha glykol i slingan vilket är en fördel på vintern.

Mvh isan lover
 
De interna spänningarna i besättningen är kvar.
Mycket negativt och dom har sumpat en hel vecka i bråk och festande mot inkomster från fisket.
Alla är förlorare och några har ju tagit krediter på kommande inkomst.
Kapten Oskars fru tycker vi ska sälja båten med redskap för 250k.
Vi håller med och finns det en köpare får den ta över bråken.

Hej

Det är svårt och prövande för tålamodet ibland att bedriva verksamhet i U-länder, folk tänker och agerar inte alltid logiskt, låter lite som i Thailand.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är svårt och prövande för tålamodet ibland att bedriva verksamhet i U-länder, folk tänker och agerar inte alltid logiskt, låter lite som i Thailand.

Mvh isan lover
Finns samma problem överallt, även i Sverige, både inom familjer och på arbetsplatser att vissa inte kan samarbeta.
Såg mycket sånt i olika skiftlag där jag jobbade, ibland pratade man inte med varandra och fikade/åt i olika lokaler.
Det handlar inte om logik utan att flera vill bestämma och tycker sig veta bättre än andra.
Ganska vanligt att syskon blir ovänner livet ut.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp