Helt grön på detta, detta var inte min mening

Lite olika med syftet med uppehållstillståndet...då första tiden skall bekostas helt av inbjudaren. Gäller även besök som flytta till. Kanske bra att köra Visa besök först om mer brott att få vara tillsammans i Sverige. Och i nästa steg gp på UT processen?
Ja att bryta upp helt och flytta till Sverige är ett stort steg så att gå direkt på en UT ansökan är en djärv satsning.

Att söka visum och komma på besök först och känna sig för är klokt.

Ja att bryta upp helt och flytta till Sverige är ett stort steg så att gå direkt på en UT ansökan är en djärv satsning.

Att söka visum och komma på besök först och känna sig för är klokt.
En fråga om hon skulle besöka mig och då ansöka om visum. Räcker det att jag visar min inkomst för att hon ska få det beviljat? Jag har inga ekonomiska svårigheter att försörja en till människa.

En fråga om hon skulle besöka mig och då ansöka om visum. Räcker det att jag visar min inkomst för att hon ska få det beviljat? Jag har inga ekonomiska svårigheter att försörja en till människa.
Du måste ha tillräckigt stor bostad också, men det de flesta. Vet inte hur reglerna är om att ha ett pågående UT och ett söka ett besöksvisa.

Finns mer krav än de ekonomiska.

Störst hinder är om hon är arbetslös, barnlös och svag koppling till hemlandet.
Har hon jobb krävs intyg att jobbet finns kvar och hon har fått ledigt.

Även bevis på hur stark er relation är och hur länge den varit.

Tack för era svar. Jag bor på strax över 110kvadrat och tjänar närmare 40. Hon har två barn som är strax över 15 och var tidigare gift i ca 10 år. Hon har också jobb.
Än så länge är ju våran relation inte starkare än våran chattlogg. Dock ska jag ju träffa henne i början på nästa år då jag tänker åka dit i kanske två veckor.

Tack för era svar. Jag bor på strax över 110kvadrat och tjänar närmare 40. Hon har två barn som är strax över 15 och var tidigare gift i ca 10 år. Hon har också jobb.
Än så länge är ju våran relation inte starkare än våran chattlogg. Dock ska jag ju träffa henne i början på nästa år då jag tänker åka dit i kanske två veckor.

Hon kan ju också skaffa ett turistvisum på egna meriter, utan garant alltså.
Behövs ett intygande från arbetsgivaren att hon får ledigt under tiden hon söker visumet för samt ett kontoutdrag, minns inte beloppet.

/ SatanG

Hej
Livet blir aldrig som man tänkt sig. Jag är 47 år, singel och tänkte aldrig ens tanken att träffa en thailändsk flicka. I början på april anmäler jag mig på ThaiCupid enbart för att jag var uttråkad. Betalade bara för en vecka eftersom jag inte är intresserad av allt jobb och stress med att få hit en utländsk flickvän. Men tänkte att det kunde vara trevligt att chatta lite. Jag fick ju såklart massor av svar, varav en tjej stack ut i mängden. Vi fick snabbt bra kontakt med varandra. Jag sa till henne att trivs vi fortfarande med varandra till sommaren, så bokar jag en resa och besöker dig i september. Resan är nu bokad, jag ska dit 5-19 september. Några dagar hos henne, sedan en gemensam semester till Koh Samet i en vecka. Sedan några dagar till hos henne i Bangkok.
Hon har fast jobb som städerska i Bangkok och en liten enkel lägenhet nära jobbet. Ingen hög lön men hon klarar sig. Företaget hon jobbar för verkar seriöst.
Hon har inte bett om pengar en enda gång, jag erbjöd att hjälpa henne lite i början, hon hade precis flyttat till sin lägenhet och hade inte ens kylskåp. Hon avböjde och tyckte att det var viktigare att jag hade pengar att resa till henne. Hon råkade krocka sin systers bil, det skulle kosta 3000:- att laga, då var hon lite ledsen, det är en månadslön för henne. Då erbjöd jag mig att betala hälften. Det var hon väldigt tacksam för. Men återigen, hon bad aldrig om några pengar.

Så nu sitter jag här med alla funderingar och frågor som jag inte ville. Överallt i samhället ser man thailändska kvinnor. Trots detta, googlar man, läser på denna hemsidan, så hittar väldigt mycket huvudbry. Svarar hon fel på vilken tandkräm jag använder så blir hon portad från Sverige på livstid känns det som.

Sedan april har videochattat varje dag ofta i timmar, så vi känner varandra väl. Jag har hälsat på hennes mamma och hennes systrar. Så om vi nu tycker lika bra om varandra i verkligheten som vi tror så blir kanske fortsättningen som nedan.

Min tanke om framtiden som den ser ut i mitt huvud:

1. Vi träffas, vi tycker mycket om varandra.
2. När jag är hemma igen påbörjar vi ansökan om anhöriginvandring. Jag har förstått att det kan ta mycket lång tid, 12-18 månader. Så det känns som att det inte är mycket att vänta på.
3. Om ekonomin tillåter så kommer hon och hälsar på några veckor runt jul. Vad ska vi tänka på angående hennes visum? Jag har förstått att jag kan "bjuda in henne"
men jag vet inte konkret vad det innebär eller vad vi behöver göra?

Nästa huvudbry hänger ihop med nummer 2. Man ska ha ordnad ekonomi för hon ska få bo hos mig, fullt förståligt. Men siffrorna är lite otydliga. Det står ett exakt belopp på migrationsverkets hemsida, som man ska ha kvar efter att hyran är betald. Jag bor i en stor villa och har ingen hyra. Jag har ränta och amortering. Jag har googlat som bara den och det verkar som att man inte behöver räkna med elen i beloppet. Men några supertydliga svar hittar jag inte.
Jag har fast jobb och ordnad ekonomi. Men jag jag har också 2 barn på halvtid och huslån, så rik är jag knappast. Nästa år faller 2 huslån ut och räntan hoppar upp, det är därför jag tänker att det är bättre ur ekonomisk synvinkel att ansöka redan i höst. Jag vet att jag utan problem klarar en till i huset, men jag vet också att myndigheter och banker verkar ha en lite märklig syn utgifter. Den största utgiften för mig är huslån och el för uppvärmning, skillnaden för uppvärmning med en till är i princip obefintlig.

Ju mer jag tänker på allt som ska fixas och alla krav som ska uppfyllas, får jag ibland lust att bara strunta i allt. Men om hon nu är så fin som jag tror och tycker hittills så får jag väl kämpa lite. Många andra här inne har ju uppenbarligen klarat det.

En sista fundering: Jag upplever att thailändska kvinnor och män med anknyting till Thailändska kvinnor är överlägset vanligast. Det känns som om att det måste vara något gör att svenska män och thailändska kvinnor fungerar bra ihop?

Till alla er som orkat läsa allt, jag tackar och bugar ödmjukast.

Nu önskar jag alla era erfarenheter och fallgropar. Alla tips och förslag tas emot med tacksamhet. jag är nybörjare.

Ni som har lite pep-talk och positiva nyheter blir jag extra glad för. Jag kan behöva det känner jag :)

Mvh Emil
Försök också ta reda på dom negativa nyheterna för dom lär komma, dom dyker upp när du minst anar det, om hon gillar att laga mat och att dona i köket är det mycket bra med lite hushålls ekonomi te.x. vad ett kastrullock har för användnings område, och att gaskranen är justerbar, själv har jag gett upp hoppet om ordning och reda i kyl och frys men det tog sju år, förstår nu varför kompisen har skaffat ett eget kylskåp. :beer:

hörsägen, inte trovärdigt som vittnesmål...

Varför skulle tjejerna ljuga om det?

Det är väl enbart ganska logiskt att dom försöker få gubbarna att bli kära i dom innan dom begär guld och annat dyrt.

Svårare att motstå att köpa om man är förälskad för man vill ju inte mista tjejen.

Den taktiken använder väl tjejer över hela jordklotet.

BTT

Varför skulle tjejerna ljuga om det?

Det är väl enbart ganska logiskt att dom försöker få gubbarna att bli kära i dom innan dom begär guld och annat dyrt.

Svårare att motstå att köpa om man är förälskad för man vill ju inte mista tjejen.

Den taktiken använder väl tjejer över hela jordklotet.

BTT
jag har aldrig sagt att tjejerna ljuger, det som jag pekade på, är att din utsago är en hörsägen...

Tillbaka
Topp