Hemskickade från SFI

Verkligheten ser nog annorlunda ut beroende på var man bor i landet. I Skövde är SFI kommunalt och det fungerar väldigt bra tycker jag. Eleverna måste verkligen lära sig Svenska innan de godkänns. Vid slutprovet är det 4 lärare närvarande och allt spelas in på video....

Jo, det kan bli så för att det var DU som spelade oförstående i ditt svar till nmax.
Och OnTopic, så hade min sambo precis samma problem när hon gick på SFI med låtsasflyktingarna som gjorde allt för att förstöra lektionerna för de fåtal elever, asiater och några andra, som seriöst försökte lära sig svenska.
Och att naivt försöka låtsas att detta inte beror på vansinnesinvandringen, som våra politiker ställt till med, är just det....naivt, för att nu inte använda kraftigare uttryck.
Hej @Sakhon !
Läste ditt inlägg.. Blev lite förundrad.. I din inledning i svaret anser du att det är mitt fel att tråden spårat ur till en politisk fråga. "Jo, det kan bli så för att det var DU ( PEPSI) som spelade oförstående i ditt svar till nmax".
För att jag frågade om vad som blir bättre för en Thaitjej efter september? Hur kan du få det till att jag triggat en massa politiska inlägg? :confused:
Sedan håller jag med dig att det är många på SFI som förstör och är helt ointresserade av att lära sig svenska.
När frugan som är Thai satt på lektionerna med en massa Syrier som bara var där för pengarnas skull blev hon frustrerad. De var helt ointresserade av att lära sig svenska. Frugan fick lära sig av syriska tjejer en fras: Jalla jalla… "Skynda på så vi kommer hem".. ;)

Har glädjande sett att tråden kommit tillbaka med sitt innehåll. Mycket trevligt för @Matt82 's skull.. :wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI

Grannen.. Min och frugans vän som är en thai tjej kom in i dag och var jätteglad över sin prestation på SFI.
Av ca 25 klass kamrater var det 10 stycken som fick godkänt att gå från SFI nivå C till D..
Resten klarade inte av det. Utan fick fortsätta plugga på samma C nivå.
Hon var en av de 10 som flyttades upp till D nivå... :) Grattis!!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Har hört att man får välja själv. Men tjejen blev tilldelad.
I vår kommun är det den kommunala gymnasieskolan som driver SFI utbildningen. I sig väldigt bra.
De har mycket kvalificerade pedagoger/lärare. Men som alla andra skolor idag så får skolan en "peng" för varje elev de har inskriven. När det visade sig att frugan inte hade någon kollektiv res möjlighet till skolan, så blev hon avstängd från skolan. Vi önskade att hon kunde få tillgång till all skolmateriel som fanns på deras internet baserade "Classroom". Men NIX!! Om hon inte kan ta sig till skolan så får vi inga pengar. Och då kan hon inte få ta del av utbildnings materialet. Det enda de hade behövt göra var att inte stänga inloggningen till SFI.. :(
Då säger säkert någon att jag skulle köra henne.. Hur då? Om schemat ändras hela tiden. I bland 2 timmar på förmiddagen. andra dagen 3 tim på eftermiddagen. När jag jobbar hur fasiken skall jag kunna köra henne till skolan då? :confused: Hade hon gått hela dagarna i skolan hade det varit ok. Nä.. 15 tim/vecka som kan ändras utifrån lärarens önskemål. ;) Det snackas vitt och brett om att alla skall ha samma rättigheter att gå i skolan.. Men i verkligheten är det pengar som styr.. :(:(:(

Med vänlig hälsning
PEPSI

Jag vet att SFI här i Växjö tjänar multum när de kan skicka upp en elev från tex. c till d. De skiter eg. om de verkligen förstår, nej ut med en, in med en annan verkar vara melodin. Så Skövde har kommunal SFI ,, Jättebra för er Jannemannen. Personligen ska jag ge det året ut,, i samråd med min tjej, sen ska jag/vi kolla på annat alternativ.

Ändrade tider efter lärarens önskemål? Är det inte schemalagt vecka för vecka så att det i princip är samma tider varje vecka? Jag förstår verkligen inte varför det ska vara så krångligt för vissa invandrare som vill lära sig språket och bli en del av samhället. Även om nu ett lokalt SFI skulle få lite mindre pengar om hon studerade på distans så tjänar Sverige på att hon blir en produktiv medlem i samhället.

I skövde får man ett schema (allt i Skövde är inte bra men SFI är det :)) och det följs strikt. Frugan har berättat att flera elever som studerat på D:nivå i andra kommuner flyttat till Skövde och efter någon vecka fått "backa" ner till B:nivå igen efter att man provat deras kunskaper. Jag bryr mig inte hur lång tid det tar på SFI bara man kan klara av arbetslivet eller fortsatta studier efter avslutade SFI studier.. Föresten gjorde Sverige en riktigt bra match :)

I skövde får man ett schema (allt i Skövde är inte bra men SFI är det :)) och det följs strikt. Frugan har berättat att flera elever som studerat på D:nivå i andra kommuner flyttat till Skövde och efter någon vecka fått "backa" ner till B:nivå igen efter att man provat deras kunskaper. Jag bryr mig inte hur lång tid det tar på SFI bara man kan klara av arbetslivet eller fortsatta studier efter avslutade SFI studier.. Föresten gjorde Sverige en riktigt bra match :)
Exakt @JanneMan61 . Så kom jag ihåg det gamla SFI, där studierna verkligen betydde något. Jag har skrivit på en annan tråd, att när jag personligen kommer dit är allt frid och fröjd, och de lyssnar på mig men det är bara bull.sh.
Nu vet jag bättre ,, de vill bara tjäna pengar.. skiter totalt i min tjej och andra, bara de klättrar på stegen så de tjänar sina slantar.... ( Nu har jag tagit lite öl) Urssäkta 555

Tyvärr är det inte bara SFI utan även gymnasieskolor i Sverige som skiter totalt i om eleverna lär sig något. Så var det redan när jag gick i gymnasiet då jag vet flera elever som än idag inte har läst en enda bok men har betyg i Svenska A och B samt Engelska A och B men inte genomfört momenten som krävs enligt Skolverket. Det är enkelt att sätta godkänt betyg på alla och se bra ut istället för att se till att eleverna faktiskt lär sig något.

Personligen tror jag att inte att Sverige kommer till att räknas som ett högutbildat land med kompetent arbetskraft om 20+ år.

Vilka fördelar era fruar flickvänner har som redan bor i ett svensktalande hem. De har fördelen av att exponeras av svenska och svensk kultur dygnet runt. Det måste vara mycket svårare för flyktingfamiljerna som inte har något av detta.

Vilka fördelar era fruar flickvänner har som redan bor i ett svensktalande hem. De har fördelen av att exponeras av svenska och svensk kultur dygnet runt. Det måste vara mycket svårare för flyktingfamiljerna som inte har något av detta.
Tillåt mig småle 555:):)Finns bara viljan så finns nog fn möjligheten . Men har man bara sin förb hemlandsreligion samt kultur i skallen så är nog möjligheterna uttömda, förlåt mig att jag skriver så , trots att jag ingen alkohol har druckit ;);)

När jag gick i skolan 1-9 / Gymnasiet fanns inga bokstäver bara siffror. 1 tom. 5 där 5 var högst.. Tror nog de flesta på detta forum fick detta betyg, på den tiden det begavs sig. Jag var en vilde som inte brydde mig ett skit om skolan och allt runt omkring, men när hjärnan kommit ikapp ungdomens dårskap blev tanken en annan,, Tack Mamma i himlen för att du tjatade på mig. Tack för att jag fick det fina liv jag lever idag,, visst har jag kämpat, och varit nära många ggr. ge upp. men så är livet, den som kämpar vinner. Och det tycker jag våra Thailändska fruar/flickvänner,, mm. gör alla dagar i veckan. Tack till dom för att de älskar oss. Eller hur. Can 1 - scw 2 just nu 55

När jag gick i skolan 1-9 / Gymnasiet fanns inga bokstäver bara siffror. 1 tom. 5 där 5 var högst.. Tror nog de flesta på detta forum fick detta betyg, på den tiden det begavs sig. Jag var en vilde som inte brydde mig ett skit om skolan och allt runt omkring, men när hjärnan kommit ikapp ungdomens dårskap blev tanken en annan,, Tack Mamma i himlen för att du tjatade på mig. Tack för att jag fick det fina liv jag lever idag,, visst har jag kämpat, och varit nära många ggr. ge upp. men så är livet, den som kämpar vinner. Och det tycker jag våra Thailändska fruar/flickvänner,, mm. gör alla dagar i veckan. Tack till dom för att de älskar oss. Eller hur. Can 1 - scw 2 just nu 55
När man tänker tillbaka på allt dumt (men stundtals roligt) man gjort får man vara glad över att man "blev som man blev, när man inte blev som man skulle" En gång i värnplikten höll jag och kompisen på att kapsejsa ett av kronans fartyg. Tamparna höll och vi pumpade till sist vatten ur rätt tankar hela natten :)

Idioter kan vara hjälpta av utbildning men oftast inte en idiot är en e idiot med utbildning. Natur begåvning går inte att få genom utbildning. Utbildning skola är överreklamerat de som avgör är helt andra egenskaper som individen har.
Jag frågade frugan innan hon somnade hur många var det som bara satt av tiden på SFI och SAS hon gssade på 70 %. Detta var runt 99 till 01. Vilka var det då oftast gamla sa hon över 35 år. Jag skrattade till så du menar att du skulle inte lärt dig i dag om du kom till Sverige. Hon svarade hur går det med din thailändska efter 10 år.
Det jag mest kommer ihåg från denna tiden är när hon kom hem och berättade om andra kulturer elever hon träffade som jag även blev presenterad för på stan. Hon berättade ofta om hur olika det kunde vara jag mins inte nu vilka nationaliteter det var men mins att att vi pratade och skojade. De hade ofta väldigt roligt åt oss svenskar och vår kultur.
Jag tycker inte SFI skall lägga så stor vikt vid just svenska utan mera förmedla hur vi svenskar tänker på ett humoristiskt sätt och visa på våra olikheter. När det kommer till svenska för studier skall det naturligtvis ställas högre krav på språket. Men typ undersköterska byggarbetare då räcker det med att man kan göra sig Förståd.

Tillbaka
Topp