Hemskickade från SFI

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Matt82, 15 maj 2018.

Taggar:
  1. Långeman

Långeman Forumveteran

SFI är som Sida Kostar bara pengar men ger inget tillbaka

Phonta, Sakhon, teerak och 1 annan gillar detta.
  2. suriya

suriya Forumvärd TS-teamet

Vi ska behålla fokuset på thairelaterat eftersom det är ett thaiforum. Det är bara det. ;-)

Dessutom urartar de politiska diskussionerna alltid i personangrepp och andra otrevligheter har det visat sig.

Isan Lover och Berralund gillar detta.
  3. Berralund

Berralund Forumvärd TS-teamet

Det håller jag verkligen med om! Frugans erfarenheter därifrån har jag redan beskrivit. Att vissa grupper prioriteras framför andra är helt galet och sänder fel signaler. Tråkigt och beklagligt. :(

Isan Lover, teerak och SatanG gillar detta.
  4. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Många måste närvara på SFI för att behålla sina bidrag.Dom är inte där för att lära sig svenska.:thumbsdown:

Kentha, Långeman och teerak gillar detta.
  5. Glimten

Glimten Forumveteran

När jag ringde och frågade hur mycket frugan kunde/skulle få i bidrag/bonus för SFI så sa dom till mig att man inte fick något numera, men skulle hon fortsätta och läsa SAS så kunde hon få något.

Där frugan går så är dom väldigt snabba på att vilja skicka upp eleverna till nästa nivå, även om dom inte förstår, och det beror då på att skolan får betalt för varje elev. Dom har nationellt prov en gång i månaden där och blir dom godkända så skickas dom till nästa nivå.

JanneMan61, Acke, Krille och 2 andra gillar detta.
  6. krister

krister Forumräv

Naturligtvis bestämmer inte jag här inne.. men det diskuteras mycket här som inget har med Thailand att göra..

För de som vill veta kan jag berätta att jag hjälpt många att flytta till Thailand för gott... de säger att de tycker det har "blivit fördjävligt i Svedala"

Shilton, Långeman, SatanG och 2 andra gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. UbonBorge

UbonBorge Medlem

Hur lång är väntetiden för att lära sig Thai gratis på skola i Thailand för utlänningar?

flimmer gillar detta.
  9. Matt82

Matt82 Aktiv medlem

En uppdatering. Tjejen knallade dit på eget bevåg idag utan att lyssna på gårdagens personal. Så nu är hon inskriven i kö till C kurs med lärarinriktning tydligen. Personalen som inte var samma idag hade dessutom varit jättetrevliga mot henne.

Kentha, Medelsvensson, SatanG och 11 andra gillar detta.
  10. JanneMan61

JanneMan61 Medlem

Det var bra :)

Matt82 gillar detta.
  11. Pepsi

Pepsi Forumräv

Hej @Matt82 ! Kul att det blir framsteg.. Byråkratin kan bli för mycket ibland.
    Såg du skrev att din tjej står i kö för nivå C med lärarinriktning. Är det samma som om att hon skall kunna undervisa i skolan? Tänker på lärarinriktning. Kanske en missuppfattning av mig. Man har som bekant nivå A, B, C och D inom SFI. Och inom varje nivå har man betygs systemet A, B, C, D, E. Där A är det bästa. Och E har man inte fattat något..

Jag är glad för er skull.. Om din tjej kommer in på C - nivå kan hon säkert tala, skriva och läsa bra svenska redan.
    Hoppas det går bra.. :wai::wai:

Med vänlig hälsning
    PEPSI

Micke.T, Krille, Matt82 och 1 annan gillar detta.
  12. Matt82

Matt82 Aktiv medlem

Som jag har fattat det (om jag fattat något :p ) är att C är den nivån du startar på om du har universitetsutbildning i ditt hemland alternativt pratar en hel del Svenska. Så du kan starta på nivå A-C. Sen fanns det en bokstav till på C om tanken var att du ska bli lärare på SFI, så det är inte för någon allmän lärarinriktning.

Pepsi gillar detta.
  13. Krille

Krille Forumräv

Hoppas det går bra för henne,:) att börja på nivå C om man varken kan läsa eller tala/förstå Svenska blir nog för mycket.
    Men förmodligen kan hon Engelska i såväl tal och skrift, och då kommer hon att ha en liten fördel:thumbsup:, mot som tex. min tjej som inte kunde Engelska, eller a,b,c när hon började. Nu går hon i C och har lärt sig skriva och läsa riktigt bra, förstår även det mesta vid ett samtal, det svåraste är väl att tala, men det har ju tom. vi Svenskar svårt med ibland :D
    Hur som helst, . Lycka Till.:wai::wai:

JanneMan61, Micke.T, Långeman och 3 andra gillar detta.
  14. Berralund

Frugan började i B och avslutade till sist C men mer blev det inte. Sedan blev det för mycket störande moment samtidigt som vår lille son knackade på och ville ut. :)

Lycka till @Matt82 med tiirak! :wai:

JanneMan61, Micke.T, Isan Lover och 4 andra gillar detta.
  15. suriya

Ja, det gör det. Det hade varit roligt med mer thairelaterade inlägg istället, men det är iaf bra att dessa inte spårar ur som politiktrådarna gör. :)

Det är bra att du finns till hands för att hjälpa dem till Thailand tycker jag. Det som jag tycker är synd och en sak som jag har väldigt svårt att förstå är bara att många av dessa med hjälp av sin dator och internet fortsätter att ha det jävligt i Thailand baserat på den information och de kontakter de har digitalt.

Jag tänker att om man ändå tar ett så stort steg som att flytta till Thailand så vore det bättre att skaffa sig en nystart även i tankesätt och rutiner så att det blir en nystart på riktigt och inte bara en annan plats att bo på. :)

Kentha, JanneMan61 och Matt82 gillar detta.
  16. Lyco

Lyco Forumveteran

Nä man vill fortfarande ha hela Sverige med sig, utom det man tycker illa om för då kan man ju på avstånd sitta och förhäva sig över det man inte gillar.:D

suriya gillar detta.
  17. Matt82

Matt82 Aktiv medlem

Men om man nu flyttar för att man känner sig "tvingad" att flytta så tar man nog med sig en bild av Sverige som man önskar att Sverige hade levt upp till. Precis som många som flyttar till Sverige fortfarande anser att deras hemland är bäst och Sverige är skit så vill nog många Svenskar fortfarande se Sverige som något bra. Tror det är en stor skillnad i tankesättet om man flyttar för att något annat land lockar, kärleken lockar eller vad det nu är istället för att man flyttar på grund av att man känner sig tvingad ut ur ett land man är uppväxt i. Flyttar man av egen vilja för att det är roligt så tar man inte med sig något bagage på samma sätt som någon som hellre hade bott i Sverige bara Sverige hamnade på "rätt" spår.

Även om vi funderar på flytt till Thailand i framtiden, till stor del på grund av hur Sverige har blivit och vilket håll Sverige är på väg så kommer jag säkerligen att ha åsikter om Sverige även efter en eventuell flytt.

Sen håller jag med om att ett nytt tankesätt är nog inte fel, det hade jag försökt ta till mig om vi flyttar. Givetvis kommer jag fortfarande att ha åsikter om Sverige. Jag vill fortfarande att Sverige ska vara ett fritt land med lika rättigheter, bra utbildning, bra sjukvård, respekt och ett land som andra faktiskt ser upp till som det var när jag var yngre.

För 15 år sedan var folk avundsjuka när jag berättade att jag är Svensk. Senare år är det istället frågor om allt från Sharialagar till gruppvåldtäkter, IS krigare, bilbränder, upplopp, nazister och annat som jag mest skäms över att det är vad som förknippas med oss.

Såg senast idag på Facebook att en viss grupp planerar att betala folk för att störa ut ett parti från offentliga tal i bland annat Almedalen. Är det den demokrati vi vill ha i Sverige så ska vi nog inte längre kasta skit på andra länder. Om skrämsel, hot, våld och mutor är något vi tänker normalisera i samband med val så kanske det är dags att vi får hit kontrollanter från FN som ser hur valet går till. Så har det dessutom varit i de områden jag har bott de senaste två valen, grupper som står och hotar folk som röstar på "fel" parti eller ser till att folk inte får eller vågar rösta. Folk förlorar sina jobb, blir av med förtroendeuppdrag inom facket, mordhotas med mera på grund av att de vågar stå för vissa parti öppet. Vi är långt ifrån att folk mördas av staten för sina politiska åsikter men vi är mitt uppe i att folk mordhotas, misshandlas och skräms av andra medborgare. Vi har kommit så långt att ett öppet stöd till fel parti kan kosta dig jobbet, din karriär och din trygghet. Mordhota politiker med fel åsikter är redan normaliserat och helt riskfritt att göra, folk mordhotar ju helt öppet på t. ex. Twitter.

Saker som dessa kan faktiskt göra att en militärdiktatur lockar, då slipper man fundera över politiken :)

Kentha, Sakhon, andrejsdenruskige och 4 andra gillar detta.
  18. Matt82

Matt82 Aktiv medlem

Även gruppen för att prata Svenska på Stadsbiblioteket var riktigt bra tyckte hon. Trevliga människor som hjälpte henne och hon ska dit igen nästa vecka :)

krister, suriya och Berralund gillar detta.
  19. suriya

För mig får du gärna sitta i Thailand och engagera dig i svensk politik hur mycket du vill när/om du flyttar ned, men för många ser det inte ut som att ett sådant beslut har resulterat i något positivt för dem öht. :)

Det är väldigt lite som enskilda medborgare kan påverka ett land, men i en demokrati kan man iaf lägga sin röst på det parti som närmast representerar sina tankegångar. Är man i Sverige så kan man ju dessutom gå ihop som grupp och demonstrera tillsammans för att få mer inflytande, men som bosatt utomlands finns ju inte den möjligheten om man inte är väldigt intresserad och beredd på att resa till demonstrationsplatsen. Demonstrera digitalt kan man ju dock iofs också göra som grupp, och skulle eventuellt kunna vara en chans till mer infytande som utlandssvensk.

Så att som bosatt utomlands är det för mig en lagom nivå att följa med lite på vad som händer och gå till ambassaden och rösta när det är val. Mer instats än så är det i mitt tycke inte värt att lägga ned, så har man mer tid till trevliga aktiviteter i närområdet istället. :)

JanneMan61, Matt82, Berralund och 1 annan gillar detta.
  20. Berralund

Dessutom kan man engagera sig i ett politiskt parti som jag har gjort och inte enbart gnälla med knutna nävar i byxfickorna. Vilket parti det rör sig om avslöjar jag inte men det är inte miljömupparna.

Kentha, Matt82, Micke.T och 2 andra gillar detta.
  21. Isan Lover

Isan Lover Forumräv Guldmedlem

Hej

Håller med helt, militärdiktatur med hårt förtryck, attitydjustering, tortyr, åsiktsförbud, hård censur och indragen pressfrihet är väl knappast att byta upp sig som Svensk, visst har Sverige en del problem men jämfört med läget i Thailand är väl dessa egentligen ganska små, att byta Sverige mot Thailand av politiska skäl är väl närmast att fly ifrån askan till elden.

Flyttar man till Thailand så är det nog andra mer klassiska saker som drar, tänker då på klimatet, solen, prisnivån, människorna och en del andra kanske för nattlivet, barerna och tillgång till billig sex o.s.v.

Mvh isan lover

suriya gillar detta.
Laddar...

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis