Hemskickade från SFI

Matt82

Forumveteran
Så det gick bra... Efter att ha knallat iväg och köat ett par timmar för att tjejen skulle skriva in sig på SFI så får vi veta att hon kan gå hem igen och återkomma om ett par veckor. Tydligen var vissa prioriterade när det gäller inskrivning på SFI...

Har nog aldrig sett tjejen så arg som när vi gick hem tomhänta och folk efter i kön fick gå in och skriva in sig. Så nu blir det att leta alternativ för henne så hon kan få lära sig Svenska under tiden. Det rörde sig om många månaders väntetid EFTER hon ens fått lov att skriva in sig i kön fick vi veta när vi var där.

Så det gick bra... Efter att ha knallat iväg och köat ett par timmar för att tjejen skulle skriva in sig på SFI så får vi veta att hon kan gå hem igen och återkomma om ett par veckor. Tydligen var vissa prioriterade när det gäller inskrivning på SFI...

Har nog aldrig sett tjejen så arg som när vi gick hem tomhänta och folk efter i kön fick gå in och skriva in sig. Så nu blir det att leta alternativ för henne så hon kan få lära sig Svenska under tiden. Det rörde sig om många månaders väntetid EFTER hon ens fått lov att skriva in sig i kön fick vi veta när vi var där.
Trist. I vilken ort är detta? Och får man fråga vad det är för prioritering du skriver om? Låter ju galet.

Varför accepterade du detta?
Jag hade aldrig köpt att folk av annat ursprung som stod efter i kön fick förtur, aldrig i helvete, hade vägrat gå därifrån utan att hon blivit inskriven, nån jvla måtta får det väl ändå vara.
Men tänk om tänk rätt i September..

Det här var i Göteborg. Vadå acceptera? Hjälper nog knappast att ställa till massa bråk, tror inte hon hade fått gå in och göra testet snabbare för det :(

"Många brådskande ärenden just nu". Det räknar i alla fall jag som att vissa är högre prioriterade än andra. Två asiater där, två som fick gå hem tomhänta när vi var där.

Hon ska i alla fall gå dit själv nästa vecka då jag jobbar och va där direkt när de öppnar så får vi hoppas att hon kommer in. Samtidigt så hittade vi learningswedish som hon anmälde sig på nu när vi kom hem.

I värsta fall får jag väl köpa in kurserna från Folkhögskolan så hon slipper vänta i evigheter.

Varför accepterade du detta?
Jag hade aldrig köpt att folk av annat ursprung som stod efter i kön fick förtur, aldrig i helvete, hade vägrat gå därifrån utan att hon blivit inskriven, nån jvla måtta får det väl ändå vara.
Men tänk om tänk rätt i September..
I September ??? Vad menar du då? Blir någon Thai tjej behandlad bättre då?

Personligen hoppas jag ju att tjejen har påbörjat SFI innan September... Sen är det inte lönt att bli upprörd längre även om det är tråkigt och jag förstår att vissa grupper känner sig särbehandlade.

Matt82 Tror du att din thaitjej måste vänta pga att de 9000 stackars afgahnska männen fått förtur till SFI innan de kan börja gymnasiet?

Har ingen aning om vilka det är specifikt som är prioriterade men det var inte någon majoritet asiater, kvinnor eller latinos som köade...

Sen är det väl kul att folk kan få betald semester i Sverige utan att behöva krångla med visum, id-handlingar, pengar och annan skit som ställer till det såhär i semestertider...

Har ingen aning om vilka det är specifikt som är prioriterade men det var inte någon majoritet asiater, kvinnor eller latinos som köade...

Sen är det väl kul att folk kan få betald semester i Sverige utan att behöva krångla med visum, id-handlingar, pengar och annan skit som ställer till det såhär i semestertider...

Ja, det är kul. 555 Kul också att du han svara på min fråga innan mitt inlägg blev censurerat.

Senast redigerad av en moderator:
Personligen hoppas jag ju att tjejen har påbörjat SFI innan September... Sen är det inte lönt att bli upprörd längre även om det är tråkigt och jag förstår att vissa grupper känner sig särbehandlade.
Om jag förstår saken rätt så har kommunen tre månader på sig (utom i undantagsfall)för att ordna kursstart. Jag tror inte de har rätt att hindra någon att söka till SFI (om det är det du menar med inskrivning). Gå tillbaka och kräv att få ansöka (eller gör det på nätet) . Nekar de att ta emot en ansökan begär du skriftligt på att de nekat ta emot denna. Man behöver inte bråka det är bara att lugnt begära skriftligt besked. Det är först när Ni ansökt som de tre månaderna börjar räknas så det är viktigt att ansöka så fort som möjligt. Detta gäller naturligtvis efter att folkbokföring och personnummer är klart..

https://www.skolverket.se/skolforme...svenska-for-invandrare/ratt-till-sfi-1.236681

Senast ändrad:
När min tjej började / sökte till SFI, fanns det en väntetid på 2 veckor innan hon satt på skolbänken,(våren -17) hon behövde inte göra något test innan,, bara att fylla i en blankett om tidigare skolor, kunskaper odyl.. Detta i Växjö .
Det du skriver om @Matt82 är ju tokigt, följ Janne Mannens råd, och skulle det inte funka så gå vidare.. Enligt lag har de rätt till 15 tim /vecka utbildning på sfi... Lycka Till.

Stort tack för rådet om att skriva in sig på nätet! Såg inget om det när jag gick in på SFI Göteborg :)

Jag ringde dessutom i morse och då fick jag till svar att hon skulle knalla iväg och göra ett kunskapstest och skriva in sig samtidigt vilket vi försökte med.

"
Hur anmäler du dig?
Du anmäler dig till sfi genom att besöka Studie- och yrkesvägledningen på Rosenlundsplatsen 2. Du behöver ta med dig legitimation eller pass. Du hittar öppettiderna längst ner på sidan."

http://goteborg.se/wps/portal/start...mhigBoha_9/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-1

Antar att man inte kan anmäla sig via internet i Göteborg...
Det verkar inte så:( I Skövde var det bara att "knappa in sig" på nätet. Sen gick det ca 2-3 veckor innan start då ett kunskapstest gjordes för att kartlägga viken nivå man skall starta på...

nmax menade att det är val i September, vilket jag är övertygad att du egentligen förstod.
Och röstar tillräckligt många av oss som kommit till insikt, på SD, så att de får ett reellt inflytande på svensk politik, så kommer de att så småningom ställa saker och ting tillrätta i Sverige igen.
Men räkna med att det kommer att ta tid....... lång tid.
Så nej, TS:s tjej kommer inte att få nytta av det, men vi MÅSTE få stopp på vansinnet ....NU.
Om vi alls vill ha ett Sverige, som går att leva i för våra barn och deras barn.
Det är ett ödesval för Sverige i höst.

Imorgon ska tjejen iväg och testa "prata svenska" gruppen som Röda Korset är med och anordnar på Stadsbiblioteket. Fanns 5 tillfällen kvar i vår och jag hoppas att hon kan få vara med där och träffa lite vänner som är seriösa med att lära sig Svenska och även lära sig lite Svenska :)

Just nu letar vi alternativ samtidigt som hon ska knalla iväg själv till studie och yrkesvägledningen och försöka bli inskriven då jag jobbar.

Och så var vi där med politiken igen! :(

Det var inte tanken med tråden. Mest förbannad över hyckleriet om allas lika värde och att inte ställa grupper mot varandra i kombination med att jag faktiskt söker tips och förslag på hur vi bäst går till väga för att hon ska lära sig något.

Har dessutom fått tips och råd och även om det inte råkade gälla Göteborg så är det tanken som räknas :) Stort tack!

Det var samma sak här i Stockholm när vi var där första gången efter semestern förra året, det var bara att knalla hem då dom som sökte till komvux hade förut gämtemot dom som skulle söka till sfi,vi fick inte ens komma in pga lång kö och personalen där gick ut och frågade vilka som skulle till komvux och sa att dom kunde gå in, men när frugan väl hade skrivit in sig så fick hon själv bestämma när hon ville börja pga att dottern inte var tillräckligt gammal för dagis. Testen fick hon göra samma dag som vi skrev in henne på sfi

Om jag förstår saken rätt så har kommunen tre månader på sig (utom i undantagsfall)för att ordna kursstart. Jag tror inte de har rätt att hindra någon att söka till SFI (om det är det du menar med inskrivning). Gå tillbaka och kräv att få ansöka (eller gör det på nätet) . Nekar de att ta emot en ansökan begär du skriftligt på att de nekat ta emot denna. Man behöver inte bråka det är bara att lugnt begära skriftligt besked. Det är först när Ni ansökt som de tre månaderna börjar räknas så det är viktigt att ansöka så fort som möjligt. Detta gäller naturligtvis efter att folkbokföring och personnummer är klart..

https://www.skolverket.se/skolforme...svenska-for-invandrare/ratt-till-sfi-1.236681

Hej

I vår lilla kustkommun kan man t.o.m börja på SFI innan man fått personnummer eller blivit folkbokförd, några började redan när dom var här som turister, så det är tydligen väldigt olika hus dom hanterar detta.
Misstänker att en stad som Göteborg har stora problem med alla flyktingar som har kommit och att detta även påverkar SFI.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp