Gubben och Tunan.

Även bambu till "medarna, skidorna" levererade idag 22m färska stänger.

IMG_20201216_141505.jpg

IMG_20201216_141420.jpg

Ja vad bra, du behöver utrymme för alla flytvästar, å de nyttiga som skall drickas, viktiga ting men det löses säkert lycka till.
Ja, man skulle kanske kolla om delar av inredningen från anrika Cat Walk finns kvar, vårt föredetta Bar, Disco, Karaoke och Glädjehus som Coronan stängde ner?

Det är numera ett sågverk Cut Walk.

Kanske någon från bartiden vill mönstra på? :p :cool:

Ja, man skulle kanske kolla om delar av inredningen från anrika Cat Walk finns kvar, vårt föredetta Bar, Disco, Karaoke och Glädjehus som Coronan stängde ner?

Det är numera ett sågverk Cut Walk.

Kanske någon från bartiden vill mönstra på? :p :cool:

Gäller erbjudandet även andra barer, så anmäler jag mig som en lustig gast, medtager egen krok och lina...;):cool: Ska även denna båt tas upp efter avslutade seglingar? vila på land?....

Gäller erbjudandet även andra barer, så anmäler jag mig som en lustig gast, medtager egen krok och lina...;):cool: Ska även denna båt tas upp efter avslutade seglingar? vila på land?....
Båtar tas upp när det är risk för dåligt väder, annars ligger dom för ankar.

Vad du har för erfarenheter av barer kan du bifoga ansökan.
Dock är det ett överskott på arbetslösa katoyer/ladyboys här.
En bra sångröst är meriterande tillsammans att blanda drinkar på rom med ljummen öl och Fanta.

Virket som skulle levereras i torsdags hade inte kommit, frugan åkte till sågen för att kolla varför?
Hon kom hem och sa att de 20 st brädorna vi beställt i 12 fot inte fanns, bara 16 fot...
Suck vi ska ju ändå kapa upp mycket av det i korta bitar på på två fot...
Nu blev det för svårt så vi fick åka tillbaka.
15 brädor av 16 fot blir exakt som 20 av 12 fot.
240 lpm och samma pris.
Tog en minut att fixa till.
Dom skulle łeverera på eftermiddagen.
Tre dagar stillestånd i onödan.

I alla fall har dom fått upp stag och linor som ska bära upp allt som en kabelbro.

IMG_20201220_104836.jpg

Var tillbaka men då fanns ingen där, i alla fall var det lite gjort.

IMG_20201222_112310.jpg

Nu lämnar jag detta en tid, först till färjan och skicka krabborna.
Tidigt i morgon iväg till resorten, första 5 milen med tricycle, sen okänt, kan bli precis vad som helst...

När allt är klart vet jag vad målet är..
Drömmen lever... :) :)

inCollage_20201222_134302972.jpg

Var nere och kollade vad som hänt sen före julen.

Röret för rodret är på plats.

IMG_20201227_140418.jpg

Bambustängerna grundade med epoxy.

IMG_20201227_142720.jpg

Bänkar börjat få rätt utseende.
Nu blir det att skaffa mer virke i morgon.
20 uno por dos i 16 fot längd.

IMG_20201227_143127.jpg

IMG_20201227_140152.jpg

IMG_20201227_140056.jpg

IMG_20201227_140038.jpg

IMG_20201227_135933.jpg
Får verkligen hoppas ni får evig stiltje på era turer.
Vet inte hur sjön är där nere men en plötslig kuling och en sjö in på sidan på en sån båt så sayonara, sådana bänkar hade slitits bort snabbt av sjön då det handlar om otroliga krafter.
Hade inte funkat längs västkusten i Sverige men kanske mer stilla vatten där nere?
Är ju ingen Svensk båtbyggare som planerat den ser man men som sagt andra farvatten så kanske funkar bra där.

Får verkligen hoppas ni får evig stiltje på era turer.
Vet inte hur sjön är där nere men en plötslig kuling och en sjö in på sidan på en sån båt så sayonara, sådana bänkar hade slitits bort snabbt av sjön då det handlar om otroliga krafter.
Hade inte funkat längs västkusten i Sverige men kanske mer stilla vatten där nere?
Är ju ingen Svensk båtbyggare som planerat den ser man men som sagt andra farvatten så kanske funkar bra där.
Många generationer av erfarenhet slår nog dina teorier.
Här byggs båtar för att gå på vågorna och inte genom vågorna.
Sällan att dessa båtar har ett djupgående över 50cm.
Ett 50 fot skrov väger inte mycket.
Byggda i bambu som är oerhört starkt och flexibelt, allt hålls i hop av nylonlinor i 2-3mm som varken nöts eller nöter på trä eller bambu.
Sen har man ett sinnrikt system med stag, master och linor som tar upp krafterna.
Det känns som att åka i en gummibåt.
Nackdelen är totala bredden 12meter som kräver utrymme.
Går en sittbänk sönder så gör man en ny nästa dag.

Byggda i bambu som är oerhört starkt och flexibelt, allt hålls i hop av nylonlinor i 2-3mm som varken nöts eller nöter på trä eller bambu.
Sen har man ett sinnrikt system med stag, master och linor som tar upp krafterna.
Var inte båten jag tänkte på, den ser bra ut! Var bänkarna på sidan och sidovåg.
Du behöver inte bli så irriterad för jag frågar.

Hej

Håller med om att konstruktionen fungerar trots eller snarare tack vare att det egentligen är en stor kanot, var själv skeptisk men efter vårt båtäventyr på Bali så vet jag att dom klarar mycket mer sjö än man kan tro, dom riktigt surfar fram på dom stora dyningarna.

Med uteliggarna är dom nästan omöjliga att slå runt med, men visst fick vi ösa ibland, men bänkarna kommer ju ganska högt upp så tyngdpunkten ändras ju om man har mycket folk ombord, så det gäller väl att fördela passagerarna ganska jämnt, normalt vill man ju ha tyngpunkten centrerad och så lågt som möjligt i en båt formad som en kanot,

Men uteliggarna klarar nog det också och ni går väl ändå inte ut med passagerare om det är dåligt väder.

Mvh isan lover

Hej

Håller med om att konstruktionen fungerar trots eller snarare tack vare att det egentligen är en stor kanot, var själv skeptisk men efter vårt båtäventyr på Bali så vet jag att dom klarar mycket mer sjö än man kan tro, dom riktigt surfar fram på dom stora dyningarna.

Med uteliggarna är dom nästan omöjliga att slå runt med, men visst fick vi ösa ibland, men bänkarna kommer ju ganska högt upp så tyngdpunkten ändras ju om man har mycket folk ombord, så det gäller väl att fördela passagerarna ganska jämnt, normalt vill man ju ha tyngpunkten centrerad och så lågt som möjligt i en båt formad som en kanot,

Men uteliggarna klarar nog det också och ni går väl ändå inte ut med passagerare om det är dåligt väder.

Mvh isan lover
Var just uteliggande bänkar jag undrade över, men dom kanske inte får vågor som vi får, båtkonstruktionen säger jag inget emot då den används världen över där man har brott sjöar ofta vid korallrev som omgärdar en Ö etc.
Men ser faran med dom överhängande bänkarna vid sidosjö.
Jag har sett sjönns krafter många gånger och stål knycklas till som om Tor klappa till.
Vara bara en orokänsla jag fick av erfarenhet med dom överhängande bänkarna men självklart funkar det i fint väder.

Var just uteliggande bänkar jag undrade över, men dom kanske inte får vågor som vi får, båtkonstruktionen säger jag inget emot då den används världen över där man har brott sjöar ofta vid korallrev som omgärdar en Ö etc.
Jag har sett sjönns krafter många gånger och stål knycklas till som om Tor klappa till.
Vara bara en orokänsla jag fick av erfarenhet med dom överhängande bänkarna men självklart funkar det i fint väder.
Sen känns fördelen till varför man använder den båttypen här nere som bortbyggd med all extra vikt som är pålaggd.

Vet många fiskare som lagt extra tyngder ovanför hytten för båten rullar lugnare då.
Värsta du kan göra då tyngden högt upp gör att den rullar lugnare men båten slår lättare runt.
Hade en båt från graverne som tyngde ner mängder där uppe, han skröt hur bra den gick i sjön efter det.
Par veckor efter fastna han me trålen och hela båten slog nästan runt då han ändrat G talet och GZ kurvan.
Dom har ingen stabilitetslära alls och förstod inte.

Hej

Jag tycker inte att dom har så krabb sjö som vi har här i Sverige, ofta är det mer stora sugande dyningar och där passar den här båttypen perfekt, även längden är nog en fördel, har många gånger förvånats över hur mycket sjö dom klarar, inte minst när man går ut ifrån land genom vågorna och surfar in i på vågorna.

Men dom är helt klart mer lämpade att gå mot eller med vind och vågor än att ta sjön sidledes, sen ligger ju även yrkesfiskarna med den här båttypen iland om det är taskigt väder, perioderna med dåligt väder är väl också mer årstidsbundna i tropikerna.

Mvh isan lover

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp