Hemskickade från SFI

 
Hej

Håller med helt, militärdiktatur med hårt förtryck, attitydjustering, tortyr, åsiktsförbud, hård censur och indragen pressfrihet är väl knappast att byta upp sig som Svensk, visst har Sverige en del problem men jämfört med läget i Thailand är väl dessa egentligen ganska små, att byta Sverige mot Thailand av politiska skäl är väl närmast att fly ifrån askan till elden.

Flyttar man till Thailand så är det nog andra mer klassiska saker som drar, tänker då på klimatet, solen, prisnivån, människorna och en del andra kanske för nattlivet, barerna och tillgång till billig sex o.s.v.

Mvh isan lover

Så är det ju, men även i perioder av demokrati så krävs det ju att man är thailändsk medborgare för att få rösta. Det är väl isf organisationer för mänskliga rättigheter man har möjlighet att engagera sig i om man vill påverka något här som utlänning.
 
Det verkar ännu en gång blivit mycket :offtopic: i en tråd...
Tråkigt för @Matt82 som startade en tråd om SFI. Men som i många inlägg har blivit politik frågor istället.
Kikat på inläggen.. Av 41 inlägg så är det ca 11 stycken som handlar om politik och inte SFI frågan.. :(
Inlägg 14, 18, 26 och 34 - 41 har inget med tråden att göra utan ren politik.. :(
Hur kan det bli så?? :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI
 
Det verkar ännu en gång blivit mycket :offtopic: i en tråd...
Tråkigt för @Matt82 som startade en tråd om SFI. Men som i många inlägg har blivit politik frågor istället.
Kikat på inläggen.. Av 41 inlägg så är det ca 11 stycken som handlar om politik och inte SFI frågan.. :(
Inlägg 14, 18, 26 och 34 - 41 har inget med tråden att göra utan ren politik.. :(
Hur kan det bli så?? :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI
Påstår du att moderatorerna gör ett dåligt jobb?????
 
Så det gick bra... Efter att ha knallat iväg och köat ett par timmar för att tjejen skulle skriva in sig på SFI så får vi veta att hon kan gå hem igen och återkomma om ett par veckor. Tydligen var vissa prioriterade när det gäller inskrivning på SFI...

Har nog aldrig sett tjejen så arg som när vi gick hem tomhänta och folk efter i kön fick gå in och skriva in sig. Så nu blir det att leta alternativ för henne så hon kan få lära sig Svenska under tiden. Det rörde sig om många månaders väntetid EFTER hon ens fått lov att skriva in sig i kön fick vi veta när vi var där.
För djävligt på ren Svenska ,, riktigt illa ....
 
Åter till SFI :) Jag är oerhört glad att det löste sig för henne ganska snabbt när hon gick tillbaka på egen hand och väldigt positivt överraskad när det gäller Stadsbiblioteket och deras grupp. Det var en ganska bra blandning av folk från hela världen. Lugna och motiverade människor som flyttat till Sverige av olika anledningar och nu vill träffa nya människor och lära sig språket även utanför SFI.

Då tjejen hade bott i Sverige i en vecka när hon gick dit så låg hon efter de andra men det märktes en stor skillnad när hon kom hem och fått testa på att prata lite på egen hand och fixa saker på egen hand. Personligen tror jag att det är helt rätt väg att gå då människorna som går dit känns lite mer motiverade och seriösa.

Det blir nog ganska tungt att börja direkt i C-gruppen på SFI så allt hon lär sig innan hon börjar kommer säkert att göra gott. Om jag slutar vara lat så ska vi nog snart fixa bankkonto åt henne och ett Svenskt id-kort nästa vecka.
 
Åter till SFI :) Jag är oerhört glad att det löste sig för henne ganska snabbt när hon gick tillbaka på egen hand och väldigt positivt överraskad när det gäller Stadsbiblioteket och deras grupp. Det var en ganska bra blandning av folk från hela världen. Lugna och motiverade människor som flyttat till Sverige av olika anledningar och nu vill träffa nya människor och lära sig språket även utanför SFI.

Då tjejen hade bott i Sverige i en vecka när hon gick dit så låg hon efter de andra men det märktes en stor skillnad när hon kom hem och fått testa på att prata lite på egen hand och fixa saker på egen hand. Personligen tror jag att det är helt rätt väg att gå då människorna som går dit känns lite mer motiverade och seriösa.

Det blir nog ganska tungt att börja direkt i C-gruppen på SFI så allt hon lär sig innan hon börjar kommer säkert att göra gott. Om jag slutar vara lat så ska vi nog snart fixa bankkonto åt henne och ett Svenskt id-kort nästa vecka.
Frugan började på C-nivå, ett högt tempo från start, färdig och godkänd från SFI efter ca 6 månader, då fortsatte hon med Svenska som andraspråk på grundskolenivå, högt tempo även där, 3 kurser på 20 veckor. Det krävdes en hel del "lärarassistans" från min sida. Helt klart värt att lägga mycket kraft hemma också, vi talar bara svenska hemma numera, hon har påbörjat studier till undersköterska, dom ligger dock på is då hon är hemma med prinsessan i något år till.
 
Frugan började på C-nivå, ett högt tempo från start, färdig och godkänd från SFI efter ca 6 månader, då fortsatte hon med Svenska som andraspråk på grundskolenivå, högt tempo även där, 3 kurser på 20 veckor. Det krävdes en hel del "lärarassistans" från min sida. Helt klart värt att lägga mycket kraft hemma också, vi talar bara svenska hemma numera, hon har påbörjat studier till undersköterska, dom ligger dock på is då hon är hemma med prinsessan i något år till.

Tror verkligen att man tjänar på det i längden att köra på hårt ett år eller två då allt blir så mycket enklare när man kan språket. Sen vill i alla fall jag tro att det ser bra ut hos framtida arbetsgivare om en person kämpat på och blivit klar med SFI på 6 månader istället för någon som gått där i flera år.

Grattis till er prinsessa :)
 
Så är det ju, men även i perioder av demokrati så krävs det ju att man är thailändsk medborgare för att få rösta. Det är väl isf organisationer för mänskliga rättigheter man har möjlighet att engagera sig i om man vill påverka något här som utlänning.

Hej

Helt rätt, men vi utlänningar är ju definitivt inte ensamma om att ha svårt att påverka just nu, när det är diktatur har väl inhemska Thailändare ungefär lika mycket att säga till om som oss falanger, alltså i princip ingenting.

Men när det är demokrati får ju åtminstone Thailändarna rösta och det påverkar ju många av oss indirekt, vi är ju ganska många som har Thailändska fruar och släktingar, så för mig är valet mellan diktatur och demokrati väldigt enkelt.

Mvh isan lover
 
Hej

Helt rätt, men vi utlänningar är ju definitivt inte ensamma om att ha svårt att påverka just nu, när det är diktatur har väl inhemska Thailändare ungefär lika mycket att säga till om som oss falanger, alltså i princip ingenting.

Men när det är demokrati får ju åtminstone Thailändarna rösta och det påverkar ju många av oss indirekt, vi är ju ganska många som har Thailändska fruar och släktingar, så för mig är valet mellan diktatur och demokrati väldigt enkelt.

Mvh isan lover
SFI i Sverige har numera sedan ett antal år sedan blivit privatiserat, och det är heller inte bra för dom som verkligen vill lära sig Svenska. Så Mr @Isan Lover det är en sanning som vi här i Sverige lever i just nu. ALLT.. Precis allt handlar om att tjäna pengar,. Tyvärr. Men så är det, och då blir eleverna åsidosatta.
 
Det är väl en hel del SFI som inte ens har lärare med vare sig behörighet eller kunskaper i Svenska efter vad jag har hört från andra som gått på sämre ställen. Personligen tror jag att det är en kombination av inga som helst krav på folk att lära sig Svenska, betalt för vissa som går där och dagdriver, alldeles för många på alldeles för kort tid vilket gör att allt går på knäna, avsaknaden av stöd och pedagoger för alla flyktingar som är analfabeter och dyslektiker med mera.

Nu har våra flickvänner och fruar en STOR fördel, nämligen att vi kan hjälpa dem och även leta upp alternativ till SFI. Jag tycker uppriktigt synd om de flyktingar som kommer hit och verkligen vill lära sig men inte kan ett ord vare sig Svenska eller Engelska. Mycket av informationen jag letade upp åt tjejen fanns enbart på Svenska så där hade det varit kört direkt om ingen hjälpte till, sen ska man dessutom ha en aning om vad som kan tänkas finnas i ett nytt land och dessutom ha någon som hjälper dig att hitta t. ex. Stadsbiblioteket. Många kvinnor som kommer hit får inte ens lov att prata med Svenska män eller gå iväg på egna saker som inte drar in pengar. Då fastnar de kanske på ett sämre SFI med andra som aldrig kommer att lära sig språket.
 
SFI i Sverige har numera sedan ett antal år sedan blivit privatiserat, och det är heller inte bra för dom som verkligen vill lära sig Svenska. Så Mr @Isan Lover det är en sanning som vi här i Sverige lever i just nu. ALLT.. Precis allt handlar om att tjäna pengar,. Tyvärr. Men så är det, och då blir eleverna åsidosatta.

Hej

Det var en nyhet för mig, när frugan gick på SFI var det fortfarande kommunerna som drev verksamheten, men det var ju i.o.f.s snart 20 år sedan.

Då förstår jag varför många tar upp en rad problem som jag inte känner igen ifrån förr, själv kan jag inte komma på någon tidigare statlig eller kommunal verksamhet som har förbättrats, effektiviserats eller blivit billigare för konsumenten efter en privatisering.

Mvh isan lover
 
Hej

Det var en nyhet för mig, när frugan gick på SFI var det fortfarande kommunerna som drev verksamheten, men det var ju i.o.f.s snart 20 år sedan.

Då förstår jag varför många tar upp en rad problem som jag inte känner igen ifrån förr,

Mvh isan lover

"själv kan jag inte komma på någon tidigare statlig eller kommunal verksamhet som har förbättrats, effektiviserats eller blivit billigare för konsumenten efter en privatisering."
Du är för rolig du 55555:):):) Vi har förstått det
 
"själv kan jag inte komma på någon tidigare statlig eller kommunal verksamhet som har förbättrats, effektiviserats eller blivit billigare för konsumenten efter en privatisering."
Du är för rolig du 55555:):):) Vi har förstått det

Hej

Du är allt ganska lustig själv tycker jag.

Menar du på fullt allvar att ex.vis Posten blev bättre efter privatiseringen?

Själv tillhör jag dom som beklagar att posten numera kommer bort, inte längre når alla, har blivit dyrare och att posten inte längre har vare sig frimärken eller postkontor.

Samma sak med den avreglering av elmarknaden som genomfördes, konkurrens skulle ge billigare el o.s.v, det slutade väl med att dom bolag som släpptes in bildade en kartell och tog ut överpriser på bl.a nätet, samt att dåligt underhåll ledde till att många blev strömlösa periodvis.

SJ och banverket är väl också ett bra exempel på misslyckad privatisering, när engelska företag vann upphandling om banunderhåll klarade dom inte ens av att hålla banorna fria ifrån snö, underhållet missköttes och nu är folk missnöjda över alla förseningar och inställda avgångar.

Nästan alla äldreboenden som anmäls för vanvård, undernäring och brister i bl.a personal och kvalitet är privata och vinstdrivande, det är bara en liten del av dessa som är kommunala.

Detta var bara några exempel på hur det brukar gå när man privatiserar och konkurrensutsätter statlig och kommunal verksamhet, jag vill nog gärna se några bra exempel på privatisering innan jag hyllar den.

Mvh isan lover
 
Hej

Du är allt ganska lustig själv tycker jag.

Menar du på fullt allvar att ex.vis Posten blev bättre efter privatiseringen?

Själv tillhör jag dom som beklagar att posten numera kommer bort, inte längre når alla, har blivit dyrare och att posten inte längre har vare sig frimärken eller postkontor.

Samma sak med den avreglering av elmarknaden som genomfördes, konkurrens skulle ge billigare el o.s.v, det slutade väl med att dom bolag som släpptes in bildade en kartell och tog ut överpriser på bl.a nätet, samt att dåligt underhåll ledde till att många blev strömlösa periodvis.

SJ och banverket är väl också ett bra exempel på misslyckad privatisering, när engelska företag vann upphandling om banunderhåll klarade dom inte ens av att hålla banorna fria ifrån snö, underhållet missköttes och nu är folk missnöjda över alla förseningar och inställda avgångar.

Nästan alla äldreboenden som anmäls för vanvård, undernäring och brister i bl.a personal och kvalitet är privata och vinstdrivande, det är bara en liten del av dessa som är kommunala.

Detta var bara några exempel på hur det brukar gå när man privatiserar och konkurrensutsätter statlig och kommunal verksamhet, jag vill nog gärna se några bra exempel på privatisering innan jag hyllar den.

Mvh isan lover
Finns väl ingen normal människa som tycker att privatiseringen har blivit bra någonstans överhuvudtaget, och absolut inte SFI. Men min tjej trivs i skolan där hon går, men jag har märkt vilken otrolig skillnad det har blivit inom detta, då mitt ex gick på SFI för snart 30 år sedan. Jo jag tackar,,, det var en del saker som var bättre förr.
 
Det verkar ännu en gång blivit mycket :offtopic: i en tråd...
Tråkigt för @Matt82 som startade en tråd om SFI. Men som i många inlägg har blivit politik frågor istället.
Kikat på inläggen.. Av 41 inlägg så är det ca 11 stycken som handlar om politik och inte SFI frågan.. :(
Inlägg 14, 18, 26 och 34 - 41 har inget med tråden att göra utan ren politik.. :(
Hur kan det bli så?? :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI
Jo, det kan bli så för att det var DU som spelade oförstående i ditt svar till nmax.
Och OnTopic, så hade min sambo precis samma problem när hon gick på SFI med låtsasflyktingarna som gjorde allt för att förstöra lektionerna för de fåtal elever, asiater och några andra, som seriöst försökte lära sig svenska.
Och att naivt försöka låtsas att detta inte beror på vansinnesinvandringen, som våra politiker ställt till med, är just det....naivt, för att nu inte använda kraftigare uttryck.
 
Borde fortfarande gå att få till bra lektioner och ställa krav oavsett om det kommer en eller en miljon flyktingar. Det är snarare rädslan för att inte vara politiskt korrekt, slapphet och dålig kontroll av SFI...

Pratade faktiskt med en kursansvarig vid Folkhögskolan idag då tjejen var intresserad av ett program som fanns där. Hon jag pratade med var själv invandrare och sa att de kan inte gå efter betyg eller nivå från SFI längre utan de måste ha en personlig intervju med varje sökande då en del som har betyg från SFI D knappt kan läsa medan en del som gått ur C med sämre betyg kan vara riktigt duktiga.
 
Borde fortfarande gå att få till bra lektioner och ställa krav oavsett om det kommer en eller en miljon flyktingar. Det är snarare rädslan för att inte vara politiskt korrekt, slapphet och dålig kontroll av SFI...

Pratade faktiskt med en kursansvarig vid Folkhögskolan idag då tjejen var intresserad av ett program som fanns där. Hon jag pratade med var själv invandrare och sa att de kan inte gå efter betyg eller nivå från SFI längre utan de måste ha en personlig intervju med varje sökande då en del som har betyg från SFI D knappt kan läsa medan en del som gått ur C med sämre betyg kan vara riktigt duktiga.

Hej

Så här uppfattar jag det också, kvaliteten och nivån är nog oerhört skiftande på denna utbildning och det kan nog inte vara helt lätt att gå på betygen här.

Mvh isan lover
 
Kan man välja vilken SFI-leverantör man vill, eller får man en tilldelad av kommunen? Tänkte om det finns möjlighet att påverka var tjejen hamnar.
 
 
 
Tillbaka
Topp