Men om man nu flyttar för att man känner sig "tvingad" att flytta så tar man nog med sig en bild av Sverige som man önskar att Sverige hade levt upp till. Precis som många som flyttar till Sverige fortfarande anser att deras hemland är bäst och Sverige är skit så vill nog många Svenskar fortfarande se Sverige som något bra. Tror det är en stor skillnad i tankesättet om man flyttar för att något annat land lockar, kärleken lockar eller vad det nu är istället för att man flyttar på grund av att man känner sig tvingad ut ur ett land man är uppväxt i. Flyttar man av egen vilja för att det är roligt så tar man inte med sig något bagage på samma sätt som någon som hellre hade bott i Sverige bara Sverige hamnade på "rätt" spår.
Även om vi funderar på flytt till Thailand i framtiden, till stor del på grund av hur Sverige har blivit och vilket håll Sverige är på väg så kommer jag säkerligen att ha åsikter om Sverige även efter en eventuell flytt.
Sen håller jag med om att ett nytt tankesätt är nog inte fel, det hade jag försökt ta till mig om vi flyttar. Givetvis kommer jag fortfarande att ha åsikter om Sverige. Jag vill fortfarande att Sverige ska vara ett fritt land med lika rättigheter, bra utbildning, bra sjukvård, respekt och ett land som andra faktiskt ser upp till som det var när jag var yngre.
För 15 år sedan var folk avundsjuka när jag berättade att jag är Svensk. Senare år är det istället frågor om allt från Sharialagar till gruppvåldtäkter, IS krigare, bilbränder, upplopp, nazister och annat som jag mest skäms över att det är vad som förknippas med oss.
Såg senast idag på Facebook att en viss grupp planerar att betala folk för att störa ut ett parti från offentliga tal i bland annat Almedalen. Är det den demokrati vi vill ha i Sverige så ska vi nog inte längre kasta skit på andra länder. Om skrämsel, hot, våld och mutor är något vi tänker normalisera i samband med val så kanske det är dags att vi får hit kontrollanter från FN som ser hur valet går till. Så har det dessutom varit i de områden jag har bott de senaste två valen, grupper som står och hotar folk som röstar på "fel" parti eller ser till att folk inte får eller vågar rösta. Folk förlorar sina jobb, blir av med förtroendeuppdrag inom facket, mordhotas med mera på grund av att de vågar stå för vissa parti öppet. Vi är långt ifrån att folk mördas av staten för sina politiska åsikter men vi är mitt uppe i att folk mordhotas, misshandlas och skräms av andra medborgare. Vi har kommit så långt att ett öppet stöd till fel parti kan kosta dig jobbet, din karriär och din trygghet. Mordhota politiker med fel åsikter är redan normaliserat och helt riskfritt att göra, folk mordhotar ju helt öppet på t. ex. Twitter.
Saker som dessa kan faktiskt göra att en militärdiktatur lockar, då slipper man fundera över politiken