A
Anonym
Gäst
Nu lever du kanske inte på heltid i Thailand , När jag gjorde det lärde jag mig ett till två ord om dagen , detta var en bra regel och idag glömmer jag ett till två ord om dagen ,,, Men de kommer tillbaka fort när vi är nere . Att ta seden dit man kommer behöver inte innebära att man gör allt som de gör i det nya landet ,, men man bör visa på att man försöker lära sig språket samt att man lever efter gällande lagar och regler, jag har en kompis här i byn En Irakier , han driver en mek firma , duktig som fn är han på att skruva bilar ,, Hans kompis har varit här i tre år och pratar perfekt Svenska , Läste tre månader på SFI , sade precis som många att det är ett slöseri med slantar då många bara sitter av tiden . Men det finns bra folk (Nysvenskar ), ingen tvekan om det , sen kan de gärna ha sitt leverne och kultur i sin familj , men inte ropa ut det eller påtvinga mig detta , märkligt nog tänker dessa två irakier precis som mig i detta ....Idioter kan vara hjälpta av utbildning men oftast inte en idiot är en e idiot med utbildning. Natur begåvning går inte att få genom utbildning. Utbildning skola är överreklamerat de som avgör är helt andra egenskaper som individen har.
Jag frågade frugan innan hon somnade hur många var det som bara satt av tiden på SFI och SAS hon gssade på 70 %. Detta var runt 99 till 01. Vilka var det då oftast gamla sa hon över 35 år. Jag skrattade till så du menar att du skulle inte lärt dig i dag om du kom till Sverige. Hon svarade hur går det med din thailändska efter 10 år.
Det jag mest kommer ihåg från denna tiden är när hon kom hem och berättade om andra kulturer elever hon träffade som jag även blev presenterad för på stan. Hon berättade ofta om hur olika det kunde vara jag mins inte nu vilka nationaliteter det var men mins att att vi pratade och skojade. De hade ofta väldigt roligt åt oss svenskar och vår kultur.
Jag tycker inte SFI skall lägga så stor vikt vid just svenska utan mera förmedla hur vi svenskar tänker på ett humoristiskt sätt och visa på våra olikheter. När det kommer till svenska för studier skall det naturligtvis ställas högre krav på språket. Men typ undersköterska byggarbetare då räcker det med att man kan göra sig Förståd.